Gå til innhold

Ekstremværet "Hans"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sett i ettertid, syns jeg ikke mediedekningen har vært unødvendig. I stede for å være irritert på varsler som ikke har slått til, er jeg heller ydmyk og takknemlig for at jeg har sluppet unna, samtidig som jeg føler med de som nå får hjemmene sine rasert. 

Anonymkode: d98f2...187

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Var det å skremme og overdrive mediene gjorde, TS? Nå kan du jo se hvilke forferdelige skader regnet har gjort.

Anonymkode: 11778...447

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men ts forsvant visst… Synes du fortsatt det er tull og skremselspropaganda, ts?

Anonymkode: fac84...9a4

Nå skrev jeg vel riktig nok i HI, at det ble spennende å se om det ble så ille som det ble fremstilt, eller om det var skremselspropaganda som vanlig. Og denne gangen så stemte for en gangs skyld mye av det dessverre.

Tvilte sterkt på at det at det skulle bli så ille, basert på mye av hysteriet vi ofte får servert ellers. Og der ser man hvor dumt det er av media og ofte komme med overdrevne nyheter og skremselspropaganda, for når det først stemmer så er det mange som har vanskelig for å tro det.

Føler med de som har blitt rammet og fått ødelagt mye.

Anonymkode: cd9cd...af0

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Typisk nordmenn-meg,meg,meg! Uhørt å få et varsel som ikke gjelder meg! Jeg ble redd må vite! Tenk at det står om noe i avisen som ikke gjelder stedet her! Jeg blir så lei av å lese om ras og oversvømmelser, det er jo ikke det her jeg bor! Stakkars barnet mitt som ikke er gammel nok til å lese,men selvsagt har egen telefon, og som ble livredd da det ble varslet om noe som gjaldt andre enn henne! Tenk å overdrive så fælt,neste gang alarmen går bryr jeg meg ikke! Da kan de rope så mye ulv de vil! 

PS: Jeg var på Rhodos for noen uker siden,og det var også helt forferdelig! Stakkars meg,jeg måtte evakuere luksushotellet jeg tross alt hadde betalt masse for! Reiseselskapet klarte ikke å finne fly til meg med en gang heller,hvor vanskelig kan det være? Varmt var det der også.... 

Anonymkode: c1796...cd3

Snakk om å snu på mye av det som blir skrevet.

Har for det første ikke snakket om barn som ikke kan lese som har mobiltlf. Det er jo nettopp de som kan lese som blir redde. Og står fortsatt på at denne nødvarslingen er unødvendig til mobiltelefoner som befinner seg utenfor de største fareområdene, og flere ganger i tillegg. De som er rammet får beskjed uansett og blir oppdatert av sine kommuner, det er et sikkerhetssystem vi alltid har hatt.

Og det er vel ingen som er lei av å lese om ras og oversvømmelser av det vi ser flere steder nå, selv om man selv ikke er rammet. Det mange er lei av er skremselspropaganda og hysteri, og ingen skal si at medier ikke er flinke til det. Men denne gangen så stemte dessverre mye av det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Stakkars folk som bor i områder der det er ras og flom. Så på dagsrevyen i dag. Vi har ikke hatt det så ille. Bare gult varsel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som jeg fryktet. Natten her blir værre. Det regner stabilt og jevnt i mengde. Nåbegynner elver å gå over veier. En deming i ferd med å briste. Folk er evaluert fra området.

I følge yr.no skal regnet som er akkurat nå, være like stabil i mengde i ett døgn til. 

Så bi har nok ikke sett det værste ennå, tror jeg.

Glad vi har nok mat, for nå har jeg bare en mulighet til å komme på butikken.flommer elva mer over. Vil alle 3 butikkene jeg kan handle på flommes over. Da de ligger på samme flaten

Anonymkode: 7ee70...872

• Liker 4
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har for det første ikke snakket om barn som ikke kan lese som har mobiltlf. Det er jo nettopp de som kan lese som blir redde. Og står fortsatt på at denne nødvarslingen er unødvendig til mobiltelefoner som befinner seg utenfor de største fareområdene, og flere ganger i tillegg. De som er rammet får beskjed uansett og blir oppdatert av sine kommuner, det er et sikkerhetssystem vi alltid har hatt.

Og det er vel ingen som er lei av å lese om ras og oversvømmelser av det vi ser flere steder nå, selv om man selv ikke er rammet. Det mange er lei av er skremselspropaganda og hysteri, og ingen skal si at medier ikke er flinke til det. Men denne gangen så stemte dessverre mye av det.

Denne var jo ikke bare til deg. Leste i en annen tråd om en jente på 6 år som ble redd alarmen. Hadde hun kunnet lese,så hadde hun ihvertfall sett hva det gjaldt. Varslingen er ny,og sikkert litt grums til og begynne med. Det er uansett ikke lett å vite hvem som skal ha melding, da været er noe ingen kan spå 100%. Skjønner ikke at dette er så vanskelig å forstå....

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kommer til å bli klimaflyktninger til Vestlandet (som er bygd for å tåle slikt vær bedre). 

Anonymkode: 6cc11...5ab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Overdriver ikke media litt vel mye? "100-års flom"?

https://www.hallingdolen.no/nyheiter/ufattelege-bilete-fra-nesbyen-den-storste-flaumen-pa-over-100-ar/

Anonymkode: 2ff95...b29

Overdrivelser , nei på ingen måte overdrivelser her. 

Demninger på vei til å briste. Et sentrum er nå på vei til å bukke under for vannmassene.  Både sør pg nord for der jeg bor er det ras. Vi er ganske vant til vårflom her jeg bor. Mest pga mye smeltevann på våren. Dette er noe helt annet. Nå kommer vannet fra alle kanter og ras har vi vel knapt opplevd her før. 

Flere 100 er nå evakuert. Jeg blir ikke overasket om ca 1000 blir evakuert ila dagen. I noen vassdrag her er det ikje snakk om 50 års flom men 200års flom. 

Så om du ikke har det akkurat slik hjemme hos deg. Smil og vær glad for det. Men å kalle dette overdrivelse er en fornemmelse. Her burde varselet ikke bare hete rød, men blod rødt 

• Liker 13
  • Hjerte 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler medale  dem som nå lever usikkert under eit  fjell hvor det er utrykt for ras, og alle dem som har fått  fylt sine boliger med vann.

Det  å se huset, barndomshjemmet  bli  smadret og lagd under grus, og hjørme er skrekkopplevelse som biter seg fast på minnet i lang tid.  Hjemmet er noe av det mest sentrale i eit folk liv, og noe de fleste bruker mange år på å opparbeide seg. Her står de overfor en mental påkjenning, og en fysisk påkjenning  som kun de som har opplevd det selv har evne til å sette seg inn 

"Eit ordtak seier at ein kan ikkje bygge framtida uten å ta noen steg tilbake i tid"  Vi har etterhvert fått en hel genrasjon som dessverre ikkje er så villig til å vera lydhøre overfor dette, og de skjønner ikkje kva som blir ment med det.

Fjellene og elvene har vert  der  lenge før det vart busetting i Norge. Mange  av  desse såkalte ekspertene  innenfor teknisk etat mangler noe basiskunnskaper, og det handler om "erfaring". Dersom mange av dem hadde vert flinkere å lytte til eldre folk, og lese noen historiebøker kunna troleg  mange tragedier vert unngått.  

Anonymkode: 2d719...a1f

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Demninger på vei til å briste. Et sentrum er nå på vei til å bukke under for vannmassene.  Både sør pg nord for der jeg bor er det ras. Vi er ganske vant til vårflom her jeg bor. Mest pga mye smeltevann på våren. Dette er noe helt annet. Nå kommer vannet fra alle kanter og ras har vi vel knapt opplevd her før. 

Flere 100 er nå evakuert. Jeg blir ikke overasket om ca 1000 blir evakuert ila dagen. I noen vassdrag her er det ikje snakk om 50 års flom men 200års flom. 

Så om du ikke har det akkurat slik hjemme hos deg. Smil og vær glad for det. Men å kalle dette overdrivelse er en fornemmelse. Her burde varselet ikke bare hete rød, men blod rødt 

I noen vassdrag her er det ikje snakk om 50 års flom men 200års flom. 

Så du mener at det har  gått tilsvarende flom der  mellom hvert 200 år ? Dersom dette medfører riktighet  så  er det grunn til  at  noen har sovet i timen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Tenker på dere ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I noen vassdrag her er det ikje snakk om 50 års flom men 200års flom. 

Så du mener at det har  gått tilsvarende flom der  mellom hvert 200 år ? Dersom dette medfører riktighet  så  er det grunn til  at  noen har sovet i timen. 

Her er det varslet 500 års flom. 

Anonymkode: cb071...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Husk at det er mange turister rundt omkring nå. Husk at vær er vanskelig å melde 100% riktig. Faktisk er fremtiden vanskelig å forutse. 

I avisen var det en 6 åring som fikk varsel på mobilen å ble redd. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Denne var jo ikke bare til deg. Leste i en annen tråd om en jente på 6 år som ble redd alarmen. Hadde hun kunnet lese,så hadde hun ihvertfall sett hva det gjaldt. Varslingen er ny,og sikkert litt grums til og begynne med. Det er uansett ikke lett å vite hvem som skal ha melding, da været er noe ingen kan spå 100%. Skjønner ikke at dette er så vanskelig å forstå....

Ikke bare litt grums kan man si.

Nei, det er ikke lett å vite, og derfor er det unødvendig. Vi har alltid hatt sikkerhetssystemer som varsler folk ved kriser i rammede kommuner og blir underettet om evakuering osv. At folk mottar nødvarsling unødvendig som vi nå har sett, ender blant annet med at folk ikke vil ta det seriøst lenger når det først er fare. Og håper virkelig ikke at dette er et system som blir misbrukt framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke bare litt grums kan man si.

Nei, det er ikke lett å vite, og derfor er det unødvendig. Vi har alltid hatt sikkerhetssystemer som varsler folk ved kriser i rammede kommuner og blir underettet om evakuering osv. At folk mottar nødvarsling unødvendig som vi nå har sett, ender blant annet med at folk ikke vil ta det seriøst lenger når det først er fare. Og håper virkelig ikke at dette er et system som blir misbrukt framover.

Systemet er nytt og hadde noen feil. Dette driver de å rette oppi. 

Nok engang, hva med alle turister? 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Bor i Hønefoss, her blir folk evakuert nær elva. Hadde virkelig ikke trodd at dette kunne skje. Så til de som sier det blir hauset opp i media, ti still.

Anonymkode: d592c...fd6

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Bor i Hønefoss, her blir folk evakuert nær elva. Hadde virkelig ikke trodd at dette kunne skje. Så til de som sier det blir hauset opp i media, ti still.

Anonymkode: d592c...fd6

Bor i Hønefoss området vi å. Ikke rent få som blir evakuert nå. Utrolig trist. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Systemet er nytt og hadde noen feil. Dette driver de å rette oppi

Ja det hørte vi mye om etter testen som var også. Noe så viktig som et nødvarsel er jo en selvfølge at fungerer som det skal og kan stoles på. Det er faktisk i utgangspunktet strenge regler for når nødvarsel skal sendes ut og hvem som skal motta det.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nok engang, hva med alle turister?

Dette f.eks

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.lofotposten.no/vestvagoy/vestvagoy-kommune/flakstad/ved-store-katastrofer-far-kommunen-na-tak-i-alle-som-har-mobilen-pa-dette-er-viktig-for-beredskapen/s/5-29-444135&ved=2ahUKEwjJgszuq8-AAxVAQPEDHWjwCjM4ChAWegQICxAB&usg=AOvVaw3m3zmQz6q4rpwkku0zG8dZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er jo helt forferdelig. Blir sjokkert over bildene i avisene. Tenker på alle dere som er rammet ❤️❤️ 

Anonymkode: 3c580...9a4

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...