Gå til innhold

Besteforeldre som drar til syden i julen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Bovina sancta skrev (Akkurat nå):

Mitt tips: lag deres egne tradisjoner hjemme. Da har dere full kontroll, og kan holde disse tradisjonene i hevd uavhengig av hva andre finner på. Invitér svigers og dine foreldre annenhvert år hjem til dere for å feire jul.

Da jeg og min søster kom i 20- årene med egne hjem (også før det kom barnebarn), bestemte min mor at nå hadde de arrangert de siste noen og tyve årene, så nå var det vår tur. Jeg synes det er veldig hyggelig å lage jul for dem 😊 Så er der jo ikke alltid de kan, men da koser vi oss uansett i våre egne tradisjoner.

Dette. Dette er normalen

Anonymkode: 58fd8...d2d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og hvorfor har ikke ts invitert foreldrene da? Hvis det var så viktig burde det jo avklares lenge på forhånd. « i år kan vi ikke feire med svigers, vil dere feire med oss i år»

Det er ingen ting introduksjon som tyder på at TS ikke pleier å feire me far, tvert om virker hun veldig overrasket over at hun ikke skal feire der nå. Uanset lenge før august? Jeg vill si at August er ganske lenge før jul. Jeg pleier ikke å informere foreldra mine om at jeg ønsker å feire jul med dem. Det er en selvfølge, hadde de plutselig invitert søstera mi og laget andre planer uten å spørre om jeg ville være med hadde jeg blitt helt sjokkert.

• Nyttig 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Det er ingen ting introduksjon som tyder på at TS ikke pleier å feire me far, tvert om virker hun veldig overrasket over at hun ikke skal feire der nå. Uanset lenge før august? Jeg vill si at August er ganske lenge før jul. Jeg pleier ikke å informere foreldra mine om at jeg ønsker å feire jul med dem. Det er en selvfølge, hadde de plutselig invitert søstera mi og laget andre planer uten å spørre om jeg ville være med hadde jeg blitt helt sjokkert.

Du er voksen med egne barn og du bare forventer å dukke opp til duk og dekket bord hos dine foreldre? Det normale hadde vært at du hadde egne tradisjoner og inviterte dine foreldre dit. Dersom du ikke har mann og barn, så er ikke din erfaring relevant. Dersom ts også hadde vært singel så hadde det foreldrene gjør vært helt uhørt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (3 minutter siden):

Og foreldrene informerer jo her som du selv påpeker i veldig god tid før jul om at i år tenker de å gjøre noe annet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nå er faktisk søsteren din barnet til din far og stemor da. Og logisk nok, hvis man skal sette de opp mot hverandre i rangering (som du gjør), så er hun nærmere enn dine barn. 

Jeg forstår deg, samtidig så må du bare akseptere at sånn er det. Hadde ikke tenkt noe mer på dette enn at de denne gangen ønsket å reise bort i jula, hadde ikke følt meg bortprioritert. 

Kan dere ikke treffes før eller etter turen da?

Jeg har også en pappa som prioriterer sin nye familie før meg, men det orker jeg ikke å tenke på engang, jeg har mine og han har sine. Velger han å være sammen med sine, så respekterer jeg det fullt ut. 

Når man blir voksen, har man selv et ansvar for eget liv og da å gjøre det beste ut av det. Ikke bry seg så mye om hva andre gjør. Og det er din far som velger, blir det et dårligere forhold mellom deg og din far pga dette, så får du se på det som hans tap, ikke ditt. 

Men, som nevnt her også, det ligger kanskje litt mer i historien enn akkurat hvor de skal feire jul i år? 

Anonymkode: 6d390...175

Jeg er selv oppvokst med at vi alltid pakket bilen (og julen) og dro til en annen kant av landet for å feire jul med besteforeldre.  Den julen når mine foreldre endelig ikke kunne dra til sine foreldre så fikk vi kjernefamilien endelig feiret jul hjemme.  VI barna elsket det!!  Jeg synes i oppveksten at det var skikkelig trist at julen alltid ble pakket ned og feiret andre steder enn hjemme, og når vi kom hjem igjen så var julen over.   

Min barn bestemte jeg meg for skulle slippe dette og jeg lagde egne tradisjoner og inviterte heller mine foreldre/svigerforeldre hjem til oss julaften.  Barna mine elsker å være hjemme med sine leker, venner osv samt å ha egne tradisjoner.  De er nå godt i 20 årene og kommer fremdeles hjem til barndomshjemmet for våre "barne-tradisjonene" som kakebagst, juleverksted osv.  NÅr de blir etablert med egne barn så får vi ta det derifra men er innstilt på at julen da ikke blir som før for oss :)    

ENdring er ikke alltid så galt selv om det er lov å være skuffet. Forsøk heller å snu dette til å bli noe positivt for dine barn og din familie fremover.    

