AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #241 Skrevet 9. august 2023 On 8/8/2023 at 11:29 AM, Baktus said: jeg hadd aldri i det hele tatt prioritert leiemarkedet...hvorfor skal jeg betale boliglånet til andre folk..folk som låser seg inn i leiligheten din hver gang du er ute for å snoke rundt...da forsvinner jo mye av konseptet med privatliv... Hæ? Anonymkode: 81078...019 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #242 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var ikke mitt poeng i det hele tatt. Men fordommer hos utleiere kan føre til at noen sliter mer enn andre ja. Anonymkode: 5c03b...de7 Det er en del av risikovurderingen man må ta for å prøve og sikre sine verdier best mulig. Tror ikke utleiere er mer fordomsfulle enn andre. Man må avdekke risiko og hvor sannsynlig det er at noe skjer eks uteblitt leie, manglende boevne, støy ++ Da rammes noen grupper hardere enn andre. Og disse «fordommene» riskene tas jo ikke ut av løse lufta, men er basert på egne eller i noen tilfeller andres erfaringer. Anonymkode: 11e71...e4c 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #244 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): man må ta for å prøve og sikre sine verdier best mulig. Tror ikke utleiere er mer fordomsfulle enn andre. Man må avdekke risiko og hvor sannsynlig det er at noe skjer eks uteblitt leie, manglende boevne, støy ++ Da rammes noen grupper hardere enn andre. Og disse «fordommene» riskene tas jo ikke ut av løse lufta, men er basert på egne eller i noen tilfeller andres erfaringer. Anonymkode: 11e71...e4c Så rasisme er bra, sålenge rasismen er basert på erfaring ? F.eks, om en bedrift nekter å ansette svarte folk, er det både normalt og bra, dersom de har hatt dårlig erfaring med svarte ansatte ? Hva om de svarte responderer med å brenne ned bedriften da, altså det blir jo eneste respons de kan komme med, for å gjøre det lønnsomt å ansette dem må de true med å brenne ned bedriften, hvordan skal en svart perosn ellers få jobb om noen andre svarte er dårlige folk. En svart person kan ikke fikse de andre svarte .... han kan kun styre seg selv. Er det også bra? Jeg tror ikke folk i tråden eller i samfunnet som helhet helt forstår hva slags samfunn dere promoterer., og vi er på vei mot det samfunnet i rekordfart. Prøv å reis litt i verden, så ser dere hva slike holdninger fører til. Uten samhold i samfunnet, blir det bare vill vest. Se på Sør Afrika f.eks, hvis en gruppe folk føler at de er mindreverdige andre, og ikke får muligheter som andre får, så bare organiserer de seg og går til motangrep. Uansett hvor lite produktivt det er og hvor galt det er, det bare skjer. Det nordmenn, særlig den eldre generasjoner driver med, er noe som kalles "Freeloading", hvor en profitterer på fordelene ved å leve i et stabilt trygt land, men nekter å bidra til å opprettholde et stabilt trygt land. Typisk libertarianer filosofi. Dere tror det er standarden, at alle bare oppfører seg fint, og at det kommer av seg selv. Nei, sånn er ikke verden, det naturlige resultatet om alle tenker på seg selv, er sør afrika/midtøsten/afrika/... etc. Det er det som blir resultatet av slike holdninger Tragisk at folk kaster bort Norge på dette viset. Vi hadde muligheter ingen andre i verdens historie har hatt, og velger å kaste det bort på ekstrem egoisme. Sverige er et mer nærliggende eksempel som har samme retning som oss, de er litt raskere enn oss da så i teorien har vi fordelen av å kunne lære fra dem, men som vi ser fra denne tråden er det null lærdom, kun egoisme Skjerpings. Vi lever i et samfunn. Anonymkode: 9c1af...2e7 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #245 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 21.06): Er i tjueårene, norsk. Depositum har jeg ingen problemer med å betale, det har jeg også vært klar på når jeg har møtt utleiere. Fast inntekt har jeg, bare at det ikke er jobb eller studie - det er fra NAV. Når jeg blir spurt om jobb/inntekt har jeg pleid å si at jeg ikke jobber, men at jeg har fast inntekt og at å betale leien ikke er noe problem. Så har de ikke pleid å spørre noe ytterligere om det. Så det kan være at de ønsker noen som jobber, eller så virker jeg ikke helt oppegående kanskje? Syns sosiale ting er vanskelig, og det å gjøre et godt inntrykk. Men føler jeg har vist meg fra en god side på alle visninger jeg har vært på. Så det er utrolig kjipt å aldri få napp.. Anonymkode: ed4d5...c55 Jeg ser ofte det at folk skriver i annonser at de ikke vil leie ut til folk som går på nav eller får nav garanti. Så du er nok ikke alene om det, hvis det er derfor folk ikke vil leie ut til deg. Anonymkode: 845a6...71c 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #246 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vi har en utleieleilighet som vi leier ut i huset vårt. Først vil jeg understreke at dette huset har vi finansiert med egne oppsparte midler og fått lån på bakgrunn av at jeg har studert og mannen min har tatt en yrkesfaglig retning som har resultert at vi begge har gode stabile jobber. Vi har ikke supergod lønn, heller midt på treet. Vi har straks 3 barn og betaler svimende 24k i huslån hver måned. Når vi leier ut så driver vi ikke med veldedighet, vi gjør det for å få inn husleie. Vi leier ut til den personen som vi synes er sikrest å gå for, og som gir mest ”vinning“ for oss. Vi velger heller en fisker som er borte flere uker i strekk, enn en person i vanlig jobb. Vi velger heller en som oppgir at han/hun ofte reiser hjem til familie i helger enn noen som vi vet vil være der hele tiden. Sannheten er at vi synes det er litt deilig når vi vet at vi er helt alene i huset vårt, og leietaker er bortreist. Da trenger vi ikke å tenke på å ta hensyn til om vi bråker osv. Vi har ikke behov for at noen passer på huset vårt via utleieleiligheten, ei heller behov for å bli venner med leietakerne da dette er mer en inntektskilde for oss. Håper du finner deg en plass å bo. Det kan være lurt å lage en annonse selv, eller undersøke muligheten for en kommunal bolig? Du høres absolutt hyggelig ut. 😊 Anonymkode: a363f...19f Fy flate, du skal bare ha penger og ingen skal bo der sånn egentlig? Anonymkode: 3a7f9...01a 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #247 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en del av risikovurderingen man må ta for å prøve og sikre sine verdier best mulig. Tror ikke utleiere er mer fordomsfulle enn andre. Man må avdekke risiko og hvor sannsynlig det er at noe skjer eks uteblitt leie, manglende boevne, støy ++ Da rammes noen grupper hardere enn andre. Og disse «fordommene» riskene tas jo ikke ut av løse lufta, men er basert på egne eller i noen tilfeller andres erfaringer. Anonymkode: 11e71...e4c Kanskje om man kunne sett på personen, og ikke plassert den personen i en "gruppe" så kunne man kanskje fått en annen tankegang. En mer realistisk en. Boevne, betaling av leie, støy osv handler om den enkelte person, ikke hvor personen får inntekten fra. Anonymkode: 5c03b...de7 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #248 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Så rasisme er bra, sålenge rasismen er basert på erfaring ? F.eks, om en bedrift nekter å ansette svarte folk, er det både normalt og bra, dersom de har hatt dårlig erfaring med svarte ansatte ? Hva om de svarte responderer med å brenne ned bedriften da, altså det blir jo eneste respons de kan komme med, for å gjøre det lønnsomt å ansette dem må de true med å brenne ned bedriften, hvordan skal en svart perosn ellers få jobb om noen andre svarte er dårlige folk. En svart person kan ikke fikse de andre svarte .... han kan kun styre seg selv. Er det også bra? Jeg tror ikke folk i tråden eller i samfunnet som helhet helt forstår hva slags samfunn dere promoterer., og vi er på vei mot det samfunnet i rekordfart. Prøv å reis litt i verden, så ser dere hva slike holdninger fører til. Uten samhold i samfunnet, blir det bare vill vest. Se på Sør Afrika f.eks, hvis en gruppe folk føler at de er mindreverdige andre, og ikke får muligheter som andre får, så bare organiserer de seg og går til motangrep. Uansett hvor lite produktivt det er og hvor galt det er, det bare skjer. Det nordmenn, særlig den eldre generasjoner driver med, er noe som kalles "Freeloading", hvor en profitterer på fordelene ved å leve i et stabilt trygt land, men nekter å bidra til å opprettholde et stabilt trygt land. Typisk libertarianer filosofi. Dere tror det er standarden, at alle bare oppfører seg fint, og at det kommer av seg selv. Nei, sånn er ikke verden, det naturlige resultatet om alle tenker på seg selv, er sør afrika/midtøsten/afrika/... etc. Det er det som blir resultatet av slike holdninger Tragisk at folk kaster bort Norge på dette viset. Vi hadde muligheter ingen andre i verdens historie har hatt, og velger å kaste det bort på ekstrem egoisme. Sverige er et mer nærliggende eksempel som har samme retning som oss, de er litt raskere enn oss da så i teorien har vi fordelen av å kunne lære fra dem, men som vi ser fra denne tråden er det null lærdom, kun egoisme Skjerpings. Vi lever i et samfunn. Anonymkode: 9c1af...2e7 Jeg har aldri sagt at rasisme er bra, men det er nok noen som velger bort denne gruppen også basert på risikostyring. Alle velger nok litt ubevisst en person som ligner en selv mest mulig, dette er psykologi og noe de fleste gjør mer eller mindre ubevisst. Det vil jeg tro andre kulturer også gjør, de ansetter også folk med samme hudfarge hvis de kan. Sannheten er at man må jobbe hardere for å lykkes, sørge for en solid utdannelse etc pga denne fremmedfrykten som forsterkes nettop pga svenske tilstander. Svenske tilstander har man fått fordi man ikke har lykkes overhodet med innvandring pga man har tatt imot for mange på kort tid. Anonymkode: 11e71...e4c 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #249 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kanskje om man kunne sett på personen, og ikke plassert den personen i en "gruppe" så kunne man kanskje fått en annen tankegang. En mer realistisk en. Boevne, betaling av leie, støy osv handler om den enkelte person, ikke hvor personen får inntekten fra. Anonymkode: 5c03b...de7 Ja, men når det er mange som kjemper om den samme leiligheten velger man den som ligner mest på en selv. Man tenker nok mer på kultur enn hudfarge. En muslimsk mann feks som nekter å ta meg i hånden for å hilse henvender seg kun til min mann selv om jeg eier 50% av boligen. Velger jeg han? Svaret er nei. Man må selv tilpasse seg og ikke alltid skylde på andre. Anonymkode: 11e71...e4c 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #250 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 21.30): Si at du studerer, da. Lov med en hvit løgn. Anonymkode: 9783f...2b4 Ja enig. Du kan melde deg opp i et eller annet fag eller enkeltemne og si at du studerer, og at du får støtte av Nav til det (eller no) da lyver du jo egentlig ikke. Og du blir kjent med de i mellomtiden og kan si at det ikke gikk med studier Synes det er lurt som er nevnt over med å kanskje være litt åpen om hva du feiler, men skjønner at det kan være vanskelig. Er vondt at det skal være så vanskelig for folk. Masse masse lykke til! ❤️ Anonymkode: b89c3...655 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #251 Skrevet 9. august 2023 Private utleiere er ikke forpliktet til å ta inn ressurssvake mennesker som leieboere. Virker som noen tror at private utleiere skal drive en slags sosialarbeid. Det fungerer jo ikke slik. Anonymkode: 2fc0c...a0e 6 1
Maleficenta Skrevet 9. august 2023 #252 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 21.06): Er i tjueårene, norsk. Depositum har jeg ingen problemer med å betale, det har jeg også vært klar på når jeg har møtt utleiere. Fast inntekt har jeg, bare at det ikke er jobb eller studie - det er fra NAV. Når jeg blir spurt om jobb/inntekt har jeg pleid å si at jeg ikke jobber, men at jeg har fast inntekt og at å betale leien ikke er noe problem. Så har de ikke pleid å spørre noe ytterligere om det. Så det kan være at de ønsker noen som jobber, eller så virker jeg ikke helt oppegående kanskje? Syns sosiale ting er vanskelig, og det å gjøre et godt inntrykk. Men føler jeg har vist meg fra en god side på alle visninger jeg har vært på. Så det er utrolig kjipt å aldri få napp.. Anonymkode: ed4d5...c55 dessverre er det fordi du får støtte fra nav.. Mange som har fordommer mot dette 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #253 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Private utleiere er ikke forpliktet til å ta inn ressurssvake mennesker som leieboere. Virker som noen tror at private utleiere skal drive en slags sosialarbeid. Det fungerer jo ikke slik. Anonymkode: 2fc0c...a0e Men det er jo ikke sikkert at trådstarter er ressurssvak? Er jo enig med deg, men det er synd at man blir satt i en bås sånn. Anonymkode: b89c3...655 2
Paneera Skrevet 9. august 2023 #254 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg tror du kommer lengst med å være så ærlig son mulig. Neste leilighet du ser du har veldig lyst på, forklar så godt som mulig situasjonen din, hvordan du lever, etc ❤ Anonymkode: 648e4...0d3 Det blir fort et tveegget sverd. Å dele for mye kan også gjøre utleiere skeptisk. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #255 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er jo ikke sikkert at trådstarter er ressurssvak? Er jo enig med deg, men det er synd at man blir satt i en bås sånn. Anonymkode: b89c3...655 Ts er ufør, ergo ressurssvak i svært manges øyne. Men ellers enig med deg ja. Anonymkode: 2fc0c...a0e 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #256 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Fy flate, du skal bare ha penger og ingen skal bo der sånn egentlig? Anonymkode: 3a7f9...01a Selvfølgelig. Si meg, hvor mye veldedighet har du ytt de siste årene? Min erfaring er at de som får ut mest fra staten er de som gir desidert minst, ikke bare i penger men også i tid på veldidighet, og så snart noen bemidlede gjør det samme, da mister de helt fatningen. Jeg har et par hytter til utleie, hadde det vært opp til meg så skulle jeg ønske Airbnb hadde et utvalgskriteria som hadde gjort at hyttene ikke var tilgjengelig for enkelte grupper mennesker. Anonymkode: 0f4b5...7a0 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #257 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig. Si meg, hvor mye veldedighet har du ytt de siste årene? Min erfaring er at de som får ut mest fra staten er de som gir desidert minst, ikke bare i penger men også i tid på veldidighet, og så snart noen bemidlede gjør det samme, da mister de helt fatningen. Jeg har et par hytter til utleie, hadde det vært opp til meg så skulle jeg ønske Airbnb hadde et utvalgskriteria som hadde gjort at hyttene ikke var tilgjengelig for enkelte grupper mennesker. Anonymkode: 0f4b5...7a0 Det hadde vært fint om enkelte grupper mennesker heller ikke fikk lov å leie ut. Anonymkode: 5c03b...de7 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #258 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Selvfølgelig. Si meg, hvor mye veldedighet har du ytt de siste årene? Min erfaring er at de som får ut mest fra staten er de som gir desidert minst, ikke bare i penger men også i tid på veldidighet, og så snart noen bemidlede gjør det samme, da mister de helt fatningen. Jeg har et par hytter til utleie, hadde det vært opp til meg så skulle jeg ønske Airbnb hadde et utvalgskriteria som hadde gjort at hyttene ikke var tilgjengelig for enkelte grupper mennesker. Anonymkode: 0f4b5...7a0 Kan man ikke velge selv når bruker Airbnb? Anonymkode: 11e71...e4c 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #259 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det hadde vært fint om enkelte grupper mennesker heller ikke fikk lov å leie ut. Anonymkode: 5c03b...de7 Slik at det blir enda færre leiligheter tilgjengelig? Er nok dessverre avhengig av det private leiemarkedet og mange velger også å leie ut til ukrainere feks. Hadde ikke hatt mulighet til å hjelpe så mange om ikke private leide ut. Anonymkode: 11e71...e4c 1
Paneera Skrevet 9. august 2023 #260 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Selvfølgelig. Si meg, hvor mye veldedighet har du ytt de siste årene? Min erfaring er at de som får ut mest fra staten er de som gir desidert minst, ikke bare i penger men også i tid på veldidighet, og så snart noen bemidlede gjør det samme, da mister de helt fatningen. Jeg har et par hytter til utleie, hadde det vært opp til meg så skulle jeg ønske Airbnb hadde et utvalgskriteria som hadde gjort at hyttene ikke var tilgjengelig for enkelte grupper mennesker. Anonymkode: 0f4b5...7a0 Klassisk bolighai du 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå