Gå til innhold

Sliter forferdelig med eksekutive funksjoner - aspergers + adhd og jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg lurer på om du kanskje er autistisk utbrent?

Anonymkode: 05e5d...e69

Ja, den tanken har slått meg også, kjenner meg igjen i omtrent alt av symptomer. Men hvordan komme seg ut av det, og ikke have rett i dritten igjen? 

Anonymkode: 3c32b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lang tid tok det å få utredning/medisin ?

Hva slags medisin var det , og tok det lang tid før den virket?

Fikk du "frys" etter endret livssituasjon/ partner/barn eller slet du med dette tidligere også?

Anonymkode: bd656...66e

Min situasjon var at jeg var nyutdannet og hadde ikke fått diagnosen. Jeg fikk samlivsbrudd og ny jobb, og masse nytt å lære, men pga min alder ( 38 ) Fikk jeg ikke opplæring. Min leder var en sjalu perfeksjonistisk heks som hatet meg og rotet mitt gjorde alt hun kunne for å få meg ut. Jeg spurte feks om hjelp, og når hun sa ja og hjalp meg, så gjorde hun ingenting for å lære meg noe som helst, og kritiserte meg direkte rett etter for at jeg sa ja til å ta imot hjelpen. Jeg har i etterkant slitt masse med måten hun var på, men lite vet hun nå at med medisin så er jeg kjempegod på akkurat de tingene hun kritiserte meg for. 

Jeg fikk frys og ble kjempestresset i den jobben. Det tok vel noen måneder med utredning våren 2020, før jeg fikk begynne med medisiner på høsten. Det tok litt lang tid, og jeg tok en annen type jobb i mellomtiden som ikke krevet så mye struktur fra min del.

Jeg fikk så medisin ( Ritalin, så over på aduvanz i et par år, nå volidax.)  Alle medisinene fungerte med det samme, men det er litt opp og ned hvordan du opplever bivirkninger. Jeg krasjet klokka 14 med Ritalin, feks så jeg orket ikke den medisinen lenge. Beste for meg var aduvanz, som varer hele dagen. Men du blir ganske sliten på kvelden av den.

Disse medisinene gjør at man kommer ut av frys og får masse motivasjon. Det har med at hjernen din ikke har normale nivåer av dopamin. Og så er du stresset og sliten. Så du må ha aktivitet, stresse ned, sunn mat og medisin.

Anonymkode: d1085...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sykemeldt i snart et år under utredning for ADD. Gjorde så mye feil at lederen min så det var noe galt og faktisk anbefalte sykmelding. Etter jeg startet på medisin så fikk jeg et fantastisk nytt liv. Endelig motivasjon, konsentrasjon og fikk orden på ting❤️ be om sykemelding, det går også utover den psykiske helsa di. Jeg er nå 50% ufør og det gir meg overskudd til familien.

Anonymkode: 82cbf...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg ser ikke hvordan det vil hjelpe. Ferie har aldri hjulpet meg, og en sykemelding er jo ikke noe annet enn en slage ferie. Jeg er like stuck med en gang jeg kommer tilbake. 

Anonymkode: 3c32b...403

Det kan hjelpe deg å ikke få sparken i påvente av utredning.  Når du har fått ferdug utredning,  kan du få medisiner og rett på tilrettelegging.  Samt du sliter deg ikke ut med å stå fast. Som du sier. Du sliter på hjemmebane også. Så øve litt hjemme i litt roligere tempo og i rolige omgivelser. Som du skriver det er dette blitt værre etter barn.  Oe som er svært vanlig iht adhd fordi det blir for mye til hodet ditt og det går i frys. 

Så mye a. Poenget med sykmelding er å komme litt nedpå igjen så det blir lettere å fungere igjen. Trening kan også klarne tankene litt. 

Anonymkode: 9bcc1...b9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, den tanken har slått meg også, kjenner meg igjen i omtrent alt av symptomer. Men hvordan komme seg ut av det, og ikke have rett i dritten igjen? 

Anonymkode: 3c32b...403

Det kan hende det ikke fungerer å måtte prestere både som mor, kjæreste og arbeidstaker.

Husk at autisme er en omfattende funksjonshemming.

Anonymkode: 05e5d...e69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan hjelpe deg å ikke få sparken i påvente av utredning.  Når du har fått ferdug utredning,  kan du få medisiner og rett på tilrettelegging.  Samt du sliter deg ikke ut med å stå fast. Som du sier. Du sliter på hjemmebane også. Så øve litt hjemme i litt roligere tempo og i rolige omgivelser. Som du skriver det er dette blitt værre etter barn.  Oe som er svært vanlig iht adhd fordi det blir for mye til hodet ditt og det går i frys. 

Så mye a. Poenget med sykmelding er å komme litt nedpå igjen så det blir lettere å fungere igjen. Trening kan også klarne tankene litt. 

Anonymkode: 9bcc1...b9e

Trening hjelper mye. Jeg trener allerede hver dag, er helt avhengig av det for å roe stress og angst.

Men som sagt, i følge begge psykologene jeg har vært hos, er autismen det største problemet mitt, og kan ikke medisineres vekk..

Anonymkode: 3c32b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trening hjelper mye. Jeg trener allerede hver dag, er helt avhengig av det for å roe stress og angst.

Men som sagt, i følge begge psykologene jeg har vært hos, er autismen det største problemet mitt, og kan ikke medisineres vekk..

Anonymkode: 3c32b...403

Mange autister med ADHD opplever også at de autistiske utfordringene blir mer fremtredende når de bruker medisiner mot ADHD.

Anonymkode: 05e5d...e69

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du vært sånn alltid at du går i frys , eller begynte det etter at du fikk større belastning (mann,  barn)

 

 

Hva tenker du det kan være da?

Anonymkode: bd656...66e

Nei, jeg tenker jo at du vantrives/mangler motivasjon for jobben og slik sett ikke er på rett hylle. 
Tenker også at for deg med eksekutive problemer (uansett om det er ADHD el Asperger) er kanskje ikke veldig frie rammer og en jobbsituasjon der du selv bestemmer når du skal jobbe tingen. Høres ut som du trenger å «rammes inn» på en måte. 
Veldig bra du har fått gjenopptatt utredningen!

edit: mulig det ble litt kluss og det ikke var meg du siterte, beklager i tilfelle 

edit 2: også enig med den som nevner autistisk utbrenthet og synes også sykemelding høres rett ut i ditt tilfelle.

Endret av Bacteria
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Vet noen hvor lang sykmelding er vanlig for autistisk utbrenthet?

Anonymkode: bd656...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bacteria said:

edit: mulig det ble litt kluss og det ikke var meg du siterte, beklager i tilfelle 

Det var meg (ikke TS) som siterte deg. Du skrev at du trodde det var mer i spill enn bare adhd/aspergers og jeg lurte på hvilke andre ting du trodde det kunne være.

Anonymkode: bd656...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men det stemmer ikke. For eksempel nå i vår, var jeg i gang med en oppgave. Så støtte jeg på et problem. Spurte om hjelp, han jeg spurte visste ikke, henviste til en annen som heller ikke visste, men henviste til den første jeg spurte, som da heller ikke visste.. Så visste ingen av dem hvem andre jeg kunne spørre, og å sende ut en melding på slack på åpen kanal til alle ga null svar. Så da ble jeg stuck igjen, og har fremdeles ikke gjort oppgaven ferdig - to måneder senere...... 

Anonymkode: 3c32b...403

Vet du hvilke oppgaver du skal gjennomføre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke gjort noe som helst på flere uker. Ikke noe. Virkelig ikke en eneste ting. Jeg kommer på møtene, men gjør deretter ikke noe annet enn å virre omkring. Det er en litt vanskelig situasjon på jobben generelt, med ledere som overhodet ikke er tilstede, og ingen som følger med på hvem som gjør hva, så foreløpig har jeg klart å "Komme unna" med det. Men jeg er livredd for hva som skjer når noen oppdager at jeg gjør jo ikke noe. 

Anonymkode: 3c32b...403

Jeg har samme diagnoser som deg og jeg TRENGER at lederne holder et øye med meg og spør om progresjon og at jeg hele tiden kan spørre dem om hjelp. Hvis jeg får styre min egen dag fritt uten å gi noen tilbabakemeldinger så går ting til helvete. Jeg har derfor ikke hjemmekontor og jeg rapporterer inn i løpet av dagen hva jeg har gjort slik at jeg ikke går hele dagen uten å ha gjort noe. Det er mine "triks". Du bør snakke med psykologen din og prøve å finne ut hva som er dine triks for å fungere i jobb, alle er forskjellige. Hva som fungerer for meg trenger ikke fungere for deg. 

Anonymkode: 3aef4...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg veldig godt, Ts. Jeg har også asperger og sliter med eksekutiv dysfunksjon. Det ble egentlig ikke et så forferdelig stort problem før jeg fikk barn,men med sønnen min å ta hånd om så klarte jeg ikke lenger å jobbe. Jeg prøvde i mange år og måtte bytte jobb flere ganger, fordi jeg ikke taklet det. Til slutt, etter mange år ble jeg ufør.

Jeg fikk dessverre diagnosen altfor sent og forsto ikke da hva problemet var. Jeg burde ha søkt meg til en utdanning og et yrke som innebar konkrete og praktiske oppgaver, som var helt oversiktlige. Og i tillegg hadde det hjulpet å ha en diagnose så jeg kunne ha fått en viss tilrettelegging i form av en oversiktlig jobbhverdag.

Jeg hadde heller ikke håndtert slike arbeidsforhold som du beskriver. Det er jo mulig at medisiner kan hjelpe noe, men med autisme innebærer det også at man får problemer med at man går i lås og blir helt overveldet når ting blir for uoversiktlig. Det blir som en indre sperre man ikke klarer å overkomme, helt til man kollapser av stress.

Jeg er enig i at det kanskje er en idé å få sykmelding til du har fått diagnosen. Deretter ber du om en samtale med sjefen og forteller hvilke problemer du har og spør om det er mulig å få en tilrettelegging for det. Dersom det viser seg å være umulig, så er dette neppe jobben for deg.

Uansett er det best å være ærlig. Sjefen har taushetsplikt om sånt og du risikerer ikke noe ved å spørre. Nå er jo situasjonen uansett så uholdbar at du ikke klarer jobben din, så det verste som kan skje er at du får bekreftet at dette ikke er jobben for deg, noe du allerede vet. Og det beste som kan skje er at sjefen viser deg forståelse og ønsker å tilrettelegge for deg sånn at du kan fortsette i jobben.

Anonymkode: 7cc1c...b32

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har samme diagnoser som deg og jeg TRENGER at lederne holder et øye med meg og spør om progresjon og at jeg hele tiden kan spørre dem om hjelp. Hvis jeg får styre min egen dag fritt uten å gi noen tilbabakemeldinger så går ting til helvete. Jeg har derfor ikke hjemmekontor og jeg rapporterer inn i løpet av dagen hva jeg har gjort slik at jeg ikke går hele dagen uten å ha gjort noe. Det er mine "triks". Du bør snakke med psykologen din og prøve å finne ut hva som er dine triks for å fungere i jobb, alle er forskjellige. Hva som fungerer for meg trenger ikke fungere for deg. 

Anonymkode: 3aef4...fc6

Ja, det er det jeg også trenger, tilstedeværende og tilgjengelig leder som vet hva jobben min er, og kan hjelpe meg med prioriteringer o.l. og som kan komme med konkrete ting når jeg står fast. Om ikke en leder, så i det minste en fast kollega som kan fungere som mentor.

Hjemmekontor er mye bedre for meg enn åpent landskap, men liker også å kunne være fysisk på jobb et par ganger i uken. Men jeg blir helt utslitt på jobben kontra på hjemmekontor. 

Anonymkode: 3c32b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (46 minutter siden):

Vet du hvilke oppgaver du skal gjennomføre?

Det kommer an på hva du mener.

Jeg kan få i oppgave å fikse en bug. Men det kan fort bli for vagt. Hvordan skal det virke? Skal jeg ta en kjapp fiks, eller bruke tid på å optimalisere? Skal jeg rette opp i andre ting jeg ser i koden? Hvordan reproduserer jeg feilen? Osv.

Anonymkode: 3c32b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg! Jeg har også alltid gått i frys på jobb og ikke fungert. Ble siden diagnostisert med bipolar lidelse 2 og ble ufør.

Har aldri kjent meg helt hjemme i bipolardiagnosen, lurer stadig.

 

Har jeg feil diagnose? Eller fryser bipolare også? Hjelp!

Anonymkode: d232a...dd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kommer an på hva du mener.

Jeg kan få i oppgave å fikse en bug. Men det kan fort bli for vagt. Hvordan skal det virke? Skal jeg ta en kjapp fiks, eller bruke tid på å optimalisere? Skal jeg rette opp i andre ting jeg ser i koden? Hvordan reproduserer jeg feilen? Osv.

Anonymkode: 3c32b...403

Dette feltet er enormt langt fra mitt, så jeg spør sikkert dumt - men:

Er den oppgaven enkel å forstå for alle pg noe man bør forvente at du med din utdannelse skal kunne løse selv uten videre?

Er det som å være sykepleier og skulle gjøre et spesiell alene eller koke potet for en kokk?

Eller er «fiks en bug» en veldig vag oppgavebeskrivelse som kan bety flere ting? 
 

Det jeg lurer på er om du blir unormalt overveldet av normale greie oppgaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hjelpe meg! Jeg har også alltid gått i frys på jobb og ikke fungert. Ble siden diagnostisert med bipolar lidelse 2 og ble ufør.

Har aldri kjent meg helt hjemme i bipolardiagnosen, lurer stadig.

 

Har jeg feil diagnose? Eller fryser bipolare også? Hjelp!

Anonymkode: d232a...dd8

Mange autister som blir feildiagnostisert med bipolar.

 

Anonymkode: 05e5d...e69

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hjelpe meg! Jeg har også alltid gått i frys på jobb og ikke fungert. Ble siden diagnostisert med bipolar lidelse 2 og ble ufør.

Har aldri kjent meg helt hjemme i bipolardiagnosen, lurer stadig.

 

Har jeg feil diagnose? Eller fryser bipolare også? Hjelp!

Anonymkode: d232a...dd8

https://www.medicalnewstoday.com/articles/bipolar-and-autism#misdiagnosis-and-diagnosis

Anonymkode: 05e5d...e69

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er det jeg også trenger, tilstedeværende og tilgjengelig leder som vet hva jobben min er, og kan hjelpe meg med prioriteringer o.l. og som kan komme med konkrete ting når jeg står fast. Om ikke en leder, så i det minste en fast kollega som kan fungere som mentor.

Hjemmekontor er mye bedre for meg enn åpent landskap, men liker også å kunne være fysisk på jobb et par ganger i uken. Men jeg blir helt utslitt på jobben kontra på hjemmekontor. 

Anonymkode: 3c32b...403

Meg du siterte. Slik har jeg det også. For meg fungerer hjemmekontor. Men jeg har noen kolleger jeg har på Teams som jeg hele tiden kan spørre og få hjelp av. Disse kollegene spør også om progresjonen min og passer på at jeg ikke bare blir sittende fast med det samme problemet i dagevis. 

Anonymkode: 3aef4...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...