GÃ¥ til innhold

Ekkel bror som bor hos oss 😭

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt om det blir rett å legge dette her men..

Jeg er og mannen min er i tidlig 30 årene og har to barnehagebarn. Og nå har vi min lillebror på 16 hos oss i skoleferien hans.

Men jeg sliter med hygienen hans, familien vi kommer fra er helt korka.  Han vasker ikke hendene etter dobesøk, har dusjet 2 ganger på 2 uker.  Vasker ikke hendene før han spiser eller nevler med alt i kjøleskapet.  Og er i grunn ekstremt uhygienisk.  
Han er også overvektig, men han får mye mat altså.  Han spiser doblet så mye middag osv som mannen min.  Og vi spiser en veldig proteinrik kost, så han burde bli med etter 4 kyllingfileter med tilbehør. Men likevel raner han kjøleskapet på natten, stjeler også mat/godis som jeg har sagt er barna sine.  Jeg hadde kjøpt to kurver blåbær og 3 med jordbær, og sa at en av hver kurv er til barna som snacks for den. Så neste morgen da jeg tok opp barna og snakket om yoghurt med bær i så blir jo de glade, men da var jamen alt borte, yoghurten også.

Så spiller han 90 % av tiden han er våken.  Våkner opp i 3 tiden og sitter og roper og hyler og snakker med vennene sine når de spiller.  Altså jeg og mannen gamer også mye på kveldene.  Men dette er ekstremt, han er våken til langt på natt. Og må gå et par ganger pr natt å be han være stille.  Han vekker barna som kommer gråtende inn hos oss og snakker om monster!

Og det hjelper ikke snakke til han!  Nå er jeg og mannen blitt syke, tror også eldstemann blir syk snart også.  Og jeg mistenker sterkt at den broren min er grunnen.  Han vasker seg jo aldri! Og jag har ikke tid til å fotfølge han hele tiden, spesielt ikke på natten.  Mannen min vil vi skal sende han hjem, og det vil egentlig jeg også.  Men da blir han sittende alene hos mamma som aldri er hjemme, og bære må henge med den alkoholiserte typen til mamma.

Gud jeg trenger noen råd altså 😭😭😭😭😭

Anonymkode: cd941...5f1

• Liker 1
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sykdommen kommer nok fra barnehagen. En frisk person gjør ikke andre syke og litt bakterier tåler vi faktisk. 

Men resten det er det verre med. Han må følge reglene ellers må han reise hjem igjen. 

Anonymkode: 9fe12...362

• Liker 23
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil han ikke være med kompiser? 

Han høres veldig ego ut om han tar mat dere kjøper til barna deres.. Forstår også at det er ubehagelig at han ikke vasker hender og dusjer. 

Anonymkode: 0623a...b74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her burde vel barnevernet vært inne i bildet mens de fremdeles kunne gjort noe, altså for flere år siden. Hvis det er sant at mor ikke er til stede og stefar er alkoholisert. 

All ære til deg for at du tar ansvar nå. Jeg har ikke noen spesielle råd dessverre. 

Anonymkode: 467d6...21a

• Liker 35
  • Nyttig 7
Skrevet

Send han hjem, konsekvens av oppførselen.. Er ikke mye positivt du nevner i innlegget med å ha han der.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Steng nettilgangen nattestid er vel det eneste rådet jeg kommer på, og kanskje låse kjøleskapet med hengelås om natten. 

Tøft av deg å stå i dette, ts, sender en klem 🥰

Anonymkode: 88e25...14d

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Han må legge seg samtidig med dere.

Og han må respektere reglene deres. Ellers må det få konsekvenser.

Anonymkode: e3418...2b4

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor prater du ikke med broren din?

Altså du er voksen! Han er ungdom. Ta en prat. Fortell om grensene deres. At han gamer er vel uansett ikke ett problem? Er det ikke ferie???

Anonymkode: b735f...f49

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Steng nettet mellom midnatt og 07.00. Det finnes små «bur» med kodelås til kjøleskapet der du kan låse inn ting du ikke vil at han skal spise opp.

Men altså: En 16-åring er fremdeles på mange måter et barn og denne ungdommen har helt tydelig ikke fått veiledning i hverken hygiene eller generell skikk og bruk. Om du vil han skal endre seg så er det du som må gjøre jobben. Informer ham vennlig men bestemt om at det i deres hus skal dusjes og skiftes klær annenhver dag, samt vaskes hender etter toalettbesøk og før man skal håndtere mat/spise. Om han ikke respekterer disse husreglene må han faktisk reise hjem dit han bor, uansett hvor kjipt han har det der.

Endret av Lorieen
  • Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ditt hjem, dine regler. Du må være streng med ham og si hvordan det fungerer hos dere og at det er betingelsene for at han får bli der. 

Anonymkode: 18935...2ac

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Han er resultatet av store mangler i omsorgen hjemme. Barn klarer ikke å oppdra seg selv. De må ha hjelp og støtte i utviklingen sin og for å kunne få an adekvat utvikling, og adferd, trenger barn og unge voksne som henger med. 

Det jeg sier er at hans adferd er symptomer på at de voksne rundt ham har sviktet. Dere burde ta kontakt med hjelpeinstanser på hjemstedet/kommunen der han bor. Gutten har allerede en skjevutvikling og han må få hjelp til å kunne snu dette. Iallfall snu det såpass mye at han han møte voksenlivet om noen år med en ok egenomsorg.

Å straffe gutten har ingen hensikt. Han har ikke påført seg selv dette

Anonymkode: acba7...5a0

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt kontakt med moren din, fortalt henne at hvis hun ikke begynner å være mer hjemme med gutten sin (eller forlater den alkoholiserte mannen sin, for en 16-åring skal få slippe å forholde seg til det), så tar du kontakt med barnevernet. Det høres ut som om broren din trenger noen som setter tydelige grenser for han, gir passende konsekvenser ved upassende oppførsel og lærer han god hygiene og gode rutiner i forhold til mat. Moren din gjør tydeligvis ikke den jobben god nok, så en alvorsprat med henne er det første jeg ville gjort. 
Ville også tatt en god og lang prat med broen din. Ta han med deg ut, bare dere to, prat med han om viktigheten av god hygiene og godt kosthold. At han gamer om natten, er ikke et problem - han er 16 år og det er ferie, men du bør fortelle han at han må dempe seg siden det tross alt er natt og resten av huset sover. Retter han seg ikke etter det, er jo en naturlig konsekvens å koble ut Internett når dere legger dere. 
Hvis det ikke blir bedre, må du bare sende han hjem igjen. 

Anonymkode: 202f1...188

• Liker 16
  • Nyttig 2
Gjest Jegsierdetsomdeter
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vet ikke helt om det blir rett å legge dette her men..

Jeg er og mannen min er i tidlig 30 årene og har to barnehagebarn. Og nå har vi min lillebror på 16 hos oss i skoleferien hans.

Men jeg sliter med hygienen hans, familien vi kommer fra er helt korka.  Han vasker ikke hendene etter dobesøk, har dusjet 2 ganger på 2 uker.  Vasker ikke hendene før han spiser eller nevler med alt i kjøleskapet.  Og er i grunn ekstremt uhygienisk.  
Han er også overvektig, men han får mye mat altså.  Han spiser doblet så mye middag osv som mannen min.  Og vi spiser en veldig proteinrik kost, så han burde bli med etter 4 kyllingfileter med tilbehør. Men likevel raner han kjøleskapet på natten, stjeler også mat/godis som jeg har sagt er barna sine.  Jeg hadde kjøpt to kurver blåbær og 3 med jordbær, og sa at en av hver kurv er til barna som snacks for den. Så neste morgen da jeg tok opp barna og snakket om yoghurt med bær i så blir jo de glade, men da var jamen alt borte, yoghurten også.

Så spiller han 90 % av tiden han er våken.  Våkner opp i 3 tiden og sitter og roper og hyler og snakker med vennene sine når de spiller.  Altså jeg og mannen gamer også mye på kveldene.  Men dette er ekstremt, han er våken til langt på natt. Og må gå et par ganger pr natt å be han være stille.  Han vekker barna som kommer gråtende inn hos oss og snakker om monster!

Og det hjelper ikke snakke til han!  Nå er jeg og mannen blitt syke, tror også eldstemann blir syk snart også.  Og jeg mistenker sterkt at den broren min er grunnen.  Han vasker seg jo aldri! Og jag har ikke tid til å fotfølge han hele tiden, spesielt ikke på natten.  Mannen min vil vi skal sende han hjem, og det vil egentlig jeg også.  Men da blir han sittende alene hos mamma som aldri er hjemme, og bære må henge med den alkoholiserte typen til mamma.

Gud jeg trenger noen råd altså 😭😭😭😭😭

Anonymkode: cd941...5f1

Hvorfor har du besøk av han ? Og hvorfor over flere dager? 

AnonymBruker
Skrevet

Dette var ikke bra, TS. Men jeg tenker at her har du en anledning til å hjelpe ham. Jeg ville ringt familievernkontoret og barnevernet og spurt om veiledning og råd, og om de kan være med i samtaler med broren din. Han trenger å «programmeres» på ny, for pga omsorgssvikt har han ikke lært livsmestring og personlig hygiene.

Skriv opp noen punkter som haster: dusj hver morgen, med såpe i håret og kroppen. (Dette må du spesifisere). Skriv hvor lenge han må dusje, og skriv opp plasser man typisk glemmer å vaske (ørene, gnikke søvn i øynene, fingrene). Skriv at han må pusse tenner morgen og kveld og hvor mye tannkrem han trenger og hvor lenge han skal pusse. Skriv opp ren bokser og sokker hver dag, og klær må være rene og pene og lukte greit. Han kan jo ha en bukse som er brukt før, så lenge den ser bra ut.

Skriv opp hvor mye det er normalt å spise til ulike måltid ut i fra alder og aktivitetsbehov, feks 2 skiver frokost, 2 skiver lunsj/omelett/yoghurt med gryn eller granola og en skive, en god middagstallerken, og så kveldsmat.

Så ville jeg stengt kjøleskapet delvis, og sagt at på natten er det nødt til å være ro. Skru av strøm/wifi eller Finn en løsning som fungerer etter 23 feks.

Jeg ville brukt tid på å forklare hvorfor dette er nødvendige regler, at han mangler mye opplæring, og at for å være en god borger i samfunnet som mestrer livet sitt så må man få på plass det grunnleggende.

Jeg tror ikke begrensning på gaming på fritiden har noe for seg med en snart myndig gutt, men det må jo ikke gå ut over skole, plikter hjemme osv. 

Jeg tror jeg ville ringt barnevernet uansett og forhørt meg, for det høres ikke sunt ut å reise hjem likevel. Kanskje han hadde fått bedre hjelp av dere. Men jeg forstår om du vil han skal hjem igjen til skolestart, men prøv i hvert fall å få hjelp til hjemmet hans. Det har alt å si for hans framtid, det kan gå veldig galt om han ikke får hjelp. Stakkars gutt.

Jeg er lærer og har hatt flere elever med Aspergers, vanskelig hjemmesituasjon, eller andre problemstillinger som gjør at de mangler forutsetninger for å klare seg i hverdagen med et minimum av hygiene og oppførsel. En gutt jeg hadde for noen år siden kunne ikke dusje. Han forstod ikke hva han skulle gjøre der, så han bare stod i dusjen i lunka vann. Han måtte bli modellert for og vist hvordan man faktisk vasker seg. Ære være den gymlæreren som tok tak i dette. Han hadde ikke lært dette hjemme og var i fosterhjem. 

Anonymkode: c752a...a95

• Liker 14
  • Hjerte 4
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo sette regler for ham. Ditt hus, du bestemmer. Her må alle vaske hendene før mat. Også hvis man skal i kjølskapet. Det er jo selvsagt. Normal hygiene som dusjing må du også kunne kreve.

Hoiing og skriking under spill midt på natten? Er dere jelt handlingslammet eller. Da gå man inn og sier at nå er det natt og at sånt bråk ikke aksepteres.

Hvis han ikke har regler gjør han jo som han vil..

Ville sendt ham hjem øyeblikkelig om reglene ikke ble fulgt.

Hva gjør/sier dere egentlig til ham?

Anonymkode: 2a404...cbc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette var ikke bra, TS. Men jeg tenker at her har du en anledning til å hjelpe ham. Jeg ville ringt familievernkontoret og barnevernet og spurt om veiledning og råd, og om de kan være med i samtaler med broren din. Han trenger å «programmeres» på ny, for pga omsorgssvikt har han ikke lært livsmestring og personlig hygiene.

Skriv opp noen punkter som haster: dusj hver morgen, med såpe i håret og kroppen. (Dette må du spesifisere). Skriv hvor lenge han må dusje, og skriv opp plasser man typisk glemmer å vaske (ørene, gnikke søvn i øynene, fingrene). Skriv at han må pusse tenner morgen og kveld og hvor mye tannkrem han trenger og hvor lenge han skal pusse. Skriv opp ren bokser og sokker hver dag, og klær må være rene og pene og lukte greit. Han kan jo ha en bukse som er brukt før, så lenge den ser bra ut.

Skriv opp hvor mye det er normalt å spise til ulike måltid ut i fra alder og aktivitetsbehov, feks 2 skiver frokost, 2 skiver lunsj/omelett/yoghurt med gryn eller granola og en skive, en god middagstallerken, og så kveldsmat.

Så ville jeg stengt kjøleskapet delvis, og sagt at på natten er det nødt til å være ro. Skru av strøm/wifi eller Finn en løsning som fungerer etter 23 feks.

Jeg ville brukt tid på å forklare hvorfor dette er nødvendige regler, at han mangler mye opplæring, og at for å være en god borger i samfunnet som mestrer livet sitt så må man få på plass det grunnleggende.

Jeg tror ikke begrensning på gaming på fritiden har noe for seg med en snart myndig gutt, men det må jo ikke gå ut over skole, plikter hjemme osv. 

Jeg tror jeg ville ringt barnevernet uansett og forhørt meg, for det høres ikke sunt ut å reise hjem likevel. Kanskje han hadde fått bedre hjelp av dere. Men jeg forstår om du vil han skal hjem igjen til skolestart, men prøv i hvert fall å få hjelp til hjemmet hans. Det har alt å si for hans framtid, det kan gå veldig galt om han ikke får hjelp. Stakkars gutt.

Jeg er lærer og har hatt flere elever med Aspergers, vanskelig hjemmesituasjon, eller andre problemstillinger som gjør at de mangler forutsetninger for å klare seg i hverdagen med et minimum av hygiene og oppførsel. En gutt jeg hadde for noen år siden kunne ikke dusje. Han forstod ikke hva han skulle gjøre der, så han bare stod i dusjen i lunka vann. Han måtte bli modellert for og vist hvordan man faktisk vasker seg. Ære være den gymlæreren som tok tak i dette. Han hadde ikke lært dette hjemme og var i fosterhjem. 

Ps, glemte å si at hele tiden møt gutten der han er, hva han tenker, vis empati, men sett grenser. Dette er til det beste for ham. Jeg skriver veldig punktvis her ovenfor, men det må selvfølgelig tilpasses deres situasjon og må tas gjennom gode samtaler. Tillit.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Send han hjem igjen. Det hadde jeg gjort iallefall.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er neppe hans feil at dere er blitt syke, jeg omgås familie som er helt like uten å bli syk. 

Det jeg leser er en ungdom som sliter med seg selv, og en som ikke har lært grenser. Det er ingen som overspiser og ikke bryr seg om seg selv og egen hygiene som faktisk har det bra. Å kjefte på han er ikke veien å gå.
I forhold til håndhygiene har han kanskje ikke lært det. Det er faktisk mange som ikke vet viktigheten av å vaske seg på hendene. 

Som andre forklarer; prat med han. Høflig og respektfullt. Si noe som "Kanskje du ikke tenker over det, men hygiene er veldig viktig. Vi har små barn og da er det ekstra viktig. Så jeg håper du kan respektere dette mens du er hos oss (med et smil"

Så forklare at mat er dyrt, og at det må være en forståelse for at det ikke går an å forsyne seg av alt hele tiden. At bærene man har handlet inn dagen i forveien, kanskje var ment å ha til frokost dagen etter. Og derfor blir det dumt når man våkner og ser at matvarene er spist opp i løpet av natten. Foreslå at hvis det er slik at han er oppe om natten og ikke klarer seg uten snacks/mat, så kan dere gjøre en avtale om hva som er greit at han forsyner seg av. Kompromiss. For jeg tror ikke hard grensesetting nødvendigvis er rette veien å gå nå. 

Anonymkode: 20eca...427

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er virkelig ikke ditt ansvar å ta vare på en overvektig, egoistisk og uhygienisk 16-åring uten sunne interesser, selv om han er broren din. Du har derimot ansvar for at de små barna dine skal vokse opp i trygge og gode omgivelser, og det gjør de ikke sånn som det er hos dere nå. Du får ikke forandret på denne gutten over natten, selv om du innfører knallharde regler (som helt sikkert likevel ikke vil følges opp),  så du får sende ham hjem og kontakte barnevernet.

Anonymkode: 9ef6a...dd3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å snakke sammen, snakke sammen som voksne. Han er 15, så umoden, men samtidig stor.

Du kan begynne med at du er glad i mamma, du har hatt samme oppdragelsen, men det har vært nødvendig å korrigere ting til hva samfunnet sier er normalt. For oppdragelsen har bært mangelfull.
Du fikk hjelp sv venninne/lærer/søskenbarn eller hvem det nå enn måtte være, og nå hjelper du han. Mrn du føler deg litt motarbeidet og ignorert.

Spilling, døgning, være våken til midt på natten er helt normalt. 

Fu kan også snakke med han om kosthold, men da kan det bli litt mye. Om du får orden på hygienen er mye gjort.

Anonymkode: 3dee9...6af

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...