RockyRose Skrevet 10. august 2023 #21 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan vel betale for plass til barnet er 10 mnd og kan begynne i barnehagen slik vi andre gjør? Anonymkode: f512d...968 🙄 Nei. Kan ikkje det når alle barnehagane er fulle og ein ikkje har rett på plass før august. 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #22 Skrevet 10. august 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: Det vil jo bare føre til at flere må ta ulønnet permisjon? Fins jo ikke nok kompetente og utdannede mennesker i barnehager til å dekke opp når barn på stor avdeling både bruker bleier og må ta seg en hvil i løpet av dagen. Anonymkode: 2f92f...0be Hvordan vil avviklingen føre til flere med ulønnet permisjon? Kjipere ulønnet permisjon er konsekvensene i mine øyne Anonymkode: bbdbe...f0f 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #23 Skrevet 10. august 2023 Avvikles den helt nå? Anonymkode: 3e8e8...daa
Fru Uperfekt Skrevet 10. august 2023 #24 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Både i 2022 og i 2023 var det like over 10000 stykker som mottok kontantstøtte. De aller fleste som velger å motta kontantstøtte har pent råd til å ta ulønnet permisjon uansett, og jeg tør å vedde på at relativt mange som bruker kontantstøtten burde hatt ungene i barnehagen - de misbruker ordningen for å få ekstra penger. Dette gjelder ofte innvandrere og/eller ikke-etnisk norske som burde integrere seg selv og barna sine. Det skaper sosiale forskjeller og hjelper ikke samfunnet på noen måte. Anonymkode: f3d12...a35 Jeg er ikke etnisk norsk men min mann som er etnisk norsk var den som var hjemme med de. Hadde og gjort det uten kontantstøtte da vi mener barn bør få være hjemme til de er bhg modne (2-3 år) 1 1
Fru Uperfekt Skrevet 10. august 2023 #25 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): En av politikernes intensjoner med å fjerne kontantstøtten skal jo være å tvinge foreldre tidligere ut i jobb. De som mangler andre muligheter vil nok måtte gå tilbake til jobb. Men: De som har råd til det vil ta ut ulønnet permisjon uansett. Jeg er selv en av dem som har vært priviligert nok til å ta ett års ulønnet permisjon. Vår datter er snart 2 år og startet nylig i barnehagen. Det var fullstendig uaktuelt for oss at hun skulle starte der i en alder av 10-12 måneder. Fjerning av kontantstøtten vil gjøre klasseskiller større og øke barnefattigdom hos innvandrerfamilier med mange barn. De trenger virkelig disse pengene og mødre i den kategorien har ofte ingen interesse i eller kapasitet til å være i jobb. Med 5-10 unger skal jeg love at de har nok å se til. Anonymkode: da6ee...8d5 En klarer fint å være i arbeid med 5-10 barn, en må bare ha logistikken i orden 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #26 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvordan vil avviklingen føre til flere med ulønnet permisjon? Kjipere ulønnet permisjon er konsekvensene i mine øyne Anonymkode: bbdbe...f0f Fordi de aller fleste forstår at et barn har best av å være hjemme litt lengre enn kun ett år? Å fjerne ordningen virker som et hatprosjekt mot innvandrerkvinner, som helt realistisk sett ikke har sjans til å komme ut i arbeidslivet sånn uten videre heller. Og hva om man har barn født sent på året? Hva om man ikke er komfortabel med at et lite barn som knapt kan krype skal begynne i barnehagen? Det er virkelig ikke lenge siden barn ikke begynte før de var 3 år, og nå starter de rundt ettårsalderen. Det er hårreisende tidlig å starte, og å være vekke såpass lenge fra foreldrene sine, og det gir veldig amerikanske vibber over hele greia. Hva med de som ikke har råd til å ta noe ulønnet? Da må jo barnet starte lenge før de er ett år, med fulle dager. Anonymkode: 2f92f...0be 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #27 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Avvikles den helt nå? Anonymkode: 3e8e8...daa Nei, den kortes ned til barn på max 18 mnd. Anonymkode: 21c5a...339 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #28 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fordi de aller fleste forstår at et barn har best av å være hjemme litt lengre enn kun ett år? Å fjerne ordningen virker som et hatprosjekt mot innvandrerkvinner, som helt realistisk sett ikke har sjans til å komme ut i arbeidslivet sånn uten videre heller. Og hva om man har barn født sent på året? Hva om man ikke er komfortabel med at et lite barn som knapt kan krype skal begynne i barnehagen? Det er virkelig ikke lenge siden barn ikke begynte før de var 3 år, og nå starter de rundt ettårsalderen. Det er hårreisende tidlig å starte, og å være vekke såpass lenge fra foreldrene sine, og det gir veldig amerikanske vibber over hele greia. Hva med de som ikke har råd til å ta noe ulønnet? Da må jo barnet starte lenge før de er ett år, med fulle dager. Anonymkode: 2f92f...0be Hva tenker du er "virkelig ikke lenge"? Da jeg begynte å jobbe i barnehage for 33 år siden så startet barna når de var 6 mnd. Det var så lang permisjonen var den gangen. Barnehagene hadde spedbarnsstuer med tåteflasker, babygrøt, bæreseler og vippestoler. Den gangen var det heller ingen kontantstøtte. Så hvilket årstall er det du tenker på da ingen begynte i barnehage før de var tre år? Og hvordan finansierte foreldrene det? Anonymkode: f11dc...398 4 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #29 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva tenker du er "virkelig ikke lenge"? Da jeg begynte å jobbe i barnehage for 33 år siden så startet barna når de var 6 mnd. Det var så lang permisjonen var den gangen. Barnehagene hadde spedbarnsstuer med tåteflasker, babygrøt, bæreseler og vippestoler. Den gangen var det heller ingen kontantstøtte. Så hvilket årstall er det du tenker på da ingen begynte i barnehage før de var tre år? Og hvordan finansierte foreldrene det? Anonymkode: f11dc...398 Dette bør du dekke opp av historiske data. Et kjapt søk viser at for 33år siden så var kun 20% av ettåringene i barnehage. Så at en vesentlig andel av 6mnd gamle babyer gikk i barnehage på den tiden er en overdrivelse. Det var først etter barnehageutbyggingen på tidlig 2000tallet at det ble mer vanlig at ettåringer gikk i barnehage, og da var barn under året ikke noe du så i barnehager. Anonymkode: 311b7...3ff 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #30 Skrevet 10. august 2023 Dere som klager på at sosiale støtter fjernes stemmer nok på samme politikken som gjør at Norge blir fattigere, så hvis dere ønsker mer penger til sosiale stønader i framtiden får dere bli smartere og stemme bedre. Anonymkode: 18ee4...4e2 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #31 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi brukte kontantstøtte da det bare er et opptak her vi bor, så vi hadde ikke plass før august. Vi er begge i 100% jobb. Anonymkode: 22738...e93 Samme her! Måtte gå ulønnet fordi ungen ikke hadde rett på barnehageplass før i august. Kontantstøtten kom veldig godt med for å si det sånn! Anonymkode: 6ab64...dde
K.B. Skrevet 10. august 2023 #32 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kontantstøtte lager større klasseskille og hindrer integrering så rimelig naturlig å avslutte det. Anonymkode: 91241...c29 Kunne sagt noe selv, men dette innlegget summer opp problemene med kontantstøtten på en perfekt måte. Det er ikke tilfeldig at det var KrF som fikk gjennom kontantstøtten.. 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #33 Skrevet 10. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er veldig motstander av kontantstøtte. Den brukes ofte av de, som helst burde hatt barna i barnehagen eller til å betale dyre dagmammaer. Anonymkode: 50d35...086 Dyre dagmammaer? Hvor mye mener du en dagmamma skal ta for å passe ett barn 5 dager i uka, 8 timer pr dag? Anonymkode: 86c43...f9c 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #34 Skrevet 10. august 2023 29 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, den kortes ned til barn på max 18 mnd. Anonymkode: 21c5a...339 Når endret de fra 20 til 18 mnd? Anonymkode: bbdbe...f0f
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #35 Skrevet 10. august 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi de aller fleste forstår at et barn har best av å være hjemme litt lengre enn kun ett år? Å fjerne ordningen virker som et hatprosjekt mot innvandrerkvinner, som helt realistisk sett ikke har sjans til å komme ut i arbeidslivet sånn uten videre heller. Og hva om man har barn født sent på året? Hva om man ikke er komfortabel med at et lite barn som knapt kan krype skal begynne i barnehagen? Det er virkelig ikke lenge siden barn ikke begynte før de var 3 år, og nå starter de rundt ettårsalderen. Det er hårreisende tidlig å starte, og å være vekke såpass lenge fra foreldrene