Gå til innhold

Skravletråd mars-april 2024


Anonymsh

Anbefalte innlegg

Sjokoladekosmos skrev (3 minutter siden):

Utrolig kjedelig med kvalme ja! Godt å høre at det ga seg for deg sist i uke 12. det føles liksom håndterbart ut! Fint å høre når det ga seg for andre, siden jeg ikke har erfaring med at graviditeten varte lengre enn uke 8 sist. 😊

Ble kvalmen din noe verre sist, eller holdt den seg ganske lik gjennom de ukene det sto på? 😊

Skjønner at det er tøft å ha en 3 åring å ta vare på! Føler jeg har nok med meg selv… selv når jeg til og med har en snill mann som hjelper meg handling og matlaging og sånt nå som jeg er kvalm… 🙈 Håper du også har god hjelp rundt deg som kanskje kan avlaste deg litt ☺️

Mener å huske at kvalmen var lik hele veien sist. Husker det var slik at jeg plutselig følte bra en dag, dro på jobb og plutselig satte kvalmen i gang og da måtte jeg dra hjem igjen. Det gikk i perioder utover dagen og set gjør det nå også🫣 Vet liksom aldri hvordan dagen blir, spesielt siden min kvalme stort sett kommer ved 12 tiden.. Det er en god motivasjon at det sannsynligvis bare varer 12 uker, slik at man kan telle ned og se frem til det.

Har heldigvis en veldig rolig og fin unge, som forstår at mamma må slappe av litt. Mannen tar seg også at barnet litt ekstra, slik at jeg får slappet av. Vi har valgt å vente med å fortelle familien til vi er på den sikre siden, slik at barnet vårt kan få vite det før alle andre💕 Vil slippe å måtte fortelle henne at vi har mistet, hvert fall minimere sjansene for at det vil skje. Tipper vi venter til uke 10-12. det hadde hjulpet å fortelle til familie å venner, slik at vi kunne fått noe avlast og forståelse fra dem. 🙈 Dilemma…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det følest så uvirkelig at jeg faktisk er gravid! Har drømt om barn siden jeg var 16. Nå er jeg 29 og sammen med verdens snilleste mann. Spiren satt på første forsøk. Var ganske så sjokkert da jeg så to tydelige streker på alle sju graviditetstestene jeg tok. Det måtte jo være noe feil med de! Men nei, her er jeg da, med sju positive tester 🙉  

 

Når tar man egentlig kontakt med lege? Har ikke fastlege her jeg bor - hva gjør jeg da? Ringer nærmeste fastlegekontor? Eller tar direkte kontakt med jordmor i kommunen?🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salibali skrev (18 minutter siden):

Det følest så uvirkelig at jeg faktisk er gravid! Har drømt om barn siden jeg var 16. Nå er jeg 29 og sammen med verdens snilleste mann. Spiren satt på første forsøk. Var ganske så sjokkert da jeg så to tydelige streker på alle sju graviditetstestene jeg tok. Det måtte jo være noe feil med de! Men nei, her er jeg da, med sju positive tester 🙉  

 

Når tar man egentlig kontakt med lege? Har ikke fastlege her jeg bor - hva gjør jeg da? Ringer nærmeste fastlegekontor? Eller tar direkte kontakt med jordmor i kommunen?🫣

Gratulerer så mye med graviditeten!

Du kan ta kontakt med jordmor i kommunen du bor i 😊 de fleste har jordmor på helsestasjonen så du kan kontakte dem. 
Når du tar kontakt er opp til deg egentlig. Jeg er 6+5 i dag og har ennå ikke tatt kontakt med verken jordmor eller lege ennå. Grunnen til det er at jeg allerede har mistet en gang og orker ikke å måtte ringe å avlyse avtaler hvis jeg skulle miste igjen. Men dette er mitt eget ønske å behov, og absolutt ikke noe noen andre ville tenkt på! 
Men ved forrige graviditet var jeg hos legen ca 5+4, men dette var ifølge legen for tidlig å satte opp oppfølgingstimen ved uke 8. 

Lykke til, ring heller en gang for mye enn en gang for lite til lege eller jordmor hvis du har behov for det! 😊

Endret av Sjokoladekosmos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladekosmos skrev (9 timer siden):

Utrolig kjedelig med kvalme ja! Godt å høre at det ga seg for deg sist i uke 12. det føles liksom håndterbart ut! Fint å høre når det ga seg for andre, siden jeg ikke har erfaring med at graviditeten varte lengre enn uke 8 sist. 😊

Ble kvalmen din noe verre sist, eller holdt den seg ganske lik gjennom de ukene det sto på? 😊

Skjønner at det er tøft å ha en 3 åring å ta vare på! Føler jeg har nok med meg selv… selv når jeg til og med har en snill mann som hjelper meg handling og matlaging og sånt nå som jeg er kvalm… 🙈 Håper du også har god hjelp rundt deg som kanskje kan avlaste deg litt ☺️

For meg begynte faktisk kvalmen å dabbe av og forsvinne allerede fra uke 8 sist gang, og den kom aldri tilbake igjen. Husker jeg plutselig ble så bekymret fordi alle symptomene bare forsvant, så måtte ha en ny TUL fordi jeg var sikker på at det hadde galt! Så jeg altså slet med kvalme i uke 5 ut uke 7 (8? Husker ikke helt) for så å bli bra😊 Jeg var kanskje ekstremt heldig som hadde det så kort da, men det er i alle fall mulig🫶🏻

Håper det samme skjer denne gangen og at dere andre også opplever minst mulig plager!🤞🏻🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladekosmos skrev (10 timer siden):

Så hyggelig at det har kommet inn flere, gratulerer så mye til dere! ☺️

Jeg er 6+5 i dag og hos meg er kvalmen i gang, og jeg syns den er helt forferdelig… jeg våkner av kvalmen i 6 tiden, også kaster jeg opp 2-4 runder, også sover jeg et par timer til. Kvalmen gir seg rundt 13-14 tiden sånn at jeg får spist litt. Jeg har ikke vært på jobb de siste dagene, men håper jeg klarer det i morgen, hvis ikke må jeg kanskje sykemelde meg 😢 (håper egentlig ikke det). 
Jeg sliter veldig må å få i meg noen form for sunn mat. Jeg klarer bare å spise smakløs og kjedelig mat når kvalmen har roet seg litt utpå dagen (f. Eks potetmos, boller, brød med ost).

Jeg er redd for å miste igjen, og sliter nok litt med at jeg sammenlikner graviditeten med forrige. Jeg var faktisk kvalmere sist… (den begynte tidligere på natta og varte lengre). Men prøver å ta det med ro å tenke at det sikkert går bedre denne gangen.

Hvordan er symptomene hos dere andre, og hvordan håndterer dere dem? 😊

Oi, det høres forferdelig ut å ha det sånn stakkars!😩❤️ Håper du føler deg bedre snart! Hvis ikke er det sikkert lurt med en sykemelding for å i alle fall slippe å stresse med jobb oppi det hele😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (22 timer siden):

Velkommen hit og gratulerer så mye igjen til deg!😍

Åh, så utrolig trist å lese at du nylig mistet🥺 Det må ha vært veldig tøft!😣💛 Påvirker det denne graviditeten mye føler du, eller klarer du å slappe av sånn noen lunde?

Gratulerer så mye med spiren, denne må holde seg der inne til termin!🥰

Åh, så spennende med første legetime snart!🤩 Håper og tror at du får se et bankende hjerte og en liten bønne da🫶🏻

Her går det passe bra vil jeg si🥰 Var på første TUL i går (7+3) og fikk se at alt sto bra til med blåbæret så langt. En veldig deilig følelse og noe som gjør meg glad😍 Ellers er formen så som så, men tror det har mye å si at jeg sover dårlig om dagen.

Føler meg også veldig lik som med min første, og hovedplagen går i å ha en ekstrem ulvehunger som liksom bare MÅ stilles der og da. Hadde det i starten med første også, er en veldig ekkel følelse. Lyst på mye salt/«juicy» mat, og blir kvalm og uggen om jeg ikke får det🥲 kontrollerer meg så klart, men merker at jeg allerede har lagt på meg og at buksene har blitt ubehagelig trange😔 Føler meg med andre ord litt uvel i eget skinn. Skal ikke klage da, så lenge alt går bra med mageboeren skal jeg stå i å føle meg litt uvel💛

Tusentakk snille deg, og gratulerer så mye til deg også!❤️ Herlig følelse å se et bankende hjerte på TUL🥹🫶🏻

SAen påvirker denne graviditeten en del merker jeg. Jeg var urolig med førstemann også da, og den graviditeten gikk jo knirkefritt, så det er kanskje bare meg som person også🙊 I de aller fleste tilfeller går jo heldigvis graviditeten bra, så håper det går bra denne gangen🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Salibali skrev (8 timer siden):

Det følest så uvirkelig at jeg faktisk er gravid! Har drømt om barn siden jeg var 16. Nå er jeg 29 og sammen med verdens snilleste mann. Spiren satt på første forsøk. Var ganske så sjokkert da jeg så to tydelige streker på alle sju graviditetstestene jeg tok. Det måtte jo være noe feil med de! Men nei, her er jeg da, med sju positive tester 🙉  

 

Når tar man egentlig kontakt med lege? Har ikke fastlege her jeg bor - hva gjør jeg da? Ringer nærmeste fastlegekontor? Eller tar direkte kontakt med jordmor i kommunen?🫣

Gratulerer så mye med graviditeten😍 vet du når du har termin?😊

Du kan ta kontakt med begge deler, men tror du uansett må til legen for å få henvisning til de offentlige ultralydene🥰 Når du vil ta kontakt er opp til deg! Selv tok jeg kontakt etter å ha sett et bankende hjerte og har time hos jordmor i uke 14😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy'sDuckling skrev (1 minutt siden):

Tusentakk snille deg, og gratulerer så mye til deg også!❤️ Herlig følelse å se et bankende hjerte på TUL🥹🫶🏻

SAen påvirker denne graviditeten en del merker jeg. Jeg var urolig med førstemann også da, og den graviditeten gikk jo knirkefritt, så det er kanskje bare meg som person også🙊 I de aller fleste tilfeller går jo heldigvis graviditeten bra, så håper det går bra denne gangen🥰

Tusen takk!❤️ Uff ja det forstår jeg kjempegodt😔 heldigvis går det jo bra i de aller aller fleste tilfellene ja, og tenk hvor liten sjanse der faktisk er for at det skal skje samme personen to ganger på rad?! Håper du kan klare å senke skuldrene snart🥰 blir veldig deilig å komme et lite stykke lenger inn i graviditeten kjenner seg! Den fasen her er virkelig ikke helt god for psyken🙊💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwien skrev (15 timer siden):

Gratulerer så mye til de nyeste i gruppa! Trist å høre at det er flere av dere som har opplevd å miste💛 Er selv litt bekymret for det siden det virker som det er ganske vanlig. Krysser fingrene og håper på det beste for oss alle! 

Kjekt å høre at det står bra til med blåbæret🫐💙Jeg har også et blåbær i magen (7+2), og formen går litt opp og ned. Føler meg oppblåst, og blir kvalm hvis buksene strammer over magen. Jeg synes kvalmen er overkommelig så lenge jeg selv kan bestemme når jeg skal spise og hva, om jeg kan sette meg ned, osv. Jeg synes det er vanskeligere å planlegge helgeturer og lignende de kommende ukene. Jeg forventer jo egentlig at formen skal bli verre. Kanskje går det helt fint, men kanskje gjør det ikke det, hvem vet. Kjedelig å sitte hjemme da, hvis det egentlig hadde gått helt greit. 

Jeg synes det er litt morsomt med matlysten for tiden. Her en dag fikk jeg et voldsomt behov for å få i meg crab sticks😅Det har jeg ikke spist på flere år! Skuffelsen var stor da de var frosne og måtte tines😂

Åh ja, er så vanskelig å planlegge😩 Håper du unngår at formen din blir verre, den trenger jo heldigvis ikke å bli det🤞🏻❤️

Hahah så random, det med crab sticks kjenner jeg meg veldig igjen i😂 høres ut som en craving jeg plutselig kunne få lyst på også. Hadde det sånn med sjokoladepudding og vaniljesaus på lørdag, bare MÅTTE ha det (og det er er noe jeg aldri ellers spiser?!). Så nedtur at de måtte Tines da!😂😂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres skikkelig hardt ut, slik dere beskriver kvalmen dere opplever! Føler meg veldig heldig med min overkommelige versjon. Håper dere finner noe som kan lindre💛

Salibali skrev (8 timer siden):

Det følest så uvirkelig at jeg faktisk er gravid! Har drømt om barn siden jeg var 16. Nå er jeg 29 og sammen med verdens snilleste mann. Spiren satt på første forsøk. Var ganske så sjokkert da jeg så to tydelige streker på alle sju graviditetstestene jeg tok. Det måtte jo være noe feil med de! Men nei, her er jeg da, med sju positive tester 🙉  

 

Når tar man egentlig kontakt med lege? Har ikke fastlege her jeg bor - hva gjør jeg da? Ringer nærmeste fastlegekontor? Eller tar direkte kontakt med jordmor i kommunen?🫣

Gratulerer så mye, og velkommen til gruppa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (4 minutter siden):

Åh ja, er så vanskelig å planlegge😩 Håper du unngår at formen din blir verre, den trenger jo heldigvis ikke å bli det🤞🏻❤️

Hahah så random, det med crab sticks kjenner jeg meg veldig igjen i😂 høres ut som en craving jeg plutselig kunne få lyst på også. Hadde det sånn med sjokoladepudding og vaniljesaus på lørdag, bare MÅTTE ha det (og det er er noe jeg aldri ellers spiser?!). Så nedtur at de måtte Tines da!😂😂

Takk, ja, jeg håper det! Har foreløpig prøvd å holde meg litt spontan, men alle vil bestille billetter til alt mulig i så fryktelig god tid😅

Hehe, sjokoladepudding, ja! Virker som vi vil tilbake til maten fra barndommen😂Det kan bli mange morsomme cravings framover😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ☺️ 8+6 idag, har en 2-åring fra før. Som mange skriver her, veldig kvalm! Det kom for fullt i uke 5 og sist varte det til uke 12/13. Jeg blir også mest kvalm utover dagen, verst etter middag og til kvelden. Har prøvd et nytt legemiddel nå, synes det fungerer bra! Fortsatt litt småkvalm, men ikke sånn at jeg blir sengeliggende som jeg var tidligere. Matlysten er elendig, mest i form av at jeg blir kvalm av tanken på det meste. Men hvis jeg først kommer på noe jeg vil ha, da MÅ jeg ha det 😅 Akkurat nå sikler jeg på potetmos og kjøttkake av alle ting 🤣 Ellers er jeg trøtt, men det er også en bivirkning av medisinen. Akkurat sovet et par timer ekstra etter å ha levert lillegutt i barnehagen. Har ferie denne uka heldigvis 😊 

Blir spennende å følge alle her fremover! 💖

Endret av canola
Feilstaving legemiddel og feil svsk lengde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (4 timer siden):

Gratulerer så mye med graviditeten😍 vet du når du har termin?😊

Du kan ta kontakt med begge deler, men tror du uansett må til legen for å få henvisning til de offentlige ultralydene🥰 Når du vil ta kontakt er opp til deg! Selv tok jeg kontakt etter å ha sett et bankende hjerte og har time hos jordmor i uke 14😊

Takk😍 Nei, men en app sier 16.april, og en annen sier 24.april, så tipper rundtom der. Er 4+4 idag 🫶🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annabel skrev (4 timer siden):

Tusen takk!❤️ Uff ja det forstår jeg kjempegodt😔 heldigvis går det jo bra i de aller aller fleste tilfellene ja, og tenk hvor liten sjanse der faktisk er for at det skal skje samme personen to ganger på rad?! Håper du kan klare å senke skuldrene snart🥰 blir veldig deilig å komme et lite stykke lenger inn i graviditeten kjenner seg! Den fasen her er virkelig ikke helt god for psyken🙊💛

Helt sant, tusen takk for gode ord!❤️ Og ligeså🥰 Det er noe helt annet når man kan kjenne spark hver dag og få bekreftelse på at alt står bra til! Er dette første din eller har du barn fra før?🫶🏻

 

Salibali skrev (22 minutter siden):

Takk😍 Nei, men en app sier 16.april, og en annen sier 24.april, så tipper rundtom der. Er 4+4 idag 🫶🏻 

Jeg er også 4+4 idag og beregnet termin 16.04, det er kanskje ulikt fra app til app, men har tatt utgangspunkt i at svangerskapet varer 40+3 uker🥰

Gratulerer så mye til deg og alle andre her som har kommet inn🫶🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein-saks-papir skrev (7 minutter siden):

Vi mistet 😢

Så forferdelig trist, føler med deg😢❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Daisy'sDuckling skrev (På 9.8.2023 den 12.04):

Helt sant, tusen takk for gode ord!❤️ Og ligeså🥰 Det er noe helt annet når man kan kjenne spark hver dag og få bekreftelse på at alt står bra til! Er dette første din eller har du barn fra før?🫶🏻

 

jaa ikke sant! Gleder meg veldig til den tiden kommer altså😍

Jeg har ei jente som blir to år i mars🥰 Så blir veldig spennende å se hvordan livet blir med to små kontra en!🙈🌪️ Du hadde  også ei jente?🫶🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein-saks-papir skrev (18 timer siden):

Vi mistet 😢

Så trist å lese😢 Håper det går bra med deg forholdene tatt i betraktning, og at det klaffer igjen når dere er klare for det.. ❤️Varme klemmer🌹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...