Gå til innhold

Svigerfar leste privat post

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kommer nok ingen vei med å anmelde når du selv har gitt ham tilgang. Det er ikke bare dumt å dele bankID med noen, det er brudd på avtalen med banken, og banken har full rett til å sperre bankIDen og ikke gi deg ny.

Anonymkode: 63633...f87

Dette. Man skal ikke dele bankid med sin egen partner engang. Dette er allmennkunnskap. 

Anonymkode: 84afa...28f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om jeg noen gang helt hadde tilgitt det, syns det er mye verre enn feks han tok ting/penger av meg. Ikke ta noe skyld eller skam - det er bare hans. 

kjenner jeg meg selv rett hadde jeg nok lukket den døra og ikke orket å forholde meg til han. Men det er sikkert bedre å ta praten når det har gått litt tid (og du og mannen har håndtert litt sammen), og kreve sviger for svar 

Anonymkode: 8e3f8...38f

Jeg kommer ikke til å ta kontakt med han. Ønsker han skal ta kontakt med oss og forklare hvorfor han mente det var OK og selvsagt gi oss en ordentlig unnskyldning. Men forholdet mellom meg og svigerfar blir nok aldri det samme, iallefall ikke fra mitt perspektiv. 

Anonymkode: 5df12...a03

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette. Man skal ikke dele bankid med sin egen partner engang. Dette er allmennkunnskap. 

Anonymkode: 84afa...28f

Jeg skjønner selvsagt dette, men vi trengte hjelpen såpass mye. Vi var i en krise. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner selvsagt dette, men vi trengte hjelpen såpass mye. Vi var i en krise. 

Skjønner ikke hvorfor ikke du selv eller samboer kunne logge inn 🙄 

Anonymkode: c88de...60c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kommer nok ingen vei med å anmelde når du selv har gitt ham tilgang. Det er ikke bare dumt å dele bankID med noen, det er brudd på avtalen med banken, og banken har full rett til å sperre bankIDen og ikke gi deg ny.

Anonymkode: 63633...f87

Jeg vet ikke, men jeg ville som sagt undersøkt muligheten. Det er jo uansett ikke lov til å åpne andres post. Det gjelder også dersom noen skulle hjelpe meg å ta inn posten. Dersom jeg spurte om de kunne åpne et brev fra en avsender vil det heller ikke bety les alt du kommer over. At hun har delt ut bankid og at han har misbrukt det er jo to forskjellige saker. Ingen av dem skulle gjort det, men det fritar ikke han fra all skyld at hun også har gjort noe dumt. 

Anonymkode: a5b8e...ca4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som konkret vet hva lovverket sier her egentlig? Hvis man har latt et brev være tilgjengelig for andre og de leser det uten samtykke, kan man anmelde? Jeg vet at man kan bli straffet hvis man faktisk åpner et brev men hvis man leser et brev som er åpnet fra før og som tilfeldigvis er tilgjengelig? 

Dette blir litt på siden av tråden men jeg har vært borti denne situasjonen en gang tidligere med en venn og valgte og valgte å ikke anmelde han. Brevet lå i en åpen skuff.

Anonymkode: 9d7cb...cb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uansett om det hadde vært ting du hadde gjort eller blitt utsatt for så skulle ikke svigerfaren din lese din private post. Det er et kjempe overtramp! 

men det er bra mannen din vet om det som står der så du ikke i tillegg må fortelle han det! 

føler veldig med deg! Du har all rett til å være kjempe sint 

Anonymkode: 9c9c5...43c

Tusen takk ❤️ Hadde vært enklere om det var informasjon fra politi om fartsbot eller nasking egentlig, men akkurat denne informasjonen er så personlig og vond. Tok meg 20 år og fortelle min egen mor om det, og nå har han tatt seg friheten til å lese seg til det på eget initiativ uten tillatelse. Huff :( 

• Liker 2
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor ikke du selv eller samboer kunne logge inn 🙄 

Anonymkode: c88de...60c

Jeg forstår at det er vanskelig å skjønne, men tro meg det var midt i en vanskelig krise. Jeg ønsker ikke si mer da jeg ikke vil bli gjenkjent. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Føler veldig med deg. Det hjelper på en måte ikke at han beklager heller, lest er lest. Jeg hadde vært både lei meg og fullstendig rasende. Svigerfar har jo misbrukt din tillit på det groveste. Jeg ville først og fremst «forsikret meg» om at han ikke under noen omstendigheter går videre til andre med det han har lest. Dette hadde jeg vært så klokkeklar på at han ikke turde noe annet enn å holde det for seg selv. Så hadde jeg nok sagt noe om at jeg forventet at dette aldri noen gang ble snakket om igjen under noen som helst omstendigheter (litt avhengig av hvilken informasjon han nå sitter på så klart). Så hadde jeg aldri klart å få et normalt forhold til svigerfar igjen. 

Anonymkode: 6e234...d6f

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som konkret vet hva lovverket sier her egentlig? Hvis man har latt et brev være tilgjengelig for andre og de leser det uten samtykke, kan man anmelde? Jeg vet at man kan bli straffet hvis man faktisk åpner et brev men hvis man leser et brev som er åpnet fra før og som tilfeldigvis er tilgjengelig? 

Dette blir litt på siden av tråden men jeg har vært borti denne situasjonen en gang tidligere med en venn og valgte og valgte å ikke anmelde han. Brevet lå i en åpen skuff.

Anonymkode: 9d7cb...cb2

Det står i loven:

åpner brev eller annen lukket skriftlig meddelelse som er adressert til en annen, eller på annen måte skaffer seg uberettiget tilgang til innholdet

Men jeg tviler man kan ta det som «åpner brev» når det er allerede åpnet digitalt, og det er ikke uberettiget tilgang i dette tilfellet. Noen har gitt han tilgangen; uansett om man må tenke han skulle ha den for X og Y. Han kunne like så godt tatt opp lån og hva ikke i deres navn. 

Anonymkode: 1b07c...d73

AnonymBruker
Skrevet

Legger til at det er dobbelt tillitsbrudd at han kontakter din partner for å diskutere det han har lest - uten å vite noe om dette er informasjon som din partner kjenner til. Han høres virkelig ikke helt god ut, jeg hadde altså vært så rasende. Å det hadde jeg ikke lagt skjul på. Men som nevnt i tidligere innlegg så tenker jeg at det første dere må gjøre er å stoppe han fra å fortelle dette videre. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Føler veldig med deg. Det hjelper på en måte ikke at han beklager heller, lest er lest. Jeg hadde vært både lei meg og fullstendig rasende. Svigerfar har jo misbrukt din tillit på det groveste. Jeg ville først og fremst «forsikret meg» om at han ikke under noen omstendigheter går videre til andre med det han har lest. Dette hadde jeg vært så klokkeklar på at han ikke turde noe annet enn å holde det for seg selv. Så hadde jeg nok sagt noe om at jeg forventet at dette aldri noen gang ble snakket om igjen under noen som helst omstendigheter (litt avhengig av hvilken informasjon han nå sitter på så klart). Så hadde jeg aldri klart å få et normalt forhold til svigerfar igjen. 

Det er litt her jeg er. Jeg skjønner jo at vi nå komme oss forbi det på et eller annet vis, men akkurat nå er det fælt. Er vondt da jeg i utgangspunktet har et godt forhold til svigerfar og jeg stolte jo mer på han enn de fleste andre nettopp fordi han vi alltid har kommet overens, men det er jo helt ødelagt nå. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ikke bare er han frekk nok til å lese, men han ringer fordi han vil snakke om det han har lest også? Jeg hadde undersøkt mulighetene mine for å anmelde. Ja, du hadde gitt han tilgang, men ikke tillatt han dette. Hvis jeg gir svigerfar nøkler for å vanne blomster står han ikke fritt til å rane meg for alt jeg eier. 

Anonymkode: a5b8e...ca4

Siden hun ga tilgang til bank-id så vil en anmeldelse kunne medføre at hun mister tilgangen til bankid. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen takk ❤️ Hadde vært enklere om det var informasjon fra politi om fartsbot eller nasking egentlig, men akkurat denne informasjonen er så personlig og vond. Tok meg 20 år og fortelle min egen mor om det, og nå har han tatt seg friheten til å lese seg til det på eget initiativ uten tillatelse. Huff :( 

Det jeg ikke helt skjønner , er om hvorfor han i etterkant ringte din samboer for å diskutere det han hadde lest. Han måtte da vel skjønne at dette var særdeles sensitiv info.  og galt 🥹

AnonymBruker
Skrevet

Legger til at det er dobbelt tillitsbrudd at han kontakter din partner for å diskutere det han har lest - uten å vite noe om dette er informasjon som din partner kjenner til. Han høres virkelig ikke helt god ut, jeg hadde altså vært så rasende. Å det hadde jeg ikke lagt skjul på. Men som nevnt i tidligere innlegg så tenker jeg at det første dere må gjøre er å stoppe han fra å fortelle dette videre. 

Altså. Jeg kunne vært tilbøyelig til å tenke: min feil, hvis jeg gav noen tilgang på den måten. MEN det som for meg er hårreisende er at personen som har lest informasjonen skal dele den videre. Det er helt sykt faktisk. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Han er ikke den typen som sladrer, men jeg kan fint se for seg at han deler det med konen. Når hun får vite hvordan han har fått tak i informasjonen, så kommer nok hun til å si sitt til han tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (Akkurat nå):

Det jeg ikke helt skjønner , er om hvorfor han i etterkant ringte din samboer for å diskutere det han hadde lest. Han måtte da vel skjønne at dette var særdeles sensitiv info.  og galt 🥹

Det kan være det er noe han anser som angående samboeren? At han burde vite om det? Som han anså som essensielt at han vet som hans sønn? Man kan jo spekulere i hundre ting, men det kan være fx «Dna resultatet er tilbake og datteren er ikke biologiske datter av samboeren». Jeg sier ikke dette er tilfellet her; men jeg føler det er noe i den gata for at man skal plukke opp telefonen og måtte diskutere noe i en annens post…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han er ikke den typen som sladrer, men jeg kan fint se for seg at han deler det med konen. Når hun får vite hvordan han har fått tak i informasjonen, så kommer nok hun til å si sitt til han tror jeg. 

Det håper jeg hun gjør. At hun tør å sette han på plass! 

AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (1 minutt siden):

Enig, men det sier litt om forholdet mellom svigerfar og mannen min. Min mann er bortimot redd for å si imot faren. Faren kan si og gjøre hva faen han vil og min mann vil finne en unnskyldning. Men denne gang sier mannen at han har gått for langt… men det er jo åpenbart. 

AnonymBruker
Skrevet

Altså. Jeg kunne vært tilbøyelig til å tenke: min feil, hvis jeg gav noen tilgang på den måten. MEN det som for meg er hårreisende er at personen som har lest informasjonen skal dele den videre. Det er helt sykt faktisk. 

Ja, godt sagt 👍Det er faktisk helt sykt. Tenk å kontakte partner, uten å vite om dette er kjent for partner - for en fæl ting å gjøre. Får helt vondt inni meg av TS.  Er også derfor jeg ville sørget for å prate med han så fort som mulig (ville muligens overlatt den samtalen til partner i første omgang fordi jeg ikke hadde klart å besinne meg) for å være tydelig på at informasjonen ikke skal deles med noen andre. Jeg tenker jo at han kan være potensiell til å gjøre det. Bare det at han ikke hadde tid til å prate om det forteller vel en del. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...