Gå til innhold

Besteforeldre som drar til syden i julen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I går informerte barnas besteforeldre (min far og stemor) om at de reiser bort tre uker i desember og blir borte både jul og nyttår. De tar søsteren min med (hun er deres felles barn). Hun er noen år yngre enn meg, men også voksen.

Jeg har to barn i skolealder og lite familie utenom min far. Svigerforeldrene mine bor på andre siden av landet. Mulig jeg overreagerer, men jeg ble skuffet. Noen som har gode tips til julefeiring og adventstid som bare involverer kjernefamilien? 

Anonymkode: cba38...270

• Hjerte 12
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1703349-besteforeldre-som-drar-til-syden-i-julen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg skjønner at det føles kjipt, men du er tross alt  voksen, og foreldrene dine kan ikke bli bundet til å måtte være hjemme hver jul bare fordi du vil at de skal være hjemme. 

Vi feirer ofte jul bare kjernefamilien. Vet ikke helt hva du trenger av tips...? Vi feirer jul nett som vi gjør når besteforeldre er her. Nissegrøt til lunsj, ungene (som er små og må legge seg tidlig) får åpne pakker før middag, så er det julemiddag, og litt dessert, og så må ungene legge seg, så åpner jeg og mannen pakkene våre etter leggetid, og koser oss sammen. 

Anonymkode: 434c3...eb2

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I går informerte barnas besteforeldre (min far og stemor) om at de reiser bort tre uker i desember og blir borte både jul og nyttår. De tar søsteren min med (hun er deres felles barn). Hun er noen år yngre enn meg, men også voksen.

Jeg har to barn i skolealder og lite familie utenom min far. Svigerforeldrene mine bor på andre siden av landet. Mulig jeg overreagerer, men jeg ble skuffet. Noen som har gode tips til julefeiring og adventstid som bare involverer kjernefamilien? 

Det er helt vanlig å kun være kjernefamilie. Men dere kan jo invitere svigers til dere? Ellers så gjør dere vel akkurat det dere pleier bare med færre gjester. 

Anonymkode: 58fd8...d2d

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Annonse

AnonymBruker

Det går helt fint å overleve en jul uten at foreldrene er tilstede. 
Dere bestemmer dere for å ha en liten og koselig jul, og da kan alle få hver sin lille ekstra oppgave/ønske til jul. 
Kanskje er det bra å være ekstra kreativ for en gangs skyld? 
Samarbeide og finne deres egen julestemning 

Anonymkode: 6e747...24c

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker

Jeg har kun feiret med kjernefamilien hjemme en gang, og det var fantastisk… Ingen stress rundt alt som måtte pakkes ned og avsted, ingen forberedelse for gjester… vi hadde god mat, var på tur i snøen, åpnet gaver, spilte brettspill, mer god mat. Bare rolig og koselig og fredelig julestemning ❤️ Jeg er veldig takknemlig for storfamilien min altså, og vi har gode forhold - så feirer jo normalt med de og det er koselig, så jeg tør nesten ikke si det at jeg hadde så fin jul når vi var alene 🙈 

Anonymkode: 3f448...9c7

• Liker 12
  • Hjerte 2
AnonymBruker

Her synes jeg du overreagerer. Du har egen kjernefamilie. 

Her ønsker vi å reise bort i julen (Asia), men føler ikke at vi kan, da svigermor er helt alene (enke og min mann er enebarn). Hadde hun vært gift eller hatt andre barn hun kunne feire med, så hadde vi glatt reist. Fint å passe på at ingen er alene i jula, men at hele storfamilien MÅ være låst til en bestemt feiring hvert år blir feil for meg, i alle fall.

Anonymkode: 97d8b...6b6

• Liker 18
  • Hjerte 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her synes jeg du overreagerer. Du har egen kjernefamilie. 

Her ønsker vi å reise bort i julen (Asia), men føler ikke at vi kan, da svigermor er helt alene (enke og min mann er enebarn). Hadde hun vært gift eller hatt andre barn hun kunne feire med, så hadde vi glatt reist. Fint å passe på at ingen er alene i jula, men at hele storfamilien MÅ være låst til en bestemt feiring hvert år blir feil for meg, i alle fall.

Anonymkode: 97d8b...6b6

Hadde også sett bort hvis begge barna hadde samboere og noen å feire med. Men kun den ene har, så da blir det hjemmejul.

Anonymkode: 85018...677

AnonymBruker

Skjønner godt at du er skuffet - julefeiring er viktig familietid, i allefall for oss som er så heldige å ha besteforeldre tilgjengelige. Ikke minst for barnas skyld. Men det er bare å heve seg over det, tenker jeg. Prøve å se hvordan det er å feire jul med bare kjernefamilien, for det er mange som gjør det, og sier at det er kjempefint og koselig selv om det ikke er andre der.

Jeg hadde også blitt lei meg, av mange grunner, lei meg for at jula blir annerledes, lei meg bor at ikke MIN familie også ble spurt om å bli med. Men det går over når man venner seg til tanken. Prøv å gjøre noe annerledes den jula, ta med barna på noe dere vanligvis ikke går på, eller ta en nyttårshelg på hotell sammen, et annet sted?

Anonymkode: 2181f...36c

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det virkelig så vanskelog for folk å feire med kjernefamilien sin? En rolig og koslig jul med bare dere. Er jo ikke alene som en del er!

Ikke rsrt mange går fra hverandre når barna blir store når de alltid er vant til å være med andre i sommerferie, jul osv.

Lag deres egen jul!

Du er voksen, de må få reise om de vil!

Du sitter jo ikke helt alene!

Anonymkode: 41be9...493

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

voksne må få leve som de vil selv om de er foreldre til andre voksne tenker jeg. Mitt beste tips er å lage egne tradisjoner, som for eksempel hva man baker osv når, når man pynter, bruke adventstiden til å skape egne tradisjoner osv.. 

• Liker 13
  • Hjerte 1

Annonse

AnonymBruker

Det er lov å bli skuffet, samtidig må man akseptere at voksne mennesker, selv foreldre får leve sitt eget liv.

Vi etter mest pris på å få være bare kjernefamilien til jul og har lagt våre egne tradisjoner rundt dette. 

Anonymkode: b4e73...6ea

• Liker 3
  • Hjerte 1

Jeg skjønner at du er skuffet hvis du så for deg en feiring med foreldrene dine, men du er voksen og har din egen familie og foreldrene dine har lov til å tilbringe både jul og alle andre dager i året slik de selv ønsker. De har sitt eget liv og det har du også, og det er litt spesielt at du tydeligvis forventer at dine foreldre skal leve etter dine ønsker og forventninger. Det er helt normalt å feire jul bare kjernefamilien og det er da ikke noen grunn til at dere ikke kan gjøre akkurat det dere pleier å gjøre selv om dere er litt færre mennesker til stede? Ikke la en av de fineste tidene på året bli ødelagt bare fordi det ikke ble nøyaktig slik du så for deg.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Annonse
AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

De er jo voksne individer og kan ta egne valg, du høres fryktelig sutrete ut. Om de vil være i syden i julen og slippe alt jule maset hjemme, ja så gjør de det. Det er ditt ansvar å finne på noe med dine barn og lage en god jul for dere, ingen er pliktig til å feire jul sammen. Jeg er frivillig i julen og jobber med mat utdeling selv om familien min er hjemme, men de respekterer det og forventer ikke at jeg skal komme hjem bare fordi de ønsker det. 

Anonymkode: a8c5e...b2e

• Liker 6
  • Hjerte 1

Men mener du helt alvorlig at voksne mennesker som har mulighet til det ikke skal få lov til å reise på lang ferie når de ønsker det, fordi du, som er voksen med din egen familie, ikke klarer å se for deg å ferie julaften uten dem...? Det er lov å være skuffet, men det er også lov - og forventet - å tenke seg om en gang til og innse at man er en smule urimelig og  irrasjonell...

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker

1.  Dere kan også reise dit og leie egen leilighet og feire jul sammen 

2. Dere i kjernefamilien feirer sammen.

3. Dere inviterer svigerfamilie eller besøker svigerfamilie.

4. Dere inviterer venner/bekjente til å feire sammen med dere.

Anonymkode: 3b522...f20

• Liker 9
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...