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det er ikke det. Det er ganske så normalt. De ville til syden de ville ikke at single datteren skulle måtte være alene i julen.ts har familie og svigerfamilie. De vil ikke ha en barnevennlig sydentur. Det er lov. De er alle voksne.  Vi vet ikke alder på denne søsteren. Enten er hun ung og student feks og da er det absolutt helt naturlig å ta henne med. Eller så er hun eldre og kanskje lei seg for at hun ikke ee etablert slik som ts, også da naturlig å ta henne med seg. Ts har gjerne alt denne søsteren ønsker seg. Eller så er hun såpas ung at ta sine unger er lite interessante. 

De gjør denne søsteren en kjempe bjørnetjeneste! Kanskje hun ikke synes nieser å nevøer er så intresange nå, men det er ikke fornuftig å stenge ute en søster av den grunn. Et godt forhold til søster er vert mye mer end en barnefri jul. Foreldrene ødelegger for begge døtrene her! Når man velger å få flere barn med flere foreldre velger man å ta jobben med å passe på at alle føler seg inkludert også. 

• Liker 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

De gjør denne søsteren en kjempe bjørnetjeneste! Kanskje hun ikke synes nieser å nevøer er så intresange nå, men det er ikke fornuftig å stenge ute en søster av den grunn. Et godt forhold til søster er vert mye mer end en barnefri jul. Foreldrene ødelegger for begge døtrene her! Når man velger å få flere barn med flere foreldre velger man å ta jobben med å passe på at alle føler seg inkludert også. 

Det er ikke vanlig å feire jul med søsken når en er voksne og har barn! Hvor vanskelig er dette å forstå. Dette er helt normalt å feire kun med foreldre. Det vanlige er at besteforeldre går på omgang.
hvis ikke hadde det gjerne blitt helt enorme juleselskap for gamle foreldre å arrangere etterhvert  feks hvis vi skulle feiret med mannens søsken og stemor og far så hadde vi vært 25 stk på julaften  sier seg selv at det ikke er gøy for noen.

Søsteren kan se ungene allle andre dager enn julen om hun vil. Det er ikke julen som eventuelt ødelegger forholdet. For noe drama. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ts må på banen og oppklare om hun reagerer på at lillesøster skal være med til syden, for nå handler tråden om søsteren. Eller er det fordi hun ikke får feiret jul med far (og søster og stemor), som er det vanskelige. 

Her er det laget historier om onde stemødre, en far som prioriterer feil og dårlig forhold mellom søstre, helt ut av det blå. 

Anonymkode: 2244b...839

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og foreldrene informerer jo her som du selv påpeker i veldig god tid før jul om at i år tenker de å gjøre noe annet. 

Haha det er er jo som å snake med et økseskaft. Hvordan har det du skriver her noe som helst å gjøre med det at de kun inviterer et barn og stenger det andre ute. 

TS om du er her håper jeg du slutter å lese tråden. Det er helt naturlig å bli skuffet over å ikke bli inkludert i jule planene, du skal ikke ha dårlig samvittighet for å reagere på faren din sine dårlige evner til å inkludere. Forhåpentligvis handler det bare om at han har dårlige evner og ikke forstår hvordan det oppleves for deg. Jeg forstår ikke hvorfor folk reagerer som de gjør i denne tråden, men jeg er red du ikke får så mye nyttig fra den. KG kan gi fornuftige råd av og til, andre ganger får man trasige «go dag man økseskaft» svar dessverre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke vanlig å feire jul med søsken når en er voksne og har barn! Hvor vanskelig er dette å forstå. Dette er helt normalt å feire kun med foreldre. Det vanlige er at besteforeldre går på omgang.
hvis ikke hadde det gjerne blitt helt enorme juleselskap for gamle foreldre å arrangere etterhvert  feks hvis vi skulle feiret med mannens søsken og stemor og far så hadde vi vært 25 stk på julaften  sier seg selv at det ikke er gøy for noen.

Søsteren kan se ungene allle andre dager enn julen om hun vil. Det er ikke julen som eventuelt ødelegger forholdet. For noe drama. 

Hvor vanskelig er det for deg å forstå at det som er  vanlig for deg ikke gjelder alle. Tenk om det er vanlig for TS å feire jul med far og søster? Og tenk om det har vært vanlig for dem i mange år.

• Nyttig 1
Skrevet

Haha det er er jo som å snake med et økseskaft. Hvordan har det du skriver her noe som helst å gjøre med det at de kun inviterer et barn og stenger det andre ute. 

TS om du er her håper jeg du slutter å lese tråden. Det er helt naturlig å bli skuffet over å ikke bli inkludert i jule planene, du skal ikke ha dårlig samvittighet for å reagere på faren din sine dårlige evner til å inkludere. Forhåpentligvis handler det bare om at han har dårlige evner og ikke forstår hvordan det oppleves for deg. Jeg forstår ikke hvorfor folk reagerer som de gjør i denne tråden, men jeg er red du ikke får så mye nyttig fra den. KG kan gi fornuftige råd av og til, andre ganger får man trasige «go dag man økseskaft» svar dessverre. 

Folk reagerer som de gjør fordi noe tilsynelatende blåses ut av proposjoner. Noe som folk opplever hele tiden, nemlig at foreldrene feirer jul med forskjellige deler av familien fra år til år. Og at det desverre er en del av det å vokse opp. 

• Liker 2
Skrevet
ESFP skrev (1 minutt siden):

Hvor vanskelig er det for deg å forstå at det som er  vanlig for deg ikke gjelder alle. Tenk om det er vanlig for TS å feire jul med far og søster? Og tenk om det har vært vanlig for dem i mange år.

Ja men kanskje nettopp derfor foreldrene syns det hadde vært godt med et avbrekk da fra å arrangere julen. 

Skrevet

Svigerforeldrene ville vel ha rolig jul uten noe styr, og det passer ikke akkurat for en BARNEfamilie.. så de inviterte vel den ene andre som også ville ha rolig jul uten styr. 

Anonymkode: 151ef...b83

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror ts må på banen og oppklare om hun reagerer på at lillesøster skal være med til syden, for nå handler tråden om søsteren. Eller er det fordi hun ikke får feiret jul med far (og søster og stemor), som er det vanskelige. 

Her er det laget historier om onde stemødre, en far som prioriterer feil og dårlig forhold mellom søstre, helt ut av det blå. 

Ja enig i det. For jeg oppfattet egentlig ikke problemet til ts at søsteren fikk være mer. Mer at alle reiste bort og hun måtte klare seg alene..

Skrevet

Ts ønsker råd om hvordan skape en fin jul for kjernefamilien. 

Tråden har jo tatt helt av og det ha4 blitt helt nye problemstillinger. 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk reagerer som de gjør fordi noe tilsynelatende blåses ut av proposjoner. Noe som folk opplever hele tiden, nemlig at foreldrene feirer jul med forskjellige deler av familien fra år til år. Og at det desverre er en del av det å vokse opp. 

Det er vel ikke noe som tyder på at dette er noe som er skjedd hvert år, da hadde jo ikke TS blitt overrasket. Det er ofte ikke hva man gjør men kommunikasjonen rundt det som er problemet. Hadde de snaket med TS først og hørt om hun ville være med ville det jo ikke vert noe problem. Det er det at de har gjort det uten å inkludere TS som er problemet her.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke noe som tyder på at dette er noe som er skjedd hvert år, da hadde jo ikke TS blitt overrasket. Det er ofte ikke hva man gjør men kommunikasjonen rundt det som er problemet. Hadde de snaket med TS først og hørt om hun ville være med ville det jo ikke vert noe problem. Det er det at de har gjort det uten å inkludere TS som er problemet her.

Hvor har du lest at hun reagerer på og ikke være invitert? 

Skrevet

Nei men på ett eller annet tidspunkt må en innføre endringer. Det skjer ikke av seg selv. Ett år er det første en legger opp til noe annet enn det en er vant til fra barndommen. Det er tydeligvis i år for

ts sin familie. Hvorfor vet vi jo absolutt ingenting om. Men det kan være mange forklaringer. 

Skrevet

Jeg hadde jublet og ropt HURRAAA! om mine foreldre eller svigers hadde reist til syden i jula.. :P endelig ett år uten styr og mas om hvor vi skal feire jul eller med hvem

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2023 den 10.53):

Det er helt vanlig å kun være kjernefamilie. Men dere kan jo invitere svigers til dere? Ellers så gjør dere vel akkurat det dere pleier bare med færre gjester. 

Enig. Lag jul hos dere og be svigerfamilie så kan de som vil komme☺️

Anonymkode: bece0...9dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...