sine, og det gir veldig amerikanske vibber over hele greia. Hva med de som ikke har råd til å ta noe ulønnet? Da må jo barnet starte lenge før de er ett år, med fulle dager. Anonymkode: 2f92f...0be Da blir det jo færre ulønnet ikke flere? Og for de som ikke får plass vil jo den nye ordningen være gjeldene. Er ellers ikke enig med deg at barn på 1 år har det bedre hjemme Anonymkode: bbdbe...f0f 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #36 Skrevet 10. august 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Dette bør du dekke opp av historiske data. Et kjapt søk viser at for 33år siden så var kun 20% av ettåringene i barnehage. Så at en vesentlig andel av 6mnd gamle babyer gikk i barnehage på den tiden er en overdrivelse. Det var først etter barnehageutbyggingen på tidlig 2000tallet at det ble mer vanlig at ettåringer gikk i barnehage, og da var barn under året ikke noe du så i barnehager. Anonymkode: 311b7...3ff Jeg gikk ikke i bhg, men det betyr ikke at foreldrene mine var hjemme. Jeg hadde dagmamma og gikk i park. De fleste jeg kjenner på min alder har samme greie (jeg er rundt 35). Hva sier tallene om hva foreldrene gjorde? Mamma forteller iallfall at de ikke hadde sjans til å være hjemme med renta som var den gang Anonymkode: bbdbe...f0f 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #37 Skrevet 10. august 2023 6 minutter siden, K.B. said: Kunne sagt noe selv, men dette innlegget summer opp problemene med kontantstøtten på en perfekt måte. Det er ikke tilfeldig at det var KrF som fikk gjennom kontantstøtten.. KrF var vel opprinnelig i mot? Anonymkode: bbdbe...f0f
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #38 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): En av politikernes intensjoner med å fjerne kontantstøtten skal jo være å tvinge foreldre tidligere ut i jobb. De som mangler andre muligheter vil nok måtte gå tilbake til jobb. Men: De som har råd til det vil ta ut ulønnet permisjon uansett. Jeg er selv en av dem som har vært priviligert nok til å ta ett års ulønnet permisjon. Vår datter er snart 2 år og startet nylig i barnehagen. Det var fullstendig uaktuelt for oss at hun skulle starte der i en alder av 10-12 måneder. Fjerning av kontantstøtten vil gjøre klasseskiller større og øke barnefattigdom hos innvandrerfamilier med mange barn. De trenger virkelig disse pengene og mødre i den kategorien har ofte ingen interesse i eller kapasitet til å være i jobb. Med 5-10 unger skal jeg love at de har nok å se til. Anonymkode: da6ee...8d5 Ingen interesse nei. Og det skal vi sponse? Lurer på om jeg skal si opp jobben da den ikke interesserer meg og få ett par barn til. Anonymkode: 4e85f...dc1 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #39 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg gikk ikke i bhg, men det betyr ikke at foreldrene mine var hjemme. Jeg hadde dagmamma og gikk i park. De fleste jeg kjenner på min alder har samme greie (jeg er rundt 35). Hva sier tallene om hva foreldrene gjorde? Mamma forteller iallfall at de ikke hadde sjans til å være hjemme med renta som var den gang Anonymkode: bbdbe...f0f Tallene sier at rundt 35-40% av mødre med barn i alderen 1-3 år var primært hjemmeværende for 33år siden. Høyere for de minste, og avtagende jo eldre barna ble. Anonymkode: 311b7...3ff 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #40 Skrevet 10. august 2023 Dem klarer jo ikke gi barnehageplass til alle, så er ikke barnet født riktige tid på året så kan man stå lenge i ulønnet permisjon fra jobb. Kontantstøtte er snakk om 11 mnd man kun har krav på. En barnehageplass koster mye mere en kontantstøtten er på. Dem burde gitt lengre betalt perm for dem som har søkt men ikke får barnehageplass før høsten etter. Det hadde kostet mye mere en dem pengene kontantstøtten er. En dagmamma om du er heldig og finne en koster i dag 10 000 kr, så det er kontantstøtten i tilegg til en kostnad av barnehagen. Ingen gidder og jobbe for luselønn selv ikke dagmamma. Selv vært dagmamma, og jeg tok den prisen. Keg skattet av det, så da kunne også foreldrene få det avskrevet som man gjør med barn i barnehagene. Jeg hadde 2 dagbarn i tilegg til mitt barn hjemme. Fikk ikke barnehageplass men jeg var heldig og kunne tjene penger når jeg var hjemme ufrivillig, og samtidig kunne hjelpe andre som var i samme situasjon Anonymkode: a5988...93f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå