Gå til innhold

Regler om å kle på seg. Tåler ikke folk hud mer?


Gjest Elooon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er rart hvor vare og redde folk har  blitt for kropp. For mange av de som svarer her så finnes det ikke noe naturlig forhold til kropp og hud lenger. Det vi alle er født med skal liksom ikke være bra nok lenger.  For 30-40 år siden så hadde folk et sunnere forhold til kropp. Da var det helt greit å gå med bar overkropp eller bikini i butikken. Nå har vi blitt så indoktrinert av konservativt amerikansk syn av vi helt har mistet oss selv. Og et av resultatene er at vi nå skal gjemme og skjule så mye som mulig av det vi alle har; nemlig  kropp.

Anonymkode: df25a...486

Har helt naturlig forhold til kropp. I vårt samfunn er det naturlig med klær. Bikini hører hjemme på stranda. Man går I det for å bade og bli brun. Noe man ikke kan i en butikk. Går man i det pp gata eller butikk så er det for å vise seg frem, og det er faktisk ikke grei oppførsel. 

Mennesker som vil vise seg frem har en stor arena på Internett i dag. Det burde vel holde.

Anonymkode: 6a31f...b01

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elooon skrev (10 timer siden):

Det er viktig å vise seg frem fordi det er bra å vise seg frem i en verden der flere og flere mennesker skammer seg over sin egen kropp, har dårlig selvbilde, tåler mindre og mindre hud, blir sjalu på andres kropper osv.

Noe så naturlig som en kropp blir plutselig galt å vise frem fordi andre ikke liker å vise seg selv frem. Snart må man vel dekke til armer og bein også. Det går for langt og blir for dumt.

Å komme med regler om at det ikke er lov å gå i bar overkropp eller bikini på butikken, eller folk må gå i visse klær på treningssenter. Hjelper det på folks selvbilde? Tvert i mot. Jeg tror det er alt regler som gjør at folk føler mer skam, får dårligere selvtillit og tåler mindre og mindre hud.
Tenk om andre dyr måtte kle på seg sånn som mennesker må. Vi er jo dyr vi også. 

OnlyFans ja. Hvem vet hva jeg har og ikke har. Uansett onlyfans hjelper ikke på at samfunnet må bli mer fritt, folk må få gå i det de vil, og stoppe å komme med unødvendige regler om at folk må dekke kroppen sin. Det er nok å dekke kjønnsorganer. En bar overkropp og bikini er ikke farlig. 

Om vi skal begynne å nøste opp i hvorfor folk har et dårligere forhold til egen kropp nå enn før, at dårlig selvtillit, komplekser og problemer som følge av dette er mer utbredt nå, så må vi gå tilbake og se på hva som var annerledes før. Og de stedene jeg og foreldrene mine har bodd, har det ikke vært vanlig med badetøy i butikker i løpet av vår levetid. Jeg er født på begynnelsen av 80-tallet, foreldrene mine på begynnelsen av 50-tallet. Foreldrene mine fikk med andre ord med seg hippie-tiden, tydeligvis uten at det var så voldsomt mange mennesker i bybildet iført kun shorts eller bikini. Og begge reagerer negativt når de ser noen i slike minimale antrekk utenfor standen.

Så hva var annerledes? Det som først slår meg, var at man ikke hadde tilgang til et utall perfekte, filtrerte, opererte og poserte kropper kun ved hjelp av noen tastetrykk. Tidligere var de perfekte kroppene først og fremst tilgjengelig på kino og TV, og selv de var vanligere og mer naturlige enn mange av de vi ser på kino og TV i dag. Ta for eksempel en titt på film eller serie fra for eksempel 80-tallet, og se hvordan alle har ansikter som beveger seg, smilerynker rundt øynene og panner som folder seg når de hever øyenbrynene.

For om vi tenker litt mer over ditt ønske om å kun dekke til kjønnsorganer uansett hvor man beveger seg i samfunnet, tror du det i hovedsak er de med de minst perfekte kroppene som kommer til å benytte seg av muligheten? Lite trolig, mer sannsynlig kommer det til å bli enda en arena for dem med perfekte eller tilnærmet perfekte kropper å vise seg frem. Unntakene er de harrytassene som allerede insisterer på å prakke kroppene sine på andre der det absolutt ikke passer seg, men de aller fleste som har skavanker og er klar over det, kommer fortsatt ikke til å føle noe stort behov for å vise det frem. Med andre ord kommer det til å bli et slags Paradise Hotel, ispedd en og annen hillbilly. Og de hillibillyene går allerede i butikken i badetøy, uten at det hjelper på noens selvbilde. 

Da får dere i så fall ha egne butikker hvor dere viser dere frem så mye dere vil, mens vi med normal folkeskikk slipper å stå i kø med nesten nakne kropper bare vi skal kjøpe melk og brød. 

Anonymkode: 0b8ef...515

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elooon
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå er det faktisk folk med dårlig selvbilde som har skrevet at de synes det er fint at det er regler om bruk av klær på treningssenteret NETTOPP fordi det blir mindre kroppspress av det. Og sjefen på en av disse store treningssenteret sier:

 Vi ønsker så lite kroppsfokus som mulig. Trening i undertøy er derfor ikke tillatt hos oss.

Og så er det et poeng med hygiene + at man på en butikk kommer veldig nært masse ukjente mennesker. Jeg TÅLER å se folk i bikini. Hvis jeg ikke gjorde det, så kunne jeg jo ikke gått på stranda heller. Men det betyr ikke at jeg vil stå klint inntil dem på en butikk + at det er ikke alle som er like hygieniske, som sagt.

Anonymkode: f5629...1ed

Hjelper det egentlig på folk sitt selvbilde å dekke seg til? I så fall burde jo selvbilde øke hos folk men det virker jo som det er verre enn noen gang. Det gir ingen mening at folk ikke kan vise hud enkelte steder. Når det likevel ikke øker selvbildet hos folk. Man ser jo kroppene til folk selv med klær på. Ser fasongen, hvor slank, trent, eller tjukk personen er. Det er bare huden som skjules. At folk skal være redd hud for det gir dårlig selvbilde skjønner jeg ikke. 

At noen steder driver med regler og nekter folk å vise hud, jeg mener det hjelper bare folk med å holde selvbilde like dårlig eller blir dårligere. Istedenfor at folk må lære seg å stå i det, tåle å se andres kropp og hud, jobbe for å bygge opp sitt eget selvbilde osv. Jeg mener ikke det er positivt med slike regler, tvert imot.
Vi får se om folk får så mye bedre selvbilde av at folk må dekke seg til og kropp blir nærmest en skam å vise.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Samtidig er jo innbyggerne fullstendig klar over at dette er noe turistene gjør. Så om de blir støtt av det bøurde de kanskje ikke åpne butikk rett ved stranda? En butikk der lettkledde turister fra Norden som sliter med å tilpasse seg klimaskifte er hovedmålgruppa? Samme med lokalbefolkningen, de MÅ jo ikke velge den kjøpmannen som ligger nærmest stranda hvor alle de lettkledde turistene vanker om de lar seg provosere av det.

Jeg ville aldri gått i bikini i butikken selv i dag som 35 åring, men skal innrømme jeg gjorde det som 20-åring fordi alle andre gjorde det og jeg ikke visste bedre. Virket ikke som noen reagerte.

Anonymkode: 32986...917

Folk reagerte mindre før og tålte mer hud og kropp. Håper det kommer tilbake. For det er ikke sunt slik det er og begynner å bli nå. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Til trådstarter. Sliter du genrelt med å forstå de sosiale reglene i samfunnet?

Anonymkode: d9972...46e

Eneste jeg sliter med å forstå er at folk ikke kan få vise hud og gå i badetøy der man vil, at det nærmest blir skam over å se egne og andres kroppen. Kropp = Skam, dårlig folkeskikk nei det forstår jeg ikke.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er rart hvor vare og redde folk har  blitt for kropp. For mange av de som svarer her så finnes det ikke noe naturlig forhold til kropp og hud lenger. Det vi alle er født med skal liksom ikke være bra nok lenger.  For 30-40 år siden så hadde folk et sunnere forhold til kropp. Da var det helt greit å gå med bar overkropp eller bikini i butikken. Nå har vi blitt så indoktrinert av konservativt amerikansk syn av vi helt har mistet oss selv. Og et av resultatene er at vi nå skal gjemme og skjule så mye som mulig av det vi alle har; nemlig  kropp.

Anonymkode: df25a...486

Helt enig.

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Om vi skal begynne å nøste opp i hvorfor folk har et dårligere forhold til egen kropp nå enn før, at dårlig selvtillit, komplekser og problemer som følge av dette er mer utbredt nå, så må vi gå tilbake og se på hva som var annerledes før. Og de stedene jeg og foreldrene mine har bodd, har det ikke vært vanlig med badetøy i butikker i løpet av vår levetid. Jeg er født på begynnelsen av 80-tallet, foreldrene mine på begynnelsen av 50-tallet. Foreldrene mine fikk med andre ord med seg hippie-tiden, tydeligvis uten at det var så voldsomt mange mennesker i bybildet iført kun shorts eller bikini. Og begge reagerer negativt når de ser noen i slike minimale antrekk utenfor standen.

Så hva var annerledes? Det som først slår meg, var at man ikke hadde tilgang til et utall perfekte, filtrerte, opererte og poserte kropper kun ved hjelp av noen tastetrykk. Tidligere var de perfekte kroppene først og fremst tilgjengelig på kino og TV, og selv de var vanligere og mer naturlige enn mange av de vi ser på kino og TV i dag. Ta for eksempel en titt på film eller serie fra for eksempel 80-tallet, og se hvordan alle har ansikter som beveger seg, smilerynker rundt øynene og panner som folder seg når de hever øyenbrynene.

For om vi tenker litt mer over ditt ønske om å kun dekke til kjønnsorganer uansett hvor man beveger seg i samfunnet, tror du det i hovedsak er de med de minst perfekte kroppene som kommer til å benytte seg av muligheten? Lite trolig, mer sannsynlig kommer det til å bli enda en arena for dem med perfekte eller tilnærmet perfekte kropper å vise seg frem. Unntakene er de harrytassene som allerede insisterer på å prakke kroppene sine på andre der det absolutt ikke passer seg, men de aller fleste som har skavanker og er klar over det, kommer fortsatt ikke til å føle noe stort behov for å vise det frem. Med andre ord kommer det til å bli et slags Paradise Hotel, ispedd en og annen hillbilly. Og de hillibillyene går allerede i butikken i badetøy, uten at det hjelper på noens selvbilde. 

Da får dere i så fall ha egne butikker hvor dere viser dere frem så mye dere vil, mens vi med normal folkeskikk slipper å stå i kø med nesten nakne kropper bare vi skal kjøpe melk og brød. 

Anonymkode: 0b8ef...515

Det er langt i fra kun opererte kropper som er flotte, og ingen kropper er perfekt. Det er umulig. Flott kropp er det man jobber for selv å få og det man har. Ikke operasjon. Det varierer også hva folk synes er vakker kropp. 

Ja jeg liker å vise kropp, men er ikke noe perfekt. Slank, trent som er noe de aller fleste kan være hvis de vil, men jeg er ikke helt solbrun for jeg soler meg ikke så mye som mange andre gjør som ligger i sola hver gang det er sol. Det har jeg ikke tid eller tålmodighet til. Jeg er ganske lys, så da blir det vel ikke regnet som det som liksom skal kalles «perfekt paradise hotell kropp» men jeg elsker å vise meg frem uansett og er stolt av den. Folk liker meg for den kroppen og huden jeg har. Enkelt og greit.
Hvorfor kan ikke alle være stolt over den kroppen de har? Alle kan ikke være helt lik. Jeg synes det er naturlig å gå rundt på butikk eller andre steder i badetøy og synes det er flott når andre gjør det også🥰Så lenge de har god hygiene og ikke lukter på lang vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strides innvendig. Jeg er veldig tilhenger av personlig frihet, og at vi ikke kan forby ting bare fordi vi ikke liker det. Men så kommer vi til dette med at min frihet slutter der din frihet begynner. Det er virkelig ikke delikat å handle mat (spesielt frukt og grønt i løsvekt), som andre har stått og svettet over. 

Egentlig synes jeg det er ganske søkt at dette i det hele tatt er en problemstilling. Det handler om hvordan man behandler dem rundt seg, og hva slags respekt man ønsker å vise dem. I dette tilfellet skal det ikke mer til enn at man tar på seg litt lette sommerklær for å vise respekt til andre mennesker. Det er lov å ta hensyn til dem rundt seg, selv om det ikke er ulovlig å bare tenke på seg selv. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Elooon said:

Eneste jeg sliter med å forstå er at folk ikke kan få vise hud og gå i badetøy der man vil, at det nærmest blir skam over å se egne og andres kroppen. Kropp = Skam, dårlig folkeskikk nei det forstår jeg ikke.

Det virker som du sliter med å se ting fra andres perspektiv enn ditt eget. 

Anonymkode: d9972...46e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elooon skrev (1 time siden):

Det er langt i fra kun opererte kropper som er flotte, og ingen kropper er perfekt. Det er umulig. Flott kropp er det man jobber for selv å få og det man har. Ikke operasjon. Det varierer også hva folk synes er vakker kropp. 

Ja jeg liker å vise kropp, men er ikke noe perfekt. Slank, trent som er noe de aller fleste kan være hvis de vil, men jeg er ikke helt solbrun for jeg soler meg ikke så mye som mange andre gjør som ligger i sola hver gang det er sol. Det har jeg ikke tid eller tålmodighet til. Jeg er ganske lys, så da blir det vel ikke regnet som det som liksom skal kalles «perfekt paradise hotell kropp» men jeg elsker å vise meg frem uansett og er stolt av den. Folk liker meg for den kroppen og huden jeg har. Enkelt og greit.
Hvorfor kan ikke alle være stolt over den kroppen de har? Alle kan ikke være helt lik. Jeg synes det er naturlig å gå rundt på butikk eller andre steder i badetøy og synes det er flott når andre gjør det også🥰Så lenge de har god hygiene og ikke lukter på lang vei. 

Det er noen poenger som går over hodet ditt. Og det spiller ingen rolle at du sitter her og sier at det ikke er bare opererte kropper som er fine, når det som fremstilles som idealet er de kroppene vi ser i sosiale medier, som redigerte og filtrerte, kraftig poserte og gjerne også opererte. Og du ser jo også åpenbart for deg et sett regler eller noen normer for hvem som kan vise seg i minimal bekledning i offentligheten, de kan ikke ha mye kroppshår for eksempel, så så mye for naturlige kropper.

Dette handler kun om ditt behov for å vise deg med minst mulig klær, det handler ikke om noe høyverdig ønske om å gjøre slutt på dårlig selvtillit og komplekser hos andre. Det er et rent egoistisk behov, så du kan bare droppe å få det til å høres ut som noe mer og viktigere enn hva det er.

Og hvor skal grensene egentlig gå her? I  hvor stor grad skal enkeltindividers behov få gå på bekostning av hele gruppers frihet? Hva om jeg sier at jeg er så fryktelig glad i dyr, og jeg synes så inderlig synd på de hundene som må stå bundet utenfor mens eierne handler, så derfor synes jeg de må få komme inn i butikken? Hadde det også vært greit? Kan vi gå på tvers av alle sosiale normer, regler rundt hygiene og allergikernes behov for å ikke bli utsatt for allergener, bare fordi JEG har behov for det? Hvorfor skal i så fall du få leve ut dine behov, om jeg ikke får det?

Anonymkode: 0b8ef...515

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har helt naturlig forhold til kropp. I vårt samfunn er det naturlig med klær. Bikini hører hjemme på stranda. Man går I det for å bade og bli brun. Noe man ikke kan i en butikk. Går man i det pp gata eller butikk så er det for å vise seg frem, og det er faktisk ikke grei oppførsel. 

Mennesker som vil vise seg frem har en stor arena på Internett i dag. Det burde vel holde.

Anonymkode: 6a31f...b01

Det kan du godt få mene, men du har ikke noen andre argumenter enn at dette ikke er greit og at slikt gjør man ikke. Og da synes jeg det jeg skrev står seg ganske greit.

Anonymkode: df25a...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bør kle seg etter anledning. Personlig er jeg også drittlei av det evige kroppspresset/folk som skal kle av seg eller bruke minst klær overalt. Vis du vil vise deg fram så oppsøk arenaer for det der du treffer likesinnede, ikke tving det på andre. 

Anonymkode: 1b817...ed2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sin tid. Det tar minimalt med tid å slenge på seg litt klær om en skal inn på andres private områder, som f.eks butikker er.

Anonymkode: 03c61...cb3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er regler som har vært i mange år, sikkert siste 200 årene. Det er dog uskrevne regler  som de fleste har innrettet seg etter, en del av det som gjør samfunnet ok å leve i.
Det er først de senere år, noen har fått problemer med å følge dem… «de er jo individualister må vite» (og ja, det har sikkert vært en og annen tidligere som har slitt og). Derfor er det flere som har sett seg nødt til å påpeke dette i sine lokasjoner, så som restauranter, butikker mm. 

Anonymkode: dee0e...308

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er regler som har vært i mange år, sikkert siste 200 årene. Det er dog uskrevne regler  som de fleste har innrettet seg etter, en del av det som gjør samfunnet ok å leve i.
Det er først de senere år, noen har fått problemer med å følge dem… «de er jo individualister må vite» (og ja, det har sikkert vært en og annen tidligere som har slitt og). Derfor er det flere som har sett seg nødt til å påpeke dette i sine lokasjoner, så som restauranter, butikker mm. 

Anonymkode: dee0e...308

Ja, det er uskrevne regler og man fremstår som en med lav sosial intelligens om man ikke følger dem. 

Anonymkode: b13f3...ba3

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt til sin tid. Det tar minimalt med tid å slenge på seg litt klær om en skal inn på andres private områder, som f.eks butikker er.

Anonymkode: 03c61...cb3

Her handler det nok om at trådstarter har veldig lyst til å vise frem kroppen sin. 

Anonymkode: b13f3...ba3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kan folk gjøre som de vil. Hadde ikke likt om det var masse nakne folk i butikken, men mener heller ikke at det ikke burde vært lov. Jeg er for frihet. Man kan ikke forby noe bare fordi man ikke liker det selv.

Anonymkode: dfee2...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette handler vel mest om at normal folkeskikk har gått ut på dato. Det har aldri vært greit å flashe hud i butikken, men i gamle dager forsto folk dette av seg selv, det eneste som er nytt er at nå må det henges opp en lapp om det. 

Anonymkode: 2c6b4...26d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elooon skrev (3 timer siden):

Hjelper det egentlig på folk sitt selvbilde å dekke seg til? I så fall burde jo selvbilde øke hos folk men det virker jo som det er verre enn noen gang. Det gir ingen mening at folk ikke kan vise hud enkelte steder. Når det likevel ikke øker selvbildet hos folk. Man ser jo kroppene til folk selv med klær på. Ser fasongen, hvor slank, trent, eller tjukk personen er. Det er bare huden som skjules. At folk skal være redd hud for det gir dårlig selvbilde skjønner jeg ikke. 

At noen steder driver med regler og nekter folk å vise hud, jeg mener det hjelper bare folk med å holde selvbilde like dårlig eller blir dårligere. Istedenfor at folk må lære seg å stå i det, tåle å se andres kropp og hud, jobbe for å bygge opp sitt eget selvbilde osv. Jeg mener ikke det er positivt med slike regler, tvert imot.
Vi får se om folk får så mye bedre selvbilde av at folk må dekke seg til og kropp blir nærmest en skam å vise.

Folk reagerte mindre før og tålte mer hud og kropp. Håper det kommer tilbake. For det er ikke sunt slik det er og begynner å bli nå. 

Det har aldri vært sosialt akseptert å gå halvnaken i butikken. Det er bare tøys du finner på. 

Elooon skrev (3 timer siden):

 

 

Anonymkode: be07d...bce

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elooon
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er noen poenger som går over hodet ditt. Og det spiller ingen rolle at du sitter her og sier at det ikke er bare opererte kropper som er fine, når det som fremstilles som idealet er de kroppene vi ser i sosiale medier, som redigerte og filtrerte, kraftig poserte og gjerne også opererte. Og du ser jo også åpenbart for deg et sett regler eller noen normer for hvem som kan vise seg i minimal bekledning i offentligheten, de kan ikke ha mye kroppshår for eksempel, så så mye for naturlige kropper.

Dette handler kun om ditt behov for å vise deg med minst mulig klær, det handler ikke om noe høyverdig ønske om å gjøre slutt på dårlig selvtillit og komplekser hos andre. Det er et rent egoistisk behov, så du kan bare droppe å få det til å høres ut som noe mer og viktigere enn hva det er.

Og hvor skal grensene egentlig gå her? I  hvor stor grad skal enkeltindividers behov få gå på bekostning av hele gruppers frihet? Hva om jeg sier at jeg er så fryktelig glad i dyr, og jeg synes så inderlig synd på de hundene som må stå bundet utenfor mens eierne handler, så derfor synes jeg de må få komme inn i butikken? Hadde det også vært greit? Kan vi gå på tvers av alle sosiale normer, regler rundt hygiene og allergikernes behov for å ikke bli utsatt for allergener, bare fordi JEG har behov for det? Hvorfor skal i så fall du få leve ut dine behov, om jeg ikke får det?

Anonymkode: 0b8ef...515

Det er forskjell på hunder og mennesker. En hund i butikken er vel ikke så lurt, den kan bjeffe, bli aggressiv og bite folk, kjenne matlukt og begynner å spise på matvarer, men for min del hadde det ikke gjort noe med en hund som eieren har kontroll på i butikken. 

Det at noen får leve ut sine behov og noen ikke. Verden er urettferdig og det er ikke noe å få gjort noe med. 

Jeg går i kun badetøy og viser hud der det er lov og folk har ikke reagert negativt på det.
Følger regler der det er regler selv om noen er unødvendig og jeg er imot de. 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

For min del kan folk gjøre som de vil. Hadde ikke likt om det var masse nakne folk i butikken, men mener heller ikke at det ikke burde vært lov. Jeg er for frihet. Man kan ikke forby noe bare fordi man ikke liker det selv.

Anonymkode: dfee2...8dd

Helt riktig. 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det har aldri vært sosialt akseptert å gå halvnaken i butikken. Det er bare tøys du finner på. 

 

Anonymkode: be07d...bce

Jo det har det. Mennesker har gjort det i mange mange år. Uten problemer. Menn i bar overkropp og kvinner i bikini.

Dere som er imot. Er det galt for menn og kvinner å gå med åpen skjorte/bluse også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.7.2023 den 12.34):

Er kombinasjonen med svett, naken rygg,

ræv som nærmest detter ut av badetøyet,

dissende bilringer,

gule tånegler,

hår både her og der,

som gir en uappetittlig helhet jeg ikke vil se i matbutikker.

Anonymkode: 1703b...2df

Da får du bestille mat på Oda, Wolt, Delivia eller lignende. 

Anonymkode: 9f40f...9a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elooon skrev (39 minutter siden):

Det er forskjell på hunder og mennesker. En hund i butikken er vel ikke så lurt, den kan bjeffe, bli aggressiv og bite folk, kjenne matlukt og begynner å spise på matvarer, men for min del hadde det ikke gjort noe med en hund som eieren har kontroll på i butikken. 

Det at noen får leve ut sine behov og noen ikke. Verden er urettferdig og det er ikke noe å få gjort noe med. 

Jeg går i kun badetøy og viser hud der det er lov og folk har ikke reagert negativt på det.
Følger regler der det er regler selv om noen er unødvendig og jeg er imot de. 

Helt riktig. 

Jo det har det. Mennesker har gjort det i mange mange år. Uten problemer. Menn i bar overkropp og kvinner i bikini.

I hvilken verden? Hvertfall ikke i min  verden. 

Elooon skrev (39 minutter siden):

Dere som er imot. Er det galt for menn og kvinner å gå med åpen skjorte/bluse også?

Skjønner ikke at skikk og bruk er noe å diskutere, skjønner man ikke det så stiller man svakt og får ikke mye venner . 

Anonymkode: be07d...bce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elooon skrev (39 minutter siden):

Det er forskjell på hunder og mennesker. En hund i butikken er vel ikke så lurt, den kan bjeffe, bli aggressiv og bite folk, kjenne matlukt og begynner å spise på matvarer, men for min del hadde det ikke gjort noe med en hund som eieren har kontroll på i butikken. 

Det at noen får leve ut sine behov og noen ikke. Verden er urettferdig og det er ikke noe å få gjort noe med. 

Jeg går i kun badetøy og viser hud der det er lov og folk har ikke reagert negativt på det.
Følger regler der det er regler selv om noen er unødvendig og jeg er imot de. 

Så du skjønner at verden ikke er rettferdig, men du mener likevel at ditt behov for å være halvnaken i butikken, skal veie tyngre enn mitt behov for å slippe å få nesten naken kroppe prakket på meg bare jeg skal kjøpe en liter melk? Det er rett og slett bare ekstremt egoistisk. Du lider jo ikke på noen måte om du tar på deg en t-skjorte over badeshortsen, mens vi som ikke vil ha minimalt påkledde kropper overalt rundt oss, vi lider faktisk om vi føler det blir ubehagelig å handle mat. 

Og om det er så viktig for deg å på død og liv vise frem hele stasen, så finnes det egne arenaer for sånt. Du kan dra på nudiststrand, du kan besøke nudistsamfunn i utlandet, du kan bli med i et swingersmiljø, du kan begynne som stripper, du kan spille i pornofilm. Uansett hva du velger, så kan du der til og med vifte med ostepoppen uten at noen hever et øyenbryn. Men det er kanskje det som er problemet? At i disse miljøene er lite eller ingen klær så vanlig at du ikke hadde fått den oppmerksomheten ekshibisjonisten i deg ønsker seg? 

Anonymkode: 0b8ef...515

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest polkaolga
On 7/23/2023 at 1:30 PM, AnonymBruker said:

Ja at vi ikke vil se andre ha sex alene eller med hverandre har så klart noe med religion å gjøre.

Anonymkode: 6a31f...b01

Grad av påkledning er kultur/miljø, og religionane er forsåvidt ein del av kulturen. Kvar grensa går er helst ein vanesak/subjektivt. Men nakne kroppar gir nok litt større risiko for kontaminering (hudavfall, svette, etc), så best at folk dekker seg til litt i matbutikker uansett.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...