Gå til innhold

Finnes det folk som truer med selvmord for å få oppmerksomhet`?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har blitt truet med det, har blitt fortalt at det var pågrunn av anger i livet og valg man gjorde. Som en konsekvens av hva personen gjorde mot meg i flere år. Så true med det i etterkant. 

Samtidig har jeg sittet der selv etter jeg kom meg bort , alt var svart og jeg ville bare bort. Verden var ett bedre sted uten meg, man ser ikke andre rundt seg når man er så langt nede. Jeg ble reddet fordi noen fant meg like før. Hadde planlagt begravelsen og hvem som skulle arve hva. 

Mange som tar selvmord har ofte klare tegn i for veien før de gjør det. Små hint eller tegn. Depresjon over tid, der kanskje personen har trukket seg mer og mer unna. Begynt å gi bort eiendeler. Men det finnes ikke noe fasitsvar, men det finnes flere lister over tegn man kan finne. 

En person som truer for å få frem viljen sin, eller for å "straffe" omgivelsene sine med å true med det. Det handler om kontekst.

Men de stakkars som gjennomfører det tiltross for at de har prøvd å nå ut. Hjertet mitt er med de og de etterlatte 💔

Anonymkode: 27196...5f3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde en veninne som truet med det et par år, pga smerter og sykdom. De første gangene gikk jeg på limpinnen, men det sluttet jeg med. Det var veldig typisk at det tikket inn en mld sent på kvelden, og så ventet hun noen dager før mer kontakt. Jeg så på ulike steder på fb at hun kommenterte og levde, så den var grei. Men ufattelig manipulerende gjort uansett. Jeg er også syk og må verne meg selv fra slike mennesker. I dag har vi lite/ingen kontakt, noe jeg lever fint med.

Anonymkode: 05c19...6a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tror det er så forskjellig. 
 

Noen kan finne på å true med det for å kontrollere andre personer/familiemedlemmer/sette andre i dårlig lys etc

Noen kan gjøre det da de virkelig føler for å dø om det blir slutt med livspartner  Eller har det grusomt. Da ser de til slutt ingen annen utvei og føler alt som meningsløst. 
 

Noen tror verden har det bedre uten de. Noen har opparbeidet seg en umulig gjeld og ser ingen løsning. Føler seg som en byrde etc. Kan hende noen av disse drøfter/betror seg til venner. 

Anonymkode: b4d1e...b2d

En nær slektning av meg gjorde dette mot sin mor i årevis. Han kunne true med å ta livet av seg for å oppnå noe, og hun føyet han hver eneste gang. Andre ganger når han skulle ut å reise kunne han si at han ikke kom tilbake, slik at hun skulle gå og engste seg for dette ti han kom hjem igjen. Han ødela den siste delen av livet hennes, da all hennes energi ble brukt til å engste seg for ham. Ondskapsfullt!

Anonymkode: be5f8...f9e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det desverre ikke tomme trusler

Anonymkode: 0c347...81e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til flere som har gjort dette. Spesielt en truet alltid dama med selvmord om hun ikke gjorde som han sa. Han lever enda og dama er en skygge av seg selv og drikker regelmessig. Det er så ufattelig stygt gjort. 

Den tidligere stemora mi har truet flere ganger med å ta livet av seg selv og lillebroren min. Dette fikk jeg vite etter at hun og pappa ble skilt. Da var lillebroren min mellom 1 og 3 år…

Anonymkode: a21ac...6a5

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men slike ting er ikke bevisst på den måten at man tenker «hvis jeg sier jeg skal ta livet mitt, da vil folk bry seg om meg». Det er andre drivkrefter, kaotiske følelser, og desperasjon uten intensjon om selvmord. Det er ikke sikkert vedkommende vet hva han/hun trenger, og det blir en løsning å si noe drastisk der og da. Særlog hvis man tidligere har fått omsorg på den måten. Problemet er at man ikke helt kan forutsi hvem som tar livet sitt, og hvem som ikke gjør det.

Anonymkode: c8f55...0cf

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/6/2023 at 9:41 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor i så fall?

Anonymkode: c63a8...fd0

Unnskyld meg, men hva feiler deg? Hva er det for et spørsmål å stille? Ingen "normale" mennesker truer med det for oppmerksomhet i den forstand, og skulle noen gjort det så sier det seg også at noe ligger bak til at de gjør en slik ting.

Anonymkode: 2e72a...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.8.2023 den 21.56):

Min eks i tenårene sa han skulle ta livet sitt flere ganger (jeg hadde lyst til å slå opp). Den dagen jeg virkelig gjorde det slutt skjedde akkurat det samme, men han lever i beste velgående. ;)  Han gjorde det fordi han ikke ville at jeg skulle slå opp, som 16 åring var det ikke lett å ha det på skuldrene. 

Anonymkode: 5856c...375

Jeg opplevde det samme som tenåring. Fyren truet med selvmord da jeg gjorde det slutt. Heldigvis tok jeg ham ikke tilbake.  Han prøvde ikke å ta livet sitt, det var bare en trussel for å beholde meg.

Men jeg har opplevd to ganger at nære venner har fortalt at de ville ta selvmord. Den ene klarte jeg å forhindre (hun prøvde å hoppe foran en bil, og jeg klarte å nøkke henne tilbake), mens hun andre gjennomførte det. Så man kan aldri vite om det er alvor, dessverre. 

Anonymkode: 25b59...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ofte er det desverre ikke tomme trusler

Anonymkode: 0c347...81e

Jeg kjenner flere som har truet med å begå selvmord, med trykk på "kjenner". De lever fortsatt, alle som én, har ikke engang et lite forsøk bak seg. Felles for dem alle er at de alltid har vært vriene, kranglete og overdramatiserende. Lager mye styr rundt seg, og blir nødvendigvis ikke likt så godt av folk.

Så er det dem som ikke er blant oss lengre. Ofte hyggelige og rolige mennesker som ble ansett som gode partnere og venner. Jeg har hatt flere bekjentskap som rett og slett har vært nydelige mennesker, men som ikke klarte å se det selv, og plutselig en dag så var de ikke der mer. Igjen står venner og familie og ikke fatter noe som helst. Da f eks Ari Behn tok livet sitt, hadde ikke noen av de aller nærmeste forstått at han var "der" i det hele tatt. Og det samme gjelder alle de jeg kjente til som tok livet sitt. De var hyggelige og i "godt humør" rett før. Har hørt at de er det fordi de da har bestemt seg for å ende livet, og det gjør dem lettet. 

 

Anonymkode: a43d0...17f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanlig i psykiatrien. Så laget TV2 reportasje om det fæle helsevesenet som ikke hørte på Roger som sa han ville ta livet sitt, og nå vil pårørende anmelde behandlere fordi Roger tok livet sitt. At han hadde truet med det 294 ganger før sies det ingenting om, ei heller at han avslo hjelp og ikke var mottakelig for den behandlingen han ble tilbudt. Derfor er det viktig å minne om at ansvaret for de som tar sitt eget liv kun ligger hos den som utfører handlingen, ikke alle de bekylder. 

Anonymkode: ca2bf...104

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i en artikkel at 4 av 5 som tar selvmord har nevnt det i forkant. Men av 100 som truer med selvmord så er det vel kanskje 1 som gjennomfører. Man vet ikke hvem som mener alvor, og uttrykket Ulv, ulv er der jo av en grunn. Man går lei de som truer i hytt og gevær. Man orker ikke. Men spesielt hos unge kan selvmord skje veldig impulsivt og fullstendig uten forvarsel.

Anonymkode: 40427...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/6/2023 at 9:41 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor i så fall?

Anonymkode: c63a8...fd0

Finnes mange. Opplever du dette blokkerer du vedkommende og ringer legevakten. Da har du gjort din samfunnsplikt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunny boilers = de med borderline kan finne på gjøre slikt.

Anonymkode: 5285e...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet at mange sier de har selvmordstanker fordi de tror det sikrer dem behandlingsplass eller det er eneste måten de kan få hjelp fordi problemene deres ellers er så små at de ikke får hjelp offentlig. 

Og slike folk provoserer meg kraftigst av alle fordi de gjør at de som er reelt suicidale blir tatt mindre seriøst. 

Anonymkode: 5877e...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet at mange sier de har selvmordstanker fordi de tror det sikrer dem behandlingsplass eller det er eneste måten de kan få hjelp fordi problemene deres ellers er så små at de ikke får hjelp offentlig. 

Og slike folk provoserer meg kraftigst av alle fordi de gjør at de som er reelt suicidale blir tatt mindre seriøst. 

Anonymkode: 5877e...e66

Du vet jo ikke hvor alvorlig problemene er for dem, du ser de jo bare utenfra. Har mistet flere bekjente til selvmord (alle menn), noen truet med det konstant som et rop om hjelp, andre bare var plutselig borte for ingen tok de seriøs.

Anonymkode: e1570...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti mer en ett tilfelle av suicidal  atferd som har vært opprettholdt av oppmerksomhet (positiv forsterkning)

2 av tilfellene nylig roet seg betraktelig da man konsekvent begynte å ignorere (ekstinksjon) selvskadingen og truslene om suicid.

Anonymkode: b452a...c5e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 6.8.2023 den 21.53):

Det er vel mange av de som ikke akkurat ønsker hjelp, men kun manipulere. Jeg husker ordføreren i Vågå hadde det som modus operandi. Kommer du ut for en slik person skal du løpe avgårde og blokkere vedkommende. 

Anonymkode: 448da...c54

Dette er berre tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min gjorde det hele tida. Seks år siden første gang han gjorde det, og han lever nå i beste velgående ennå. Han hadde det nok tøft, men akkurat de truslene var bare forsøk på å manipulere. 

Anonymkode: bf6b8...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 20.08):

Har vært borti mer en ett tilfelle av suicidal  atferd som har vært opprettholdt av oppmerksomhet (positiv forsterkning)

2 av tilfellene nylig roet seg betraktelig da man konsekvent begynte å ignorere (ekstinksjon) selvskadingen og truslene om suicid.

Anonymkode: b452a...c5e

Dette synes jeg er vanskelig.. finnes det noen «retningslinjer» i forhold til hvordan man anbefaler å møte noen som har suicidal adferd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...