Gå til innhold

Meldes dette til BV?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver ts, har et barn som oppfører seg på omtrent samme måte som ditt. Mitt barn er til utredning hos BUP/PPT, og jeg ser du også skal søke hjelp gjennom fastlegen. Først vil jeg skrive at du ikke bør ta det de andre skriver her så tungt. Hvis man ikke har et barn som oppleves slikt som ditt barn så har man ingen forutsetning for å forstå hvor vanskelig det er. Det er så enkelt å snakke om validering av følselser osv osv, men i noen tilfeller så er det faktisk ingenting som nytter. Den gode nyheten er at PPT har selv sagt til meg at når barnet utagerer på samme måte som ditt så skal man faktisk holde det fast. Det er ikke greit at barnet slår/sparker/ødelegger ting. Har man prøvd alt annet så må man faktisk holde det til det roer seg. Selvfølgelig bør du ikke skade barnet, men det er bedre å holde barnet fast fremfor at det skader seg selv og andre. 

Så vil jeg også si at i barnehagen hvor jeg jobber har vi foreldre som er åpne om at de har det vanskelig hjemme. Foreldre forteller at de har blitt for sinte på barna, og at barna kan være veldig utagerende hjemme. Vi dømmer ikke foreldrene, vi setter pris på at de er åpne og ærlige om problemene de opplever. Jeg vil anbefale deg å snakke med ped leder, på den måten kan du få hjelp til å håndtere hverdagen samtidig som at du slipper å være bekymret for at barnehagen skal sende bekymringsmelding eller liknende. Det er ingen skam å be om hjelp, noen barn er mer krevende enn andre. 

Anonymkode: 4c1b6...55e

Tusen hjertelig takk for fint svar! Jeg har grått i ett sett siden levering i dag og på tross av mange gode svar her angrer jeg på at jeg skrev innlegget. Har ikke klart å la være å lese alle svarene, men kjenner noen av de skader meg mer enn de hjelper meg, uansett hvor fortjent det enn måtte være.

Var i møte med ped.leder i stad som sa det samme som deg: hold fast. I enkelte tilfeller er det nødvendig. 
Fikk flere gode råd og er veldig glad for at jeg ba om å få komme inn. 

Anonymkode: 0744a...883

• Liker 1
  • Hjerte 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen hjertelig takk for fint svar! Jeg har grått i ett sett siden levering i dag og på tross av mange gode svar her angrer jeg på at jeg skrev innlegget. Har ikke klart å la være å lese alle svarene, men kjenner noen av de skader meg mer enn de hjelper meg, uansett hvor fortjent det enn måtte være.

Var i møte med ped.leder i stad som sa det samme som deg: hold fast. I enkelte tilfeller er det nødvendig. 

Jeg håper ikke du opplever innleggene mine som dømmende, for det har ikke vært min intensjon, kun komme med gode råd i situasjonen du er i. Send meg gjerne en pm om du vil❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Haha noen her forventer at du og far ringer til jobben og tar en fridag  fordi ungen ikke lar seg bli kledd på ...at det går ann. 

Jeg ser at det er eneste utvei at dere må tvinge han slik som situasjonen er. 

Anonymkode: 5fa04...138

Noen ganger må man holde en åpen dialog med arbeidsgiver slik at man kan komme i mål med vanskelige perioder, det er ikke snakk om å være borte hele dager men at man har mulighet til å ta seg bedre tid på morgenen til å stå i kampene uten å skade barnet.

Anonymkode: 7b9d6...62e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei TS.

Du skal ikke bry deg om de som spyr ut galle grunnet egne grunner her. KG er et minefelt i så tilfelle. Det er grå og sårede sjeler her inne som feeder på innlegg som ditt. Kun for eget ego. Du gjør ditt beste ,- det skinner gjennom ❤ Nå får du med barnehagen på laget. 👍 Til skolestart har dere et opplegg med skole og helsetjeneste. Det blir bra! 

Jeg sender deg en styrkeklem og en engel for hvile . Alle motstridende følelser du har er helt normale gitt situasjonen. Men det vil bli en endring til det bedre. 🌹🌹🌹

Hets hører ingen stans hjemme her . 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tenker ikke at barnevernet er rette plassen å få hjelp. Ville nok heller kontaktet PPT, med barnehagen på lag. Du skriver jo at de ser hvordan dere sliter ved levering/henting, og kan hjelpe å formidle problemet. HABU kommer på hjemmebesøk også. I beste fall sender de bare informasjon om foreldrekurs, og avslutter saken

Anonymkode: 2e695...ea2

Endret av Havspeil
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Lacy skrev (3 timer siden):

Jeg håper ikke du opplever innleggene mine som dømmende, for det har ikke vært min intensjon, kun komme med gode råd i situasjonen du er i. Send meg gjerne en pm om du vil❤️

Nei, absolutt ikke! Tusen takk for gode svar❤️

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Havspeil skrev (1 time siden):

Hei TS.

Du skal ikke bry deg om de som spyr ut galle grunnet egne grunner her. KG er et minefelt i så tilfelle. Det er grå og sårede sjeler her inne som feeder på innlegg som ditt. Kun for eget ego. Du gjør ditt beste ,- det skinner gjennom ❤ Nå får du med barnehagen på laget. 👍 Til skolestart har dere et opplegg med skole og helsetjeneste. Det blir bra! 

Jeg sender deg en styrkeklem og en engel for hvile . Alle motstridende følelser du har er helt normale gitt situasjonen. Men det vil bli en endring til det bedre. 🌹🌹🌹

Hets hører ingen stans hjemme her . 

Tusen hjertelig takk❤️❤️ 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kan ikke holde fast barnet så hardt at det får vondt. Det er imot loven. Så ja, det er sannsynlig at barnehagen melder det om de ser det.

Anonymkode: 44980...348

Foreldre har rett til å bruke fysisk makt mot sine barn dersom det er nødvendig. For eksempel kle på eller lignende. Hvis barnet da gjør så mye motstand at det får vondt så er nok ikke det straffbart.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har et barn på storbarnsavdeling i bhg. Vi strever veldig med utagering, både verbalt og fysisk, og generelt regulering av følelser. Hen går fra å sitte blid med f.eks tegning til å kaste ting veggimellom og ødelegge noe hvis hen gjør noe feil eller ting ikke går hens vei. Vi bruker store deler av dagen på konflikter hvor hen skriker, slår og/eller truer med slag/spark. Når det er rolig bruker vi all energi på å gå på eggeskall for å ikke utløse noe (det er sikkert ikke riktig. Antar hen merker at vi er «redde» for å trigge noe).
Overganger er et mareritt. Uansett hvor mye hen forberedes på forhånd. Morgenstell og levering i bhg er ett av de store problemene. 

Vi er ressurssterke foreldre med et godt nettverk rundt oss og får mye hjelp av min mor. Vi har vært på kurs, lest bøker, hørt på lydbøker/podkaster og jobber HARDT med å gjøre det som er pedagogisk riktig, uten at det ser ut til å hjelpe noe som helst. Selvfølgelig går det ofte skeis i kampens hete. Ofte er vi bare nødt til å holde barnet fast for påkledning eller bære til/fra bil etc. 

Barnet har aldri fått merker etter dette, selv om det ofte må holdes veldig hardt fast da hen er fryktelig sterk (vi vet dette ikke er optimalt, men vi har rett og slett ingen valg hvis dagen skal gå rundt. Bhg må hen i uansett). I dag ved levering (som selvfølgelig var morgenen fra h*******) så jeg at hen hadde merke etter fingrene mine rundt overarmen. Blodutredning, som jeg da skjønner har kommet fordi jeg har holdt hen fast når hen har strittet i mot. Er dette slik bhg melder til barnevernet? Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig, og selvfølgelig noe nervøs for å evt. måtte forklare dette, men det er helt i orden om de gjør det. Jeg har vurdert mang en gang å ringe BV selv for hjelp og råd (vi har en søknad inne hos kommunen for hjelp/veiledning som vi ikke har fått behandlet enda). 

Håper det blir meldt, for å holde barnet ditt fast så hardt at det får blodutredninger ved påkledning er ikke greit! Høres ut som barnet trenger mye mer hjelp enn dere kan gi. Spiller ingen rolle om dere er ressursterke foreldre, mange som enten er på flasken eller ikke har sinnet sitt på plass for det! Barnet strever tydligvis med noe, og bør få hjelp!

Anonymkode: 3c1d0...4b3

AnonymBruker
Skrevet

Vær i forkant, vis at dere er klar over problemet. Det er bedre enn å komme med en «bortforklaring» etterpå. Har selv vært i kontakt med BV fra vårt eget iniativ, og opplevde at det at vi tok kontakt tidlig og selv, istedenfor å vente til situasjonen hadde eskalert så mye at andre meldte oss - hadde ekstremt mye å si for hvordan relasjonen var mellom oss og BV. Det ble også sagt på ett tidspunkt at dem hører så mange bortforklaringer at det er vanskelig å tro på bortforklaringer, mens når man «melder» seg selv, så tror dem på det som blir fortalt.

Anonymkode: 46664...b15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Prøv å tenk på alt du har fått til bare i dag som vil hjelpe barnet og dere foreldre videre🙏 Prøv å ikke klandre deg selv for det som har vært, det hjelper ikke situasjonen nå. Dere har startet en prosess og det vil bli bedre for dere og barnet🙏 Lykke til❤️

Anonymkode: 15c60...92b

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjenner jeg synes det er tøft å ta imot kritikken her, men den er fullstendig berettiget. Jeg ser hva dere skriver og jeg er enig. 

Har nettopp kommet tilbake fra bhg etter et fint møte med ped.leder. De vil hjelpe oss med det de kan. 
Har som sagt fått time hos fastlegen for evt. henvisning til BUP og søkt til kommunen om å ta del i et opplegg de har der. Nevner ikke hva det heter eller detaljer om dette, da det er eget for denne kommunen og jeg ønsker å være anonym. Men dette er et opplegg både bhg tipset om nå og som helsesykepleier har tipset om tidligere. Der kan en få veiledning, kurs, observasjon og hjelp i hjemmet til hele familien. Så da ruller ballen og jeg er spent på å komme i gang. 

TS

Jeg skjønner dette er veldig tøft og jeg har selv et barn som var veldig utagerende på samme alder. Han har nå i senere tid fått en ADHD diagnose og får medisiner men det er like viktig hvordan de voksne tilrettelegger hjemme og på skolen/barnehagen.

Barn er ikke vanskelig men de har det vanskelig. Alt sinnet er på utsiden er ofte pga de er frustrerte og lei seg på innsiden. Barn med reguleringsvansker er veldig sensitiv og trenger masse veiledning, hjelp og støtte av de voksne.

Men som hun skrev over her så må dette gjøres i forkant og i fredstid. Når barnet har gått ut av toleransevindu så er de ikke mottakelige for validering. Det skal så lite til at sensitive barn føler seg misforstått. Prøv å tenk hva slags episoder er det som eskalerer? Når på morningen er det barnet utagerer? Hva kan jeg gjøre for å hjelpe barnet? 

Jeg er sikker på at dere kommer til å få en ny verden med hjelp og veiledning! Masse lykke til!

Jeg vil gjerne tipse deg om å lese artikkelen til Hedvig Montgomery og det urolige barnet.

Anonymkode: ffa50...576

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Verden er jo ikke sort/hvitt. De folkene som påstår at barn ikke skal holdes fast, har neppe jobbet med, eller er i familie med slike barn.

Det finnes barn som mister seg selv, og det finnes barn som mister alle indre grenser. 

Hva vil foreldrene gjøre her inne, om barnet står og tisser i fruktdisken på matbutikken? Vil dere da bare stå og se på til barnet er ferdig, fordi dere ikke ønsker å bruke makt på barnet?? Skal love deg at folk rundt dere hadde blitt mye mer sinte på de passive foreldrene, enn barnet som tisset.

I psykiatrien må de bruke utrolig mye maktbruk. De som jobber der er også de beste menneskene når det kommer til hvordan man tilnærmer seg mennesker. Likevel feiler det når de møter pasientene, fremgangsmåten virker ikke, og de må bruke makt.

Litt sånn er det med enkelte barn også, det beste hadde jo vært om man slapp dette. For det er jo veldig krevende for foreldrene å stå i disse kampene.

Anonymkode: e6e62...335

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Verden er jo ikke sort/hvitt. De folkene som påstår at barn ikke skal holdes fast, har neppe jobbet med, eller er i familie med slike barn.

Det finnes barn som mister seg selv, og det finnes barn som mister alle indre grenser. 

Hva vil foreldrene gjøre her inne, om barnet står og tisser i fruktdisken på matbutikken? Vil dere da bare stå og se på til barnet er ferdig, fordi dere ikke ønsker å bruke makt på barnet?? Skal love deg at folk rundt dere hadde blitt mye mer sinte på de passive foreldrene, enn barnet som tisset.

I psykiatrien må de bruke utrolig mye maktbruk. De som jobber der er også de beste menneskene når det kommer til hvordan man tilnærmer seg mennesker. Likevel feiler det når de møter pasientene, fremgangsmåten virker ikke, og de må bruke makt.

Litt sånn er det med enkelte barn også, det beste hadde jo vært om man slapp dette. For det er jo veldig krevende for foreldrene å stå i disse kampene.

Anonymkode: e6e62...335

Helt enig i dette. Jeg skulle så inderlig ønske at folk på kvinneguiden kunne slutte å dømme andre kun basert på egne erfaringer. Selvfølgelig er det vanskelig å forstå behovet for å holde fast sitt eget barn når man er velsignet med et «normalt» barn. Men for oss som har barn som er mer krevende er situasjonen HELT anderledes. 

Og ts, jeg skjønner veldig godt at du er lei deg. Jeg håper dere får den hjelpen dere trenger. 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Du forstår tydeligvis ikke at dere kan faktisk miste barnet deres hvis dette blir meldt. Det har blitt gjort mange mange akuttvedtak av barnevernet for mye mindre. Ønsker dere lykke til.

Anonymkode: 7ad35...6e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Håper det blir meldt, for å holde barnet ditt fast så hardt at det får blodutredninger ved påkledning er ikke greit! Høres ut som barnet trenger mye mer hjelp enn dere kan gi. Spiller ingen rolle om dere er ressursterke foreldre, mange som enten er på flasken eller ikke har sinnet sitt på plass for det! Barnet strever tydligvis med noe, og bør få hjelp!

Anonymkode: 3c1d0...4b3

Dette har ikke skjedd ved påkledning. Det er umulig for meg å holde så hardt med én hånd på et så viltert barn og kle på med den andre. 

Med all sannsynlighet skjedde dette da jeg stoppet barnet ved å løfte det opp for å bære til bil. Hen sprellet så mye at jeg ikke klarte å bære og satte det ned igjen. Da løp hen bort mot leketraktoren til småsøsken (som hen nettopp hadde kastet i veggen), mens jeg raskt tok tak i armen og dro motsatt vei for å stoppe. Barnet hadde på seg kortermet skjorte og det er tydelig på merket at det er blodutredelse fordi huden har blitt dratt. 
Hen ble også geleidet etter armen til bilen, men da var det selve hånden jeg holdt i. 
Barnehagen er informert og det er som sagt helt tydelig at det er et merke oppstått i en slik situasjon. 

Det er helt forferdelig å tenke på at jeg har etterlatt et merke på barnet mitt, men flere later til å tro at jeg har gått inn for å skade. Jeg har hverken slått, kløpet eller gått inn for å klemme hardt. 

Jeg setter pris på kommentarene fra dere som vet hvordan det er å ha et slikt barn, og samtidig er jeg fryktelig misunnelig på dere som ikke klarer å sette dere inn i situasjonen. Vi bruker en del makt..dessverre. Det hadde vært nydelig om vi kunne si «ikke spark lillesøster i ryggen» eller «vær så snill, ikke hiv mobilen min i asfalten» og at det stoppet der. Men nei, hen må fysisk fjernes fra situasjoner titt og ofte. Som regel holder det med et løft vekk og evt. hold fast, samt trøst og validering av følelser. 

TS

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prøv å tenk på alt du har fått til bare i dag som vil hjelpe barnet og dere foreldre videre🙏 Prøv å ikke klandre deg selv for det som har vært, det hjelper ikke situasjonen nå. Dere har startet en prosess og det vil bli bedre for dere og barnet🙏 Lykke til❤️

Anonymkode: 15c60...92b

Takk❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner dette er veldig tøft og jeg har selv et barn som var veldig utagerende på samme alder. Han har nå i senere tid fått en ADHD diagnose og får medisiner men det er like viktig hvordan de voksne tilrettelegger hjemme og på skolen/barnehagen.

Barn er ikke vanskelig men de har det vanskelig. Alt sinnet er på utsiden er ofte pga de er frustrerte og lei seg på innsiden. Barn med reguleringsvansker er veldig sensitiv og trenger masse veiledning, hjelp og støtte av de voksne.

Men som hun skrev over her så må dette gjøres i forkant og i fredstid. Når barnet har gått ut av toleransevindu så er de ikke mottakelige for validering. Det skal så lite til at sensitive barn føler seg misforstått. Prøv å tenk hva slags episoder er det som eskalerer? Når på morningen er det barnet utagerer? Hva kan jeg gjøre for å hjelpe barnet? 

Jeg er sikker på at dere kommer til å få en ny verden med hjelp og veiledning! Masse lykke til!

Jeg vil gjerne tipse deg om å lese artikkelen til Hedvig Montgomery og det urolige barnet.

Anonymkode: ffa50...576

Takk🤍🤍

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig i dette. Jeg skulle så inderlig ønske at folk på kvinneguiden kunne slutte å dømme andre kun basert på egne erfaringer. Selvfølgelig er det vanskelig å forstå behovet for å holde fast sitt eget barn når man er velsignet med et «normalt» barn. Men for oss som har barn som er mer krevende er situasjonen HELT anderledes. 

Og ts, jeg skjønner veldig godt at du er lei deg. Jeg håper dere får den hjelpen dere trenger. 

Tusen takk❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du forstår tydeligvis ikke at dere kan faktisk miste barnet deres hvis dette blir meldt. Det har blitt gjort mange mange akuttvedtak av barnevernet for mye mindre. Ønsker dere lykke til.

Anonymkode: 7ad35...6e6

Hva er vitsen med å skremme ts på den måten der da?

Ts har sannsynligvis et diagnosebarn. I ren fortvilelse over å komme for seint på jobb har de holdt barnet hardt fast for å få kledd på det. Vi vet ikke hva slags jobb ts har, har vært i lignende situasjon og om fex jeg skulle kommet for seint på jobb pga noe slikt ville resultatet blitt at en eller annens bestemor hadde ligget utisset og hylende i senga. Kanskje pedleders eller barnevernansattes bestemor?
Oppslag i nrk og vg neste?

Verden er ikke sort-hvit, den er desverre full av gråsoner. 

Ts kommer ikke til å bli meldt på dette siden hun nå har sparket ballen i gang med hjelp, utredning og kommunikasjon med barnehagen. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Bacteria skrev (1 minutt siden):

Hva er vitsen med å skremme ts på den måten der da?

Ts har sannsynligvis et diagnosebarn. I ren fortvilelse over å komme for seint på jobb har de holdt barnet hardt fast for å få kledd på det. Vi vet ikke hva slags jobb ts har, har vært i lignende situasjon og om fex jeg skulle kommet for seint på jobb pga noe slikt ville resultatet blitt at en eller annens bestemor hadde ligget utisset og hylende i senga. Kanskje pedleders eller barnevernansattes bestemor?
Oppslag i nrk og vg neste?

Verden er ikke sort-hvit, den er desverre full av gråsoner. 

Ts kommer ikke til å bli meldt på dette siden hun nå har sparket ballen i gang med hjelp, utredning og kommunikasjon med barnehagen. 

Jeg jobber faktisk på sykehjem og på sengepost på sykehus ;) Så det hadde blitt samme resultat her. 

Tusen takk 🤍 

Jeg er dog ikke det minste redd for omsorgsovertakelse, så slike kommentarer ignorerer jeg glatt. Stoler 100% på at BV ville sett at vi er en kjærlig familie som vil gjøre alt for barna våre, men som dessverre trenger ekstra veiledning og evt. utredning på dette ene, og at de kun vil tilrettelegge for dette i hjemmet.  

• Liker 2
  • Hjerte 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...