Gå til innhold

Besteforeldre som drar til syden i julen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk til dere som skriver tips, viser støtte eller forståelse. Vi kommer nok til å få en fin jul oss fire, det er jeg helt sikker på. Dessverre kan vi ikke feire med svigerfamilien i år, eller så hadde jeg gjerne dratt til dem. Jeg føler likevel at mine barn ble avvist til fordel for søsteren min og hennes livsstil. Tror ikke det skjer når hun får barn.

Til dere som skriver at jeg er sutrete, sur, utakknemlig eller viser liten forståelse: Det er dere som må gå en runde med dere selv. Noe slikt ville jeg aldri skrevet til et fremmed menneske. 

ts

Anonymkode: cba38...270

Du må ikke legge ut spørsmål på et åpent forum og ikke tåle svarene om egen oppførsel. 

Jeg skjønner heller ikke problemet ditt. Vi har bare vært 3 voksne i jula i årevis, det går fint. 

Anonymkode: 45e17...dde

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er noe å reagere på her er at de tar med felles barn som er voksent og ikke spør særkullsbarnet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (25 minutter siden):

Det som er noe å reagere på her er at de tar med felles barn som er voksent og ikke spør særkullsbarnet.

Det er forskjell på en ung voksen, mulig student, som ellers ville blitt igjen alene.

Og en gift kvinne med barn, etablert, med egen lønn, og svigerfamilie. 

Man er ikke barn den ene dagen, voksen den neste (juridisk vet jeg det, før det argumentet kommer). Det tok en stund med mannen før jeg følte at DETTE er min nærmeste familie, som det er viktigst for meg å være med i jula. 

Anonymkode: 91adc...c61

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er forskjell på en ung voksen, mulig student, som ellers ville blitt igjen alene.

Og en gift kvinne med barn, etablert, med egen lønn, og svigerfamilie. 

Man er ikke barn den ene dagen, voksen den neste (juridisk vet jeg det, før det argumentet kommer). Det tok en stund med mannen før jeg følte at DETTE er min nærmeste familie, som det er viktigst for meg å være med i jula. 

Hvorfor skulle hun være alene? Kunne vært hos søsteren.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På tide å bli voksen, ts. Du er ikke et barn lenger. 

Anonymkode: c6480...66d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere har jo småbarn, så dere har vel noen tradisjoner allerede? 

Anonymkode: 69565...77b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I går informerte barnas besteforeldre (min far og stemor) om at de reiser bort tre uker i desember og blir borte både jul og nyttår. De tar søsteren min med (hun er deres felles barn). Hun er noen år yngre enn meg, men også voksen.

Jeg har to barn i skolealder og lite familie utenom min far. Svigerforeldrene mine bor på andre siden av landet. Mulig jeg overreagerer, men jeg ble skuffet. Noen som har gode tips til julefeiring og adventstid som bare involverer kjernefamilien? 

Jeg hadde også blitt skuffet over måten det ble gjort på, ved å informere istedenfor å høre med deg før avgjørelsen var tatt om dere evt kunne tenke dere å bli med på (deler av) ferien.

Selv om resultatet kanskje hadde blitt akkurat det samme, så er det stor forskjell, synes jeg.

Men, å feire jul uten din side av familien burde være helt greit. Enten om dere inviterer svigerforeldrene dine (hyggelig å gjøre uansett om dere tror de kommer), hører om dere lan komme dit noen dager, eller lager nye og fine tradisjoner med jul for deres lille kjernefamilie.

Hvis dere ikke feirer med svigers: Julaften og første dag er det kanskje bare dere, det er rolig og veldig hyggelig synes jeg. Førjul, romjul og nyttår kan dere også ha hyggelige middager med venner, det er mange som ikke er sammen med storfamilien hele julen. Vennepar med barn kan man treffe på dagtid. Venner uten barn kan inviteres til senere middag etter at barna har lagt seg. 

Anonymkode: d9588...fe5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er mange som har liten eller ingen familie. Jeg har feiret jul alene med barn mange ganger, og det er ikke så ille det. Vi koser oss masse, og savner ikke noe. Jeg kan selvfølgelig kjenne på savnet av en familie som da jeg vokste opp, men det er mer gode minner. Jeg skjønner det er sårt, men dette er jo begrenset til en jul og ikke nødvendigvis hver jul fremover. Så pust med magen og vær trygg på at dere får det akkurat så hyggelig som dere går inn for. 

Anonymkode: 2244b...839

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvorfor voksne folk blir skuffet over slikt. Man velger ikke sine foreldre..dessverre. Eller jeg tar ordet skuffet tilbake, det er lov kjenne på skuffelse,MEN ikke la det gå innpå seg. Skap gode mine med dine barn evt en mann om du har. 

Anonymkode: 8c4d3...92b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (37 minutter siden):

Hvorfor skulle hun være alene? Kunne vært hos søsteren.

Søsteren virker jo veldig vennlig innstilt til henne.... og til å feire jul så få. Hun venter at foreldrene skal holde seg hjemme. Så mulig forståelig at foreldrene tar henne med. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I går informerte barnas besteforeldre (min far og stemor) om at de reiser bort tre uker i desember og blir borte både jul og nyttår. De tar søsteren min med (hun er deres felles barn). Hun er noen år yngre enn meg, men også voksen.

Jeg har to barn i skolealder og lite familie utenom min far. Svigerforeldrene mine bor på andre siden av landet. Mulig jeg overreagerer, men jeg ble skuffet. Noen som har gode tips til julefeiring og adventstid som bare involverer kjernefamilien? 

Skjønner du er skuffet men det går bra.

Min mor ødela en jul for oss når sønnen min var 6 år. Vi skulle til henne på julaften. Hun hadde ikke mye penger så vi handlet inn ribbe og sånt så hun skulle lage. Tidlig på julaften ringte hun og sa at vi kunne ikke komme. Hun var full. Hun var periode alkoholiker og valgte flaska fremfor oss. Hun hadde vært leeenge uten alkohol, så jeg så ikke at den skulle komme 

Anonymkode: 67e76...f18

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp med jul kun med kjernefamilien og etter at jeg fikk barn har jeg lengta tilbake. Så mye mindre stress! Vi hadde tradisjoner, pynta oss på julaften osv., og hadde det generelt veldig fint. Hadde en og annen venn av familien på besøk noen år, da de ellers ble sittende alene, det var også fint. 

Anonymkode: 52344...2f0

AnonymBruker
Skrevet

Tenk å få bare en jul med familien min… Barna og dama. God stemning, god mat, rolig kos… Helt uten drama og brøling og maktkamp med storfamilien. Sukk

Anonymkode: cceab...00f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man gjør nøyaktig det samme med kjernefamilien som man ellers ville gjort. 

Anonymkode: 944de...fcb

• Liker 1
Skrevet

Vet du, jeg forstår den litt såre følelsen. Jeg er bonusmor selv, til voksne barn, og er opptatt av at det ikke skal gjøres forskjell på hvem som blir med hvor.

MEN, når det er sagt.... I fjor måtte vi feire julaften bare tenåringsdatter, mann og jeg. Tenåringsdatter var febersyk, og både min mor og min far var syke (kreftoperert og annet) som gjorde at vi ikke kunne være sammen med dem når vi visste om sykdom. Bonusbarna var hos mor/hos kjærestes foreldre, og svigerforeldrene mine feiret hos svoger 50 mil unna. Og vet du? Midt oppi alt av sykdom og annet, så hadde vi en fantastisk fin julaften. Ikke noe stress, god tid, kunne gjøre ting akkurat som vi ville (det kan vi forsåvidt ellers også, men vi hadde ingen å ta hensyn til). Det var rett og slett en utrolig fin kveld. Var lei meg for at det måtte bli sånn først, men det viste seg å være superfint.

Jeg har ikke stor familie selv, så jeg er vant til at man ikke er så mange, så advent og romjul er ofte kjernefamilien her (inkludert bonusbarna da), men julaften har vi aldri feiret "alene" før.

Ellers kan dere snakke om å invitere noen som sitter alene den kvelden. Mange ville satt pris på det! Reis bort og kos dere, besøk svigers eller inviter dem til dere. 

Man blir ofte litt "tom" hvis ting ikke blir som man hadde tenkt, men dere har god tid til å tenke ut alternativer! Jeg er helt sikker på at det blir fint uansett!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Høres utrolig deilig ut spør du meg, å feire kun kjernefamilien :)

Anonymkode: f8f49...b0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Høres ut som en super anledning til å dra til Spania du også

Anonymkode: ab1d8...039

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at du er mest skuffet over at de drar med søsteren, og ikke inkluderer deg og barna? Hvor gamle er dere søsknene? 

Anonymkode: 0998a...94e

AnonymBruker
Skrevet

Det skal jeg også gjøre når jeg blir pensjonist. La dem kose seg. Du er voksen. 

Anonymkode: e3cce...49d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk til dere som skriver tips, viser støtte eller forståelse. Vi kommer nok til å få en fin jul oss fire, det er jeg helt sikker på. Dessverre kan vi ikke feire med svigerfamilien i år, eller så hadde jeg gjerne dratt til dem. Jeg føler likevel at mine barn ble avvist til fordel for søsteren min og hennes livsstil. Tror ikke det skjer når hun får barn.

Til dere som skriver at jeg er sutrete, sur, utakknemlig eller viser liten forståelse: Det er dere som må gå en runde med dere selv. Noe slikt ville jeg aldri skrevet til et fremmed menneske. 

ts

Jeg forstår at det er vanskelig når det blir annerledes. Jeg forstår og at du ble såret, men helt ærlig så klarer jeg ikke se at du og din familie blir nedprioritert. Søsteren din er alene, og det er naturlig at hun blir med. Om dere ønsker kan dere sikkert bestille dere FN tur dit de skal og feire sammen med dem. Ellers er det en fin anledning til å starte deres egne tradisjoner. I min familie er vi 3 stykker. Det går helt fint å ha en koselig jul selvom vi er få. 

Anonymkode: 0c403...b8d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...