Gå til innhold

Ingen vil la meg leie...

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2023 den 10.52):

Problemet med et samfunn hvor folk tenker slik, er at det blir som USA. Du sier at du mener staten skal ta ansvaret, men velgerne ønsker ikke at staten skal ta ansvaret (de vil ikke betale mer skatt), så da tar ingen ansvaret..... Hva skjer da.... Jo du får kriminalitet helt ute av kontroll.

Trenger ikke være rakettforsker for å se at det fort blir et veldig farlig og ubehagelig sted å bo, med lsike holdninger. Prøv å se det fra den andre siden, hvis samfunnet driter i meg, hvorfor skal ikke jeg drite i samfunnet tilbake. Så blir det en spiral ned i dass.

Til TS vil jeg anbefale, om han bor i Oslo (så ikke noe skrevet om hvilken by), å finne seg en ny by, hvor fattige og syke er mer akseptert. Oslo er blitt en veldig kald by, selv om den er den varmeste o.0

Anonymkode: 9c1af...2e7

Nei, for i Norge betaler man høy skatt som skal sikre de som ikke greier å stå i jobb. Jeg betaler min høye skatt med glede, og stemmer på partier som er for høy skatt, det betyr ikke at jeg som privatperson skal måtte opptre som staten og gamble med min største økonomiske investering. 

Anonymkode: f668e...def

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2023 den 10.52):

Herregud, så kyniske noen av dere er. Blir sjokkert

Anonymkode: ed4d5...c55

Tenker du det samme om andre bransjer? Er matbutikken kynisk? Klesbutikker? Går du til frisøren som tar markedspris for sine tjenester og kaller de «kyniske frisørhaier» fordi de har satt opp prisene siden i fjor? Hvorfor har du en forventning om at utleiere skal i praksis gi bort penger til sine kunder?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Rotemor skrev (På 8.8.2023 den 12.46):

Du vet at du får møte leietagere før du skriver kontrakt? (Og dermed kan ta en vurdering i forkant?)

Et kort møte er jo for lite til å vite noe. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, for i Norge betaler man høy skatt som skal sikre de som ikke greier å stå i jobb. Jeg betaler min høye skatt med glede, og stemmer på partier som er for høy skatt, det betyr ikke at jeg som privatperson skal måtte opptre som staten og gamble med min største økonomiske investering. 

Du tar helt feil, vi har lav skatt i Norge i forhold til ytelser gitt. Om de du nekter å leie ut til skal dekkes av det offentlige må skattene mye opp.

https://www.nettavisen.no/nyheter/hver-kvinne-koster-15-6-millioner-ingen-grunn-til-at-det-skal-tolkes-stigmatiserende-for-kvinner/s/12-95-3424089287

Bare for å gå i NULL, med DAGENS ytelser, må kvinner betale 15 millioner mer i skatt per år og menn 3 millioner mer (eller 7-7 etc). Dette er FØR tiltaket ditt om boliger til sårbare, de kommer på toppen. Så legg på litt mer på toppen.

Om dere er villige til å øke skatten tilsvarende, så skal dere få lov til å dytte oppgaven til staten, men intil da må en ta ansvaret selv som samfunn og medmennesker.

• Liker 1
Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (På 9.8.2023 den 3.15):

Men du ser vel an personen som kommer på visning? Er personen ren, velstelt, hyggelig, virker oppegående, eller er vedkommende utagerende/ustabil/ruset på visning?

Det du beskriver der kan også  godt være en person som går inn og ut av psykose, men som er i en god periode. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2023 den 7.55):

Du leier ikke ut til folk med barn, folk som er ufør, folk på midlertidig stønad, folk som ikke snakker norsk. Hvem har du igjen? Studenter? De fleste andre har vell råd til å kjøpe noe eget. 

Anonymkode: 88b31...9dc

Hun har nok mange, mange igjen. Utleiemarkedet er brennhett for tiden.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2023 den 16.34):

Javel. Som nevnt lenger opp så var 2 av mine sønner også på jakt etter bolig nå i høst. Oslo og Bergen. Ingen av de hadde problemer å få tak i noe. Lærlinger begge 2. En av dem (oslo) fikk også flere tilbud.

