GÃ¥ til innhold

Ekkel bror som bor hos oss 😭

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Eva-Lena said:

Send han hjem igjen. Det hadde jeg gjort iallefall.

Det er broren hennes. Ikke en fremmed.

Anonymkode: 3dee9...6af

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For et bortkastet liv.. skitten gamer som ikke tar hensyn til andre enn seg selv og sine umiddelbare behov. Kudos til mora di.. Ring barnevernet og kutt kontakten. 

Broren din kan få være hos deg mot at han dusjer hver dag og vasker hendene sine, og rører kun maten som står på «hans» hylle. Statistisk sett er han dømt til å bli en samfunnstaper. Han har ikke lært seg folkeskikk, grunnleggende hygiene og empati. Det er ikke din feil, men du må forholde deg til det ved å ta tak i det og sette grenser. Jeg er sikker på mora di har gitt blaffen i å lære deg om grenser siden hun ville gjøre som hun ville, og da passer det ikke at du står i veien for det.

Kondolerer så mye mtp å ha sånne skitforeldre, men du trenger ikke skamme deg og følge i deres spor. Du er din egen sjel og du kan fint ta kontroll av ditt eget hjem.

Anonymkode: 3512e...942

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For et bortkastet liv.. skitten gamer som ikke tar hensyn til andre enn seg selv og sine umiddelbare behov. Kudos til mora di.. Ring barnevernet og kutt kontakten. 

Broren din kan få være hos deg mot at han dusjer hver dag og vasker hendene sine, og rører kun maten som står på «hans» hylle. Statistisk sett er han dømt til å bli en samfunnstaper. Han har ikke lært seg folkeskikk, grunnleggende hygiene og empati. Det er ikke din feil, men du må forholde deg til det ved å ta tak i det og sette grenser. Jeg er sikker på mora di har gitt blaffen i å lære deg om grenser siden hun ville gjøre som hun ville, og da passer det ikke at du står i veien for det.

Kondolerer så mye mtp å ha sånne skitforeldre, men du trenger ikke skamme deg og følge i deres spor. Du er din egen sjel og du kan fint ta kontroll av ditt eget hjem.

Anonymkode: 3512e...942

Herregud, ta deg sammen. 

Barnet trenger veildedning og faste rammer i livet sitt. Han er ikke dømt til noe som helst, han kan bli en respektabel og flott mann som alle andre. 

Anonymkode: 20eca...427

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke helt om det blir rett å legge dette her men..

Jeg er og mannen min er i tidlig 30 årene og har to barnehagebarn. Og nå har vi min lillebror på 16 hos oss i skoleferien hans.

Men jeg sliter med hygienen hans, familien vi kommer fra er helt korka.  Han vasker ikke hendene etter dobesøk, har dusjet 2 ganger på 2 uker.  Vasker ikke hendene før han spiser eller nevler med alt i kjøleskapet.  Og er i grunn ekstremt uhygienisk.  
Han er også overvektig, men han får mye mat altså.  Han spiser doblet så mye middag osv som mannen min.  Og vi spiser en veldig proteinrik kost, så han burde bli med etter 4 kyllingfileter med tilbehør. Men likevel raner han kjøleskapet på natten, stjeler også mat/godis som jeg har sagt er barna sine.  Jeg hadde kjøpt to kurver blåbær og 3 med jordbær, og sa at en av hver kurv er til barna som snacks for den. Så neste morgen da jeg tok opp barna og snakket om yoghurt med bær i så blir jo de glade, men da var jamen alt borte, yoghurten også.

Så spiller han 90 % av tiden han er våken.  Våkner opp i 3 tiden og sitter og roper og hyler og snakker med vennene sine når de spiller.  Altså jeg og mannen gamer også mye på kveldene.  Men dette er ekstremt, han er våken til langt på natt. Og må gå et par ganger pr natt å be han være stille.  Han vekker barna som kommer gråtende inn hos oss og snakker om monster!

Og det hjelper ikke snakke til han!  Nå er jeg og mannen blitt syke, tror også eldstemann blir syk snart også.  Og jeg mistenker sterkt at den broren min er grunnen.  Han vasker seg jo aldri! Og jag har ikke tid til å fotfølge han hele tiden, spesielt ikke på natten.  Mannen min vil vi skal sende han hjem, og det vil egentlig jeg også.  Men da blir han sittende alene hos mamma som aldri er hjemme, og bære må henge med den alkoholiserte typen til mamma.

