Duff Skrevet 25. juli 2023 #21 Skrevet 25. juli 2023 Du kan gå via bhg men også via helsesykepleier og komme inn til ppt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #22 Skrevet 25. juli 2023 Jeg har sendt mail til styrer i bhg, som dessverre har ferie et par uker til. Har også fått time hos fastlege for evt. utredning og henvisning til BUP i midten av august, samt søknad vi allerede har inne til foreldreveiledning fra kommunen. Har ingen unnskyldning til hvorfor det har sittet så langt inne for oss å be om hjelp. Har skrevet søknad til kommunen flere ganger uten å sende. Vi har nok blitt litt farget av at de rundt oss ikke ser hele problemet og hvor mye vi strever på privaten, og tenkt at dette er vanlig «trass» og at det snart vil gå over. TS Anonymkode: 0744a...883 4 8
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #23 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Utredning tar tid, men at dere ikke har fått den igang pga korona er sløvt, det er lenge siden samfunnet åpnet opp etter korona. Her er det tydelig at både barnet og dere trenger hjelp. Så be om henvisning til Bup asap. Anonymkode: a7ca9...934 Det var ikke pga korona i seg selv. Det at den ble utsatt av den grunn stemmer. Men at det ikke kom i gang etter var fordi problemene i bhg gikk seg til. Men at vi ikke har satt i gang noe når problemene har vedvart på hjemmebane er absolutt sløvt. Det angrer jeg veldig på, spesielt mtp at det kun er ett år til skolestart. Anonymkode: 0744a...883 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #24 Skrevet 25. juli 2023 Bv kan ikke diagnoser. Er det cos kurs i kommunen din? Få en henvisning til habiliteringstjenesten, eventuelt bup. Anonymkode: db944...2f1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #25 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Barnet ditt bør gå i spesialbarnehage. Anonymkode: 9f6a6...ae5 Hvordan få plass uten diagnose? Vanskelig nok med. Anonymkode: db944...2f1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #26 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har sendt mail til styrer i bhg, som dessverre har ferie et par uker til. Har også fått time hos fastlege for evt. utredning og henvisning til BUP i midten av august, samt søknad vi allerede har inne til foreldreveiledning fra kommunen. Har ingen unnskyldning til hvorfor det har sittet så langt inne for oss å be om hjelp. Har skrevet søknad til kommunen flere ganger uten å sende. Vi har nok blitt litt farget av at de rundt oss ikke ser hele problemet og hvor mye vi strever på privaten, og tenkt at dette er vanlig «trass» og at det snart vil gå over. TS Anonymkode: 0744a...883 Det er helt vanlig at det sitter langt inne! Det er skummelt! Tenk-hvis-tanker osv. Anonymkode: 2e695...ea2 3
Lacy Skrevet 25. juli 2023 #27 Skrevet 25. juli 2023 Når dere skal arbeide med denne problematikken må dere ta utgangspunkt i at barnet har begrenset med kognitive ferdigheter ennå. Barn er vare på oss voksne og frykten dere har for å trigge utagering bidrar aktivt til å skape den. Et godt tips er å snakke med barnet i fredstid, når dere tegner eller spiller et spill, hva som skjer inni barnet når som gjør at det utagerer følelsene sine. Spør hva barnet ønsker seg av dere når det skjer. Prøv å inngå avtaler med barnet. Si i fra at når barnet prøver å slå eller gjøre andre ting som ikke er lov, må mamma bruke stopptegnet, og gå litt vekk sånn at barnet ikke kan slå f.eks. Dette er viktig dialog å ha med barnet når barnet er innenfor toleransevinduet sitt. Når barnet starter en utagering er det allerede for sent. Det er også viktig at dere lærer dere å gjenkjenne, hyperaktiv kropp, pust, hjerne som et tegn på stress hvor barnet trenger veiledning/trygghet av dere. Det samme ved nedstemthet. Dette er ting dere må jobbe med hverdag og bruke konsekvent til det fungerer. Det å holde barnet fast er et maktmiddel som ikke utvikler toleranse hos dere eller barnet, snarere tvert i mot. Barnet har minner av at det blir holdt fast og smertene det medfører. De blir ikke borte. Dere må finne en annen vei. Kommer dere for sent på jobb en periode, så må det bare være sånn Jeg anbefaler dere å melde dere på COS-P kurs i regi av kommunen. De har garantert oppstart av nye kurs nå i høst. Det er viktig å være klar over at når barnet er i en utagering er det for sent med rasjonelle verktøy, for barnet er ikke i kontakt med følelsene sine. Se toleransevinduet for mer informasjon. Denne kan man skrive ut og la barnet reflektere rundt.https://rvtssor.no/aktuelt/402/toleransevinduet-for-barn/ 5 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #28 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har sendt mail til styrer i bhg, som dessverre har ferie et par uker til. Har også fått time hos fastlege for evt. utredning og henvisning til BUP i midten av august, samt søknad vi allerede har inne til foreldreveiledning fra kommunen. Har ingen unnskyldning til hvorfor det har sittet så langt inne for oss å be om hjelp. Har skrevet søknad til kommunen flere ganger uten å sende. Vi har nok blitt litt farget av at de rundt oss ikke ser hele problemet og hvor mye vi strever på privaten, og tenkt at dette er vanlig «trass» og at det snart vil gå over. TS Anonymkode: 0744a...883 Hva kan barnehagestyreren gjøre med deres ansvar om å ta grep ? Det er dere som må gjøre jobben . Barnehagen kan være med å dokumentere de opplysningene BUP trenger under utredningen, men de kan ikke gi dere oppskriften på hva som må til for å bedre barnets hverdag. Det er forskjell på adferd hjemme og i barnehage/skole. Dette handler sikkert mye om å ta innover seg at en har et barn med utfordringer og som må ha ekstern hjelp. Redselen for å bli stemplet som dårlige foreldre. Men en må bare krumme nakken og gå på. En får resultater ved å stå på. Drit i hva andre måtte mene, sørg for at barnet får hjelp! Anonymkode: 5a058...bb5 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #29 Skrevet 25. juli 2023 Fastlege og så Bup, kommunikasjon med barnehage og PPT. PPT tar fryktelig laaaang tid, så derfor trengs det en dyktig fastlege. Anonymkode: 8e3c6...a7d 1
Pilleville Skrevet 25. juli 2023 #30 Skrevet 25. juli 2023 Lacy skrev (1 time siden): Når dere skal arbeide med denne problematikken må dere ta utgangspunkt i at barnet har begrenset med kognitive ferdigheter ennå. Barn er vare på oss voksne og frykten dere har for å trigge utagering bidrar aktivt til å skape den. Et godt tips er å snakke med barnet i fredstid, når dere tegner eller spiller et spill, hva som skjer inni barnet når som gjør at det utagerer følelsene sine. Spør hva barnet ønsker seg av dere når det skjer. Prøv å inngå avtaler med barnet. Si i fra at når barnet prøver å slå eller gjøre andre ting som ikke er lov, må mamma bruke stopptegnet, og gå litt vekk sånn at barnet ikke kan slå f.eks. Dette er viktig dialog å ha med barnet når barnet er innenfor toleransevinduet sitt. Når barnet starter en utagering er det allerede for sent. Det er også viktig at dere lærer dere å gjenkjenne, hyperaktiv kropp, pust, hjerne som et tegn på stress hvor barnet trenger veiledning/trygghet av dere. Det samme ved nedstemthet. Dette er ting dere må jobbe med hverdag og bruke konsekvent til det fungerer. Det å holde barnet fast er et maktmiddel som ikke utvikler toleranse hos dere eller barnet, snarere tvert i mot. Barnet har minner av at det blir holdt fast og smertene det medfører. De blir ikke borte. Dere må finne en annen vei. Kommer dere for sent på jobb en periode, så må det bare være sånn Jeg anbefaler dere å melde dere på COS-P kurs i regi av kommunen. De har garantert oppstart av nye kurs nå i høst. Det er viktig å være klar over at når barnet er i en utagering er det for sent med rasjonelle verktøy, for barnet er ikke i kontakt med følelsene sine. Se toleransevinduet for mer informasjon. Denne kan man skrive ut og la barnet reflektere rundt.https://rvtssor.no/aktuelt/402/toleransevinduet-for-barn/ Dette, og eg jobber med det
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #31 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, jeg er klar over det og det er utrolig uheldig. Hadde vi ikke kledd på med makt eller løftet barnet og bært det ut i bil de gangene vi gjør det hadde vi ikke kommet noen vei. Da måtte vi ha blitt hjemme fra jobb. Prøver ikke å unnskylde det, men vet rett og slett ikke hvordan vi ellers skal få dagen til å gå rundt. Det er ikke slik at vi kan gi barnet tid til å roe seg, for det kan ta 1-2 timer med skriking. Prøver å trøste og validere følelser på fanget men veldig ofte responderer hen ikke på det. Hen trekker seg ofte unna og skriker fra seg i fred. Dette kan vi vente på når vi ikke har forpliktelser og dropper veeeldig ofte planer fordi vi ikke kommer oss avgårde, men når det gjelder arbeid på mor og far er det selvfølgelig ikke aktuelt. TS Anonymkode: 0744a...883 Haha noen her forventer at du og far ringer til jobben og tar en fridag fordi ungen ikke lar seg bli kledd på ...at det går ann. Jeg ser at det er eneste utvei at dere må tvinge han slik som situasjonen er. Anonymkode: 5fa04...138 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #32 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Haha noen her forventer at du og far ringer til jobben og tar en fridag fordi ungen ikke lar seg bli kledd på ...at det går ann. Jeg ser at det er eneste utvei at dere må tvinge han slik som situasjonen er. Anonymkode: 5fa04...138 Eller henne * Anonymkode: 5fa04...138
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #33 Skrevet 25. juli 2023 Kjenner jeg synes det er tøft å ta imot kritikken her, men den er fullstendig berettiget. Jeg ser hva dere skriver og jeg er enig. Har nettopp kommet tilbake fra bhg etter et fint møte med ped.leder. De vil hjelpe oss med det de kan. Har som sagt fått time hos fastlegen for evt. henvisning til BUP og søkt til kommunen om å ta del i et opplegg de har der. Nevner ikke hva det heter eller detaljer om dette, da det er eget for denne kommunen og jeg ønsker å være anonym. Men dette er et opplegg både bhg tipset om nå og som helsesykepleier har tipset om tidligere. Der kan en få veiledning, kurs, observasjon og hjelp i hjemmet til hele familien. Så da ruller ballen og jeg er spent på å komme i gang. TS Anonymkode: 0744a...883 13
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #34 Skrevet 25. juli 2023 Har forresten sjekket opp ang. COS-kurs, men det er ikke satt opp noe i nærmeste fremtid i denne kommunen. Skal absolutt melde oss på når det blir mulig. TS Anonymkode: 0744a...883 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #35 Skrevet 25. juli 2023 Så tøft for både barnet og dere ❤️ Dere må stå på nå for å få hjelp. Ikke sitte å vente, da kommer dere ingen steder. At dere ikke har stått på å fått hjelp til barnet er enn form for omsorgssvikt. Så både det og merkene kan være nok til å melde til bv. Men du kan ta kontakt med de selv også for å få hjelp. Anonymkode: 89eb5...91b
Lacy Skrevet 25. juli 2023 #36 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Haha noen her forventer at du og far ringer til jobben og tar en fridag fordi ungen ikke lar seg bli kledd på ...at det går ann. Jeg ser at det er eneste utvei at dere må tvinge han slik som situasjonen er. Anonymkode: 5fa04...138 Det foreldrene bedriver i dag er vold. Det er ikke vondt ment, men det er vold. De bruker sin styrke og sin overlegne fysikk til å tvinge barnet til å endre adferd uten å analysere barnets følelser. Hvordan skal dette barnet egentlig lære å regulere seg? For å lære det må foreldrene lære seg hvordan de skal møte barnets følelser og på den måten lære barnet å håndtere følelsene sine. Dersom det er en diagnose med i bilde vil de trenge enda mer hjelp. En slik holdning som du beskriver er skadelig å bli utsatt for. 5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #37 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har forresten sjekket opp ang. COS-kurs, men det er ikke satt opp noe i nærmeste fremtid i denne kommunen. Skal absolutt melde oss på når det blir mulig. TS Anonymkode: 0744a...883 Hør med fvk. Vi hadde privatkurs med en terapaut, bare jeg og mannen. Anonymkode: 89eb5...91b 1
Lacy Skrevet 25. juli 2023 #38 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjenner jeg synes det er tøft å ta imot kritikken her, men den er fullstendig berettiget. Jeg ser hva dere skriver og jeg er enig. Har nettopp kommet tilbake fra bhg etter et fint møte med ped.leder. De vil hjelpe oss med det de kan. Har som sagt fått time hos fastlegen for evt. henvisning til BUP og søkt til kommunen om å ta del i et opplegg de har der. Nevner ikke hva det heter eller detaljer om dette, da det er eget for denne kommunen og jeg ønsker å være anonym. Men dette er et opplegg både bhg tipset om nå og som helsesykepleier har tipset om tidligere. Der kan en få veiledning, kurs, observasjon og hjelp i hjemmet til hele familien. Så da ruller ballen og jeg er spent på å komme i gang. TS Anonymkode: 0744a...883 ❤️❤️❤️❤️
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #39 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har et barn på storbarnsavdeling i bhg. Vi strever veldig med utagering, både verbalt og fysisk, og generelt regulering av følelser. Hen går fra å sitte blid med f.eks tegning til å kaste ting veggimellom og ødelegge noe hvis hen gjør noe feil eller ting ikke går hens vei. Vi bruker store deler av dagen på konflikter hvor hen skriker, slår og/eller truer med slag/spark. Når det er rolig bruker vi all energi på å gå på eggeskall for å ikke utløse noe (det er sikkert ikke riktig. Antar hen merker at vi er «redde» for å trigge noe). Overganger er et mareritt. Uansett hvor mye hen forberedes på forhånd. Morgenstell og levering i bhg er ett av de store problemene. Vi er ressurssterke foreldre med et godt nettverk rundt oss og får mye hjelp av min mor. Vi har vært på kurs, lest bøker, hørt på lydbøker/podkaster og jobber HARDT med å gjøre det som er pedagogisk riktig, uten at det ser ut til å hjelpe noe som helst. Selvfølgelig går det ofte skeis i kampens hete. Ofte er vi bare nødt til å holde barnet fast for påkledning eller bære til/fra bil etc. Barnet har aldri fått merker etter dette, selv om det ofte må holdes veldig hardt fast da hen er fryktelig sterk (vi vet dette ikke er optimalt, men vi har rett og slett ingen valg hvis dagen skal gå rundt. Bhg må hen i uansett). I dag ved levering (som selvfølgelig var morgenen fra h*******) så jeg at hen hadde merke etter fingrene mine rundt overarmen. Blodutredning, som jeg da skjønner har kommet fordi jeg har holdt hen fast når hen har strittet i mot. Er dette slik bhg melder til barnevernet? Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig, og selvfølgelig noe nervøs for å evt. måtte forklare dette, men det er helt i orden om de gjør det. Jeg har vurdert mang en gang å ringe BV selv for hjelp og råd (vi har en søknad inne hos kommunen for hjelp/veiledning som vi ikke har fått behandlet enda). Anonymkode: 0744a...883 Barnehagen (og alle andre forvaltningsansatte) har meldeplikt til barnevernstjenesten. Om barnet har merker etter holding har du holdt for hardt, og det vil gå under kategorien vold/mishandling, som vil utløse meldeplikt. Stakkars barnet ditt. Du plikter faktisk selv å be om hjelp når du selv ikke klarer å håndtere barnet på en adekvat måte. Anonymkode: feeb7...9b3 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #40 Skrevet 25. juli 2023 Kjenner meg igjen i mye av det du skriver ts, har et barn som oppfører seg på omtrent samme måte som ditt. Mitt barn er til utredning hos BUP/PPT, og jeg ser du også skal søke hjelp gjennom fastlegen. Først vil jeg skrive at du ikke bør ta det de andre skriver her så tungt. Hvis man ikke har et barn som oppleves slikt som ditt barn så har man ingen forutsetning for å forstå hvor vanskelig det er. Det er så enkelt å snakke om validering av følselser osv osv, men i noen tilfeller så er det faktisk ingenting som nytter. Den gode nyheten er at PPT har selv sagt til meg at når barnet utagerer på samme måte som ditt så skal man faktisk holde det fast. Det er ikke greit at barnet slår/sparker/ødelegger ting. Har man prøvd alt annet så må man faktisk holde det til det roer seg. Selvfølgelig bør du ikke skade barnet, men det er bedre å holde barnet fast fremfor at det skader seg selv og andre. Så vil jeg også si at i barnehagen hvor jeg jobber har vi foreldre som er åpne om at de har det vanskelig hjemme. Foreldre forteller at de har blitt for sinte på barna, og at barna kan være veldig utagerende hjemme. Vi dømmer ikke foreldrene, vi setter pris på at de er åpne og ærlige om problemene de opplever. Jeg vil anbefale deg å snakke med ped leder, på den måten kan du få hjelp til å håndtere hverdagen samtidig som at du slipper å være bekymret for at barnehagen skal sende bekymringsmelding eller liknende. Det er ingen skam å be om hjelp, noen barn er mer krevende enn andre. Anonymkode: 4c1b6...55e 2 3 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå