Gå til innhold

Ris på rompen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvorfor er det uakseptabelt mellom voksne, men akseptabelt mellom voksen og barn?

Anonymkode: 90d11...b42

På voksne kan det gjøre vondt, og de kan bli ydmyket. 

På barn kan det gi fysiske endringer i hjernen når de blir slått av omsorgspersoner. Varige endringer som påvirker deres evne til tilknyttning resten av livet. 

Jeg er født på 70tallet og har aldri blitt slått eller tilsvarende. Hadde allerede da blitt sjokkert om jeg visste at andre barn i Norge ble slått. 

Anonymkode: 3728e...694

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er født i 2000året, når jeg var liten og gikk på barneskolen, fikk jeg ris på rompen når jeg skulle få en dårlig straff. 
var dette egt normalt på den tiden?

Anonymkode: 248d8...7a3

Er eldre enn deg, men veldig vanlig når jeg vokste opp (80-90 tallet). Fikk både ris med hånd, og vanlig bjørkeris…

Anonymkode: 9e654...6c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er helt enig. Jeg er sjokkert over kommentarer som "Det er bare ris, ikke vold". Hadde det da vært greit om politiet gav deg ris? Hva hadde du følt? At folk ønsker å ydmyke sine barn på denne måten er et mysterie for meg. 

Anonymkode: ef0a0...36a

Vi sier vel at en kontrollert påføring av fysisk ubehag er forskjellig fra en ukontrollert forelder som banker familie.

Hvis politiet gav meg en smekk over fingrene med linjal så er det noe annet enn han politimannen i Kongsberg som nibanket en fyr som lå nede med batong.

Forøvrig bruker vi psykiske virkemidler for å få barna til å forstå at det ikke er lov å slå, stjele etc. Man kan spørre seg om disse er så mye bedre enn en smekk med linjal. Til en viss grad så handler sosialisering og oppdragelse om tvang, og noen forstår intuitivt at de ikke skal lage bål på stua, mens andre trenger stadige påminnelser om at det får negative konsekvenser hvis de prøver seg.

Anonymkode: fdddd...719

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når barn oppfører seg som tullinger så synes jeg ikke det er så ille med irettesettelse.Mange av dagens unger er motbydelige vesen.Dårlig oppdragelse fra foreldere.

Anonymkode: 1aafd...fdd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble slått til blods som ungdom, tok skade av det ja

Anonymkode: f2af8...258

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er eldre enn deg, men veldig vanlig når jeg vokste opp (80-90 tallet). Fikk både ris med hånd, og vanlig bjørkeris…

Vi bør innføre bjørkeris igjen👏

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da snakker vi vold og ikke ris på rompa.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg har selv et barn født seint i 99, tror det var forbudt også. Jeg har opplevd det selv 1 gangen men jeg er født på i 79. Ingen varie men av det, men min datter aldri

Anonymkode: 0c1dc...bd5

Gjest ufiltrert
Skrevet

Vokste opp på 80/90talllet og truet min far med å knuse hodet hans med balltre i fjor sommer, så joda, var en god del!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I min oppvekst så ble det differensiert omtrent på samme måte. Ikke blod=ikke vold, men normal oppdragelse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når barn oppfører seg som tullinger så synes jeg ikke det er så ille med irettesettelse.Mange av dagens unger er motbydelige vesen.Dårlig oppdragelse fra foreldere.

Når du ser den eldre generasjonen i dag så synes jeg dem ikke er noe særlig mere veloppdragne dem heller lengre 

Gjest ufiltrert
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jasså så du mener det er forskjell på vold og "ris på rumpa"?

"Nei men jeg SLÅR jo ikke det er jo BARE litt ris"

AnonymBruker
Skrevet

Født i 1971 og null oppdragelsesvold. Tror ikke det var vanlig på 70-tallet. Jeg husker at søskenbarnet mitt fikk ris på rumpa en gang da jeg var 4-5 år og siden det har festet seg så tydelig kan det ikke være noe jeg var vant til å se. 

Anonymkode: 3a269...995

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordi voksne ikke har en tendens til å slenge seg på gulvet å skrike hver gang de ikke får viljen sin. Eller lage støy i klassen slik at ingen andre klarer å følge med, eller stjele penger fra farens lommebok ( slik jeg gjorde ), osv, osv,osv. 

Anonymkode: ea761...b5e

Når voksne en sjelden gang mister kontrollen over seg selv, slik noen barn gjør oftere enn andre, trenger de andre ting enn en smekk. Det gjelder barn også. Selv om det ikke nødvendigvis gjør skade, er der lite nyttig. 

Anonymkode: 90d11...b42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan ikke sammenlignes med ris på rompa. Det der er vold, og aldri vært greit uansett tidsepoke. Nå synes jeg heller ikke ris på rompa er greit heller. Når det kommer til fysisk avstraffelse er det en bra ting at det er forbudt. Nettopp pga noe ikke helt hvor grensene går. Finnes andre straffemetoder en og slå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ufiltrert skrev (5 minutter siden):

Jasså så du mener det er forskjell på vold og "ris på rumpa"?

"Nei men jeg SLÅR jo ikke det er jo BARE litt ris"

Ris på rompa har da vel aldri skadet noe ffs!Er forskjell på runke og rive av seg pikken.

• Liker 1
Gjest ufiltrert
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ris på rompa har da vel aldri skadet noe ffs!Er forskjell på runke og rive av seg pikken.

Så ris på rumpa det var greit alikevel da altså? Hvordan måles det? at man ikke slår for hardt?

Oi sorry jeg sa slå, mente ris såklart, slå er jo ikke lov, men ris er visst det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er så jævlig nedverdigende og direkte perverst. Jo, det har skadet noen. 

Anonymkode: ddc02...685

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er så jævlig nedverdigende og direkte perverst. Jo, det har skadet noen. 

Anonymkode: ddc02...685

Et sensitivt barn vil nok ta skade av det mens flertallet ikke vil ta skade av det. Men siden man ikke vet hvem som vil ta skade eller ikke, så er det bra det ikke lenger er legalt. 

Anonymkode: ea761...b5e

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi sier vel at en kontrollert påføring av fysisk ubehag er forskjellig fra en ukontrollert forelder som banker familie.

Hvis politiet gav meg en smekk over fingrene med linjal så er det noe annet enn han politimannen i Kongsberg som nibanket en fyr som lå nede med batong.

Forøvrig bruker vi psykiske virkemidler for å få barna til å forstå at det ikke er lov å slå, stjele etc. Man kan spørre seg om disse er så mye bedre enn en smekk med linjal. Til en viss grad så handler sosialisering og oppdragelse om tvang, og noen forstår intuitivt at de ikke skal lage bål på stua, mens andre trenger stadige påminnelser om at det får negative konsekvenser hvis de prøver seg.

Anonymkode: fdddd...719

"Kontrollert påføring av fysisk ubehag". Kvalmt. Barn har en umoden hjerne. De er helt avhengig av hjelp, omsorg og veiledning. De er små og sårbare. De trenger ikke ris, de trenger en voksen som veileder de ut av situasjoner de ikke håndterer. Tenk om noen slo deg neste gang du ble frustrert. Hadde det hjulpet deg?

Anonymkode: ef0a0...36a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...