: 5c03b...de7

Så da går de altså ikke på nav? Er vel ingen i tråden her dom har sagt de ikke leier ut til lærlinger. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2023 den 20.10):

Men det er jo ikke sikkert at trådstarter er ressurssvak? Er jo enig med deg, men det er synd at man blir satt i en bås sånn. 

Anonymkode: b89c3...655

Nei det er ikke sikkert, men ts er veldig tilbakeholden med opplysninger «fast inntekt, men vil ikke si hvor de kommer fra». Det høres jo ut som hun skjuler noe. Hvis man har 88 andre potensielle leietakere å velge mellom, ville jeg aldri valgt ts. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så da går de altså ikke på nav? Er vel ingen i tråden her dom har sagt de ikke leier ut til lærlinger. 

Nei, men det er noen som har sagt at det er lettere å få bolig hvis man er jente.

Anonymkode: 5c03b...de7

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du tar helt feil, vi har lav skatt i Norge i forhold til ytelser gitt. Om de du nekter å leie ut til skal dekkes av det offentlige må skattene mye opp.

https://www.nettavisen.no/nyheter/hver-kvinne-koster-15-6-millioner-ingen-grunn-til-at-det-skal-tolkes-stigmatiserende-for-kvinner/s/12-95-3424089287

Bare for å gå i NULL, med DAGENS ytelser, må kvinner betale 15 millioner mer i skatt per år og menn 3 millioner mer (eller 7-7 etc). Dette er FØR tiltaket ditt om boliger til sårbare, de kommer på toppen. Så legg på litt mer på toppen.

Om dere er villige til å øke skatten tilsvarende, så skal dere få lov til å dytte oppgaven til staten, men intil da må en ta ansvaret selv som samfunn og medmennesker.

Så da er det jeg som privatperson som frivillig skal ta den støyten!? 

så da regner jeg med du personlig donerer en fast sum i mnd. Til alle som mottar ytelser fra NAV😂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så da er det jeg som privatperson som frivillig skal ta den støyten!? 

Jeg sier ikke hva noen skal eller ikke skal. Jeg sier bare hva som er fakta. Nå vet du fakta. Så blir det opp til deg å leve livet ditt.

Bare husk at andre folk også vil leve livene sine basert på hvordan du/dere lever deres liv... VI lever i et samfunn, ikke isolert.

Handlinger har konsekvenser, og som du ser fra de fleste land, er konsekvensene store. Ta en studietur til Sør Afrika f.eks, var bare litt rasisme, hva kan gå galt liksom? Men, svaret er alt. Alt kan og vil gå galt over tid med slike samfunn med slike holdninger hos folket. ALT.

Forøvrig, semi-offtopic, men, rasistiske/diskriminerende huseiere er ønsket til denne tråden her: for å forsvare sine ståsted, ingen respons så langt som jo er merkelig, men om du føler deg kallet til å forsvare det ståstedet så kjør på:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1703618-hvorfor-mener-mange-av-kvinneguidens-brukere-at-rasisme-er-greit-men-ikke-andre-ting/?do=getNewComment

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sier ikke hva noen skal eller ikke skal. Jeg sier bare hva som er fakta. Nå vet du fakta. Så blir det opp til deg å leve livet ditt.

Bare husk at andre folk også vil leve livene sine basert på hvordan du/dere lever deres liv... VI lever i et samfunn, ikke isolert.

Handlinger har konsekvenser, og som du ser fra de fleste land, er konsekvensene store. Ta en studietur til Sør Afrika f.eks, var bare litt rasisme, hva kan gå galt liksom? Men, svaret er alt. Alt kan og vil gå galt over tid med slike samfunn med slike holdninger hos folket. ALT.

Forøvrig, semi-offtopic, men, rasistiske/diskriminerende huseiere er ønsket til denne tråden her: for å forsvare sine ståsted, ingen respons så langt som jo er merkelig, men om du føler deg kallet til å forsvare det ståstedet så kjør på:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1703618-hvorfor-mener-mange-av-kvinneguidens-brukere-at-rasisme-er-greit-men-ikke-andre-ting/?do=getNewComment

Det er jo akkurat det du sier «Om de du nekter å leie ut til skal dekkes av det offentlige må skattene mye opp» altså, om ikke JEG og andre privatpersoner som leier ut ikke vil ta den støyten, blir samfunnet slik og slik. 

ingen, da regner jeg med at du deler ut av dine private penger til tilfeldige (trengende eller ikke trengende) leietakere? For om det er mitt ansvar å sponse alle på leiemarkedet  helt vilkårlig, er det vel også ditt? 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tenker du det samme om andre bransjer? Er matbutikken kynisk? Klesbutikker? Går du til frisøren som tar markedspris for sine tjenester og kaller de «kyniske frisørhaier» fordi de har satt opp prisene siden i fjor? Hvorfor har du en forventning om at utleiere skal i praksis gi bort penger til sine kunder?

