Gå til innhold

Ingen vil la meg leie...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slik at det blir enda færre leiligheter tilgjengelig? Er nok dessverre avhengig av det private leiemarkedet og mange velger også å leie ut til ukrainere feks. Hadde ikke hatt mulighet til å hjelpe så mange om ikke private leide ut. 

Anonymkode: 11e71...e4c

Nå svarte jeg konkret til den andre brukeren som nevnte hytteutleie og airbnb.

Men ja, leiemarkedet burde vært bedre regulert slik at man hadde unngått endel av de lovbrudd som utleiere ofte slipper unna med fordi de i praksis har hele makta.

Anonymkode: 5c03b...de7

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men ja, leiemarkedet burde vært bedre regulert slik at man hadde unngått endel av de lovbrudd som utleiere ofte slipper unna med fordi de i praksis har hele makta.

Det er ikke lovbrudd og velge den/de man liker best til leieboere. Om det private utleie markedet blir enda strengere blir leieprisene enda høyere. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva er lovbruddet i denne saken? At hun trodde hun nesten fikk den og så gjorde hun ikke det. Det er ingen lovbrudd. Om hun ble lovet leiligheten da er det noen annet. Men jeg som utleier kan selv velge hvem jeg vil leie ut til. Men jeg har ikke lov til og love noe før jeg er helt sikker på den jeg skal leie ut til

Anonymkode: 299d9...f44

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke lovbrudd og velge den/de man liker best til leieboere. Om det private utleie markedet blir enda strengere blir leieprisene enda høyere. 

Mulig du sikter til når en deler husrom med leieboeren, men med mindre slikt er tilfelle så er det ikke lov:

§ 1-8.Forbud mot diskriminering

Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, graviditet, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk eller alder. Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Ved diskriminering gjelder likestillings- og diskrimineringsloven.

Nå er ikke jobb status beskyttet status, men det er utbredt diskriminering på alle de andre der som ikke er lov ^

Anonymkode: 9c1af...2e7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Diskriminering er ikke lov.

Men nå var det ikke dette jeg tenkte på når jeg snakket om lovbrudd. Depositum på egen konto, boliger som ikke har rømningsveier, utlufting, boliger med sopp , utleiere som går inn i boligen uten tillatelse osv... mange punkt å ta tak i.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mulig du sikter til når en deler husrom med leieboeren, men med mindre slikt er tilfelle så er det ikke lov:

Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, graviditet, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk eller alder. Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Ved diskriminering gjelder likestillings- og diskrimineringsloven.

Nå er ikke jobb status beskyttet status, men det er utbredt diskriminering på alle de andre der som ikke er lov ^

Å diskriminere uføre f eks handler jo om dette punktet med funksjonsnedsettelse da.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mener du man skal måtte leie ut til den første som tar kontakt da? 
Da har vi ikke noe privat leiemarked lengre. 
Den loven du sikter til gjelder jo dersom man leier ut og de vil oppta andre i husstanden eventuelt man har tillatt fremleie. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å diskriminere uføre f eks handler jo om dette punktet med funksjonsnedsettelse da.

Dere misforstår loven, dette gjelder hva man ikke kan nekte den man leier ut til. 
Man står fritt til selv å velge den leietakeren man liker best uten at det er diskriminering. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tragisk at folk kaster bort Norge på dette viset. Vi hadde muligheter ingen andre i verdens historie har hatt, og velger å kaste det bort på ekstrem egoisme. Sverige er et mer nærliggende eksempel som har samme retning som oss, de er litt raskere enn oss da så i teorien har vi fordelen av å kunne lære fra dem, men som vi ser fra denne tråden er det null lærdom, kun egoisme

Skjerpings. Vi lever i et samfunn.

Hva er det du mener er så bra med boligmarkedet i Sverige? 

Anonymkode: 0f4b5...7a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dere misforstår loven, dette gjelder hva man ikke kan nekte den man leier ut til. 
Man står fritt til selv å velge den leietakeren man liker best uten at det er diskriminering. 

Neida, det er du som misforstår loven.

https://www.eiendomsrett.no/husleieloven-1-8/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Diskriminering er ikke lov.

Men nå var det ikke dette jeg tenkte på når jeg snakket om lovbrudd. Depositum på egen konto, boliger som ikke har rømningsveier, utlufting, boliger med sopp , utleiere som går inn i boligen uten tillatelse osv... mange punkt å ta tak i.

Dette er jo allerede ikke lovlig, det finnes regler for godkjente boliger. Og man har ikke liv å gå inn i bolig uten gyldig grunn/samtykke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er jo allerede ikke lovlig, det finnes regler for godkjente boliger. Og man har ikke liv å gå inn i bolig uten gyldig grunn/samtykke. 

Det er ikke lov, men det syndes så ofte på disse punkt fra utleiers side at maktforholdet blir veldig skjevt.  Særlig når det er sånn at utleier gir ultimatumet " godta det eller finn deg et annet sted å bo. "

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Den loven du sikter til gjelder jo dersom man leier ut og de vil oppta andre i husstanden eventuelt man har tillatt fremleie. 

Man trenger ikke leie ut til den første som tar kontakt. Men i vurderingen hvem man skal leie til så har man altså ikke lov til å ta med i vurderingen de forhold som er nevnt i paragraf 1-8.

Som nevnt så gjelder loven i vurdering av opprinnelig leietaker, det finner du fort ut med et par google søk. 

AnonymBruker
Skrevet
Milky skrev (På 7.8.2023 den 21.32):

Bare si noe typisk.. butikk, barnehage. Så lenge de finner ut at du lyver ETTER kontrakten er signert. Arbeidssituasjon er ikke en gyldig grunn til å si opp en leietaker

Nå leier vi ut til leiligheter hvor det er veldig press. Vi kan velge og vrake akkurat som vi vil, men vi er også veldig nøye med hvem som får leie. Vi krever også referanser, også fra jobb.. Så her hadde ikke den løgnen gått gjennom. Synes du burde være ærlig, og personlig. Jeg går selv på aap, så hadde hatt forståelse. 

Anonymkode: 812e7...4b3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Og derfor skriver man ikke noe om dette i annonsen. Men hva utleier vektlegger hos den de faktisk leier ut til har ikke leietaker eller andre noe som helst med, da kan utleier bare kalle det "kjemi og inntrykk" så er de godt innafor. Og finner man ingen man vil leie ut til er det bare å trekke boligen fra markedet og si man ombestemte seg eller skal pusse opp litt først. 

Anonymkode: cb444...71b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og derfor skriver man ikke noe om dette i annonsen. Men hva utleier vektlegger hos den de faktisk leier ut til har ikke leietaker eller andre noe som helst med, da kan utleier bare kalle det "kjemi og inntrykk" så er de godt innafor. Og finner man ingen man vil leie ut til er det bare å trekke boligen fra markedet og si man ombestemte seg eller skal pusse opp litt først. 

Det er da mange som skriver i annonsen at de ønsker en gutt eller jente f.eks.

Og selv om man slipper unna med noe fordi man unngår å skrive det i annonsen så blir det ikke mer lovlig av den grunn. Det viser bare den dårlige moralen til enkelte utleiere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dersom en ikke liker Norsk Lov og forbud mot diskriminering/rasisme i jobb/leie, foreslår jeg at en drar til et land hvor diskriminering/rasisme er lovlig. Men, som migrant havner en fort i minoriteten hvor diskriminering/rasisme vil ramme en selv mest da, vet ikke om det blir like morro da. Alltid kult å være på vinnertiden når urett begås, men andre siden noe mindre trivelig.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, og det er fult mulig å rane folk på gata uten å bli tatt. En må bare være litt smart. Det er veldig få politifolk i Norge og enorme landområder. Er du smart har de ikke en sjangs til å ta deg.... Så hvorfor ikke ?

Spørsmålet er hva gjør det med samfunnet, og hvor ender vi som samfunn, om dette er slik folk oppfører seg og holdningene folk har. Det er ikke om å gjøre det beste for samfunnet lengre, men å gjøre det beste for seg selv på bekostning av andre uten å bli tatt/straffet. Det er en oppskrift på et dysfunksjonelt samfunn, som er hvorfor jeg trakk det frem i tråden, selv om det kun handler om bolig. Men skal ikke si noe mer nå merker at jeg avsporer tråden. Men, viktig å få sagt for å prøve å redde Norge, selv om jeg trolig feiler ;)  Beklager delvis-avsporing TS :) 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er da mange som skriver i annonsen at de ønsker en gutt eller jente f.eks.

Og selv om man slipper unna med noe fordi man unngår å skrive det i annonsen så blir det ikke mer lovlig av den grunn. Det viser bare den dårlige moralen til enkelte utleiere.

Dette er lovlig dersom man selv bor i samme hus.
Det er lovlig å velge den kandidaten man liker best, det er kun dersom man har gitt noen et tilbud og avviser dette som følge av at man finner ut at vedkommende er gravid feks at diskrimineringsloven trer i kraft. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom en ikke liker Norsk Lov og forbud mot diskriminering/rasisme i jobb/leie, foreslår jeg at en drar til et land hvor diskriminering/rasisme er lovlig. Men, som migrant havner en fort i minoriteten hvor diskriminering/rasisme vil ramme en selv mest da, vet ikke om det blir like morro da. Alltid kult å være på vinnertiden når urett begås, men andre siden noe mindre trivelig.

Ja, og det er fult mulig å rane folk på gata uten å bli tatt. En må bare være litt smart. Det er veldig få politifolk i Norge og enorme landområder. Er du smart har de ikke en sjangs til å ta deg.... Så hvorfor ikke ?

Spørsmålet er hva gjør det med samfunnet, og hvor ender vi som samfunn, om dette er slik folk oppfører seg og holdningene folk har. Det er ikke om å gjøre det beste for samfunnet lengre, men å gjøre det beste for seg selv på bekostning av andre uten å bli tatt/straffet. Det er en oppskrift på et dysfunksjonelt samfunn, som er hvorfor jeg trakk det frem i tråden, selv om det kun handler om bolig. Men skal ikke si noe mer nå merker at jeg avsporer tråden. Men, viktig å få sagt for å prøve å redde Norge, selv om jeg trolig feiler ;)  Beklager delvis-avsporing TS :) 

Wow du tenker risikostyring når velger leieboer er likestilt med å rane folk på gaten? Selvsagt vil folk sikre egne verdier som best de kan. 

Hvem skal bestemme hvem som skal få leie boligen/leiligheten man eier da tenker du? Og hva vil det gjøre med samfunnet? Du tenker kanskje Fidel Castro håndterte dette bra under Cuba krisen?

Hypotetisk spørsmål siden du mener alle er så opptatt av å sikre sine egne verdier. 
Dersom du fikk velge mellom selv å få et stort fint hus eller gi 10 personer husly i Romania. Hva ville du valgt? Redde ditt eget barn fra dødelig sykdom eller 10 barn i Afrika?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dette er lovlig dersom man selv bor i samme hus.
Det er lovlig å velge den kandidaten man liker best, det er kun dersom man har gitt noen et tilbud og avviser dette som følge av at man finner ut at vedkommende er gravid feks at diskrimineringsloven trer i kraft. 

Nei. Det er også hvis man velger vekk noen pga de kriteriene som er nevnt i paragraf 1 - 8 i husleieloven. Det er husleieloven vi forholder oss til her, og punktet om diskriminering inntatt i denne, ikke likestillingsloven.

Det du sier om diskrimineringslov og graviditet er også feil. Hvis man vet at noen er gravid i ansettelsesprosessen f.eks fordi det er synlig ,eller vedkommende har fortalt deg det så kommer loven inn hvis du tar en vurdering om å ansette noen andre fordi kandidaten var gravid. (Under forutsetning at den gravide var like bra eller bedre kvalifisert). Altså at det er pga graviditeten du ikke ansetter personen. Jeg vet dette ganske godt, da jeg selv har fått erstatning for å bli utelukket i en ansettelsesprosess pga graviditet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...