AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #41 Skrevet 1. august 2023 Hva slags hjelpetiltak har egentlig denne gutten? Går han på medisiner? Anonymkode: e1ad1...9e4 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #42 Skrevet 1. august 2023 Her må du og mannen din sette ned grenser i forkant og så snakker dere med han. Som mor til en 17-åring med litt spesielle behov har vi hatt våre tørner med dette. Her er noen tips til hva jeg ville satt ned som krav for at han skulle bo der: 1) Hender skal vaskes hver gang man har vært ute og har vært på WC (eller er møkkete før den saks skyld). De skal også vaskes før man tar ut av oppvaskmaskinen og før man lager mat. Hendene skal også vaskes etter mat om man har spist med fingrene. 2) Det SKAL dusjes hver eneste dag og byttes til ny boxer, t-skjorte og eventuelt sokker om det benyttes. Bukse/shorts skal byttes ved behov. Gensere må luktes på. Er tøyet møkkete skal han vrenge til korrekt vei og settes i skittentøyskurven. Frokost skal fortæres i fellesrom og oppgavene skal gjøres før spillingen igangsettes. Det er et absolutt krav. 3) Han skal ha oppgaver hjemme - minimum 2 hver dag som en del av familien. Eksempler her er å tømme oppvaskmaskinen og sette inn i den, sette på klesvask og henge den opp, støvsuge, tørke støv, lage mat, rydde på rommet (burde vært en selvfølge), bytte på sengene osv. Er man en del av familien og såpass gammel så skal man delta. 4) Spilling slutter senest kl 22 på hverdager og 23 i helger. Skru av internett for minimum 3 dager om dette brytes (gi han 24 timers forberedelse på dette før dere igangsetter). Be han sette en alarm på mobilen 10 minutter og 5 minutter før avsluttingstidspunkt slik at han slår av selv. Gjentas dette om og om igjen venner kroppen seg til konsekvensene og vil innarbeide rutiner. 5) Havregrøt, brød, grønnsaker og frukt kan spises på kvelden, men ingen måltider etter 22.30 på hverdager og 23.30 i helger. Det skal spørres før man tar andre ting enn dette. Er noe reservert er det reservert. Han kan få velge seg ut godteri til lørdagene som alle de andre barna. Det vil ikke hjelpe om du maser på han ang hva som er sunt og usunt. Har du mat klart til hva han har lov til å spise så er det enklere å ta det valget som tenåring. Konsekvensen om han tar noe annet enn dette vil være at han ikke får lørdagsgodtet sitt den helgen fordi da må du bruke de pengene på å erstatte det som han stjal fra de andre. Jeg støtter for øvrig låsbart skap. Sier ikke her at du må være helt på å være sunn hele tiden siden han er tenåring. Skjem han gjerne bort med litt junkmat og godteri i blant, men det skal ikke være hver dag om han sliter med vekten. 6) Involver han i familien, prosjekter og ting som skal gjøres. Jeg vil tippe han føler seg ganske ensom og verre blir det om også dere sender han bort. Dere MÅ derimot sette noen krav og ikke minst forberede han på voksenlivet. Når skolen begynner kan det f.eks være fornuftig å sette en skikkelig legge og stå-opp tid. Vær konsekvent og ha skikkelige regler. Diskuter dem sammen med han i forkant før de igangsettes. Be han også komme med forslag til hva han selv kan gjøre utover dette.  Når det gjelder overvekt kan du bare legge til rette. Fjern godteri annet enn når det er helg, men ikke tving han fordi da vil han spise mer i smug. Bedre at han spiser sammen med dere på kveldstid etter spillinga er ferdig.  Anonymkode: 6ccb9...447 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #43 Skrevet 1. august 2023 Glemte ang det med ropinga så må han skjerpe ordbruken sin og stemmen. Det finnes apper på telefonen som varsler når lydnivået er for høyt. Da kan han selv se hvor over stokk og stein det går. Jeg har selv vært gamer og tenåringen min er gamer. Det betyr allikevel ikke at man kan oppføre seg som en total galning og skremme vettet ut av små barn. Anonymkode: 6ccb9...447 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #44 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vet ikke helt om det blir rett Ã¥ legge dette her men.. Jeg er og mannen min er i tidlig 30 Ã¥rene og har to barnehagebarn. Og nÃ¥ har vi min lillebror pÃ¥ 16 hos oss i skoleferien hans. Men jeg sliter med hygienen hans, familien vi kommer fra er helt korka.  Han vasker ikke hendene etter dobesøk, har dusjet 2 ganger pÃ¥ 2 uker.  Vasker ikke hendene før han spiser eller nevler med alt i kjøleskapet.  Og er i grunn ekstremt uhygienisk.  Han er ogsÃ¥ overvektig, men han fÃ¥r mye mat altsÃ¥.  Han spiser doblet sÃ¥ mye middag osv som mannen min.  Og vi spiser en veldig proteinrik kost, sÃ¥ han burde bli med etter 4 kyllingfileter med tilbehør. Men likevel raner han kjøleskapet pÃ¥ natten, stjeler ogsÃ¥ mat/godis som jeg har sagt er barna sine.  Jeg hadde kjøpt to kurver blÃ¥bær og 3 med jordbær, og sa at en av hver kurv er til barna som snacks for den. SÃ¥ neste morgen da jeg tok opp barna og snakket om yoghurt med bær i sÃ¥ blir jo de glade, men da var jamen alt borte, yoghurten ogsÃ¥. SÃ¥ spiller han 90 % av tiden han er vÃ¥ken.  VÃ¥kner opp i 3 tiden og sitter og roper og hyler og snakker med vennene sine nÃ¥r de spiller.  AltsÃ¥ jeg og mannen gamer ogsÃ¥ mye pÃ¥ kveldene.  Men dette er ekstremt, han er vÃ¥ken til langt pÃ¥ natt. Og mÃ¥ gÃ¥ et par ganger pr natt Ã¥ be han være stille.  Han vekker barna som kommer grÃ¥tende inn hos oss og snakker om monster! Og det hjelper ikke snakke til han!  NÃ¥ er jeg og mannen blitt syke, tror ogsÃ¥ eldstemann blir syk snart ogsÃ¥.  Og jeg mistenker sterkt at den broren min er grunnen.  Han vasker seg jo aldri! Og jag har ikke tid til Ã¥ fotfølge han hele tiden, spesielt ikke pÃ¥ natten.  Mannen min vil vi skal sende han hjem, og det vil egentlig jeg ogsÃ¥.  Men da blir han sittende alene hos mamma som aldri er hjemme, og bære mÃ¥ henge med den alkoholiserte typen til mamma. Gud jeg trenger noen rÃ¥d altsÃ¥ ðŸ˜ðŸ˜ðŸ˜ðŸ˜ðŸ˜ Anonymkode: cd941...5f1 Liker du egentlig broren din? Han høres ut som en vanlig tenÃ¥ring. Mange har en fase med urenslighet, rot og opposisjon. Klassisk Ã¥ snu døgnet og spise junk. Broren din høres ensom ut. Jeg lurer pÃ¥ om han ser pÃ¥ deg som mer av en omsorgsorgsperson enn moren deres. Hun er mye fraværende sier du, og overlater ham i selskap med kjæresten hennes som er alkoholisert. Det er ikke sÃ¥ mye omsorg Ã¥ spore i heimen. Mulig derfor du fÃ¥r litt ekstra frekkheter. At det blir deg han blir i opposisjon til istedenfor Ã¥ gjøre opprør mot moren deres. Prøv Ã¥ møte ham pÃ¥ en positiv mÃ¥te uten for mye kjeft. Snakk til ham som en voksen, ta ham med pÃ¥ noe kjekt, kjøp pizza eller annet og dpis sammen. Han er fortsatt bare et stort barn og han trenger at storesøsteren hans er der for ham. Kjøp evt sÃ¥pe og deo til ham og spør om du skal vaske en maskin klær for ham, istedenfor Ã¥ kritisere. Du kommer lengre med honning enn eddik ogsÃ¥ hos tenÃ¥ringer. Den urensligheten gÃ¥r over. Dere kan komme hverandre nærmere. Han er ogsÃ¥ onkel til barna dine. PÃ¥ sikt kan han bli et pluss for dere alle, selv om det er slitsomt nÃ¥.  Anonymkode: 11261...f2a 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #45 Skrevet 1. august 2023 Jeg ble også "mor" til en tenåring da jeg var ung mor med eget lite barn, da min daværende svigermor kastet ham ut. Jeg var yngre enn deg, men svært bestemt på at skulle han bo med oss fikk han følge er sett regler som vi satte. I praksis bare jeg, for hans eldre bror var vokst opp i samme destruktive hjem. Siden det var rammene for å bo med oss, og jeg streng på det, så innordnet han seg også. Ditt hjem, dine regler, og konsekvensene av å ikke følge dem er selvfølgelig at han ikke kan bo der. Da er barnevernet eller tilbake til mor alternativet. Det er opp til gutten. Anonymkode: f0e68...65c
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #46 Skrevet 1. august 2023 Jag han i dujsen annenhver dag og send han tilbake for å vaske hender når han har vært på do. Start med grunnleggende hygiene rett og slett. Finn rene klær til han hver dag (vask hvis han ikke har) og krev at han skifter. Han har ikke lært det før, men det er noe han må lære!  Hvis du skal klage på alt han gjør galt vil han slite med å bedre seg fordi listen er evig lang. Jeg tror du må belage deg på å legge ned en innsats her. Til barna forteller du bare at skrikingen og bråket ikke er mot de. De går faktisk an å lære barn at bråk fra andre mennesker ikke er farlig. Anonymkode: c13de...28e 1
Apis Skrevet 1. august 2023 #47 Skrevet 1. august 2023 Håndvask før måltider, steng nett på natt, hadde jeg begynt med. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #48 Skrevet 1. august 2023 Har du prøvd å snakke med han om det? Det beste er bare å si rett ut at det er ekkelt og det går ikke an. Anonymkode: 51ffb...a4c
Gjest pop up bruker Skrevet 1. august 2023 #49 Skrevet 1. august 2023 Uff, dette er trist TS, mennher har du en mulighet til Ã¥ gjøre "folk" av broren din. Du sier selv at familien deres er helt korka. NÃ¥ mÃ¥ du hjelpe broren din sÃ¥ han kommer seg pÃ¥ rett kjøl. Jeg ville tatt taki dette med hygiene først. Dette er kanskje det vansligste, men ogsÃ¥ det viktigste. Det er nok en fordel om det er du som tar disse samtalene, siden de er litt sÃ¥re. Forklar han hvorfor hygiene er viktig, og hvordan det virker pÃ¥ andre hvis man har dÃ¥rlig hygiene, og en potensiell partner. Her kan du kanskje fÃ¥ rÃ¥d fra lege/helsestasjon ogsÃ¥. SÃ¥ ville jeg tatt fatt i dette med mathygjene. Forklare hvorfor man ikke skal ta pÃ¥ all mat,meg igjen hvordan konsekvenser dette kan fÃ¥ bÃ¥de sykdomsmessig men ogsÃ¥ sosialt. Hva andre vil tenke. NÃ¥r det gjelder gamingen ville jeg ventet litt med det. Hvis du skal hjelpe han med alt det andre tror jeg han har mer enn nok Ã¥ stÃ¥ i og takle, og da er gamlingen kanskje det utløpet han trenger. Kan han flytte seg til et annet sted av huset eller noe sÃ¥nt? Jeg tipper det er ganske tøft Ã¥ innse at man ikke kan ta vare pÃ¥ seg selv hygienisk, og at andre faktisk legger merke til det. Og at man mÃ¥ lære seg simpel hygiene. Det mÃ¥ nok være et nederlag. Da er nok ogsÃ¥ gamlingen et fristed som jeg ikke ville tatt fra han. HÃ¥per dere ikke bare sender han hjem, men at dere faktisk lærer han opp i det han skulle lært hjemmen fra.Â
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #50 Skrevet 1. august 2023 Det jeg reagerer mest på i denne tråden er at det finnes så lite kjærlighet mellom en søster og en bror. Da tenker jeg ikke hovedsakelig på TS, som tross innlegget har tatt broren inn, fordi om hun har en mann som vil ha han ut. Jeg tenker på TS sin mann, og på mange av svarene her. Gutten er 15 år, hsn er ikke så stor. Denne tråden gjør meg trist. Anonymkode: 3dee9...6af 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #51 Skrevet 2. august 2023 Ts her Jeg har aldri kjeftet på han, men ser mange antar det.  Jeg har snakket med han om det, på en fin og rolig måte.  Som jeg ville snakket til mine egen barn! Og jeg gir jo positive tilbakemeldinger også på det som er bra.  Men det endrer jo ikke oppførselen hans over natten, så det er bare litt slitsomt å minne han på slike ting som hygiene hele tiden (på en fin måte!), for han glemmer seg.  Og det det er spesielt vanskelig for meg akkurat med hygiene og renslighet, da det er noe som er veldig viktig for meg. Men ja det er kanskje ikke så mye kjærlighet mellom oss, jeg flyttet jo ut før han begynte på skolen.  Noe som sikkert var veldig trist for han, siden jeg var en av hovedomsorgspersonen hans. Så når jeg flyttet tok den neste eldste søsteren mer ansvar. Anonymkode: cd941...5f1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #52 Skrevet 2. august 2023 Det burde jo vært sendt bekymringsmelding til barnevernet for lenge siden. Anonymkode: b0af0...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #53 Skrevet 2. august 2023 pop up bruker skrev (På 1.8.2023 den 23.19): Uff, dette er trist TS, mennher har du en mulighet til å gjøre "folk" av broren din. Du sier selv at familien deres er helt korka. Nå må du hjelpe broren din så han kommer seg på rett kjøl. Jeg ville tatt taki dette med hygiene først. Dette er kanskje det vansligste, men også det viktigste. Det er nok en fordel om det er du som tar disse samtalene, siden de er litt såre. Forklar han hvorfor hygiene er viktig, og hvordan det virker på andre hvis man har dårlig hygiene, og en potensiell partner. Her kan du kanskje få råd fra lege/helsestasjon også. Så ville jeg tatt fatt i dette med mathygjene. Forklare hvorfor man ikke skal ta på all mat,meg igjen hvordan konsekvenser dette kan få både sykdomsmessig men også sosialt. Hva andre vil tenke. Når det gjelder gamingen ville jeg ventet litt med det. Hvis du skal hjelpe han med alt det andre tror jeg han har mer enn nok å stå i og takle, og da er gamlingen kanskje det utløpet han trenger. Kan han flytte seg til et annet sted av huset eller noe sånt? Jeg tipper det er ganske tøft å innse at man ikke kan ta vare på seg selv hygienisk, og at andre faktisk legger merke til det. Og at man må lære seg simpel hygiene. Det må nok være et nederlag. Da er nok også gamlingen et fristed som jeg ikke ville tatt fra han. Håper dere ikke bare sender han hjem, men at dere faktisk lærer han opp i det han skulle lært hjemmen fra. Ts får ikke gjort stort på den lille tiden hun har han. Her er det grunnleggende mangler i hygiene, og uansett hva ts får til av små endringer de ukene han er hos henne, vil han falle tilbake til gamle rutiner så fort han kommer hjem igjen.  Han burde derimot ikke bodd hjemme, med tanke på alkoholisert stefar og en mamma som alltid er borte. Det er åpenbart mangler i omsorgen han har fått hjemmefra, og jeg syns personlig veldig synd i gutten. Det er mulig man kunne fått til noen endringer om han ikke lengre bodde hjemme, men det ville i så fall tatt lang tid. Han har tross alt bodd hjemme med den oppveksten moren har gitt han i 15 år. Anonymkode: b0af0...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #54 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (På 1.8.2023 den 12.10): Mor bor på andre siden av landet å han må ta fly for å komme til oss, så det er ikke bare å sende han hjem. Mor er borte stort sett hele tiden fordi hun jobber skift, og når hun er hjemme sover hun. Nei han har ingen diagnoser utenom ptsd som alle vi søsken har.  Barnevernet er i bildet og har vært det i over 20 år, de er lør over situasjonen. Han kan ikke bo hos oss permanent, han har skoleplass på hjemplassen og vi har ikke plass. Nå sover barna våre på samme rom som egentlig har vært kaos! Jeg har prøvd å snakke med han flere ganger om både hygiene og hans høylytte, aggressive og stygg munnbruk under gaming.  Altså det er andre dag for barna i bhg så vi har ikke blitt syke av dem.  Og broren min våkner rundt når de kommer hjem, så det første som møtte dem i går etter en slitsom første dag var roping og skriking.  Og de forstår jo ikke, de tror kanskje han er sint på dem.  Så han fikk beskjed om å dempe seg eller gjøre noe annet. Men partene jeg har hatt med han hår inn det ene og ut det andre øret. Han bryr seg ikke. De to gangene han har dusjet var fordi jeg jagde han inn! Han fikk da også beskjed om å dusje annenhver da, fordi han faktisk STINKER. Og skifter ikke undertøy, han har skiftet en gang. Og det er noe av det mest motbydelige jeg har vært borti altså.  Med mye flekker å bremsespor, og han sover naken så brune merker på laken! Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå.  Mor svarer heller ikke på meldinger. Hun har ikke vært i kontakt med meg en eneste gang siden han kom, og har bare sendt en melding til min bror. Jeg vil egentlig ikke sende han hjem, fordi jeg hadde elsket å ha et eldre søsken jeg kunne være Voss i ferien da jeg var barn/ungdom.  Jeg er eldst. Jeg flyttet også ut dem sommeren før første år på vgs.  Men denne gutten hadde aldri overlevd. Føler meg så tappet! Jeg har også mine egne problemer, og trenger ikke mer psykisk stress i hverdagen.  Så dette tar veldig på energien min. Og det er det som egentlig gjør at jeg vil sende han tilbake.  TS Anonymkode: cd941...5f1 Du har fått flere gode svar, Ts. (Og en del veldig dårlige, fra personer som tydeligvis ikke forstår hva gutten lever med hos sin mor og følgene av omsorgssvikt hele livet...) Det er ikke rart at din bror har et spiseproblem og er spillavhengig, han har jo på en måte fange i egen barndom og oppvekst, med alvorlig omsorgssvikt. Det jeg reagerer på i dette svaret, det er det at du forteller at barnevernet er klar over situasjonen og har vært inne i bildet i 20 år...! Altså... i flere år enn hva gutten har levd har det vært omsorgssvikt, og det er det fremdeles. I tillegg er mor nå mer eller mindre fraværende som person og omsorgsperson pga. jobb/soving, OG hun bor med en alkoholiker. Og midt oppi dette lever en gutt som ikke har lært de elementære ting barn lærer. Hadde dette vært min bror hadde jeg fått en advokat til å hjelpe med en klage til Statsforvalteren, for det er HELT horribelt at din bror må bo i et alkoholisert hjem, hvor mor ikke en gang er tilstede for gutten OG hun har drevet med omsorgssvikt i over 20 år. Vær så snill, Ts, skaff hjelp slik at dere får klaget denne saken videre. Det er åpenbart at barnevernet i guttens hjemkommune IKKE gjør jobben sin og trolig ikke har gjort nok i de 20 årene de har vært involvert, ut fra det du forteller. Din bror MÅ ha hjelp. Men han får det ikke av mor, han får det ikke av barnevernet der han bor. Du er nok den eneste som kan gi ham en sjanse til et fungerende liv - men hvis du skal gjøre det, da MÅ du ta tak i dette umiddelbart! Du kan ikke utsette det og vente og se - for toget har allerede begynt å forlate perongen. Om under to år vil din bror være myndig og i prinsipp være overlatt til seg selv, uten å ha evne til å ta vare på seg selv. Så om du vil din bror vel, så MÅ du ta saken videre så fort som mulig! Kontakt advokat i morgen! Anonymkode: 96354...6cb 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #55 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (PÃ¥ 1.8.2023 den 8.40): Vet ikke helt om det blir rett Ã¥ legge dette her men.. Jeg er og mannen min er i tidlig 30 Ã¥rene og har to barnehagebarn. Og nÃ¥ har vi min lillebror pÃ¥ 16 hos oss i skoleferien hans. Men jeg sliter med hygienen hans, familien vi kommer fra er helt korka.  Han vasker ikke hendene etter dobesøk, har dusjet 2 ganger pÃ¥ 2 uker.  Vasker ikke hendene før han spiser eller nevler med alt i kjøleskapet.  Og er i grunn ekstremt uhygienisk.  Han er ogsÃ¥ overvektig, men han fÃ¥r mye mat altsÃ¥.  Han spiser doblet sÃ¥ mye middag osv som mannen min.  Og vi spiser en veldig proteinrik kost, sÃ¥ han burde bli med etter 4 kyllingfileter med tilbehør. Men likevel raner han kjøleskapet pÃ¥ natten, stjeler ogsÃ¥ mat/godis som jeg har sagt er barna sine.  Jeg hadde kjøpt to kurver blÃ¥bær og 3 med jordbær, og sa at en av hver kurv er til barna som snacks for den. SÃ¥ neste morgen da jeg tok opp barna og snakket om yoghurt med bær i sÃ¥ blir jo de glade, men da var jamen alt borte, yoghurten ogsÃ¥. SÃ¥ spiller han 90 % av tiden han er vÃ¥ken.  VÃ¥kner opp i 3 tiden og sitter og roper og hyler og snakker med vennene sine nÃ¥r de spiller.  AltsÃ¥ jeg og mannen gamer ogsÃ¥ mye pÃ¥ kveldene.  Men dette er ekstremt, han er vÃ¥ken til langt pÃ¥ natt. Og mÃ¥ gÃ¥ et par ganger pr natt Ã¥ be han være stille.  Han vekker barna som kommer grÃ¥tende inn hos oss og snakker om monster! Og det hjelper ikke snakke til han!  NÃ¥ er jeg og mannen blitt syke, tror ogsÃ¥ eldstemann blir syk snart ogsÃ¥.  Og jeg mistenker sterkt at den broren min er grunnen.  Han vasker seg jo aldri! Og jag har ikke tid til Ã¥ fotfølge han hele tiden, spesielt ikke pÃ¥ natten.  Mannen min vil vi skal sende han hjem, og det vil egentlig jeg ogsÃ¥.  Men da blir han sittende alene hos mamma som aldri er hjemme, og bære mÃ¥ henge med den alkoholiserte typen til mamma. Gud jeg trenger noen rÃ¥d altsÃ¥ ðŸ˜ðŸ˜ðŸ˜ðŸ˜ðŸ˜ Anonymkode: cd941...5f1 Barnevern. Anonymkode: 57872...682
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #56 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Barnevern. Anonymkode: 57872...682 Ts fortalte i et senere svar at barnevernet har vært koblet på familien i 20 år og at de er klar over situasjonen. Derfor er det dessverre ikke nok å melde fra til barnevernet der gutten bor, for de gjør tydeligvis ikke jobben sin, og har på den måten også vært delaktig i å ødelegge guttens liv så langt. Denne saken må løftes opp om gutten skal få hjelp i tide. Anonymkode: 96354...6cb 1
Intervence Skrevet 3. august 2023 #57 Skrevet 3. august 2023 (endret) Det at dere har blitt syke har nok ingenting med broren dersom han er hjemme hele dagen lang? Så kan han ikke ha blitt syk av noen andre. Men, at barna dine har fått med seg smitte som ikke dere voksne tåler. Barn er ekstremt fleksible på det å håndtere forskjellige sykdommer, og takler det ofte bra, men har ikke barna vasket seg og tatt det med seg hjem (noe som er fort gjort) så kan dere ha blitt smittet av de. Igjen ikke nødvendigvis av broren selv om han har dårlig hygiene. Men, nettet kan enkelt stenges på natta. Enten å plugge ut ledningen og ta med seg den på soverommet til dere voksne, eller sette på sperre som gjør at kun dere har tilgang. Det kan alle gjøre. Men, snakk til ham om hygiene om at her dusjer man seg hver dag eller senest annenhver dag. Stemoren min måtte minne meg om det av-og-til ettersom jeg var litt "umulig" som lite barn mot min egen mor, men blir man minnet om det nok så hjelper det tilslutt. Dersom han fortsetter å bli sinna når han spiller så må han evt. gå på sinnemestringskurs eller frata ham spillingen. Når jeg f. eks har sluttet å spille Call of Duty (på grunn av juksemakere) - du aner ikke hvor mye bedre jeg har hatt med meg selv etter det. Det kan være enkelte spill broren din ikke takler å spille, og bør dermed utfordre ham til å slutte og spille med det ved og kjøpe noe annet? Stemoren min gjorde det faktisk, og det hjalp. Sluttet å spille spill som ga meg mareritt (var for ung til å spille det, og det bør merkes at enkelte aldergrenser bør respekteres). Endret 3. august 2023 av Intervence 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #58 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden):  Ts her Jeg har aldri kjeftet på han, men ser mange antar det.  Jeg har snakket med han om det, på en fin og rolig måte.  Som jeg ville snakket til mine egen barn! Og jeg gir jo positive tilbakemeldinger også på det som er bra.  Men det endrer jo ikke oppførselen hans over natten, så det er bare litt slitsomt å minne han på slike ting som hygiene hele tiden (på en fin måte!), for han glemmer seg.  Og det det er spesielt vanskelig for meg akkurat med hygiene og renslighet, da det er noe som er veldig viktig for meg. Men ja det er kanskje ikke så mye kjærlighet mellom oss, jeg flyttet jo ut før han begynte på skolen.  Noe som sikkert var veldig trist for han, siden jeg var en av hovedomsorgspersonen hans. Så når jeg flyttet tok den neste eldste søsteren mer ansvar. Anonymkode: cd941...5f1 Kjære deg, du må kontakte Familievernkontoret eller lignende for å få bistand i hvordan han skal få hjelp. Det er det viktigste nå. Anonymkode: 20eca...427
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #59 Skrevet 3. august 2023 Fiser han foran dere også? Anonymkode: 44c39...7df
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #60 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (På 1.8.2023 den 8.49): Steng nettilgangen nattestid er vel det eneste rådet jeg kommer på, og kanskje låse kjøleskapet med hengelås om natten. Tøft av deg å stå i dette, ts, sender en klem 🥰 Anonymkode: 88e25...14d Herregud.... stenge kjøleskapet....søsken....tenåring...bor i et av verdens rikeste land.....man blir virkelig grådige av å ha mer Anonymkode: 73fe5...b7e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå