Gå til innhold

Meldes dette til BV?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn på storbarnsavdeling i bhg. Vi strever veldig med utagering, både verbalt og fysisk, og generelt regulering av følelser. Hen går fra å sitte blid med f.eks tegning til å kaste ting veggimellom og ødelegge noe hvis hen gjør noe feil eller ting ikke går hens vei. Vi bruker store deler av dagen på konflikter hvor hen skriker, slår og/eller truer med slag/spark. Når det er rolig bruker vi all energi på å gå på eggeskall for å ikke utløse noe (det er sikkert ikke riktig. Antar hen merker at vi er «redde» for å trigge noe).
Overganger er et mareritt. Uansett hvor mye hen forberedes på forhånd. Morgenstell og levering i bhg er ett av de store problemene. 

Vi er ressurssterke foreldre med et godt nettverk rundt oss og får mye hjelp av min mor. Vi har vært på kurs, lest bøker, hørt på lydbøker/podkaster og jobber HARDT med å gjøre det som er pedagogisk riktig, uten at det ser ut til å hjelpe noe som helst. Selvfølgelig går det ofte skeis i kampens hete. Ofte er vi bare nødt til å holde barnet fast for påkledning eller bære til/fra bil etc. 

Barnet har aldri fått merker etter dette, selv om det ofte må holdes veldig hardt fast da hen er fryktelig sterk (vi vet dette ikke er optimalt, men vi har rett og slett ingen valg hvis dagen skal gå rundt. Bhg må hen i uansett). I dag ved levering (som selvfølgelig var morgenen fra h*******) så jeg at hen hadde merke etter fingrene mine rundt overarmen. Blodutredning, som jeg da skjønner har kommet fordi jeg har holdt hen fast når hen har strittet i mot. Er dette slik bhg melder til barnevernet? Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig, og selvfølgelig noe nervøs for å evt. måtte forklare dette, men det er helt i orden om de gjør det. Jeg har vurdert mang en gang å ringe BV selv for hjelp og råd (vi har en søknad inne hos kommunen for hjelp/veiledning som vi ikke har fått behandlet enda). 

Anonymkode: 0744a...883

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Meldes.

Anonymkode: b0f4d...910

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok også at dette vil bli meldt. Det positive med det er at dere da kan få veiledning og hjelp, for denne situasjonen høres veldig krevende ut for dere. 

Anonymkode: 78d5c...f8a

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Har barnet blitt utredet? Fått noe diagnose?

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mulig bhg vil melde, men dere bør også gå i dialog med bhg om oppmelding til PPT for å få et eksternt blikk på barnet/situasjonen og en vurdering på om barnet trenger ekstra oppfølging/andre tiltak og evt en henvisning til videre utredning. Dette høres ut som et barn med utfordringer utenfor gjennomsnittet. 

Anonymkode: 70957...18d

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke holde fast barnet så hardt at det får vondt. Det er imot loven. Så ja, det er sannsynlig at barnehagen melder det om de ser det.

Anonymkode: 44980...348

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg håper egentlig nesten bare at det meldes, både for vår del og for at det er beroligende å se at bhg tar sånt på alvor. 

De første par årene i bhg var hen krevende også der, men etter bytting til storbarn har det gått fint. Hen beskrives som aktiv, blid og sosial, men de ser allikevel hvordan det ofte er for oss ved levering/henting. 
Det går også bra hos mormor, så det er når barnet er med oss problemene oppstår, da spesielt mor. Forstår det er fordi det er med oss barnet føler seg tryggest, men det er utmattende og umulig å ikke tolke det som at det kun er vi som gjør feil. Har vurdert flere ganger å sette opp kamera hjemme slik at jeg kan vise hvordan situasjoner oppstår og blir håndtert når/hvis vi får hjelp. 

Barnet er ikke utredet og vi har ikke hatt hjelp inne tidligere. Det ble avtalt at det skulle settes opp en dag i bhg hvor en pedagog skulle observere barnet, men samme uke ble det lock down pga Covid, og i tiden etter gikk det bedre i bhg så det ble aldri gjennomført. Men det er som sagt inne en søknad i kommunen nå, så håper vi får svar på den snart.
Vi burde absolutt fått hjelp inn tidligere, men har opplevd at det er vanskelig å forklare og få folk til å forstå hvordan vi har det hjemme når det ikke er sånn hen oppfattes andre steder. 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke holde fast barnet så hardt at det får vondt. Det er imot loven. Så ja, det er sannsynlig at barnehagen melder det om de ser det.

Anonymkode: 44980...348

Nei, jeg er klar over det og det er utrolig uheldig. Hadde vi ikke kledd på med makt eller løftet barnet og bært det ut i bil de gangene vi gjør det hadde vi ikke kommet noen vei. Da måtte vi ha blitt hjemme fra jobb. Prøver ikke å unnskylde det, men vet rett og slett ikke hvordan vi ellers skal få dagen til å gå rundt. Det er ikke slik at vi kan gi barnet tid til å roe seg, for det kan ta 1-2 timer med skriking. Prøver å trøste og validere følelser på fanget men veldig ofte responderer hen ikke på det. Hen trekker seg ofte unna og skriker fra seg i fred. Dette kan vi vente på når vi ikke har forpliktelser og dropper veeeldig ofte planer fordi vi ikke kommer oss avgårde, men når det gjelder arbeid på mor og far er det selvfølgelig ikke aktuelt. 

TS

• Liker 4
  • Hjerte 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar! Jeg håper egentlig nesten bare at det meldes, både for vår del og for at det er beroligende å se at bhg tar sånt på alvor. 

De første par årene i bhg var hen krevende også der, men etter bytting til storbarn har det gått fint. Hen beskrives som aktiv, blid og sosial, men de ser allikevel hvordan det ofte er for oss ved levering/henting. 
Det går også bra hos mormor, så det er når barnet er med oss problemene oppstår, da spesielt mor. Forstår det er fordi det er med oss barnet føler seg tryggest, men det er utmattende og umulig å ikke tolke det som at det kun er vi som gjør feil. Har vurdert flere ganger å sette opp kamera hjemme slik at jeg kan vise hvordan situasjoner oppstår og blir håndtert når/hvis vi får hjelp. 

Barnet er ikke utredet og vi har ikke hatt hjelp inne tidligere. Det ble avtalt at det skulle settes opp en dag i bhg hvor en pedagog skulle observere barnet, men samme uke ble det lock down pga Covid, og i tiden etter gikk det bedre i bhg så det ble aldri gjennomført. Men det er som sagt inne en søknad i kommunen nå, så håper vi får svar på den snart.
Vi burde absolutt fått hjelp inn tidligere, men har opplevd at det er vanskelig å forklare og få folk til å forstå hvordan vi har det hjemme når det ikke er sånn hen oppfattes andre steder. 

TS

Det er noe som heter Marte Meo veiledning - og der blir interaksjonen mellom barn og omsorgsutøver filmet, og man kan se det sammen med terapaut etterpå og få tilbakemelding på om man burde gjøre noe annerledes. 

Håper dere får hjelp og håper at både dere og barnet deres får det bedre. ❤️ 

Anonymkode: f6bd6...d1a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Hadde jeg vært i denne situasjonen, ville jeg tatt raskt tatt kontakt med ped.leder i barnehagen (sendt mail, om ped.leder er i ferie) og avtalt en prat angående bekymringene deres, hvor jeg også ville nevnt denne spesifikke situasjonen om merket på armen og gitt det en kontekst.

Ikke hyggelig for dere å bekymre dere for en eventuell bekymringsmelding, som kanskje ikke kommer engang. De i barnehagen kjenner nok til utfordringene deres, med bæring og holde fast…

Ville heller prøvd å være i forkant av situsjonen. Høres ut som dere har en god kommunikasjon med barnehagen fra før 👍 

Anonymkode: decec...52b

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det handler mye om hvilken relasjon og hvilket samarbeid dere har med barnehagen - jeg vil jo tro dere har et nært samarbeid med mye kommunikasjon omkring hverdagen til deres barn. Om de kjenner godt til de utagerende sidene (som jeg regner med kommer fram i barnehagehverdagen også) så er de åpne for kommunikasjon rundt blåmerker de reagerer på.

Dersom de er usikre på dere som foreldre, at de mistenker vold i hjemmet, at de egentlig har gått rundt og vært veldig usikker på hvordan barnet deres har det hjemme så skal de melde uten at dere får beskjed. 

Det at du skriver her, måten du viser refleksjon rundt en krevende hverdag og mine antagelser om et tett samarbeid med barnehagen tilsier at barnehagen vil ta opp merket selv. Du kan gjerne nevne det selv også, som den over her nevner - så får du kanskje litt mer ro i sjelen selv. 

Anonymkode: 752a6...075

• Liker 6
Gjest Chroma
Skrevet

Jeg ville snakket med barnehagen og tatt opp bekymringen. Mest sannsynlig merker de også disse utfordringene hos barnet, og hvis ikke er det enda større grunn til å få hjelp, enten av PPT, barnevernet eller andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke at barnevernet er rette plassen å få hjelp. Ville nok heller kontaktet PPT, med barnehagen på lag. Du skriver jo at de ser hvordan dere sliter ved levering/henting, og kan hjelpe å formidle problemet. HABU kommer på hjemmebesøk også. I beste fall sender de bare informasjon om foreldrekurs, og avslutter saken

Anonymkode: 2e695...ea2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke bv sak! De kan ingenting om adferdsproblem. Dette er først til pot, så bup. Barnet har nok en diagnose. IKKE BARNEVERNET!

Anonymkode: b5326...2e1

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke bv sak! De kan ingenting om adferdsproblem. Dette er først til pot, så bup. Barnet har nok en diagnose. IKKE BARNEVERNET!

Men ja, bhg kan nok melde dette. Fordi de tror det er omsorgsvikt i hjemmet. Si det til de, at du vil at ppt skal på banen, før de melder. Mot sin hensikt å koble inn bv, det gjør saken verre. 

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt fastlegen i dag og be om utredning nå!! 
Hvorfor venter dere med å ta grep når dere vet at barnet sliter med regulering av adferden sin?  
Du forteller at dere er ressurssterke, men vegrer å gjøre de rette tingene som å be om hjelp ! 
Ting tar tid i helsevesenet og barnet blir eldre dag for dag. 
Jo tidligere tiltakene er på plass jo bedre hjelp vil en få etterhvert siden en skaffer seg kompetanse på diagnosene og barnets behov  

hilsen en mor med to barn på autismespekteret 

Anonymkode: 5a058...bb5

• Liker 8
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Utredning tar tid, men at dere ikke har fått den igang pga korona er sløvt, det er lenge siden samfunnet åpnet opp etter korona. Her er det tydelig at både barnet og dere trenger hjelp. Så be om henvisning til Bup asap.

Anonymkode: a7ca9...934

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barnet ditt bør gå i spesialbarnehage.

Anonymkode: 9f6a6...ae5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kontakt fastlegen i dag og be om utredning nå!! 
Hvorfor venter dere med å ta grep når dere vet at barnet sliter med regulering av adferden sin?  
Du forteller at dere er ressurssterke, men vegrer å gjøre de rette tingene som å be om hjelp ! 
Ting tar tid i helsevesenet og barnet blir eldre dag for dag. 
Jo tidligere tiltakene er på plass jo bedre hjelp vil en få etterhvert siden en skaffer seg kompetanse på diagnosene og barnets behov  

hilsen en mor med to barn på autismespekteret 

Anonymkode: 5a058...bb5

❤️❤️❤️

Anonymkode: 9f6a6...ae5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har et barn på storbarnsavdeling i bhg. Vi strever veldig med utagering, både verbalt og fysisk, og generelt regulering av følelser. Hen går fra å sitte blid med f.eks tegning til å kaste ting veggimellom og ødelegge noe hvis hen gjør noe feil eller ting ikke går hens vei. Vi bruker store deler av dagen på konflikter hvor hen skriker, slår og/eller truer med slag/spark. Når det er rolig bruker vi all energi på å gå på eggeskall for å ikke utløse noe (det er sikkert ikke riktig. Antar hen merker at vi er «redde» for å trigge noe).
Overganger er et mareritt. Uansett hvor mye hen forberedes på forhånd. Morgenstell og levering i bhg er ett av de store problemene. 

Vi er ressurssterke foreldre med et godt nettverk rundt oss og får mye hjelp av min mor. Vi har vært på kurs, lest bøker, hørt på lydbøker/podkaster og jobber HARDT med å gjøre det som er pedagogisk riktig, uten at det ser ut til å hjelpe noe som helst. Selvfølgelig går det ofte skeis i kampens hete. Ofte er vi bare nødt til å holde barnet fast for påkledning eller bære til/fra bil etc. 

Barnet har aldri fått merker etter dette, selv om det ofte må holdes veldig hardt fast da hen er fryktelig sterk (vi vet dette ikke er optimalt, men vi har rett og slett ingen valg hvis dagen skal gå rundt. Bhg må hen i uansett). I dag ved levering (som selvfølgelig var morgenen fra h*******) så jeg at hen hadde merke etter fingrene mine rundt overarmen. Blodutredning, som jeg da skjønner har kommet fordi jeg har holdt hen fast når hen har strittet i mot. Er dette slik bhg melder til barnevernet? Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig, og selvfølgelig noe nervøs for å evt. måtte forklare dette, men det er helt i orden om de gjør det. Jeg har vurdert mang en gang å ringe BV selv for hjelp og råd (vi har en søknad inne hos kommunen for hjelp/veiledning som vi ikke har fått behandlet enda). 

Jeg ville gått i dialog med bhg og bedt om hjelp og utredning fra PPT.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...