AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #301 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er tragisk at man skal få bestemme over egen bolig og kunne velge den personen man liker best til å bo i eget hus. Man kommer faktisk ikke veldig langt med et depositum om hele parketten må skiftes ut. Hvem gidder og leie ut hvis man ikke kan det? Blir mange stygge leiligheter i allefall for dette er en stor investering for mange. Og det aller viktigste for utleiere er at boligen blir godt tatt vare på og at husleien kommer i tide. Anonymkode: 11e71...e4c Tror ikke du helt forstår hva jeg mener men bare forstår det du selv vil. Aldri sagt man ikke kan velge hvem man vil leie ut til! Hvis dere er så nervøse (har faktisk selv aldri bodd hos en slik utleier men som det er mange rare leietakere er det mange rare utleiere. (Det leser man her iallefall) Det å rakke ned på en som får hjemmehjelp til å vaske å si at det sliter ut leiligheten osv nei det blir for dumt 🤣 Kan ikke ha besøk en gang der siden man sliter ut gulvet 🤣 Depositum ikke nok ? Ok med en slik holdning burde vel man ikke leie ut. Er man så nervevrak at man skal holde ting ved like selv som utleier så passer det ikke. Er noe annet om leiligheten blir rasert, velger å ikke betale osv Så selvfølgelig er det viktig å velge riktig og at man føler man faktisk får en god kontakt. Men det er ekstremt mange rare her og det viser bare din beskrivelse også. Anonymkode: 46bc5...c91 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #302 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kan man ikke velge selv når bruker Airbnb? Anonymkode: 11e71...e4c I prinsippet så kan du det, men samtidig så mister du superhoststaus hvis du takker nei. Det å være superhost gir deg som vert visse fordeler i systemet. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Utleier: Så hyggelig at du kunne komme på visning, vel dette er leiligheten jeg tenker og leie ut. Fortell litt om deg selv? Du: Jeg er (25 år?) og er for tiden statlig ansatt. Utleier: Wow jobber i staten, det må jo være veldig bra, hva gjør du der? Du: Jobben min innebærer forvaltning av penger, uten at jeg ønsker og gå noe mere innpå det. Utleier: Da gir jeg beskjed til: Mona, Petter, Hans, Merete, Tonje, Aune, Gisle, Vera, Tormod, Annbjørg, Gullbjørg, Oddbjørg, Anbjørg, Bjørg, Solveig, Per, Petter, Mons, Harald, Per, August, Juni, June, Lene, Linda, Mali om at leiligheten er utleid. Gratulerer, vi oppererer med en gjensidig oppsigelsestid på 3 mnd, velkommen. Du: Takk for at jeg fikk tilslaget til leiligheten. Anonymkode: b1fc7...9ff Du glemte en viktig detalj. I de fleste tilfeller så har utleier godt syn, leseferdigheter, hørsel og en hjerne. De fleste utleiere stiller flere oppfølgingsspørsmål og gjøre en liten research på vedkommende. Da kommer det fort frem om historien er troverdig eller ikke. Selv ville jeg ønske å se en arbeidskontrakt/bekreftelse på studie eller siste lønnsslipp for å sikre meg betaling. Anonymkode: 0f4b5...7a0 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #303 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Beklager glemte linken. https://ne.no/2021/09/06/hvilke-hensyn-kan-utleier-vektlegge-ved-valg-av-leietaker/ Jeg sier ikke at har mer peiling, tydeligvis har jeg lite peiling. Utleiere må trø ekstremt varsomt. Men det kan da ikke være diskriminering å si at leiligheten passer best for en person eller et par om den kun har ett soverom og skapplass. Har selv opplevd familier på 4-5 som melder interesse. Hva om noen eldre som leier ut ikke kan engelsk feks skal de da ikke kunne kommunisere med leieboere som ikke kan norsk feks? Man må da kunne velge de man liker best til å leie dersom man trør varsomt. Men det er nok best og ikke love noen visning før man har sett referanser og vet mer om personen. Denne tråden har lært meg viktigheten av å undersøke mye nøyere enn jeg hittil har gjort. Folk lyver jo om alt så skal man i praksis bo under samme tak om leier ut i egen bolig. Anonymkode: 11e71...e4c Dette med at hvis utleier bor i samme hus så gjelder andre regler (selv om man likevel ikke har lov å skrive noe diskriminerende i annonsen) var jeg ikke klar over, så takk for den oppklaringen. Det er ikke diskriminering å si at leiligheten passer best for en person eller et par hvis det er liten plass i boligen. Det går ikke under noe av det som er nevnt i 1-8. Hvis man ikke greier å kommunisere med leietaker så må man finne en stedfortreder som greier dette. Vi har jo allerede fått avklart at hvis utleier bor i samme hus så kan han selv velge uten dette hensynet, så hvis boligen er et annet sted, ja da må man nesten finne en stedfortreder. Jeg hadde det ene stedet fordi utleier bodde i utlandet. Jeg er glad for at du har lært noe av denne tråden. Mer kunnskap ut til utleiere (og også leietakere) er veldig bra hvis vi skal ha et fungerende privat leiemarked. Jeg er ikke på leiemarkedet nå mer, men å ha leid 3 forskjellige steder og opplevd lovbrudd alle stedene av varierende grad har gjort meg over gjennomsnittet opptatt av at utleier følger de reglene som er satt. (Det som alle 3 syndet mot var f.eks at de ikke opprettet lovlig depositumskonto). Den ene syndet kun mot det. Den andre gikk inn i leiligheten uten lov, betalte ikke sin del av strøm som gikk på min krets, gikk inn i boligen og flyttet på møbler, truet meg , den tredje brukte altfor lang tid på å rette opp i mangler, hadde malt over sopp i leiligheten, hadde ikke bra nok ventilering på bad og soverom. Så ja man må passe godt på, både som utleier og leietaker. Men det vil alltid være utleier som har maktovertaket. Man kan velge å gjøre som utleier sier, eller å leve med sur stemning eller si opp leieavtalen. Anonymkode: 5c03b...de7 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #304 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette med at hvis utleier bor i samme hus så gjelder andre regler (selv om man likevel ikke har lov å skrive noe diskriminerende i annonsen) var jeg ikke klar over, så takk for den oppklaringen. Det er ikke diskriminering å si at leiligheten passer best for en person eller et par hvis det er liten plass i boligen. Det går ikke under noe av det som er nevnt i 1-8. Hvis man ikke greier å kommunisere med leietaker så må man finne en stedfortreder som greier dette. Vi har jo allerede fått avklart at hvis utleier bor i samme hus så kan han selv velge uten dette hensynet, så hvis boligen er et annet sted, ja da må man nesten finne en stedfortreder. Jeg hadde det ene stedet fordi utleier bodde i utlandet. Jeg er glad for at du har lært noe av denne tråden. Mer kunnskap ut til utleiere (og også leietakere) er veldig bra hvis vi skal ha et fungerende privat leiemarked. Jeg er ikke på leiemarkedet nå mer, men å ha leid 3 forskjellige steder og opplevd lovbrudd alle stedene av varierende grad har gjort meg over gjennomsnittet opptatt av at utleier følger de reglene som er satt. (Det som alle 3 syndet mot var f.eks at de ikke opprettet lovlig depositumskonto). Den ene syndet kun mot det. Den andre gikk inn i leiligheten uten lov, betalte ikke sin del av strøm som gikk på min krets, gikk inn i boligen og flyttet på møbler, truet meg , den tredje brukte altfor lang tid på å rette opp i mangler, hadde malt over sopp i leiligheten, hadde ikke bra nok ventilering på bad og soverom. Så ja man må passe godt på, både som utleier og leietaker. Men det vil alltid være utleier som har maktovertaket. Man kan velge å gjøre som utleier sier, eller å leve med sur stemning eller si opp leieavtalen. Anonymkode: 5c03b...de7 Ja, det er mye rare mennesker generelt så at noen av disse er utleiere/leieboere er ikke så rart. Vi har alltid hatt ryddige leieforhold og går selvsagt ikke inn i bolig med mindre det er avtalt. Elektriker må se på kurs for utvendig lader til el-bil feks. Har også dyre møbler og kjøper det leieboer mangler til feks kjøkken. Men vi har kun leid ut til firma så har garanti istedet for depositum. Utleieforsikring hos IF godtar dette. Og vi har ettårs kontrakter som forlenges da er man ikke stuck med noen i tre år om det ikke fungerer. De fleste utleiere er opptatt av at en leieboer de trives med skal bo lenge og vil gjøre sitt for at de skal trives. Anonymkode: 11e71...e4c 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #305 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er mye rare mennesker generelt så at noen av disse er utleiere/leieboere er ikke så rart. Vi har alltid hatt ryddige leieforhold og går selvsagt ikke inn i bolig med mindre det er avtalt. Elektriker må se på kurs for utvendig lader til el-bil feks. Har også dyre møbler og kjøper det leieboer mangler til feks kjøkken. Men vi har kun leid ut til firma så har garanti istedet for depositum. Utleieforsikring hos IF godtar dette. Og vi har ettårs kontrakter som forlenges da er man ikke stuck med noen i tre år om det ikke fungerer. De fleste utleiere er opptatt av at en leieboer de trives med skal bo lenge og vil gjøre sitt for at de skal trives. Anonymkode: 11e71...e4c Høres bra ut det leieforhold dere ønsker. Alle de 3 nevnte leieforholdene så bodde utleier ikke i samme hus (selv om den ene bodde i hus rett ved siden av). Kunne aldri tenkt meg å bodd i samme hus som utleier. Anonymkode: 5c03b...de7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #306 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Høres bra ut det leieforhold dere ønsker. Alle de 3 nevnte leieforholdene så bodde utleier ikke i samme hus (selv om den ene bodde i hus rett ved siden av). Kunne aldri tenkt meg å bodd i samme hus som utleier. Anonymkode: 5c03b...de7 Vi har full første etasje med betongdekke og ekstra isolasjon samt inngang og parkering på motsatt side av huset. Men hadde nok valgt en frittliggende leilighet om selv måtte leie, har leid kjellerleilighet når studerte og følte man måtte hviske og gå på tåhev for ikke plage huseier. Samtidig så er disse leilighetene/hyblene mye billigere så greit og spare noen 1000 lapper i mnd. Et raskt søk på Finn nå og prisene har skutt i taket, ser vi leier ut billig mtp at alt er inkludert. Det er blitt vanvittig dyrt å bo både renter og leiepriser. Leieprisene har økt med 6000 her bare siste tre år, helt hinsides. Anonymkode: 11e71...e4c 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #307 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): tragisk at en skal bestemme så mye over et sted der noen skal bo Så når noen eier et sted, f.eks. en leilighet eller hybel, skal de ikke få lov til å bestemme der? Anonymkode: c8c9c...fb1 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #308 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så når noen eier et sted, f.eks. en leilighet eller hybel, skal de ikke få lov til å bestemme der? Anonymkode: c8c9c...fb1 Ja hvem vil leie ut da? Blir som da Fidel Castro styrte på Cuba og staten overtok boliger, og tidligere huseiere fikk beboere i alle tilgjengelige rom. Anonymkode: 11e71...e4c 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #309 Skrevet 10. august 2023 Uff. Jeg er så takknemlig for at jeg ikke har leid hos utleiere som her i denne tråden. For noen holdninger 😳 Ts. Vær ærlig. Det er mange ok utleiere der ute. Finner du en utleier som har forståelse for din situasjon, så har du funnet deg en trygg plass og bo. Lykke til ❤️ Anonymkode: 88b31...9dc 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #310 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja hvem vil leie ut da? Blir som da Fidel Castro styrte på Cuba og staten overtok boliger, og tidligere huseiere fikk beboere i alle tilgjengelige rom. Anonymkode: 11e71...e4c 🤦♀️ Anonymkode: 46bc5...c91 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #311 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Så når noen eier et sted, f.eks. en leilighet eller hybel, skal de ikke få lov til å bestemme der? Anonymkode: c8c9c...fb1 Er det mulig å være så smart ? 😆 sa ikke det men jeg mener at hvis man ikke kan ha besøk fordi man er redd for slitasje på gulv så bestemmer kanskje utleier litt vel mye over en leietaker. Anonymkode: 46bc5...c91 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #312 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Uff. Jeg er så takknemlig for at jeg ikke har leid hos utleiere som her i denne tråden. For noen holdninger 😳 Ts. Vær ærlig. Det er mange ok utleiere der ute. Finner du en utleier som har forståelse for din situasjon, så har du funnet deg en trygg plass og bo. Lykke til ❤️ Anonymkode: 88b31...9dc Så enig. Sikkert gamle kjerringer som ikke har noe annet å holde på med enn å liker å bestemme over andre. Heldigvis selv ikke møtt noen slike utleier som beskrives her i tråden 🥰 Best å holde seg unna slike Anonymkode: 46bc5...c91 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #313 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Så når noen eier et sted, f.eks. en leilighet eller hybel, skal de ikke få lov til å bestemme der? Anonymkode: c8c9c...fb1 Når man leier ut et sted så frasier man seg disposisjonsretten over stedet i leieperioden. Man får husleie for at noen andre skal disponere stedet. Etter hva man ser og hører av hvilke friheter huseier tar seg, så er det tydelig at mange glemmer dette. Anonymkode: 5c03b...de7 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #314 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når man leier ut et sted så frasier man seg disposisjonsretten over stedet i leieperioden. Man får husleie for at noen andre skal disponere stedet. Etter hva man ser og hører av hvilke friheter huseier tar seg, så er det tydelig at mange glemmer dette. Anonymkode: 5c03b...de7 Helt enig i dette, som huseier kan man ikke ta seg friheter. Blir like sjokkert over alle som mener det er helt greit å lyve om jobb etc for å skaffe seg fortrinn. Så alle utleiere husk på å sjekke referanser og person nøye!! Uten å diskriminere selvsagt, trø varsomt. Anonymkode: 11e71...e4c 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #315 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig i dette, som huseier kan man ikke ta seg friheter. Blir like sjokkert over alle som mener det er helt greit å lyve om jobb etc for å skaffe seg fortrinn. Så alle utleiere husk på å sjekke referanser og person nøye!! Uten å diskriminere selvsagt, trø varsomt. Anonymkode: 11e71...e4c Nå vil ikke jeg anbefale folk å lyve. Men jeg forstår veldig godt de som ser seg nødt til å ta en liten hvit løgn. Og det handler ikke om å skaffe seg fortrinn, men om å ikke bli diskriminert. Uten utleiers fordommer hadde det strengt tatt ikke vært nødvendig å pynte litt på sannheten. Anonymkode: 5c03b...de7 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #316 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå vil ikke jeg anbefale folk å lyve. Men jeg forstår veldig godt de som ser seg nødt til å ta en liten hvit løgn. Og det handler ikke om å skaffe seg fortrinn, men om å ikke bli diskriminert. Uten utleiers fordommer hadde det strengt tatt ikke vært nødvendig å pynte litt på sannheten. Anonymkode: 5c03b...de7 Alle som ikke får boligen de ønsker å leie blir ikke diskriminert. Når man da lyver for å skaffe seg et fortrinn er man ikke mye bedre selv. Hadde jeg blitt løyet til hadde jeg ikke forlenget kontrakten etter 1 år, opplyst om dette om ble spurt om å være referanse. Viser bare hvor godt vern leieboere har de kan lyve, men utleier kan ikke bestemme at de ikke vil ha 3 barn som bråker hvis man kan leie ut til pendler. Anonymkode: 11e71...e4c
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #317 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle som ikke får boligen de ønsker å leie blir ikke diskriminert. Når man da lyver for å skaffe seg et fortrinn er man ikke mye bedre selv. Hadde jeg blitt løyet til hadde jeg ikke forlenget kontrakten etter 1 år, opplyst om dette om ble spurt om å være referanse. Viser bare hvor godt vern leieboere har de kan lyve, men utleier kan ikke bestemme at de ikke vil ha 3 barn som bråker hvis man kan leie ut til pendler. Anonymkode: 11e71...e4c Har noen sagt at alle som ikke får boligen de vil ha blir diskriminert? Man lyver ikke for å oppnå et fortrinn. Noen grupper blir diskriminert på leiemarkedet, og hvis man tilhører en av de gruppene som "ingen vil ha" så lyver man for å bli likeverdige, ikke for å få et fortrinn. Det finnes også måter å omgå det med referanser ser du. På samme måte som at utleiere lyver for å hive folk ut. F.eks at de "skal ha boligen selv" (men så skal de ikke det likevel), eller at de skal pusse opp (men så viser det seg at de ikke skal det likevel). Leieboere har kanskje vern på papiret, men i praksis så er det utleierne som har overtaket. Anonymkode: 5c03b...de7 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #318 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har noen sagt at alle som ikke får boligen de vil ha blir diskriminert? Man lyver ikke for å oppnå et fortrinn. Noen grupper blir diskriminert på leiemarkedet, og hvis man tilhører en av de gruppene som "ingen vil ha" så lyver man for å bli likeverdige, ikke for å få et fortrinn. Det finnes også måter å omgå det med referanser ser du. På samme måte som at utleiere lyver for å hive folk ut. F.eks at de "skal ha boligen selv" (men så skal de ikke det likevel), eller at de skal pusse opp (men så viser det seg at de ikke skal det likevel). Leieboere har kanskje vern på papiret, men i praksis så er det utleierne som har overtaket. Anonymkode: 5c03b...de7 Ja man kan vel fake referanser også. Trodde forøvrig det var barnefamilier og alenemødre som hadde vanskeligst med å finne et sted å leie. Anonymkode: 11e71...e4c
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #319 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja man kan vel fake referanser også. Trodde forøvrig det var barnefamilier og alenemødre som hadde vanskeligst med å finne et sted å leie. Anonymkode: 11e71...e4c Det stemmer ikke. Folk som får inntekten sin fra NaV, samt folk som har kjæledyr sliter mer. Anonymkode: 5c03b...de7 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #320 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (På 8.8.2023 den 10.44): Men hva såå om man sover på dagen og er oppe på natta? Hva så om man er hjemme? Man kan være hjemme og behandle hjemmet sitt ordentlig selvom man bor i det. Ts - hvis du er ufør eller går på aap, så ville jeg sagt det rett ut. Ufør er ihvertfall en sikker inntekt. Anonymkode: d1f97...d3e Fordi mange leier ut kjellerleilighet i eget hjem. Jeg ønsker ikke å bli vekket om natten, eller gå på eggeskall om dagen. Anonymkode: f668e...def 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå