Gå til innhold

Ris på rompen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 1985, og jeg har aldri vært i nærheten av ett ris. Og jeg visste som liten at det ikke var lov å slå barn. Visste ikke du det? 

Anonymkode: e21b0...835

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Verken normalt eller lovlig. Det er ikke lov å utøve vold mot barn, eller andre for den saks skyld. 

Anonymkode: 46681...b08

Vold som straff er ikke lov. Ellers kan vel foreldre utøve vold mot egen barn på samme måte som politiet kan utøve vold mot sine medborgere. Medisinsk vold/vold for å verne liv og helse er selvfølgelig lov.

Jeg fikk ris på rumpa en gang på slutten av 60-tallet. En eneste gang. Jeg husker det ikke som så smertefullt men heller ydmykende.

Anonymkode: b8fae...d99

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er født i 1985, og jeg har aldri vært i nærheten av ett ris. Og jeg visste som liten at det ikke var lov å slå barn. Visste ikke du det? 

Det var lov å slå barn i 1985. Det ble først forbudt i 1987. 

Anonymkode: ea761...b5e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og? At noe er ulovlig betyr ikke at det ikke skjer….

Anonymkode: 9e654...6c2

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg fikk det. Jeg vet det er galt i dag. Bare tenker på dette om det var grei før

Anonymkode: 248d8...7a3

Nei, det har vært forbudt å slå barn/straffe barn fysisk i Norge i mange år før det. 

Sitat fra Regjeringen.no: 

Inntil 1972 hadde foreldre en viss refselsesrett overfor sine barn. Dette fulgte av lov om Indskrænkning i Anvendelsen av legemlig Revselse 20. juni 1891 2. Den såkalte refselsesretten ble først opphevet i 1972, men uten at det samtidig ble innført noe uttrykkelig forbud mot å anvende fysisk avstraffelse som ledd i barneoppdragelsen. Forarbeidene til lovendringen i 1972 var ikke klare på om meningen var å avskaffe foreldrenes refselsesrett helt. For å gjøre det helt klart at det ikke er tillatt å bruke vold i oppdragelsen, ble forbudet i barneloven § 30 tredje ledd tatt inn i 1987.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei absolutt ikke normalt, eller lovlig på 2000 tallet. Var heller ikke normalt, eller lovlig, på 80 tallet når jeg vokste opp.

Anonymkode: 4035f...b46

Det nye tillegget i barneloven om forbud på fysisk avstraffelse kom i 1987. Så på mesteparten av 80-tallet var dette lov. Om det var normalt eller ikke er noe helt annet. 

Anonymkode: d6f5b...079

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri fått ris på rompa, og jeg er født i 1966. Så om en lurer på om det var vanlig i 2000 så blir jeg overrasket. Var sikkert mer vanlig da jeg var barn, men har aldri hørt noen som fikk det. En liten klaps på fingrene, har jeg hørt om at noe fikk.

Irettesettelsen jeg fikk da jeg var barn var at min far snakket med veldig lav og streng stemme.

Anonymkode: f6077...4ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...