Gå til innhold

Ekkel bror som bor hos oss 😭

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her

Jeg har aldri kjeftet på han, men ser mange antar det.  Jeg har snakket med han om det, på en fin og rolig måte.  Som jeg ville snakket til mine egen barn!

Og jeg gir jo positive tilbakemeldinger også på det som er bra.  Men det endrer jo ikke oppførselen hans over natten, så det er bare litt slitsomt å minne han på slike ting som hygiene hele tiden (på en fin måte!), for han glemmer seg.  Og det det er spesielt vanskelig for meg akkurat med hygiene og renslighet, da det er noe som er veldig viktig for meg.

Men ja det er kanskje ikke så mye kjærlighet mellom oss, jeg flyttet jo ut før han begynte på skolen.  Noe som sikkert var veldig trist for han, siden jeg var en av hovedomsorgspersonen hans. Så når jeg flyttet tok den neste eldste søsteren mer ansvar.

Anonymkode: cd941...5f1

TS jeg er sikker på at din bror er utrolig takknemlig for å ha deg, selv om han kanskje ikke klerer å få det helt frem nå. Han er bare et barn enda og kanskje et umodent barn men han kjenner nok din kjærlighet og omtanke. Jeg vokste opp på samme måte som han, jeg er eldstemann og jeg tok meg av 5 søsken stort sett alene og de begynte litt skjevt noen av dem, men nå er de alle blitt unge og utdannede mennesker med mye omtanke for andre og jeg er utrolig stolt av dem, selv om jeg ofte ble frustrert og lei så visste jeg at jeg var den eneste de hadde. Så selv om ikke situasjonen skulle bli helt bra enda så skal du være stolt av deg selv, synes du høres ut som et godt menneske ❤️

Anonymkode: b36fc...5cf

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har jo som du sier aldri fått opplæring i disse tingene.

Så du må ta en ordentlig samtale med ham om de viktigste tingene for å få selvstendig boevne:

Normal hygiene, snakke om sultfølelse (han spiser seg syk slik det er nå - handler dette kun om sult?) og søvnhygiene. 

Se på det som en forberedelse til når dine blir tenåringer 😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts fortalte i et senere svar at barnevernet har vært koblet på familien i 20 år og at de er klar over situasjonen.

Derfor er det dessverre ikke nok å melde fra til barnevernet der gutten bor, for de gjør tydeligvis ikke jobben sin, og har på den måten også vært delaktig i å ødelegge guttens liv så langt.

Denne saken må løftes opp om gutten skal få hjelp i tide.

Anonymkode: 96354...6cb

Det kommer jo helt an på hva ts mener med «klar over situasjonen». Barnevernet er gjerne avhengig av oppdaterte bekymringsmeldinger for å kunne hjelpe. Om de har vært inne med massive hjelpetiltak i 20 år, er det jo rimelig spesielt, og derfor stusser jeg på hva ts faktisk mener med at de har vært klar over situasjonen i 20 år. Ble det kanskje sendt en bekymringsmelding for 20 år siden, og saken deretter henlagt grunnet at foreldrene ikke ønsket hjelpetiltak, så vet jo ikke barnevernet om dagens situasjon. Ts kan jo feks sende bekymringsmelding og foreslå et familieråd? 

Anonymkode: b0af0...a0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han uansett gamer 90% av våkentiden når han er på besøk kan han vel like gjerne være alene hjemme hos mamma? Det kommer jo ikke noe godt ut av å være på besøk hvis dere uansett ikke er sammen utenom måltider. Ta hensyn til samboer og send han hjem. Avtal hva dere skal gjøre sammen, og pass på å ha tid neste gang dere har besøk. Dette gangner ingen. 

Anonymkode: cb67e...802

• Liker 1
Skrevet

Tenker at det å ha et bevisst forhold til personlig hygiene er viktig å få på plass så raskt som mulig. Det er jo omtrent sosialt selvmord å se ut og lukte som en uteligger.

Hadde tatt tak i dette først og fremst, samt gjøre det klart at å sitte oppe og game er helt greit når han har fri, men da må han være stille, og ikke vekke resten av huset.

Spising, vekt og omfang av gaming hadde jeg ikke tenkt noe mer over før hygienen er på stell..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ang hygiene, så er det slik at jeg hele tiden måtte minne våre tenåringer på å dusje. De kunne fint gått en uke uten å dusje i den alderen, hvis jeg ikke hadde vært på og sagt ifra at de skulle dusje. Så fortsett å mase om dette! Det er en stor fordel for han sosialt om han har ålreit hygiene. 

Og det er ikke greit at han bare forsyner seg med mat eller bråker om natten. Men dette er også ting jeg har måttet lære våre. Så gi ikke opp- fortsett å si ifra om hva som er greit og ikke greit. Det vil være til stor nytte for han videre i livet! 

Anonymkode: b6214...7e4

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...