AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #1 Skrevet 18. juli 2023 For å gjøre en lang historie kort; Svigerfar har hatt tilgang på bankid i forbindelse med økonomisk oppgjør (det er ikke relativt til spørsmålet så ikke heng dere opp i det) men det har nå kommet frem til at han har lest svært sensitiv og privat post i Digipost tiltross for at han har garantert at bankid kun skulle brukes som avtalt i forbindelse med økonomi. Hvordan skal jeg reagere? Det er sensitiv og personlig info, inkludert sykehistorie i det han har lest. Hvordan hadde du reagert? Har skiftet passord allerede. Anonymkode: 5df12...a03 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #2 Skrevet 18. juli 2023 Jeg tenker at den som er så dum at han deler ut sin høyst personlige bankID, får skylde seg selv. Det der er bare ren idioti. Det er mulig å gi andre tilgang til f.eks. Skattemeldingen, dersom det er behov for det. Gå for den løsningen neste gang. Anonymkode: 4f64a...b76 16 18
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #3 Skrevet 18. juli 2023 Tstt vekk tilgang på bankiden. Anonymkode: def11...169
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #4 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tstt vekk tilgang på bankiden. Anonymkode: def11...169 Allerede gjort. Anonymkode: 5df12...a03
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #5 Skrevet 18. juli 2023 Jeg hadde klikket. Du stolte fullt og helt på ham og han misbrukte tilliten på det groveste. Fortalte han det selv, og i så fall på hvilken måte? Anonymkode: 60dab...f69 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #6 Skrevet 18. juli 2023 Hvordan kom han i det hele tatt på å utnytte den tilgangen? Glemmer jeg har digipost. Å hvorfor ville han? Er du komfortabel med å konfrontere han om det? Det er jo ikke greit i det hele tatt at han har gjort det Har han lest andre ting å? Tenker at om han finner på å lese digipost, er han truende til å lese andre ting Anonymkode: 06830...33a 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #7 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker at den som er så dum at han deler ut sin høyst personlige bankID, får skylde seg selv. Det der er bare ren idioti. Det er mulig å gi andre tilgang til f.eks. Skattemeldingen, dersom det er behov for det. Gå for den løsningen neste gang. Anonymkode: 4f64a...b76 Er forsåvidt enig i dette, men det var en særdeles spesiell situasjon og jeg måtte ha hjelp. Jeg valgte å stole på svigerfar… Anonymkode: 5df12...a03 1
Bombasi Skrevet 18. juli 2023 #8 Skrevet 18. juli 2023 Han er en nysgjerrig snoker som du har gitt alt av tilganger til. Det blir det slik. Men nå er passordet byttet, så.. Jeg tror jeg ville sagt til han, eventuelt fått min partner til å si til faren sin, at det var ikke greit. Enkelte terskler skal man ikke krysse selv om man kan. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #9 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde klikket. Du stolte fullt og helt på ham og han misbrukte tilliten på det groveste. Fortalte han det selv, og i så fall på hvilken måte? Anonymkode: 60dab...f69 Jeg har grått i timesvis… er helt fra meg. Mye personlig informasjon jeg aldri i mitt liv hadde vurdert å dele med familie. Han kontaktet min partner og ville snakke om det han hadde lest… Anonymkode: 5df12...a03 14
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #10 Skrevet 18. juli 2023 Bombasi skrev (3 minutter siden): Han er en nysgjerrig snoker som du har gitt alt av tilganger til. Det blir det slik. Men nå er passordet byttet, så.. Jeg tror jeg ville sagt til han, eventuelt fått min partner til å si til faren sin, at det var ikke greit. Enkelte terskler skal man ikke krysse selv om man kan. Jeg har konfrontert han på telefon, men mannen var litt opptatt da jeg ringte og kunne ikke snakke. Anonymkode: 5df12...a03 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #11 Skrevet 18. juli 2023 Ekstremt frekt og hadde faktisk kuttet all kontakt. Tenker at en ting er at mange selvfølgelig mener at man ikke skal dele bank ID, men det gjør man faktisk noen ganger til noen man stoler på og da regner man med at de gjør det som er avtalt, ikke noe annet. Jeg betaler ofte regninger for mannen min, eller gjør andre oppgaver som krever bank ID innlogging for han. Men har aldri rørt noe annet enn det som er avtalt! Det er som å åpne andres brev som kommer i posten også. Anonymkode: feceb...b1d 7 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #12 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan kom han i det hele tatt på å utnytte den tilgangen? Glemmer jeg har digipost. Å hvorfor ville han? Er du komfortabel med å konfrontere han om det? Det er jo ikke greit i det hele tatt at han har gjort det Har han lest andre ting å? Tenker at om han finner på å lese digipost, er han truende til å lese andre ting Anonymkode: 06830...33a Jeg hat tenkt mye på det. Han kan jo i teorien lest seg opp på absolutt alt han ønsket, men jeg hadde jo tillit til han. Han er jo en ordentlig mann som aldri har gitt meg noen grunn til å ikke stole på han. Er fryktelig lei meg Anonymkode: 5df12...a03 4
Nymerïa Skrevet 18. juli 2023 #13 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har grått i timesvis… er helt fra meg. Mye personlig informasjon jeg aldri i mitt liv hadde vurdert å dele med familie. Han kontaktet min partner og ville snakke om det han hadde lest… Anonymkode: 5df12...a03 Så han innrømmer snokinga. Da hadde jeg tatt dette som syretesten på om forholdet mitt var liv laga. Hvis det er noe som helst tak i samboeren din gir han faren sin det glatte lag. Hvis han ikke gjør det hadde jeg vært over alle hauger sporenstreks. Det der er IKKE en familie jeg ville hatt noe med å gjøre. Det inkluderer samboeren din hvis han ikke reagerer ordentlig. Kanskje eplet ikke er falt så lantgt unna stammen. 9
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #14 Skrevet 18. juli 2023 Å jo gi bort bankid er jo noe av det dummeste du gjør, og blir sterkt advart mot. Den muligheten må du fjerne så fort som mulig. At han leste posten din er hårreisende. Men er han i stand til det kan han fort misbruke bankid til andre ting. Som å skaffe seg lån som du blir ansvarlig for. Anonymkode: f010f...e02 6 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #15 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har grått i timesvis… er helt fra meg. Mye personlig informasjon jeg aldri i mitt liv hadde vurdert å dele med familie. Han kontaktet min partner og ville snakke om det han hadde lest… Anonymkode: 5df12...a03 Ikke bare er han frekk nok til å lese, men han ringer fordi han vil snakke om det han har lest også? Jeg hadde undersøkt mulighetene mine for å anmelde. Ja, du hadde gitt han tilgang, men ikke tillatt han dette. Hvis jeg gir svigerfar nøkler for å vanne blomster står han ikke fritt til å rane meg for alt jeg eier. Anonymkode: a5b8e...ca4 17
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #16 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har konfrontert han på telefon, men mannen var litt opptatt da jeg ringte og kunne ikke snakke. Anonymkode: 5df12...a03 Litt opptatt? Skulle vært opptatt med noe jævlig viktig for å ikke snakke med meg om dette asap Anonymkode: f010f...e02 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #18 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ekstremt frekt og hadde faktisk kuttet all kontakt. Tenker at en ting er at mange selvfølgelig mener at man ikke skal dele bank ID, men det gjør man faktisk noen ganger til noen man stoler på og da regner man med at de gjør det som er avtalt, ikke noe annet. Jeg betaler ofte regninger for mannen min, eller gjør andre oppgaver som krever bank ID innlogging for han. Men har aldri rørt noe annet enn det som er avtalt! Det er som å åpne andres brev som kommer i posten også. Anonymkode: feceb...b1d Det tenker jeg også. Det blir jo som at svigerfar skal komme her på besøk og bestemmer seg for å lese posten som ligger på benken. Jeg stolte jo på han. Kan ikke kutte kontakt heller da det er mannens far, men tilliten er jo fullstendig brutt og han sitter med så mye personlig informasjon om meg og mitt private liv. Angrer fryktelig på at jeg stolte på han, men jeg hadde jo ikke noen grunn til å ikke stole på hab… Anonymkode: 5df12...a03 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #19 Skrevet 18. juli 2023 Dersom du får regningene i Digipost, og disse beskjedene kom i digipost. Så er det innafor, kan være han er uskyldig, at han trodde det kunne være faktura deg. Du har selv gitt han tilgang. Når det er sakt, så skal ikke bankID deles med noen. Ikke engang med ektefelle. Anonymkode: 632bf...bb4 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #20 Skrevet 18. juli 2023 Nymerïa skrev (4 minutter siden): Så han innrømmer snokinga. Da hadde jeg tatt dette som syretesten på om forholdet mitt var liv laga. Hvis det er noe som helst tak i samboeren din gir han faren sin det glatte lag. Hvis han ikke gjør det hadde jeg vært over alle hauger sporenstreks. Det der er IKKE en familie jeg ville hatt noe med å gjøre. Det inkluderer samboeren din hvis han ikke reagerer ordentlig. Kanskje eplet ikke er falt så lantgt unna stammen. Mannen er ofte litt for pusete rundt faren da faren er en veldig myndig person, men jeg har sagt til samboer nå at om han lar dette gli, så blir det ikke enkelt å være han. Jeg tror han er ganske sjokkert også, og han har vært flink og god og støttet meg i mine perioder med vått øye i dag. Anonymkode: 5df12...a03 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå