AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #21 Skrevet 9. august 2023 Nabogutten fikk juling med belte. Midt på 80-tallet. Han var nok vanskelig fra før og forble vanskelig. Anonymkode: fdddd...719
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #22 Skrevet 9. august 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Er stor forskjell på vold og litt ris på rumpa. Anonymkode: 1aafd...fdd Hadde du likt å få ris på rumpa som voksen? F.eks etter middag? Hvorfor, hvorfor ikke? Anonymkode: ef0a0...36a 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #23 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde du likt å få ris på rumpa som voksen? F.eks etter middag? Hvorfor, hvorfor ikke? Anonymkode: ef0a0...36a Snakker vi om ris på rumpa til voksne???Da har jeg misforstått hele posten her,beklager. Anonymkode: 1aafd...fdd
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #24 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er stor forskjell på vold og litt ris på rumpa. Anonymkode: 1aafd...fdd Enig. Sier ikke at noe av det er greit eller smart, men det er forskjeller. Var forelderen «ute av kontroll», sint, utagerende, skremmende? Eller var det en rolig markering av «dette er ikke greit»? Vi ble kløpet i rumpa av læreren når vi hadde funnet på noe bøll. Det var en symbolsk markering, og ingen fikk vondt. I dag ville han vel ha blitt buret inne som sexforbryter men det var ikke slik. Han var en tosk på mange måter men akkurat det å bli kløpet har ikke skadet oss. Som forelder så ser jeg at barna utfordrer oss og lærere. Og de finner ganske fort ut at vi har begrenset med midler. Jeg har snakket mye med barna og prøvd å utvikle empati og forståelse, men det _er_ en maktkamp. En kamp som barna skal vinne i 18-års-alderen, men ikke når de er 10. Anonymkode: fdddd...719 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #25 Skrevet 9. august 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Snakker vi om ris på rumpa til voksne???Da har jeg misforstått hele posten her,beklager. Anonymkode: 1aafd...fdd Nei, det er snakk om barn her. Om man gir barn ris på rumpa fordi det er vondt eller for å ydmyke de vet jeg ikke. Men jeg vet at det er noe jeg aldri ville utsatt mine egne barn for. Anonymkode: ef0a0...36a 2
Bacteria Skrevet 9. august 2023 #26 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei absolutt ikke normalt, eller lovlig på 2000 tallet. Var heller ikke normalt, eller lovlig, på 80 tallet når jeg vokste opp. Anonymkode: 4035f...b46 Enig. Ser noen nevne 20-tallet her. Mamma ble født da, hun fortalte at hun kun fikk ris EN gang. Av en far med alkoholproblemer. Veldig uakseptabelt på 2000-tall.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #27 Skrevet 9. august 2023 Jeg er født i 84, og det var langt ifra vanlig da Anonymkode: 819e0...ba3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #28 Skrevet 9. august 2023 Bacteria skrev (2 minutter siden): Enig. Ser noen nevne 20-tallet her. Mamma ble født da, hun fortalte at hun kun fikk ris EN gang. Av en far med alkoholproblemer. Veldig uakseptabelt på 2000-tall. Bestefaren min gav ris til alle barna utenom faren min (som er minst). Så han stoppet på 50-tallet en gang. Anonymkode: fdddd...719
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #29 Skrevet 9. august 2023 Jeg lurer veldig på hvor den tradisjonen med å dra ned buksa på barn og gi de ris på bar rumpe kommer fra? Det er en fryktelig nedlatende handling. Faktisk helt dominant og sexistisk i samme slengen. Å gi ris på rumpa er så avlegs som jeg kan se det faktisk. Det er da flere former for ris som ville vært veldig mye bedre, som å klype skinnet, dra i øret, lugge eller noe sånt. Selv om jeg mener all form for ris ikke er greit i oppdragelse bare så det er sagt. Nesten så en knyttneve hadde vært bedre enn å bli lagt med rumpa bar og fått ris på bare messingen. Motbydelig egentlig og faktisk en form for overgrep med dagens øyne. Anonymkode: 74f30...247 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #30 Skrevet 9. august 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg lurer veldig på hvor den tradisjonen med å dra ned buksa på barn og gi de ris på bar rumpe kommer fra? Det er en fryktelig nedlatende handling. Faktisk helt dominant og sexistisk i samme slengen. Å gi ris på rumpa er så avlegs som jeg kan se det faktisk. Det er da flere former for ris som ville vært veldig mye bedre, som å klype skinnet, dra i øret, lugge eller noe sånt. Selv om jeg mener all form for ris ikke er greit i oppdragelse bare så det er sagt. Nesten så en knyttneve hadde vært bedre enn å bli lagt med rumpa bar og fått ris på bare messingen. Motbydelig egentlig og faktisk en form for overgrep med dagens øyne. Anonymkode: 74f30...247 Jeg er helt enig. Jeg er sjokkert over kommentarer som "Det er bare ris, ikke vold". Hadde det da vært greit om politiet gav deg ris? Hva hadde du følt? At folk ønsker å ydmyke sine barn på denne måten er et mysterie for meg. Anonymkode: ef0a0...36a 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #31 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Snakker vi om ris på rumpa til voksne???Da har jeg misforstått hele posten her,beklager. Anonymkode: 1aafd...fdd Hvorfor er det uakseptabelt mellom voksne, men akseptabelt mellom voksen og barn? Anonymkode: 90d11...b42 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #32 Skrevet 9. august 2023 Født på 80-tallet. Fikk det når jeg hadde vært «slem». Ofte så hardt at det var vondt å sitte etterpå. Anonymkode: 78afa...07f 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #33 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig. Sier ikke at noe av det er greit eller smart, men det er forskjeller. Var forelderen «ute av kontroll», sint, utagerende, skremmende? Eller var det en rolig markering av «dette er ikke greit»? Vi ble kløpet i rumpa av læreren når vi hadde funnet på noe bøll. Det var en symbolsk markering, og ingen fikk vondt. I dag ville han vel ha blitt buret inne som sexforbryter men det var ikke slik. Han var en tosk på mange måter men akkurat det å bli kløpet har ikke skadet oss. Som forelder så ser jeg at barna utfordrer oss og lærere. Og de finner ganske fort ut at vi har begrenset med midler. Jeg har snakket mye med barna og prøvd å utvikle empati og forståelse, men det _er_ en maktkamp. En kamp som barna skal vinne i 18-års-alderen, men ikke når de er 10. Anonymkode: fdddd...719 Vi fikk nakkegrep av vår lærer når vi laget støy i klassen, slik at de andre ikke klarte å følge med. Gjorde vondt i senene på siden av nakken, men det tålte vi fint, skjønte hvorfor det skjedde. Anonymkode: ea761...b5e 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #34 Skrevet 9. august 2023 Det ble forbudt ved lov i 1987, men noen hang vel litt etter. Det var en normal form for barneoppdragelse på 50-80 tallet. Jeg har fått mye ris på rompa, ørefiker og klaps på hånda. Anonymkode: 4efd7...233 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #35 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hvorfor er det uakseptabelt mellom voksne, men akseptabelt mellom voksen og barn? Anonymkode: 90d11...b42 Fordi voksne ikke har en tendens til å slenge seg på gulvet å skrike hver gang de ikke får viljen sin. Eller lage støy i klassen slik at ingen andre klarer å følge med, eller stjele penger fra farens lommebok ( slik jeg gjorde ), osv, osv,osv. Anonymkode: ea761...b5e 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #36 Skrevet 9. august 2023 Her er en annen link. Når ble Oppdragervold forbudt? I Barneloven fra 1991 ble det eksplisitt innført forbud mot fysisk vold som oppdragelsesmetode. Men så sent som i 2010 ble det i revisjonen av Barneloven presisert forbud mot å slå, klapse, true eller skade barns psykiske eller fysiske helse. Anonymkode: ea761...b5e 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #37 Skrevet 9. august 2023 Tror ikke det var normalt da, nei. Jeg ble også klaska i fjeset noen sjeldne ganger, eller tatt hardt i overarmen pluss evt. dratt etter den, husker fortsatt at det var vondt. Pappa sparka meg også i rompa en gang han syns jeg var treg og ble sint av å vente. De kunne også ta meg hardt i nakken så det gjore vondt. Husker en jeg kjente fikk ris på rompa om hun var «slem», og en i klassen ble slått av moren når moren ble sint på henne. Ellers har jeg ikke hørt om noen andre som hadde det slikt. Er selv født tidlig på 90-tallet, norske foreldre (dog ganske konservative). For meg var nok den sosiale kontrollen værre enn dette. Anonymkode: 194a7...aaf
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #38 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg er født i 2000året, når jeg var liten og gikk på barneskolen, fikk jeg ris på rompen når jeg skulle få en dårlig straff. var dette egt normalt på den tiden? Anonymkode: 248d8...7a3 På ingen måte normalt, det var faktisk forbudt før den tid. Anonymkode: ddc02...685
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #39 Skrevet 9. august 2023 Ikke ris, men smekk på fingrene var helt normalt da jeg vokste opp nordpå på 80-tallet. Anonymkode: d9637...78f 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #40 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er helt enig. Jeg er sjokkert over kommentarer som "Det er bare ris, ikke vold". Hadde det da vært greit om politiet gav deg ris? Hva hadde du følt? At folk ønsker å ydmyke sine barn på denne måten er et mysterie for meg. Anonymkode: ef0a0...36a Eller feks sjefen på jobben gi deg ris. Det er rart hva som liksom er greit mellom foreldre og barn, men ikke mellom to voksne... Anonymkode: d9637...78f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå