Gå til innhold

Besteforeldre som drar til syden i julen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så søstera di er ung voksen, uten egen familie. Derfor blir hun invitert med.

Dere er to voksne og barn, godt etablerte, og har også full familie på andre siden. Eller kan ha en superkoselig jul bare kjernefamilien. 

Vel.... 

Anonymkode: 91adc...c61

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
ESFP skrev (1 time siden):

Forstår godt skuffelsen. Det kan lett tolkes som et "bevis" på at du ikke er et fullverdig medlem av familien til din far. 

Eh, nei. TS har jo sin egen familie som hun kan feire med.

Foreslår at TS inviterer svigers hvis man absolutt ikke klarer å feire «kun» med sin egen familie

Anonymkode: 80499...2d8

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert mange besteforeldre som drømmer om å rømme bort fra julestresset, men ikke tør pga sure voksne barn som ikke gidder å ordne til jul selv. Veldig vanlig at voksne barn med egne barn valfarter hjem til eldre foreldre i jula. Da skal gjerne huset gjøres klart til 6 - 7 stykker ekstra, det skal handles inn, lages mat, pyntes og masse styr. Når gjengen drar er det på'n igjen, med å rydde opp, vaske bomba hus, vaske hauger med sengetøy og handduker.

Jeg er i bestemorsgenerasjonen, og foreløpig orker jeg alt dette. Men desember og første uka i januar er temmelig slitsomt 

Kanskje din far og stemor begynner å bli slitne av julestria? Voksne barn som aldri har ordnet til jul for smekkfullt hus selv, skjønner ofte ikke hvor slitsomt det er folk folk som nærmer seg 60. Om det er små barn, er det gjerne forventet at besteforeldre skal ta seg mest mulig av dem også, sånn at de unge foreldrene får hvile ut i juleuka.

Koselig med jul, men jaggu slitsom for "arrangører" og vertskap.

Anonymkode: 676c3...c3c

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eh, nei. TS har jo sin egen familie som hun kan feire med.

Foreslår at TS inviterer svigers hvis man absolutt ikke klarer å feire «kun» med sin egen familie

Anonymkode: 80499...2d8

Jeg forstår skuffelsen og helt greit at du ikke forstår hennes skuffelse. Selv om hun ender opp med å invitere svigers eller feirer jul med kjernefamilien, så er det vel lov å kjenne på skuffelse? 

Hvis man ser litt på det som kan ligge bak akkurat denne hendelsen. TS har en stemor og et halvsøsken som er voksen. Hun kjenner på en skuffelse av å ikke bli prioritert i julen som kommer. Mest sannsynlig er dagens skuffelse trigget av tidligere opplevelser der hun ikke er prioritert og halvsøsken er prioritert fremfor henne. Så for meg er det helt forståelig at hun kjenner på skuffelse. Det betyr ikke at hun trenger å grave seg ned, og det er lurt å finne andre løsninger på julen. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk til dere som skriver tips, viser støtte eller forståelse. Vi kommer nok til å få en fin jul oss fire, det er jeg helt sikker på. Dessverre kan vi ikke feire med svigerfamilien i år, eller så hadde jeg gjerne dratt til dem. Jeg føler likevel at mine barn ble avvist til fordel for søsteren min og hennes livsstil. Tror ikke det skjer når hun får barn.

Til dere som skriver at jeg er sutrete, sur, utakknemlig eller viser liten forståelse: Det er dere som må gå en runde med dere selv. Noe slikt ville jeg aldri skrevet til et fremmed menneske. 

ts

Anonymkode: cba38...270

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen som har gode tips til julefeiring og adventstid som bare involverer kjernefamilien? 

Lag juletradisjoner sammen. Du får nå en juleforberedselse og julefeiring dere 4 kan skape sammen i et mye mer rolig og intim setting. Det er lite som er trumfer å faktisk kunne styre dette selv... :

(fra en som fortsatt som snart 60 er nødt til å arrangere jul med fem familier og sjonglere logistikken fra helvete, og ikke har likt jul siden vi fikk barn (untatt den jula vi tok ungene til syden for å slippe unna alt. )

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

1.  Dere kan også reise dit og leie egen leilighet og feire jul sammen 

2. Dere i kjernefamilien feirer sammen.

3. Dere inviterer svigerfamilie eller besøker svigerfamilie.

4. Dere inviterer venner/bekjente til å feire sammen med dere.

Anonymkode: 3b522...f20

5. Dere inviterer noen i nærheten som har det vanskelig. En alenemor som sliter økonomisk for eksempel. Kutter gjerne litt ned på gavene så dere kan gi til gjestene også. 

Anonymkode: 1c483...3d7

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Til dere som skriver at jeg er sutrete, sur, utakknemlig eller viser liten forståelse: Det er dere som må gå en runde med dere selv. Noe slikt ville jeg aldri skrevet til et fremmed menneske. 

ts

Det er kanskje litt av problemet i utgangspunktet - at du forventer at andre skal tenke og handle og mene og prioritere det samme som deg...? Legger man ut en problemstilling på et diskusjonsforum, kan man ikke forvente å bare bli strøket medhårs, og får man mange likelydende tilbakemeldinger, kan det være lurt å reflektere litt over det.

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk til dere som skriver tips, viser støtte eller forståelse. Vi kommer nok til å få en fin jul oss fire, det er jeg helt sikker på. Dessverre kan vi ikke feire med svigerfamilien i år, eller så hadde jeg gjerne dratt til dem. Jeg føler likevel at mine barn ble avvist til fordel for søsteren min og hennes livsstil. Tror ikke det skjer når hun får barn.

ts

Nå er faktisk søsteren din barnet til din far og stemor da. Og logisk nok, hvis man skal sette de opp mot hverandre i rangering (som du gjør), så er hun nærmere enn dine barn. 

Jeg forstår deg, samtidig så må du bare akseptere at sånn er det. Hadde ikke tenkt noe mer på dette enn at de denne gangen ønsket å reise bort i jula, hadde ikke følt meg bortprioritert. 

Kan dere ikke treffes før eller etter turen da?

Jeg har også en pappa som prioriterer sin nye familie før meg, men det orker jeg ikke å tenke på engang, jeg har mine og han har sine. Velger han å være sammen med sine, så respekterer jeg det fullt ut. 

Når man blir voksen, har man selv et ansvar for eget liv og da å gjøre det beste ut av det. Ikke bry seg så mye om hva andre gjør. Og det er din far som velger, blir det et dårligere forhold mellom deg og din far pga dette, så får du se på det som hans tap, ikke ditt. 

Men, som nevnt her også, det ligger kanskje litt mer i historien enn akkurat hvor de skal feire jul i år? 

Anonymkode: 6d390...175

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår godt at du er skuffet TS.

Det handler vel ikke om at man ikke klarer å feire jul med bare kjernefamilie.  Men at julen er en tid hvor man tradisjonelt tilbringer tid flere generasjoner sammen og gjerne storfamilie i ulike settinger. Besteforeldre er viktige relasjoner i barnas liv.

Anonymkode: 12f04...9e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ts

Jeg forstår jo at du blir skuffet, men kan det være at de tenker at det er synd på søsteren din som ikke har familie selv (uansett hva hun selv synes om saken, foreldre er rare sånn), og vil gjøre julen litt finere for henne? Og tenker at du får det fint med familien?

Vi feiret ofte jul med bare kjernefamilien når jeg var liten, og jeg elsket det. Når jeg ble tenåring var vi ofte hos besteforeldre med kusiner, og det var ålreit det også, men det var noe spesielt når det bare var oss i familien og alt kunne gjøres på vår måte! 

Dersom det er deg selv det er såret for - er det noen juletradisjoner dere har hatt mye på grunn av foreldrene dine, som du ikke egentlig trives med? Eller noe annet du har lyst til som dere nå plutselig kan gjøre? 

Dersom du tenker det blir stusselig for barna - la de foreslå noe nytt dere kan gjøre i år, siden det bare er dere? 

Anonymkode: 0d1a7...02f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har din egen familie som du feirer jul med, din søster er alene. Selvfølgelig tar de da henne med seg, dersom hun vil og kan.  Det hadde de helt sikkert gjort med deg også, om du var alene.  Det er helt vanlig å feire jul med egen kjernefamilie. Men du kunne jo invitert dine svigerforeldre, så kan din mann også få ha sine foreldre hos seg en jul. Og det ville nok vært kjekt for dem å være med barnebarna i høytiden. Hvis du alltid har feiret jul med dine foreldre,  kan jeg forstå du føler deg skuffet, men du er voksen med egne barn, og må nok bare riste skuffelsen av deg, og lage en god jul for familien.

Anonymkode: 14c8f...228

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her gjør mine foreldre det stadig vekk. (Selv når jeg hadde termin med første barnet skulle de til syden, og kom ikke hjem før tre uker etter fødsel)Vi jobber oss rundt det når andre i familien reiser bort, enten med liten feiring før de drar -eller oftest, en liten julaften hvor vi gir og får gaver av de, etter at de har kommet hjem.

Forstår at det kan oppleves rart for deg hvis du aldri har opplevd det før, men kan forsikre deg om at det kan bli kjempe koselig. Det er ikke noe mindre egoistisk at de tar seg en tur og opplever noe nytt en det er at du forventer at de skal feire jul hjemme med deg/dere. Barna overlever fint (de får to feiringer, og det er stas), og tenk så koselig for dine foreldre hvis de ikke har opplevd jul annet en hjemme i 40år…

Anonymkode: 9160f...2f5

AnonymBruker
Skrevet

Du kan så klart bli skuffet, men jeg har jammen meg forståelse for at de reiser også...

Vi har i  flere år satt av helger og ferier til ting som hører med når man har barn og familie. Helgene har gått til skirenn og fotballturneringer. Feriene til å reise eller holde "tradisjoner" ved like. Jeg har tenkt at det er så få år vi har barna hjemme, så det er viktig å prioritere dette. "Når de flytter ut, da får vi god tid i helgene. Da kan vi reise hit og dit som vil."

Men så flytter barna ut, og hva skjer da?? Jo da kommer de hjem i helger og ferier. Ikke samtidig nødvendigvis, men med tre barn som bor fra Kristiansand i sør til trondheim i nord, så betyr det at det kommer en eller annen nesten hver helg, og ligger over fra fredag til søndag. Og det er SUPERKOSELIG.  Men da har vi iallefall ikke lyst til å være borte. Eller så kommer et barnebarn på ferie.  Så dermed har vi færre helger til rådighet nå enn når barna var små. Så jeg tenker kanskje at når alle tre har egne familier de kan feire med, så kommer vi kanskje til å reise bort i jula. Siden det nærmest er første gang vi har hatt pusterom på 28 år. Og kanskje tar vi med et av barna våre dersom det ikke har egen familie....

Anonymkode: 95c39...6e7

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lillesøster ville jo blitt alene i jula. Du har en familie TS. Voks opp og lag tradisjoner med dine egne barn. 

Jeg blir litt matt av "unger" over 20 år. Her har ingen av dem fått barn enda, og da hadde det faktisk fristet mer å feire hjemme. Men i fjor var det et styr uten like med halvsure voksne barn som kom hjem til jul, og ingenting var bra nok, og de var dessuten ikke fornøyd med hvordan jeg "så dem" som ungdom, de havnet i krangel med sin far og deres nye stemor og, noe som preget jula hos meg.. Så måtte jeg jo springe rundt som ei stressa høns for å sørge for at alle hadde det bra, og ble sett, og ble trøstet, og dro herfra sånn noen lunde fornøyd med godkjente pakker..

Vel, god morgen! Jeg setter foten ned! Jeg har også lyst å rømme landet. Jeg skal i alle fall informere dem om at de kan holde seg hjemme hos seg selv om de kan oppføre seg. Jeg har fått nok av forvokste ungdom. Når skal de bli voksen? Jeg orker ikke mer. Jeg pleide å elske jula, men mellom store ungdom som enten fester i jula, eller surer, har kjærlighetssorg og gud vet hva, og svigermor som krever sitt, så har jeg fått nok. 

Anonymkode: 97550...899

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lillesøster ville jo blitt alene i jula. Du har en familie TS. Voks opp og lag tradisjoner med dine egne barn. 

Jeg blir litt matt av "unger" over 20 år. Her har ingen av dem fått barn enda, og da hadde det faktisk fristet mer å feire hjemme. Men i fjor var det et styr uten like med halvsure voksne barn som kom hjem til jul, og ingenting var bra nok, og de var dessuten ikke fornøyd med hvordan jeg "så dem" som ungdom, de havnet i krangel med sin far og deres nye stemor og, noe som preget jula hos meg.. Så måtte jeg jo springe rundt som ei stressa høns for å sørge for at alle hadde det bra, og ble sett, og ble trøstet, og dro herfra sånn noen lunde fornøyd med godkjente pakker..

Vel, god morgen! Jeg setter foten ned! Jeg har også lyst å rømme landet. Jeg skal i alle fall informere dem om at de kan holde seg hjemme hos seg selv om de kan oppføre seg. Jeg har fått nok av forvokste ungdom. Når skal de bli voksen? Jeg orker ikke mer. Jeg pleide å elske jula, men mellom store ungdom som enten fester i jula, eller surer, har kjærlighetssorg og gud vet hva, og svigermor som krever sitt, så har jeg fått nok. 

Det hørtes ut som en slitsomt jul, forstår godt at du ble lei av det. ❤️

Og si «voks opp» synes jeg blir ufint. Jeg inviterer alle, hjelper til, baker kaker, stiller i bursdager og passer alltid på å inkludere. Det må da være lov å være skuffet når søster blir (nok en gang) prioritert. Hele denne tråden får meg bare til å tenke at jeg må «skru av» og  bare tenke på meg selv og familien i høytider og ferier.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synd å høre om din opplevelse. Men jeg synes det er flott med foreldre som lar det bli en glidende overgang.

Man er jo ikke brått voksen og selvstendig den dagen man blir 18. Jeg ble med på ferie noen år, og feiret jul med dem. De var jo min kjernefamilie. Så traff jeg en mann, det ble mer seriøst, ferieturene ble da med han, og etterhvert var vi sammen også i jula. Og gradvis ble dette min nye kjernefamilie, som jeg gjerne kan bruke julen alene med, eller invitere andre til oss. 

At min yngste søster fortsatt ble invitert med på ferie da jeg var etablert med mann og barn, god jobb, og reiste på egne turer, føler jeg bare skulle mangle

Anonymkode: 91adc...c61

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når mine barn blir voksne og stiftet sin egen famile så er det noe jeg lett kommer til å gjøre. De skal lage sine egne tradisjoner og jammen skal jeg også gjøre det! 
Er tidvis møkklei av å stelle og styre til jul,og gleder meg til å stikke av til varmen 1 mnd når den tid kommer❤️🌸 er da 11 måneder  til i året hvor vi kan være sammen!  Jeg bortprioriterer ingen, jeg bare prioriterer meg selv og min mann etter mange år med barn og i et hamsterhjul:) 

Anonymkode: ced67...19d

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet, mange som feirer kun kjernefamilien. 
Vi også, helt utrolig deilig. Lag egne tradisjoner 

Anonymkode: 8dda8...9da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke tvinge besteforeldrene til å feire jul med dere. Er du og far voksne i det hele tatt?

Anonymkode: 9f381...83a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...