Frisøren jobber for lønna. Du leier ut til noen som hjelper deg med å betale ned lånene dine utelukkende fordi du er privilegert. Du bidrar ikke med noe som helst av verdi, du skaper ingen ting. Ressurser overføres fra noen som har lite (leietager) til noen som har mye (utleier)

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
000VF000 skrev (2 minutter siden):

Frisøren jobber for lønna. Du leier ut til noen som hjelper deg med å betale ned lånene dine utelukkende fordi du er privilegert. Du bidrar ikke med noe som helst av verdi, du skaper ingen ting. Ressurser overføres fra noen som har lite (leietager) til noen som har mye (utleier)

Du tenker ikke at denne privilegerte personen også tjener greit og betaler høy skatt? eiendomsskatt, formueskatt, skatt på kapitalinntekter +*+
Dersom leietager er ufør og tar imot penger fra NAV bidrar den jo lite til velferdsstaten. Da bør man være evig takknemlig for at de privilegerte som du kaller dem, mange av oss har jobba ræva av oss for de  verdiene vi har og sørger for penger til denne velferdskassa mange nyter godt av. 
Norge var fattige etter oljen og man var prisgitt at familie stilte opp om man ble syk. Idag sørger samfunnet for at man får penger, men likefullt er man forbanna på de som bidrar mest. 
Har ikke det å ha en bolig med tak over hodet noen verdi? Isåfall kan du jo flytte ut i en gapahauk i skogen. 

Anonymkode: 11e71...e4c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker du det samme om andre bransjer? 

Jeg er ikke den du siterer, men svaret er selvfølgelig et rungende JA. Og det å være en privat utleier er heller ingen "bransje". 

Er matbutikken kynisk? Klesbutikker? 

Absolutt.

Går du til frisøren som tar markedspris for sine tjenester og kaller de «kyniske frisørhaier» fordi de har satt opp prisene siden i fjor? 

Åpenbart ikke. Det å være frisør er et yrke. Det å være en kynisk utleier er noe helt annet. Elendig sammenligning. 

Hvorfor har du en forventning om at utleiere skal i praksis gi bort penger til sine kunder?

Det er det ingen som har. Det er en usaklig, oppkonstruert problemstilling/påstand fra ditt eget hode. 

Anonymkode: 7730d...e50

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tenker ikke at denne privilegerte personen også tjener greit og betaler høy skatt? eiendomsskatt, formueskatt, skatt på kapitalinntekter +*+
Dersom leietager er ufør og tar imot penger fra NAV bidrar den jo lite til velferdsstaten. Da bør man være evig takknemlig for at de privilegerte som du kaller dem, mange av oss har jobba ræva av oss for de  verdiene vi har og sørger for penger til denne velferdskassa mange nyter godt av. 
Norge var fattige etter oljen og man var prisgitt at familie stilte opp om man ble syk. Idag sørger samfunnet for at man får penger, men likefullt er man forbanna på de som bidrar mest. 
Har ikke det å ha en bolig med tak over hodet noen verdi? Isåfall kan du jo flytte ut i en gapahauk i skogen. 

Utleiere har vært uglesett i årtusen i alle kulturer, med god grunn

IMG_2422.jpeg.980da26b8ea44744965f9294129ac94c.jpeg

IMG_2420.thumb.jpeg.c09fd37e4b88e095d7fc4c23814e70e7.jpeg

IMG_2421.thumb.jpeg.2537d578b2c078d42ae3e3e7db50b534.jpeg

Utleiere hadde samme status som halliker, men i nyrike Norge har det blitt en «investeringsmulighet» man har på si. 

mange av oss har jobba ræva av oss for de  verdiene vi har og sørger for penger til denne velferdskassa mange nyter godt av. 

Og her avsløres menneskesynet. De rike og privilegerte jobber ræva av seg, mens fattigfolket er snyltere som bør være takknemlig. For en kvalm tankegang. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

mange av oss har jobba ræva av oss for de verdiene vi har

Det stemmer ikke. De fleste i Sør Afrika jobber mye hardere enn deg, men verdiene deres er også mye mindre. Det er ikke at du jobber hardt som gjør at du har så mye verdier, det er samfunnet du lever i. Sier ikke at du ikke jobber hardt, men du er helt avhengig av samfunnet for at du skal kunne få så store verdier for arbeidet ditt. Du lever i et samfunn, du fortjener ikke mye mer enn andre som jobber like hardt....

Om du jobber like hardt, men bor i et samfunn ala sør afrika, vil du kanskje bo i et telt, eller på en bondegård hvor folk går på besøk med onde hensikter og ikke for å handle grønnsaker.... Viktig å huske på.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er jo akkurat det du sier

Jeg sier, dersom X -> skjer Y

Dersom en ikke liker Y, Så ikke gjør X

Jeg sier ikke- ikke gjør X. Det er kun dersom en ikke liker Y. OM du liker Y eller ikke vet jeg ikke, men tviler, men det er til syvende og sist opp til deg. Jeg er ikke norges moralske vokter, jeg deler kun ut fakta, for å hjelpe folk ta valgene som gir dem resultatene de håper på.

Jeg leier ut, etter Norsk Lov, og jeg er ikke rasist. Jeg stemmer også på politikk, som vil gjøre ting bedre, fra mitt perspektiv.

Men alt har nedsider, jeg vil f.eks stemme på politikk som reduserer forventet levealder noe ved å redusere helsehjelp for folk veldig gamle folk. Og, mange vil sikkert være uenig med meg i det og det er greit. Men det blir offtopic. Men -10 millioner per person, funker ikke på sikt. Og å ikke gi "fargede" folk bolig eller jobb, funker ikke på sikt.

Hva som er svaret, kan diskuteres, men "ikke gjøre noe", vil lede til Y, og Y er ikke bra, synes jeg :) Og om du bor i et land med Y, vil torlig du også mene at Y ikke er bra. 

Skrevet
000VF000 skrev (9 minutter siden):

Utleiere har vært uglesett i årtusen i alle kulturer, med god grunn

IMG_2422.jpeg.980da26b8ea44744965f9294129ac94c.jpeg

IMG_2420.thumb.jpeg.c09fd37e4b88e095d7fc4c23814e70e7.jpeg

IMG_2421.thumb.jpeg.2537d578b2c078d42ae3e3e7db50b534.jpeg

Utleiere hadde samme status som halliker, men i nyrike Norge har det blitt en «investeringsmulighet» man har på si. 

Og her avsløres menneskesynet. De rike og privilegerte jobber ræva av seg, mens fattigfolket er snyltere som bør være takknemlig. For en kvalm tankegang. 

Bare å slutte og leie da om alle er så motbydelige, for en kvalm tankegang. 
Om en bolig ikke har verdi for deg som du sa i ett tidligere innlegg kan du flytte ut i skogen eller bo på gata. 
Og ja vi bør alle være takknemlige for at vi har en velferdsstat som stiller opp om noe skjer. 
Man står fritt til å investere egne penger slik man ønsker, og uten det private utleiemarkedet måtte mange bo på gata. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hallo hva i alle dager. For et merkelig innlegg. Flytte inn til skogen. Høres ut som bare du bidrar i dette samfunnet.

Du skal være glad du er frisk og ikke blir syk eller kommer i en ulykke slik at  andre må betale for deg 😩

Med en slik holdning så kan det umulig være noen normale som vil leie hos deg.

Anonymkode: 46bc5...c91

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

uten det private utleiemarkedet måtte mange bo på gata. 

Det sa de i Sør Afrika også btw. VI behandler dere som undermennesker, men om vi forsvinner helt får dere det enda verre...

Så kan en selvsagt tolke den argumentasjonen som at apartheid er bra (?)

Men jeg synes det er feil spørsmål. VI trenger ikke velge enten  Ingen boligutleie, eller rasistisk boligutleie.

Det finnes et 3.alternativ, som heter, boligutleie UTEN rasisme. Vet at det høres sjokkerende ut, men det er faktisk mulig, og er akkurat det samme, som nå, bare uten rasisme/diskriminerings delen. Og samfunnet kollapser ikke av den grunn. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...