Gå til innhold

Sliter forferdelig med eksekutive funksjoner - aspergers + adhd og jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AprilLudgate skrev (15 minutter siden):

Dette feltet er enormt langt fra mitt, så jeg spør sikkert dumt - men:

Er den oppgaven enkel å forstå for alle pg noe man bør forvente at du med din utdannelse skal kunne løse selv uten videre?

Er det som å være sykepleier og skulle gjøre et spesiell alene eller koke potet for en kokk?

Eller er «fiks en bug» en veldig vag oppgavebeskrivelse som kan bety flere ting? 
 

Det jeg lurer på er om du blir unormalt overveldet av normale greie oppgaver. 

Nei, det er ikke så enkelt. Det kan være ørten ting som kan variere, og om det ikke står spesifisert, så må man enten spørre, eller bare gjøre det man selv tenker er best.

Og det er der jeg sliter, for mens nevrotypiske har intuisjon og magefølelse, har ikke jeg det. 

Anonymkode: 3c32b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke så enkelt. Det kan være ørten ting som kan variere, og om det ikke står spesifisert, så må man enten spørre, eller bare gjøre det man selv tenker er best.

Og det er der jeg sliter, for mens nevrotypiske har intuisjon og magefølelse, har ikke jeg det. 

Anonymkode: 3c32b...403

Da skjønner jeg.

Vi har forøvrig ikke alltid magefølelse på sånt, så jeg har gjerne spurt om jeg lurer på noe.

MEN, det går jo an å si til leder ærlig at du ikke enda har fått noen diagnose - men du håper det er mulig å få oppgaver konkret da du gjerne går litt i frys på de 5 ulike mulighetene fremfor å bare velge en og gjennomføre.

Så om det kan følge med en «fiks en bug, konkret der/slik» så er det supert.

Så kan du jo se an hvordan det går. Men aller viktigst er jo ikle en sykemelding - men utredning og diagnose.

Har du økonomi til privat? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (6 minutter siden):

Da skjønner jeg.

Vi har forøvrig ikke alltid magefølelse på sånt, så jeg har gjerne spurt om jeg lurer på noe.

MEN, det går jo an å si til leder ærlig at du ikke enda har fått noen diagnose - men du håper det er mulig å få oppgaver konkret da du gjerne går litt i frys på de 5 ulike mulighetene fremfor å bare velge en og gjennomføre.

Så om det kan følge med en «fiks en bug, konkret der/slik» så er det supert.

Så kan du jo se an hvordan det går. Men aller viktigst er jo ikle en sykemelding - men utredning og diagnose.

Har du økonomi til privat? 

Det er ikke det faglige jeg sliter med, men alle "antagelsene" som alle andre ser ut til å ta for gitt. 

Så et eksempel på en slik ting: beskjed: kan du kopiere disse dokumentene. Autistisk person har da gjerne tusen spørsmål.. skal det gjøres NÅ med en gang, som stopp hva du gjør umiddelbart for å kopiere? Dobbbeltsidig eller enkeltsidig? Farge eller svart/hvitt? Stiftet eller ikke stiftet? Ett eksemplar eller flere? 

Mens en nevrotypisk person gjerne ville gjort det hun syntes var best, ville en autist fort gått i frys her.

Jeg gikk til privat psykolog, som skrev henvisning til dpa, hvor jeg nå skal utredes.

Anonymkode: 3c32b...403

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke det faglige jeg sliter med, men alle "antagelsene" som alle andre ser ut til å ta for gitt. 

Så et eksempel på en slik ting: beskjed: kan du kopiere disse dokumentene. Autistisk person har da gjerne tusen spørsmål.. skal det gjøres NÅ med en gang, som stopp hva du gjør umiddelbart for å kopiere? Dobbbeltsidig eller enkeltsidig? Farge eller svart/hvitt? Stiftet eller ikke stiftet? Ett eksemplar eller flere? 

Mens en nevrotypisk person gjerne ville gjort det hun syntes var best, ville en autist fort gått i frys her.

Jeg gikk til privat psykolog, som skrev henvisning til dpa, hvor jeg nå skal utredes.

Anonymkode: 3c32b...403

Dette kjenner jeg meg også veldig igjen i, og jeg har ADHD. 

Anonymkode: 58ee8...392

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ikke det faglige jeg sliter med, men alle "antagelsene" som alle andre ser ut til å ta for gitt. 

Så et eksempel på en slik ting: beskjed: kan du kopiere disse dokumentene. Autistisk person har da gjerne tusen spørsmål.. skal det gjøres NÅ med en gang, som stopp hva du gjør umiddelbart for å kopiere? Dobbbeltsidig eller enkeltsidig? Farge eller svart/hvitt? Stiftet eller ikke stiftet? Ett eksemplar eller flere? 

Mens en nevrotypisk person gjerne ville gjort det hun syntes var best, ville en autist fort gått i frys her.

Jeg gikk til privat psykolog, som skrev henvisning til dpa, hvor jeg nå skal utredes.

Anonymkode: 3c32b...403

Ja, jeg skjønner hva du mener.

Det jeg ville gjort var:

Utredning først, så kontakte NAV for å snakke om evt AAP eller annen form for arbeidsevnevurdering.

Du trenger jo på et vis å få kartlagt:

- Hva kan jeg klare med å ha en egen struktur på ting/hjelpemidler

- Hva kan jeg klare med ordinær tilrettelegging fra arbeidsgiver

- Hva funker ikke selv med tilrettelegging/hva blir for stor byrde for en arbeidsgiver utfra hva man kan forvente

Og spørsmål 2:

Kan jeg fungere i en bedrift som har kompetanse på autismespekter? (Disse finnes det jo ikke mange av).

Finnes det ordninger i mitt nærområde som tilpasser nettopp for personer med synlige/usynlige funksjonsvariasjoner? Kan det være en løsning? 
 

Ville tenkt at man ikke får konkludert asap - kamskje ikke nåværende arbeidsgiver er fleksibel og villig. Men kanskje en annen er det, og kanskje du kan fungere annensteds når diagnosen pg kunnskapen om DIN arbeidsevne er mer kartlagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også du har nytte av å gå til legen og fortelle akkurat hvordan du ikke fungerer i jobben nå, og få sykemelding i påvente til du blir utredet. Jeg mener du har veldig sterkt grunnlag her. 

Skjønner at du ikke ønsker det fordi du ikke føler det er bedre å gå hjemme, men det handler litt om å sikre deg selv. Er du sykemeldt, kan du ikke akkurat få sparken uten videre. Men gjør du ikke noe på jobben, de finner ut av det, men får aldri greie på at du har en diagnose, så kan det fort skje.

Om det viser seg at medisinering ikke vil hjelpe, så kanskje du må vurdere å skifte jobb. Men dette må gjøres i samråd med utredning/NAV. Første skritt er sykemelding, kommer det frem av utredningen at du ikke vil fungere i nåværende jobb, så er veien kanskje AAP og utprøving av hva som kan fungere.

Høres ut som du er rasende dyktig på fagfeltet ditt, innenfor programmering/IT greier, dette er en veldig stor fordel. Jeg har stor tro på at når du blir utredet, og får den hjelpen du trenger til å få tilpasning, så vil du komme til å bli en kjempeviktig ressurs, og du vil kunne stortrives med å gjøre det du er best på. Du må ikke på noen måte føle at du ikke duger fordi du ikke mestrer det som er lett for andre, du har bare andre måte å fungere på. 

Ønsker deg lykke til!

 

Anonymkode: 2fc9e...61b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/25/2023 at 2:02 PM, AnonymBruker said:

 Vet noen hvor lang sykmelding er vanlig for autistisk utbrenthet?

Anonymkode: bd656...66e

Det er umulig å svare på da det avhenger av hvor lang tid du trenger til å komme deg ovenpå igjen, og det er jo svært individuelt og vanskelig å prøve å forutsi.

Anonymkode: 9479e...13c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/25/2023 at 10:25 AM, AnonymBruker said:

Men det stemmer ikke. For eksempel nå i vår, var jeg i gang med en oppgave. Så støtte jeg på et problem. Spurte om hjelp, han jeg spurte visste ikke, henviste til en annen som heller ikke visste, men henviste til den første jeg spurte, som da heller ikke visste.. Så visste ingen av dem hvem andre jeg kunne spørre, og å sende ut en melding på slack på åpen kanal til alle ga null svar. Så da ble jeg stuck igjen, og har fremdeles ikke gjort oppgaven ferdig - to måneder senere...... 

Anonymkode: 3c32b...403

Sånne problemer har jeg også. Det er veldig kjipt, men har ingen ting med diagnoser å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...