NiceOrNothing Skrevet 9. august 2023 #61 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): I går informerte barnas besteforeldre (min far og stemor) om at de reiser bort tre uker i desember og blir borte både jul og nyttår. De tar søsteren min med (hun er deres felles barn). Hun er noen år yngre enn meg, men også voksen. Jeg har to barn i skolealder og lite familie utenom min far. Svigerforeldrene mine bor på andre siden av landet. Mulig jeg overreagerer, men jeg ble skuffet. Noen som har gode tips til julefeiring og adventstid som bare involverer kjernefamilien? Anonymkode: cba38...270 Har feiret mange juler , faktisk de hyggeligste , kun vi i kjernefamilien . Gjør akkurat det samme som vi gjør om vi har gjester . Trenger du egen motivasjon , begynn å fyll ut desember på kalender . Planlegg f eks hvordan dere vil ha søndagene i advent . En m julefilmer , en med pepperkake -baking & gløgg , en m juleverksted (med f eks barnas nærmest venner, evnt nabofamilie) . Se hvilke kinoer som går i nærheten , evnt julekonserter , julemarked . Bestem deg for å lage den hyggeligste julen ever ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #62 Skrevet 9. august 2023 Jeg synes de burde invitert med dere også. Inviterer man ett barn, inviterer man begge. Hvordan er forholdet til stemoren din? Anonymkode: 05fa7...577 1
KatteLatte Skrevet 9. august 2023 #63 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her synes jeg du overreagerer. Du har egen kjernefamilie. Her ønsker vi å reise bort i julen (Asia), men føler ikke at vi kan, da svigermor er helt alene (enke og min mann er enebarn). Hadde hun vært gift eller hatt andre barn hun kunne feire med, så hadde vi glatt reist. Fint å passe på at ingen er alene i jula, men at hele storfamilien MÅ være låst til en bestemt feiring hvert år blir feil for meg, i alle fall. Anonymkode: 97d8b...6b6 Kan dere ikke ta med svigermor da? 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #64 Skrevet 9. august 2023 1 minutt siden, KatteLatte said: Kan dere ikke ta med svigermor da? Skulle så gjerne gjort det, men hun er veldig vanedyr og vil kun feire hjemme Men det går fint det, altså. Hun er gammel og syk, så vi nyter de julefeiringene vi får med henne, reise kan vente Anonymkode: 97d8b...6b6 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #65 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg synes de burde invitert med dere også. Inviterer man ett barn, inviterer man begge. Hvordan er forholdet til stemoren din? Anonymkode: 05fa7...577 Tviler på at ts vil reise fra familien i julen. Og du mener vel ikke at foreldrene skal betale for henne, mannen og barna deres? Anonymkode: 099f9...40a 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #66 Skrevet 9. august 2023 Jeg skjønner at det føles litt sårt at familien reiser bort hele jula. Særlig når det det ene søskenet blir invitert og det andre ikke. Men husk også at du ts er i en annen situasjon enn søsteren din, du har din egen familie. Det kan være veldig fint å feire sammen bare kjernefamilien. Det blir hva dere gjør det til. Anonymkode: 61983...688 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #67 Skrevet 9. august 2023 Brunello skrev (6 timer siden): Det som er noe å reagere på her er at de tar med felles barn som er voksent og ikke spør særkullsbarnet. Egentlig ikke. Dette andre barnet er alene. Dersom de hadde reist i fra hadde hun vært alene å ta med ts koster dem 4 ekstra hoder. Hun er voksen og klarer å lage jul for sin familie selv. hvor gammel er din søster ts? hvor har dere pleid å feire? Har du stelt i stand selv? hvor små er ungene? er dine foreldre av typen som syns jul er slitsomt kanskje? Anonymkode: 58fd8...d2d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #68 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes de burde invitert med dere også. Inviterer man ett barn, inviterer man begge. Hvordan er forholdet til stemoren din? Anonymkode: 05fa7...577 De skal betale for 4 ekstra? Anonymkode: 58fd8...d2d 1
Brunello Skrevet 9. august 2023 #69 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De skal betale for 4 ekstra? Anonymkode: 58fd8...d2d Ja. Inviterer en voksne barn på tur, inviteres alle barn med sine familier. 1
Brunello Skrevet 9. august 2023 #70 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Egentlig ikke. Dette andre barnet er alene. Dersom de hadde reist i fra hadde hun vært alene å ta med ts koster dem 4 ekstra hoder. Hun er voksen og klarer å lage jul for sin familie selv. hvor gammel er din søster ts? hvor har dere pleid å feire? Har du stelt i stand selv? hvor små er ungene? er dine foreldre av typen som syns jul er slitsomt kanskje? Anonymkode: 58fd8...d2d Jeg mener dette er oppskriften på å gjøre forholdet mellom barn fra ulike kull dårlig. Det er utallige tråder her inne og eksempler på at spesielt fedre setter barna fra tidligere forhold på sidelinjen og prioriterer de de har sammen med nåværende partner. At det blir litt forskjell når de fra siste kull er mindreårige og de fra første kull er voksne kommer en ikke fra. Men etter at de yngste er blitt voksne, bør man behandle de likt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #71 Skrevet 9. august 2023 Brunello skrev (4 minutter siden): Ja. Inviterer en voksne barn på tur, inviteres alle barn med sine familier. På ingen måte noen logikk i. Det er 4 ganger kostnaden. Og ts søster har ingen familie å feire med. Anonymkode: 58fd8...d2d 2
Brunello Skrevet 9. august 2023 #72 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På ingen måte noen logikk i. Det er 4 ganger kostnaden. Og ts søster har ingen familie å feire med. Anonymkode: 58fd8...d2d Hjelper ikke. Når man spanderer på familien, må en invitere alle. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #73 Skrevet 9. august 2023 Kjenner virkelig voksne mennesker med egn familie på sjalusi? Jeg ser ikke problemet med at de tar med seg en enslig datter på juleferie. Vi har heller ingen opplysninger om hun betaler selv, eller deler av det selv. Å lage et familie drama med så lite informasjon er jo veldig bra gjort. Jeg har heller ikke klart å lese at ts, reagerer på at søsteren skal reise med sine foreldre. Virker ikke som det et det ts synes er trist, men mer at familiejulen blir borte. Anonymkode: 2244b...839 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #74 Skrevet 9. august 2023 Brunello skrev (11 minutter siden): Hjelper ikke. Når man spanderer på familien, må en invitere alle. Nei det må en ikke en må ikke spandere på svigersønn og barnebarn Anonymkode: 58fd8...d2d 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #75 Skrevet 9. august 2023 Brunello skrev (15 minutter siden): Hjelper ikke. Når man spanderer på familien, må en invitere alle. Dette er en utrolig merkelig holding. Mine foreldre tok min single søster med på ferie i fjor og betalte for henne. Jeg har mann og barn, vi skulle på en egen ferie. Jeg har ikke tenkt et sekund at dette var urettferdig. Jeg tenkte at det var kjekt at min søster kom seg ut litt og fikk gjort noe i ferien sin. Så nei. En MÅ ikke invitere alle. I gode familier med normale relasjoner så unner man hverandre ting. Dessuten, av og til er det sikkert koselig med litt voksen ferie, når en drar med familier med barn blir det ofte på barnas premisser: kjipere restauranter, mer barnevennlige hotell osv. jeg unner mine foreldre og søsken å gjøre det DE har lyst til og. Hva slags familie du kommer fra må gudene vite. Anonymkode: 58fd8...d2d 7 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #76 Skrevet 9. august 2023 Jeg er bestemor selv og drar bort i jula med god samvittighet. Jeg var til og med på ferie da minstemann hadde navnefest. De valgte selv å legge navnefesten på et tidspunkt jeg alltid er bortreist. De har sine familier å være i sammen med i jula og alle andre merkedager. Jeg er alene og drar på mine turer når det passer for jobb. Har ingen dårlig samvittighet for det. Året består av så mange dager ellers som vi kan være sammen på. Anonymkode: d3d85...e81 1 1
Brunello Skrevet 9. august 2023 #77 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er en utrolig merkelig holding. Mine foreldre tok min single søster med på ferie i fjor og betalte for henne. Jeg har mann og barn, vi skulle på en egen ferie. Jeg har ikke tenkt et sekund at dette var urettferdig. Jeg tenkte at det var kjekt at min søster kom seg ut litt og fikk gjort noe i ferien sin. Så nei. En MÅ ikke invitere alle. I gode familier med normale relasjoner så unner man hverandre ting. Dessuten, av og til er det sikkert koselig med litt voksen ferie, når en drar med familier med barn blir det ofte på barnas premisser: kjipere restauranter, mer barnevennlige hotell osv. jeg unner mine foreldre og søsken å gjøre det DE har lyst til og. Hva slags familie du kommer fra må gudene vite. Anonymkode: 58fd8...d2d Jeg tipper du og din søster er helsøsken, og at dere får omtrent det samme av foreldrene deres gjennom året. Det har ikke noe med å ikke unne hverandre noe, men at skilte menn med flere barnekull nedprioriterer de eldste alt for ofte. 1
Brunello Skrevet 9. august 2023 #78 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei det må en ikke en må ikke spandere på svigersønn og barnebarn Anonymkode: 58fd8...d2d Man gjør selvsagt det om en rar med familien på tur.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #79 Skrevet 9. august 2023 Brunello skrev (Akkurat nå): Jeg tipper du og din søster er helsøsken, og at dere får omtrent det samme av foreldrene deres gjennom året. Det har ikke noe med å ikke unne hverandre noe, men at skilte menn med flere barnekull nedprioriterer de eldste alt for ofte. Ja vi er helsøsken og jeg tenker det derfor er enda mer grunn til å se på det som et eksempel på hvordan ting burde være også for halvsøsken. Anonymkode: 58fd8...d2d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #80 Skrevet 9. august 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): Man gjør selvsagt det om en rar med familien på tur. Nei det kan en virkelig ikke forvente. Hvor tar du dette fra? De skal ikke kunne ta med sin single barnløse datter på ferie fordi datter nr to ikke får spandert på en hel familie tur? Kanskje vil de ikke reise til et spesielt barnevennlig sted. Kanskje de trengte litt voksen ferie. Du er åpenbart for farget av noen egne «traumer» her. For å forvente dette er for mye Anonymkode: 58fd8...d2d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå