Gå til innhold

Hva gjør vi nå? Med garderobe spørsmålet når mange mener det ikke er bare 2 kjønn?


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

10 hours ago, GrønnNellik68 said:

Binære, transer, født i feil kropp osv

Binære? Altså menn eller kvinner? De har vel allerede en garderobe hver. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk får nå bare gå der de føler seg komfortable. Er ikke så vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rufs skrev (6 timer siden):

Binære? Altså menn eller kvinner? De har vel allerede en garderobe hver. 

Leste akkurat en tråd her om to jenter i klassen til ei i ungdomsskolen som definerte seg som binære. Altså verken jente eller gutt. Derfor dette spørsmålet dukket opp i mot hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (1 time siden):

Leste akkurat en tråd her om to jenter i klassen til ei i ungdomsskolen som definerte seg som binære. Altså verken jente eller gutt. Derfor dette spørsmålet dukket opp i mot hodet. 

De kaller seg ikkebinære. Lurt å lære seg forskjellen i det minste, siden du har opprettet tråden.

Anonymkode: 86928...909

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De kaller seg ikkebinære. Lurt å lære seg forskjellen i det minste, siden du har opprettet tråden.

Anonymkode: 86928...909

Så de skal ikke i garderoben i det hele tatt? De må jo velge en

Anonymkode: f9296...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva folk mener er i grunn irrelevant. Biologisk er det bare to kjønn. I sjeldne tilfeller blir folk født som begge kjønn, men det er fortsatt bare XX og XY kromosom.

Så det burde fortsette som det er nå også kan folk som er krenka av det dusje hjemme.

Anonymkode: 86e00...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mye diskusjoner rundt dette, men er det overhode en relevant problemstilling?

I min verden tenker jeg at en transkvinne, som ikke har operert «understellet», aldri i verden ville nærmet seg kvinnegarderoben. Både fordi man har forståelse for at kuk i kvinnegarderoben ikke på noe som helst vis er ønsket, og fordi det må være en belastning å måtte «vise frem» et kjønnsorgan som ikke er i samsvar med kjønnet. Det samme med transmenn.

Er det overhode noen som har opplevd dette garderobeproblemet in real life? 

Anonymkode: cecf5...919

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så de skal ikke i garderoben i det hele tatt? De må jo velge en

Anonymkode: f9296...23a

Vet ikke jeg vel. Jeg bare skriver hva de kaller seg, siden ts skrev feil.

Anonymkode: 86928...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Så mye diskusjoner rundt dette, men er det overhode en relevant problemstilling?

I min verden tenker jeg at en transkvinne, som ikke har operert «understellet», aldri i verden ville nærmet seg kvinnegarderoben. Både fordi man har forståelse for at kuk i kvinnegarderoben ikke på noe som helst vis er ønsket, og fordi det må være en belastning å måtte «vise frem» et kjønnsorgan som ikke er i samsvar med kjønnet. Det samme med transmenn.

Er det overhode noen som har opplevd dette garderobeproblemet in real life? 

Anonymkode: cecf5...919

Det er ikke et stort problem, men det betyr ikke at problemet ikke eksisterer. Og etter det jeg har lest oppstår problemet når "ekstreme" personer fra trans-miljøet trumfer gjennom sine rettigheter og noen ønsker å utnytte det rommet som oppstår. Da får man "Ole" som insisterer på å hete "Eva" som med skjegg og rosa hårstrikk påberoper seg adgang til damegarderobe og kvinnefengsel. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elooon skrev (19 timer siden):

Jeg vet godt hva trans er men det endrer ikke min mening. Mannlig kjønnsorgan = herregarderoben. Kvinnelig kjønnsorgan = kvinnegarderoben. 

Så da deler du gjerne garderobe med meg? Når jeg kommer inn døra ser du en skalla fyr med helskjegg. Når jeg begynner å kle av meg ser du heldekkende pels på hele kroppen. Når jeg drar av meg buksa... vel, jeg kommer neppe så langt, for jeg blir vel kjeppjaga ut døra lenge før det.

Kanskje jeg må gjøre det slik: det øyeblikket jeg kommer inn døra trekker jeg ned bukse og undikk, peker mot skrittet og roper "Se alle sammen! Ingen penis!"  Så kan jeg fortsette å skifte i visshet om at alle er komfortable med meg. Vel, i alle fall du.

Eller skal jeg bare trosse kjønnsorganregelen din og tusle inn i  herregarderoben?

 

Anonymkode: 19073...c02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har man utover-tiss, så går man i en garderobe. 

hvis man har innover-tiss, så går man til den andre garderoben. 

Anonymkode: 4b918...cce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elooon
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så da deler du gjerne garderobe med meg? Når jeg kommer inn døra ser du en skalla fyr med helskjegg. Når jeg begynner å kle av meg ser du heldekkende pels på hele kroppen. Når jeg drar av meg buksa... vel, jeg kommer neppe så langt, for jeg blir vel kjeppjaga ut døra lenge før det.

Kanskje jeg må gjøre det slik: det øyeblikket jeg kommer inn døra trekker jeg ned bukse og undikk, peker mot skrittet og roper "Se alle sammen! Ingen penis!"  Så kan jeg fortsette å skifte i visshet om at alle er komfortable med meg. Vel, i alle fall du.

Eller skal jeg bare trosse kjønnsorganregelen din og tusle inn i  herregarderoben?

 

Anonymkode: 19073...c02

Hvorfor skulle jeg reagere på det? Jeg bryr meg ikke om hvem som er i samme garderobe som meg for jeg driver ikke å stirrer på andres kropper. Jeg har nok med min egen kropp, dusje den og skifte klær. For min del kan jeg dele garderobe med hvem som helst.

Jeg synes bare det blir for dumt med flere garderober enn herre og kvinne garderober. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Så mye diskusjoner rundt dette, men er det overhode en relevant problemstilling?

I min verden tenker jeg at en transkvinne, som ikke har operert «understellet», aldri i verden ville nærmet seg kvinnegarderoben. Både fordi man har forståelse for at kuk i kvinnegarderoben ikke på noe som helst vis er ønsket, og fordi det må være en belastning å måtte «vise frem» et kjønnsorgan som ikke er i samsvar med kjønnet. Det samme med transmenn.

Er det overhode noen som har opplevd dette garderobeproblemet in real life? 

Anonymkode: cecf5...919

Bingo. Tviler på at dette ikke er en reell problemstilling i det hele tatt, kun teoretisk.

Jeg kjenner flere transkvinner som ikke en gang tør nærme seg en kvinnegarderobe, ei heller en mannegarderobe. Flere av dem er i prosessen mot å få kjønnskorrigerende kirurgi, blant annet for å kunne trygt bruke garderober.

Anonymkode: e51b4...0f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror eneste løsningen er at dt blir fellesgarderober med fellesdusj for alle. Litt nakenhet har aldri skadet noen. De som har problem med dette, kan jo skifte hjemme.

Anonymkode: 0dc11...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 15.22):

Vel, det er et komplekst tema, og nå skal ikke jeg påstå at jeg forstår alt av hvordan det er å være trans, for det gjør jeg virkelig ikke.

Men si at du føler du er født i feil kropp, du kjemper mot ditt "biologiske" kjønn hele livet, du føler virkelig ikke du er mann/kvinne - men samfunnet er veldig opptatt av å putte deg i en av de båsene, det meste av livet har du vel blitt puttet i en bås du ikke føler du er. Da kan det nok føles problematisk at du blir bokstavelig talt puttet inn i en bås basert på kjønnsorganet ditt? Du prøver å bli akseptert som kvinne, men må gå i herregarderoben.

Og ikke at det er så mye tryggere, vi maser mye om at vi ikke vil se penis i herregarderobe, men transpersoner er mye utsatt for hets, trakassering og voldtekt. Så det er vel ikke koselig for en transkvinne å gå inn i en herregarderobe heller.

Anonymkode: 805b6...804


Hvorfor skal en transpersons lette ubehag av å dusje i ‘feil bås’ trumfe alle andres følelser, behov og utrygghet?

Er det viktigere at en transperson skal slippe lett forbigående psykisk ubehag, enn at innvandrerkvinner og jenter skal kunne delta i sport og trening?

Er det lette ubehaget av å dusje i en dusj som føles feil (?!) viktigere enn at unge jenter og små barn skal slippe å se en penis for første gang i et lite rom hvor de skal kle seg nakne?

Er det viktigere enn at kvinner som har vært utsatt for overgrep og voldtekt skal kunne delta i det offentlige rom, uten å være redd for å møte en penis?

Jeg synes faktisk ikke det, og at det er et urimelig krav, som går på bekostning av mange andre sårbare grupper vi ønsker å legge særskilt til rette for i samfunnet.

Å velge å inkludere transpersoner slik, det er også å ekskludere andre.

 

AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 15.47):

Hva skjedde med åpenhet rundt kropp og kroppsaksept? Et dameskilt på ei dør stopper ikke potensielle voldtektsmenn, så hva er det som er så skremmende med å slippe til de som føler seg mest komfortabel i damegarderoben?

Anonymkode: be4fa...a6d


Kvinner lærer fra de er små jenter å passe seg for menn. Alltid. Vurdere om de er trygge. Tenke på om de gjør eller sier noe som kan ‘feiltolkes’ av menn. Og likevel bli utsatt for seksuell trakassering og overgrep. Hender som klemmer i smug. Kropper som stopper deg presser deg fast. Selv småjenter får beskjed om å passe seg for småguttene som slår, dytter og klyper - for det er jo bare sånn gutter viser de liker deg.

For enhver kvinne er en mann og en penis en potensiell trussel.

Det er en hverdag og liv som menn generelt ikke ser. Og menn som vil leve som kvinner er visst like totalt blinde. Ikke så rart, de har hatt privilegiet å vokse opp som gutter.

Grunnen til at vi overhode har kjønnsdelte garderober er kvinners sikkerhet.

Før kunne en bortvise en mann som forsøkte å ta seg inn i damegarderoben. Han ville ikke fått tilgang på lokalet igjen - av hensyn til kvinners sikkerhet og mulighet til å få bytte tøy uten å være nervøse og redde.

Idag kan du ikke det.

I Norge har vi selvidentifikasjon. Du trender bare å si at du er kvinne, og derved kreve å behandles som en kvinne. Inkludert garderober. Med fullt skjegg og penis om du vil. Du kan også sende inn et skjema til Skatteetaten og få nytt juridisk kjønn - uten å engang ha snakket med en lege eller psykolog  om at du vil være kvinne.

 

 

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Sånn gjør man det på Island. 
så enkelt og så inkluderende. 💕

IMG_1587.jpeg

Anonymkode: 0e94c...8aa

 

Funker ikke.

Transkvinnene vil ikke bruke egne garderober - som jo hadde vært en fornuftig løsning.

Det blir sett på som ekskludering og de ønsker det skal være ulovlig forskjellsbehandling. For de er jo kvinner, og vil være i damegarderoben. Koste hva det koster vil. For alle andre.
 

 

Nekinn@ skrev (23 timer siden):

Samme hva jeg måtte mene om pedofile og incels, så har de ingenting i denne debatten å gjøre - hadde jeg vært en av dem som strevde med kjønnsidentiteten min så forstår jeg godt at man velger å frastå fra å debattere når det er her listen ligger...


Jo, det har de.

Men transaktivister vet at dette er et umulig punkt, så de forsøker stadig å kvele den debatten med støy.

Fordi.

Når en kan selvidentifisere som transkvinne/mann - slik det er i Norge idag - så åpner en også døren for at andre grupperinger kan misbruke ordningen.

Du trenger ikke operere deg eller ta hormoner for å være transkvinne/mann.  Det finnes ingen kriterier eller godkjennelsesordning.

Slik reglene er idag, kan hvem som helst kalle seg trans - og gå inn i garderoben til det motsatte kjønn. Og ingen kan nekte dem adgang.

Vi har foreløpig ikke hatt saker på det i Norge, men det skjer alt andre steder.

Dess vanligere det blir med åpne transkvinner i damegarderoben, dess mer senkes terskelen for andre som ønsker tilgang til å se nakne kvinner, jenter og barn.

Og vi har ingen måte å skille på hvem som er hvem.
 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så mye diskusjoner rundt dette, men er det overhode en relevant problemstilling?

I min verden tenker jeg at en transkvinne, som ikke har operert «understellet», aldri i verden ville nærmet seg kvinnegarderoben. Både fordi man har forståelse for at kuk i kvinnegarderoben ikke på noe som helst vis er ønsket, og fordi det må være en belastning å måtte «vise frem» et kjønnsorgan som ikke er i samsvar med kjønnet. Det samme med transmenn.

Er det overhode noen som har opplevd dette garderobeproblemet in real life? 

Anonymkode: cecf5...919

 

Ja, det er alt et problem i f.eks USA. Jenter blir utsatt for seksuell trakkassering på skoletoalett. Hele idrettslag er blitt ekskludert fra å få konkurrere, fordi tenåringsjenter ikke ønsket å dele garderobe med en transjente med intakt penis.

I England har NHS måtte sende ut oppfordring om at transkvinner ikke skal møte til underlivsundersøkelser - fordi de ikke har noen livmor.

Fordi gruppen transpersoner er todelt.

Det er noen som er rasjonelle og bare vil leve sitt liv som kvinne, i fred og ro, men også tenker på andre, og generelt er omtenksomme. Slik du beskriver.

Men det er også en annen gruppe, som lager mye av støyen på nett og i debatt. Som egentlig mer tenner seksuelt på tanken av å kle seg ut som en kvinne, spille rollen som kvinne. Og som får ultimat tenning av å presse seg på andre, helst kvinner, i sårbare situasjoner som bl.a garderober.

For denne gjengen er det mye maktspill. Å ta å gå kvinnegarderoben med sin ‘damepenis’ er noe de får et kick ut av. Penis i damegarderoben er hele poenget.

Og vi har heller ingen måte å skille disse to gruppene med dagens regler for selvidentifisering.

Sier noen de er en kvinne så skal de slippe inn. Om det er fengsel, garderober eller kvinnesport. Og kvinner som protesterer skal kues til stillhet og la seg utnytte ved å sette stygge merkelapper på dem. :( 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 53d2a...90f

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elooon skrev (4 timer siden):

Hvorfor skulle jeg reagere på det? Jeg bryr meg ikke om hvem som er i samme garderobe som meg for jeg driver ikke å stirrer på andres kropper. Jeg har nok med min egen kropp, dusje den og skifte klær. For min del kan jeg dele garderobe med hvem som helst.

Jeg synes bare det blir for dumt med flere garderober enn herre og kvinne garderober. 


Lett for en mann å si.

Som ikke har måttet lære fra de var små jenter hvordan en må passe seg for gutter og menn.

Ikke blitt utsatt for blikk, gester, frekke fingre, ‘morsomme’ klaps, ‘uskyldig’ hånd på puppen, kommentarer på kropp, blitt omtalt som kun kroppsdeler, ikke måttet ha avtaler om venninne vakter på byen, ikke vært redd for å gå alene hjem, ikke tatt en busstopp ekstra når han som sitter litt for nært inntil deg på bussen peser i ører ditt, ikke måtte lære å unngå at erigert penis blir presset mot deg i en klem, eller hvordan unngå at kafekunden stikker hånda oppi skjørtet ditt osv osv.

Jenter og kvinner føler stress og ubehag rundt menn med klær på i veldig mange hverdagssituasjoner. Å måtte risikere å treffe på en naken penis i garderoben vil rett og slett ikke være greit. Og måtte kle av seg i samme rom.

Mange jenter og kvinner vil slutte med sport, trening og idrett.

Det har ikke noe med fobi mot folk som ønsker å leve som motsatt kjønn å gjøre. Det handler om menn. Og en transkvinne med penis vil bli sett og oppfattet som mann, uansett utseende ellers.

Penis er trussel om maktmisbruk for kvinner. Vi har opplevd det så mange ganger før. Så ja, vi er på vakt og oppmerksomme på det rundt oss. Vi har vært nødt til det siden vi var små jenter.

 

 

Anonymkode: 53d2a...90f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, AnonymBruker said:

Bingo. Tviler på at dette ikke er en reell problemstilling i det hele tatt, kun teoretisk.

Jeg kjenner flere transkvinner som ikke en gang tør nærme seg en kvinnegarderobe, ei heller en mannegarderobe. Flere av dem er i prosessen mot å få kjønnskorrigerende kirurgi, blant annet for å kunne trygt bruke garderober.

Anonymkode: e51b4...0f4

Når dette er tilfellet har vi tapt som samfunn. En spesiell ondskap som nedgraderer mennesker på det verste.

 

Anonymkode: 27c60...071

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, GrønnNellik68 said:

Leste akkurat en tråd her om to jenter i klassen til ei i ungdomsskolen som definerte seg som binære. Altså verken jente eller gutt. Derfor dette spørsmålet dukket opp i mot hodet. 

Ikke-binære, med trykk på ikke der altså. Vesentlig forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:


Lett for en mann å si.

Som ikke har måttet lære fra de var små jenter hvordan en må passe seg for gutter og menn.

Ikke blitt utsatt for blikk, gester, frekke fingre, ‘morsomme’ klaps, ‘uskyldig’ hånd på puppen, kommentarer på kropp, blitt omtalt som kun kroppsdeler, ikke måttet ha avtaler om venninne vakter på byen, ikke vært redd for å gå alene hjem, ikke tatt en busstopp ekstra når han som sitter litt for nært inntil deg på bussen peser i ører ditt, ikke måtte lære å unngå at erigert penis blir presset mot deg i en klem, eller hvordan unngå at kafekunden stikker hånda oppi skjørtet ditt osv osv.

Jenter og kvinner føler stress og ubehag rundt menn med klær på i veldig mange hverdagssituasjoner. Å måtte risikere å treffe på en naken penis i garderoben vil rett og slett ikke være greit. Og måtte kle av seg i samme rom.

Mange jenter og kvinner vil slutte med sport, trening og idrett.

Det har ikke noe med fobi mot folk som ønsker å leve som motsatt kjønn å gjøre. Det handler om menn. Og en transkvinne med penis vil bli sett og oppfattet som mann, uansett utseende ellers.

Penis er trussel om maktmisbruk for kvinner. Vi har opplevd det så mange ganger før. Så ja, vi er på vakt og oppmerksomme på det rundt oss. Vi har vært nødt til det siden vi var små jenter.

 

 

Anonymkode: 53d2a...90f

Det er akkurat fobi og forakt mot transkvinner det har med å gjøre. Hvorfor legger du ansvaret for menns oppførsel på transkvinner?

Anonymkode: 27c60...071

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (På 21.7.2023 den 19.38):

 

Historien er: Jeg så en mann i badetøy i Drøbak. Så må man roe seg litt ned. hvorfor snakker vi om småjenter og pedofili? dette synes jeg er Creepy. Hva foregår i sladreklubben i Drøbak?

Nei-

Dette var en mann i damegarderoben.

Anonymkode: c83c2...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...