Gå til innhold

Ingen vil la meg leie...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uførepensjon blir betalt ut som lønn. Det er en fast inntekt som det skattes av. 

Ts skriver at h*n har fast inntekt. Fast inntekt er ikke stønad.

Anonymkode: 88b31...9dc

Blir litt pirkete nå, men det heter ikke lenger uførepensjon,  men uføretrygd (hvertfall den delen man får fra NaV).

Fast inntekt kan veldig godt være stønad selv om stønaden er midlertidig. På den måten at inntekten kommer inn fast hver måned (fram til vedtaket evt endres). Inntekten kan likevel være fast per nå.

Det skattes også av andre stønader enn uføretrygd. F.eks dagpenger og arbeidsavklaringspenger.

Pensjon, som uførepensjon fra pensjonsordning samt alderspensjon er framdeles ikke lønn, men det er en fast inntekt som det skattes av.

Og, det er jo det viktigste for utleier skulle man tro, at leietaker har et fast beløp som kommer inn hver måned slik at husleia blir betalt.

Anonymkode: 5c03b...de7

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Herregud da. Kan man ikke være hjemme heller om man leier? Det var da sinnsyke krav til leietakere i denne tråden. 

Drømme leietaker er en enslig, venneløs, pendler i 40 årene, som tjener godt over 600.000 i året. Ingen barn, dyr, røyk eller alkohol. Må være 100% norsk. Til nøds svensk eller dansk. De fins ikke!

Har egentlig en følelse av at drømmeleietakeren er en som leier boligen uten å bo i den 🫣

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være tilfeldig også, at du ikke blir valgt. Det handler jo litt om å ha flaks også. Hvem man «konkurrerer» mot, er jo umulig å si på forhånd.

Men hva med å si «jeg har fast inntekt», uten å legge til at du ikke jobber. De har strengt tatt ikke noe med det. Og om det skulle komme opp senere så er det bare fint at de får sine eventuelle fordommer mot uføre utfordra. Det å være ufør er ikke ensbetydende med å være en dårlig leietaker! 

Anonymkode: 189bf...efb

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har ikke lest hele tråden, men i denne situasjonen er du et produkt i et marked med mange gode produkter. Hva gjør at ditt produkt skiller seg positivt ut? 

Først bør du nok være åpen om hva som er årsaken til at du får penger av nav. La oss for enkelhetens skyld si du har ptsd. Hvordan kan du selge din ptsd på best mulig måte?

Eks: min ptsd gjør at jeg er veldig strukturert. Som følge av mange inntrykk legger jeg meg til faste tider hver dag mellom 22 og 23. På dagtid er jeg som regel ute og trener fra kl 9 til 11. Ellers hender det at jeg besøker familie og venner på tidlig kveld, men har sjelden besøk der jeg bor. Jeg tåler lyder så det går helt fint om dere/naboene har besøk etc. Jeg kan også betale dere det månedlige beløpet måneden før fristen sånn at dere føler dere trygge på at jeg betaler for meg". PS. Jeg vet ikke om sistnevnte er mulig, men alt som hjelper hjelper😅 Har de en hund kan du si at du har erfaring med hunder av den rasen og at du gjerne kan passe den en helg om de reiser bort.

Endret av Majer
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Uførepensjon blir betalt ut som lønn. Det er en fast inntekt som det skattes av. 

Ts skriver at h*n har fast inntekt. Fast inntekt er ikke stønad.

Ts har ikke uførepensjon, men forventer og få det innvilget. Jeg vil tro, når det er innvilget, at det vil bli lettere. Aap er ingen sikker inntekt dessverre. Jeg ville ikke ha leid ut til en på aap. Vet du hvorfor? Jo, fordi jeg har hatt denne stønaden selv, og vet hvor lite sikker den er. Når ts får innvilget uførepensjon bør hun si det på visning. Noen skjønner jo åpenbart ikke forskjell , og tror at uføre og andre pensjonister er oppe hele natten osv, men de fleste utleiere vet at dette er en fast inntekt en ikke kan sies opp eller bli permittert fra. 

Anonymkode: 811a6...62a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke overraskende at dette har fått mange likes. Trist, men ikke overraskende, at såpass mange skal dømme mennesker de ikke aner noe om. Slike ting som er medvirkende til at jeg mister troen på menneskeheten.

Anonymkode: f3de0...61a

Og si at man ikke jobber, men har inntekt man ikke ønsker og oppgi hvor kommer fra er jo litt dumt. Jeg ville ikke tenkt « dryg dealer», men selvsagt blitt skeptisk. Ville ordlagt meg annerledes. Og si inntekten er fra aap er ikke ideelt, men bedre enn og være så vag . 

Anonymkode: 811a6...62a

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Herregud da. Kan man ikke være hjemme heller om man leier? Det var da sinnsyke krav til leietakere i denne tråden. 

Drømme leietaker er en enslig, venneløs, pendler i 40 årene, som tjener godt over 600.000 i året. Ingen barn, dyr, røyk eller alkohol. Må være 100% norsk. Til nøds svensk eller dansk. De fins ikke!

Joda de finnes!! Har leid ut sokkel siden 2011 og utelukkende til denne kategorien. Litt av grunnen at vi begynte å leie ut til en pendler og utstyrte leiligheten deretter, kun ta med kofferten og flytte inn. 
Men bor heldig til da med mange store firma i nærheten, er også en byggegodkjent leilighet (vil si at kan selge leiligheten fri fra huset) 

Anonymkode: 11e71...e4c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Joda de finnes!! Har leid ut sokkel siden 2011 og utelukkende til denne kategorien. Litt av grunnen at vi begynte å leie ut til en pendler og utstyrte leiligheten deretter, kun ta med kofferten og flytte inn. 
Men bor heldig til da med mange store firma i nærheten, er også en byggegodkjent leilighet (vil si at kan selge leiligheten fri fra huset) 

Så fint at du kom inn i denne tråden. Alle vinner! Vertfall de få pendlene oljefolkene i Stavanger og omegn. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Så fint at du kom inn i denne tråden. Alle vinner! Vertfall de få pendlene oljefolkene i Stavanger og omegn. 

Flest ukependler til Oslo, men folk pendler over hele landet og ikke bare oljefolk. 
Mange er drittlei av å bo på hotell og har forståelig nok et fortrinn med tanke på at firma ofte betaler. 
Det er jo ofte også slik at de som ønsker fast bopel har sine egne møbler og ting de vil ha med seg, de er ikke på jakt etter fullt møblert/utstyrt leilighet. Så konkurrerer nok ikke om de samme, og vi tar kontakt direkte med firma. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 20.54):

Jeg sliter skikkelig med å finne en leilighet. Har vært på noen visninger hittil, men det har alltid endt i at de velger noen andre enn meg. Prøver mitt aller beste på å være hyggelig, stille spørsmål og virke som en god leietaker. Har vært et par ganger der jeg var ganske sikker på at jeg kom til å få leiligheten siden det gikk så bra, men så valgte de noen andre. Det begynner å haste for meg nå. Vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette.

Anonymkode: ed4d5...c55

Er desverre også veldig stort trøkk på leie leiligheter. Du må forsette og være frempå, og del på utleie sider på Facebook  og Finn sånne steder. Her står det ofte 150 intresert på 1 leie leilighet. Det har tatt helt av både i pris og hvor mange som er interessert per leilighet. Du bør ha depositum og noen referanser. 

Anonymkode: 7e334...7f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har ikke inntekt, du har stønad.

Folk vil ikke ha leieboer som er hjemme hele dagen😅

Anonymkode: d9e5f...cc1

Jeg har aldri leid en bolig der huseiere bor, så om jeg er hjemme hele dagen eller ei har jo ikke gått utover utleier. Jeg har også barn, vært tider der jeg var hjemme hele dagene, vært i et løp med nav. I dag er jeg ufør men jobber litt ved siden av, da igjen en vta ordning. Jeg bodde først et sted i 8 år før utleier skulle flytte tilbake. Jeg var da ennå ikke ufør når jeg flyttet, ny huseier ønsket helst ikke noen på aap osv. men siden jeg hadde bodd det andre stedet i 8 år så huseier meg som såpass stabil og jeg hadde gode referanser fra tidligere huseier, så jeg fikk leiligheten foran alle med jobb. Huseiere hadde oppplevd folk i fast jobb ikke hadde betalt når dem skulle og en del tull. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har aldri leid en bolig der huseiere bor, så om jeg er hjemme hele dagen eller ei har jo ikke gått utover utleier. Jeg har også barn, vært tider der jeg var hjemme hele dagene, vært i et løp med nav. I dag er jeg ufør men jobber litt ved siden av, da igjen en vta ordning. Jeg bodde først et sted i 8 år før utleier skulle flytte tilbake. Jeg var da ennå ikke ufør når jeg flyttet, ny huseier ønsket helst ikke noen på aap osv. men siden jeg hadde bodd det andre stedet i 8 år så huseier meg som såpass stabil og jeg hadde gode referanser fra tidligere huseier, så jeg fikk leiligheten foran alle med jobb. Huseiere hadde oppplevd folk i fast jobb ikke hadde betalt når dem skulle og en del tull. 

Samme her. Kunne ikke falt meg inn å leie en bolig hvor huseier bodde i samme huset. (Er ikke leietaker nå mer).

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Haha litt bortsett fra økonomi (tjener ikke 600k, men har mulighet å cashe ut depositum og 6 mnd leie på dagen) og at jeg ikke er ukependler (drar hjem i ferier og langhelger)er dette meg😂Og jeg finner ingen pendlerbolig🫣

Anonymkode: afe23...003

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Samme her. Kunne ikke falt meg inn å leie en bolig hvor huseier bodde i samme huset. (Er ikke leietaker nå mer).

Ofte kamp om disse boligene da de gjerne er noen 1000 lapper billigere og i nyere hus kan man bo i fine nabolag. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har mye med hvilke erfaringer huseier har fra før og gode referanser er kjempeviktig. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ofte kamp om disse boligene da de gjerne er noen 1000 lapper billigere og i nyere hus kan man bo i fine nabolag. 

Har alltid fått de boligene jeg har vært på visning på. Aldri fått avslag m.a.o.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har alltid fått de boligene jeg har vært på visning på. Aldri fått avslag m.a.o.

Er litt andre tider nå og høyt press på leiemarkedet. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er litt andre tider nå og høyt press på leiemarkedet. 

Javel. Som nevnt lenger opp så var 2 av mine sønner også på jakt etter bolig nå i høst. Oslo og Bergen. Ingen av de hadde problemer å få tak i noe. Lærlinger begge 2. En av dem (oslo) fikk også flere tilbud.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Javel. Som nevnt lenger opp så var 2 av mine sønner også på jakt etter bolig nå i høst. Oslo og Bergen. Ingen av de hadde problemer å få tak i noe. Lærlinger begge 2. En av dem (oslo) fikk også flere tilbud.

Dermed er det bare snålinger som sliter?🤔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dermed er det bare snålinger som sliter?🤔

Det var ikke mitt poeng i det hele tatt. Men fordommer hos utleiere kan føre til at noen sliter mer enn andre ja.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...