Gud jeg trenger noen råd altså 😭😭😭😭😭

Anonymkode: cd941...5f1

Han blir nødt og vaske hendene etter toalett. 
Altså her i huset så dusjer vi en gang i uka. Vi er ikke uhygieniske av den grunn. Tror du må slappe litt av. Jeg ser for meg at det nok ikke er så enkelt og bo med deg heller. 

Anonymkode: b78d2...808

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri sendt ham hjem igjen. Tvert i mot hadde villet at han skulle bo hos meg. Kanskje jeg hadde klart å få orden på ham, kanskje ikke. Men han hadde ihvertfall fått et langt bedre utgangspunkt ved å bo hos meg enn hos en alkoholisert stefar og en fraværende mor. Stakkars gutt.

Anonymkode: e7056...340

• Liker 8
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han blir nødt og vaske hendene etter toalett. 
Altså her i huset så dusjer vi en gang i uka. Vi er ikke uhygieniske av den grunn. Tror du må slappe litt av. Jeg ser for meg at det nok ikke er så enkelt og bo med deg heller. 

Anonymkode: b78d2...808

Så lenge man ikke lukter, så går det fint å dusje mer sjeldent. En tenåring full av hormoner ser jeg for meg kanskje lukter mer enn hva jeg gjør. 

AnonymBruker
Skrevet

Han er kanskje ekkel, men overskriften kunne like gjerne vært omsorgssviktet gutt som bor hos oss. 

Han trenger definitivt hjelp. Men det er ikke sikkert du makter det. Du har jo selv vokst opp med omsorgssvikt, så du er kanskje ikke best egnet. Litt typisk at de som selv har seg noenlunde ok etter omsorgssvikt er mindre tålmodige og forståelsesfulle med andre i samme situasjon. Hvis du har klart deg, hvorfor skulle ikke han klare seg selv-tenkning. 

Broren din hadde trengt stødige voksne. Men spørs om det ikke er for sent 

Anonymkode: 8e610...72a

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du ikke meldt fra til barnevernet? Ingen barn skal måtte bo med en alkoholiker, eller ha en mor som ikke er tilstede.

Her er det ikke bare din mor som har sviktet sønnen sin, men du har og sviktet din bror. Tror det første du skal gjøre, er å ringe barnevernet. Men godt mulig det er for sent nå. 

Anonymkode: 3512f...ff3

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Min snart sekstenårige sønn gamer også mye, i likhet med resten av kompisgjengen. Har snudd døgnet og står ikke opp før midt på dagen. Men:

Han er innforstått med at dette er ok kun nå som han har ferie, og at hverdagen nærmer seg med stormskritt.

Han er med på aktiviteter med oss en gang i blant, og har/drar på besøk til venner.

Han har ok hygiene. Dusjer og skifter klær ved behov. Om jeg synes han begynner å lukte, får han beskjed om å dusje.

Han hjelper til i huset med husarbeid.

Han har god appetitt, men spiser ikke opp alt av bær og snacks, om det er noe han har lyst på, spør han først.

Er enig med de andre her, at oppdragelsen hjemme har sviktet. Broren din trenger rett og slett veiledning i boevne. Det betyr at du må sette deg ned og snakke med han. Og begynne å gi beskjeder og påminnelser, samt sette grenser. Forklar hva som forventes, og hvorfor. 
Lykke til!

Anonymkode: d74cf...e02

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars gutt! Som voksen må du faktisk ta ansvaret og ta kontakt med barnevernet. Ser du ikke det selv? Du vil ikke at han skal trenge å være hjemme med en fraværende mor og en alkoholiserende stefar, men å ringe barnevernet gjør du ikke? Han trenger helt klart voksne rundt seg som kan gi han klare rammer. Han oppdrar seg selv og det går ikke bra. 

Anonymkode: 4278c...9da

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er broren hennes. Ikke en fremmed.

Anonymkode: 3dee9...6af

Og så? Broren bor ikke der og det er lov å sende hjem egen bror når han er som han er.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har han en eller flere diagnoser?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er og mannen min er i tidlig 30 årene og har to barnehagebarn. Og nå har vi min lillebror på 16 hos oss i skoleferien hans.

Men jeg sliter med hygienen hans, familien vi kommer fra er helt korka.  Han vasker ikke hendene etter dobesøk, har dusjet 2 ganger på 2 uker.  Vasker ikke hendene før han spiser eller nevler med alt i kjøleskapet.  Og er i grunn ekstremt uhygienisk.  
Han er også overvektig, men han får mye mat altså.  Han spiser doblet så mye middag osv som mannen min.  Og vi spiser en veldig proteinrik kost, så han burde bli med etter 4 kyllingfileter med tilbehør. Men likevel raner han kjøleskapet på natten, stjeler også mat/godis som jeg har sagt er barna sine.  Jeg hadde kjøpt to kurver blåbær og 3 med jordbær, og sa at en av hver kurv er til barna som snacks for den. Så neste morgen da jeg tok opp barna og snakket om yoghurt med bær i så blir jo de glade, men da var jamen alt borte, yoghurten også.

Så spiller han 90 % av tiden han er våken.  Våkner opp i 3 tiden og sitter og roper og hyler og snakker med vennene sine når de spiller.  Altså jeg og mannen gamer også mye på kveldene.  Men dette er ekstremt, han er våken til langt på natt. Og må gå et par ganger pr natt å be han være stille.  Han vekker barna som kommer gråtende inn hos oss og snakker om monster!

Og det hjelper ikke snakke til han!  Nå er jeg og mannen blitt syke, tror også eldstemann blir syk snart også.  Og jeg mistenker sterkt at den broren min er grunnen.  Han vasker seg jo aldri! Og jag har ikke tid til å fotfølge han hele tiden, spesielt ikke på natten.  Mannen min vil vi skal sende han hjem, og det vil egentlig jeg også.  Men da blir han sittende alene hos mamma som aldri er hjemme, og bære må henge med den alkoholiserte typen til mamma.

Her må du kontakte bv. Stakkars barn som virkelig er blitt forsømt...

Anonymkode: fa041...e1e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det første dere må huske her er at han er 16 år, det er en svært umoden alder, de ser ofte ikke noe annet enn seg selv og sitt, ikke fordi de nødvendigvis er slemme, men fordi hjernen rett og slett ikke henger helt med enda.  De tingene som virker veldig logiske for oss andre er bare helt blurry for dem. Det høres også mer ut som du/dere går rundt og irriterer dere istedenfor å ta han med ut en tur, forklare han helt tydelig hva det er som trenger å endres, tenårinsgutter trenger ofte helt klare og tydelige regler og hva de skal og ikke skal gjøre. Du skriver også om hvordan han har det hjemme med moren og den alkoholiserte stefaren, og høres ikke ut som han har fått med seg en god oppfølging til sosiale normer, og at han er mye alene, da er det sikkert ikke helt lett å finne ut av ting. Jeg synes han er heldig som har deg og kan besøke for det høres ut som han trenger deg, bare vær helt tydelig og be han ta del i de mer familie tingene dere gjør, innvolver han, høres ut som du kanskje må gå litt ned på barnestadiet med han og lære opp, det kommer han til å takke deg for når hjernen henger med om noen år :) Lykke til 

Anonymkode: b36fc...5cf

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sykdommen kommer nok fra barnehagen. En frisk person gjør ikke andre syke og litt bakterier tåler vi faktisk. 

Men resten det er det verre med. Han må følge reglene ellers må han reise hjem igjen. 

Anonymkode: 9fe12...362

Hvis han driter, tørker seg og ikke vasker hendene, kan han faktisk ha smittet ts og familien med tarmbakteriene hans jo.

Du må snakke ordentlig med han, ts. Fortell at om ikke hygienen, høfligheten og gamingen blir bedre blir han kastet ut. Han er såpass stor at han forstår dette. Og hvis han ikke bedrer seg, må han ut!

Anonymkode: 2be10...7fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan reagerer han når han blir snakket til? Jatter han med og kommer med tomme løfter, eller blir han sur og går rett i forsvar?

Det er uansett din rett å stille krav. Du har egne barn å ta hensyn til, og som flere skriver bør du kutte tilgangen til nett.

Anonymkode: e1ad1...9e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mor bor på andre siden av landet å han må ta fly for å komme til oss, så det er ikke bare å sende han hjem. Mor er borte stort sett hele tiden fordi hun jobber skift, og når hun er hjemme sover hun.

Nei han har ingen diagnoser utenom ptsd som alle vi søsken har.  Barnevernet er i bildet og har vært det i over 20 år, de er lør over situasjonen. Han kan ikke bo hos oss permanent, han har skoleplass på hjemplassen og vi har ikke plass. Nå sover barna våre på samme rom som egentlig har vært kaos!

Jeg har prøvd å snakke med han flere ganger om både hygiene og hans høylytte, aggressive og stygg munnbruk under gaming.  Altså det er andre dag for barna i bhg så vi har ikke blitt syke av dem.  Og broren min våkner rundt når de kommer hjem, så det første som møtte dem i går etter en slitsom første dag var roping og skriking.  Og de forstår jo ikke, de tror kanskje han er sint på dem.  Så han fikk beskjed om å dempe seg eller gjøre noe annet.

Men partene jeg har hatt med han hår inn det ene og ut det andre øret. Han bryr seg ikke. De to gangene han har dusjet var fordi jeg jagde han inn! Han fikk da også beskjed om å dusje annenhver da, fordi han faktisk STINKER. Og skifter ikke undertøy, han har skiftet en gang. Og det er noe av det mest motbydelige jeg har vært borti altså.  Med mye flekker å bremsespor, og han sover naken så brune merker på laken!

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå.  Mor svarer heller ikke på meldinger. Hun har ikke vært i kontakt med meg en eneste gang siden han kom, og har bare sendt en melding til min bror.

Jeg vil egentlig ikke sende han hjem, fordi jeg hadde elsket å ha et eldre søsken jeg kunne være Voss i ferien da jeg var barn/ungdom.  Jeg er eldst. Jeg flyttet også ut dem sommeren før første år på vgs.  Men denne gutten hadde aldri overlevd.

Føler meg så tappet! Jeg har også mine egne problemer, og trenger ikke mer psykisk stress i hverdagen.  Så dette tar veldig på energien min. Og det er det som egentlig gjør at jeg vil sende han tilbake.

TS

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Mor bor på andre siden av landet å han må ta fly for å komme til oss, så det er ikke bare å sende han hjem. Mor er borte stort sett hele tiden fordi hun jobber skift, og når hun er hjemme sover hun.

Nei han har ingen diagnoser utenom ptsd som alle vi søsken har.  Barnevernet er i bildet og har vært det i over 20 år, de er lør over situasjonen. Han kan ikke bo hos oss permanent, han har skoleplass på hjemplassen og vi har ikke plass. Nå sover barna våre på samme rom som egentlig har vært kaos!

Jeg har prøvd å snakke med han flere ganger om både hygiene og hans høylytte, aggressive og stygg munnbruk under gaming.  Altså det er andre dag for barna i bhg så vi har ikke blitt syke av dem.  Og broren min våkner rundt når de kommer hjem, så det første som møtte dem i går etter en slitsom første dag var roping og skriking.  Og de forstår jo ikke, de tror kanskje han er sint på dem.  Så han fikk beskjed om å dempe seg eller gjøre noe annet.

Men partene jeg har hatt med han hår inn det ene og ut det andre øret. Han bryr seg ikke. De to gangene han har dusjet var fordi jeg jagde han inn! Han fikk da også beskjed om å dusje annenhver da, fordi han faktisk STINKER. Og skifter ikke undertøy, han har skiftet en gang. Og det er noe av det mest motbydelige jeg har vært borti altså.  Med mye flekker å bremsespor, og han sover naken så brune merker på laken!

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå.  Mor svarer heller ikke på meldinger. Hun har ikke vært i kontakt med meg en eneste gang siden han kom, og har bare sendt en melding til min bror.

Jeg vil egentlig ikke sende han hjem, fordi jeg hadde elsket å ha et eldre søsken jeg kunne være Voss i ferien da jeg var barn/ungdom.  Jeg er eldst. Jeg flyttet også ut dem sommeren før første år på vgs.  Men denne gutten hadde aldri overlevd.

Føler meg så tappet! Jeg har også mine egne problemer, og trenger ikke mer psykisk stress i hverdagen.  Så dette tar veldig på energien min. Og det er det som egentlig gjør at jeg vil sende han tilbake.

TS

Huff, det her er bare en veldig lei situasjon.

Så, BV er klar over situasjoen og har vært i tiår, men hva gjør de? 
Hvis dette var meg ville jeg i første gang ringt BV der han bor.  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

TS

Du kontakter barnevernet. I DAG!  Gutten trenger jo hjelp! Han må få bo hos noen som kan lære ham grunnleggende hygiene og å ta vare på seg sjøl. Om et par år er han atten, hvordan tror du det skal gå med ham om du IKKE sier fra? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (1 time siden):

Har han en eller flere diagnoser?

Dette var det første jeg også tenkte på...

Anonymkode: b2e44...067

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...