Gå til innhold

Regler om å kle på seg. Tåler ikke folk hud mer?


Gjest Elooon

Anbefalte innlegg

Går jeg på stranden så må jeg forvente å se mer kropp enn jeg har evt lyst til.  Men alle lager sine soner og det er et sted for mer nakenhet.

Når jeg skal kjøpe mat eller spise på restaurant,  har jeg lite lyst til å se string truser og bh osv.  Veldig rar ting å gjøre. Normalt å kle på seg før man går ut.

Jeg skjønner at noen sikkert ønsker seg en verden med naturist tema. Men de fleste ønsker ikke det. Jeg liker ikke å stå i kassa kø med bikini oppetter ryggen.

Anonymkode: 32566...0fc

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg foretrekker å slippe å se andres kropper. Om de er fulle av skavanker eller "perfekte" har ingenting å si.

På stranda må jeg bare tåle det, selvfølgelig.

Anonymkode: bab2a...ff9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respektløs. Folk kan velge å oppsøke en strand, men butikker er det ofte et behov for å oppsøke. 

Så har man alltid slike som deg, ts. De som bare nekter å innrette seg etter vanlig folkeskikk og bare skal ha rett. 

Anonymkode: 4fe13...344

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har regler for dette? Fine restauranter sikkert, men blir man nektet å gå på butikken i badedrakt? Ikke at jeg vile ha gjort det, men jeg skjønner ikke at det skal være problematisk? Menn handlet ofte i barn overkropp om sommereren, der jeg jobbet i butikk. Ikke det morsomste med svette kropper tett på, men kan man nekte dette? De er jo uansett svettte med klær på også. Hvordan er det verre å se damer i bikinitruse på butikken enn på stranda?

Anonymkode: 55211...b8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elooon skrev (40 minutter siden):

Da må folk ha bedre hygiene og barbere seg mer. At noen går rundt skikkelig hårete og med gule tånegler skal ikke gå utover alle andre. 

Ja, eller svette og full av saltvann og solkrem.. uhygienisk og ekkelt inne i butikker!

Anonymkode: ad4dc...9ab

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg besøkte et utendørsmuseum en gang i løpet av den varme perioden i juni, og da møtte jeg en gruppe på guidet omvisning, hvor flere av mennene gikk i shorts og bar overkropp. Jeg lurte på om de var oppdratt av ulver, før det gikk opp for meg at det var å fornærme ulven, for de har jo faktisk folkeskikk. 

For meg er det å ikke kunne kle på seg når man ikke lenger er på stranden eller i egen hage, bare respektløst og harry. Det er grenser for hvor mye av andres kropp jeg er interessert i å se, rett og slett, og det spiller ingen rolle hvor pen kroppen er. Faktisk tror jeg aldri jeg har sett en kropp som er så pen at det ikke er ekkelt å se den i fri dressur på butikk eller restaurant, eller på museum eller bare gatelangs i byen, for den saks skyld. Om jeg støter på noen som er veldig avkledd inne i trange lokaler, så får jeg litt noia av tanken på å komme nær dem, det blir rett og slett for intimt for meg med fremmede mennesker. Hud mot hud jeg ikke har bedt om, med fremmede mennesker, er litt ekkelt.

Så lenge folk ikke har oppdragelse og ikke kan normale koder, så må man ha regler. Men alle voksne, oppegående mennesker burde vite hvordan man kler seg for anledningen. Dog, for meg hadde det vært mindre ekkelt om noen dukket opp i brudekjole på jobb, enn at noen går i butikken i badetøy. 

Anonymkode: 0b8ef...515

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være at andre mennesker overhodet ikke er interessert i de den halvnakne kroppen din når de er ute og handler. 
Det er like logisk å kle på seg når en går fra stranda til butikken som en går påkledd hjemmefra til butikken 

Anonymkode: 606ab...6b1

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fine regler, det. Hårete mannerygger og gule tånegler vil jeg slippe å se når jeg handler mat.

Anonymkode: 1703b...2df

gule tånegler slipper du da ikke, det er ingen regler mot åpne sko.

Anonymkode: 903f4...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at det er et så stort problem for folk å dra på seg shorts/skjorte eller kjole. Det er jo ikke slik at man må på butikken hvert kvarter så det blir slitsomt å kle av og på seg heller liksom

Nei, jeg vil ikke se folk i badetøy sprade rundt blant matvarer osv og syns det er fint at flere butikker har det som en regel at folk får kle mer på seg. 
Badetøy er jo nettopp det.. Badetøy. Da får man holde seg på badeplasser om man skal oppholde seg på offentlige steder iført badetøy

Anonymkode: 733ed...253

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det noen som har regler for dette? Fine restauranter sikkert, men blir man nektet å gå på butikken i badedrakt? Ikke at jeg vile ha gjort det, men jeg skjønner ikke at det skal være problematisk? Menn handlet ofte i barn overkropp om sommereren, der jeg jobbet i butikk. Ikke det morsomste med svette kropper tett på, men kan man nekte dette? De er jo uansett svettte med klær på også. Hvordan er det verre å se damer i bikinitruse på butikken enn på stranda?

Anonymkode: 55211...b8d

I syden ser man ofte skilt om at det er påbudt med tskjorte. 

Anonymkode: d9972...46e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet! Ikke er det lov å gå på butikken naken, ikke er det lov å sette seg utenfor butikken å runke heller. Folk er så redde for andres seksualliv! Vi er så ekstremt religiøse her i landet.

Anonymkode: bdbeb...c15

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekkelt med svette kropper og nesten nakne kjønnsorgan sammen med mat, spesielt ved disker som salatbaren, ferskvarer.  
kan sees på som uhygienisk.

 

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elooon skrev (1 time siden):

Hva synes du om regler om å kle på seg andre steder enn stranda, for eksempel ikke lov å gå i butikken i badeshorts/bikini? 

Jeg synes det er idiotisk!

Om jeg vil gå slik jeg går på stranda, hvorfor skal jeg ikke få lov til det? Jeg har ingen problem med å vise kroppen min.
Hvorfor kan ikke folk gå som de vil? Kan ikke ett menneske få være stolt av kroppen sin mer? Er det huden, ryggen og magen som er så fælt å vise? Ingen som går naken når de går i bikini og badeshorts. Ingen kjønnsorganer som kommer fram. Helt tullete når det skal være så ille å vise hud. 

Fordi man vanligvis ikke går med vått undertøy fylt med sand i butikken? 

Anonymkode: f412a...7b9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom man ikke forstår at feil/manglende påkledning kan virke respektløst, mangler det noe i oppdragelsen.

Jeg er vant til at man tar på seg på overkroppen når man setter seg til bords, alle kjønn, barn og voksne. Jeg har for så vidt også alltid tatt på meg en t-skjorte eller kjole når jeg går i kiosken på stranda. Aldri vært komfortabel med å gå rundt i bikini.

Venner som er oppvokst i typiske sommerbyer går ikke en gang i shorts når de drar til byen. Den slags oppførsel er forbeholdt sommergjester.

Anonymkode: e3fe3...e44

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg vet! Ikke er det lov å gå på butikken naken, ikke er det lov å sette seg utenfor butikken å runke heller. Folk er så redde for andres seksualliv! Vi er så ekstremt religiøse her i landet.

Anonymkode: bdbeb...c15

Dette har da ingenting med religion å gjøre. Selv vi ateister har dannelse og er i stand til å ta hensyn til andre mennesker. 

Anonymkode: e3fe3...e44

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg vet! Ikke er det lov å gå på butikken naken, ikke er det lov å sette seg utenfor butikken å runke heller. Folk er så redde for andres seksualliv! Vi er så ekstremt religiøse her i landet.

Anonymkode: bdbeb...c15

Ja at vi ikke vil se andre ha sex alene eller med hverandre har så klart noe med religion å gjøre.

Anonymkode: 6a31f...b01

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette har da ingenting med religion å gjøre. Selv vi ateister har dannelse og er i stand til å ta hensyn til andre mennesker. 

Anonymkode: e3fe3...e44

Vi ateister tar hensyn til andre mennesker ved å ikke kreve at de skal kle seg slik vi pålegger dem å kle seg. Det er bare religiøse som prøver å påtvinge andre en viss kledsel og påfører de som ikke kler seg ifølge religionen deres en masse skam.

Anonymkode: bdbeb...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av respekt så synes jeg man kan kle på seg, krever jo ikke akkurat så mye å ta på seg en t-skjorte og shorts eller en kjole over bikinien. Gjør det selv og det er jo virkelig ikke noe stress.

Synes det er rart at man må gå så langt at man må lage regler om dette. En venn av meg som driver butikk måtte henge opp lapp om at folk ikke måtte komme inn i butikken dryppende våte... Er jo helt tragisk at man ikke selv skjønner hva som er ok og ikke. Man tørker seg og tar på klær når man går inn i butikk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan egentlig ikke si jeg bryr meg om hva folk går, eller ikke går med. Folk kan gå nakne på butikken om de vil for min del. Har gått på butikken med shorts og bikinitopp selv. Tenker at de som reagerer så voldsomt på det kan finne andre ting å bry seg om. 

Anonymkode: b66a4...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg vet! Ikke er det lov å gå på butikken naken, ikke er det lov å sette seg utenfor butikken å runke heller. Folk er så redde for andres seksualliv! Vi er så ekstremt religiøse her i landet.

Anonymkode: bdbeb...c15

Det er kun i Norge og tilsvarende land at man har et så umodent forhold til kropp at man trekker likhetstegn mellom nakenhet og sex.

I Frankrike har man på naturiststeder butikker der det er helt naturlig å handle naken, og ikke en sjel legger noe seksuelt i dette.

P3 sjekker ut – 2. Nakenbyen:

https://tv.nrk.no/serie/p3-sjekker-ut/sesong/2/episode/2

Sitat

Silje Ese synes pupp og tiss er for privat. I nakenbyen Montalivet gjør folk de mest hverdagslige ting. Hvordan er det å leve sammen når man hele tiden er på sitt mest private?

Se også denne dokumentaren:

Naken

https://tv.nrk.no/program/KOID75004620

Sitat

Vi møter de som skammer seg over egne kropper, de som utfordrer skammen og aktivister som kjemper mot nakenforbud. Jan utfordrer sitt eget kroppsbilde.

Anonymkode: 3214d...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...