Gå til innhold

Hvorfor har Østlendinger så vanskelig for å innrømme feil og mangler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har studert med mange østlendinger ( spesielt fra Oslo). Det som har gått igjen er at alle har en fasade og uansett hvor dritt livet er skal de late som alt er bra. I tillegg har de jo ofte null  selvironi, og tar seg selv så høytidelig. 

Blir full kræsj med en vestlending som kaller en spada for en spade og som jeg oppfatter som mer ekte. Men det er kanskje sett på som er svakhetstegn hos Østlendiger å vise sårbarhet? 

Anonymkode: 30ac6...230

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

 

Blir full kræsj med en vestlending som kaller en spada for en spade 

Anonymkode: 30ac6...230

Kaller du en spada (hva i all verden er det?) for en spade? Her har du et forklaringsproblem!

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri møtt flere selvhøytidelige og fasadekledde mennesker enn blant de lokale da jeg bodde i Bergen, mens selvironien tøt ut av ørene på alle jeg møtte i gamle Østfold. Tror dette handler mye om et inntrykk man har dannet seg og deretter underbevisst finner igjen hvor enn man drar.

Anonymkode: 66422...b1b

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor innrømme feil og mangler når vi er feilfrie?

Anonymkode: 1c121...c60

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, folk som hevder de bare "kaller en spade for en spade", kommer nesten alltid med hatefulle utsagn; rasistisk, sexistisk, etc.

Eks.: "Kvinner skulle ikke hatt stemmerett. Jeg kaller en spade for en spade". "Afrikanere hører til i Afrika. Jeg kaller en spade for en spade"

 

Anonymkode: 840ae...226

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aldri møtt flere selvhøytidelige og fasadekledde mennesker enn blant de lokale da jeg bodde i Bergen, mens selvironien tøt ut av ørene på alle jeg møtte i gamle Østfold. Tror dette handler mye om et inntrykk man har dannet seg og deretter underbevisst finner igjen hvor enn man drar.

Anonymkode: 66422...b1b

Det er jeg helt enig i.

Selvironi er nok mer vanlig på Østlandet enn vestover særlig Bergen.

Selv om en del Oslo-folk dessverre tar seg selv altfor alvorlig, det har TS rett i. Og Oslo-folk har også en tendens til ikke å forstå andre østlendingers selvironi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har studert med mange østlendinger ( spesielt fra Oslo). Det som har gått igjen er at alle har en fasade og uansett hvor dritt livet er skal de late som alt er bra. I tillegg har de jo ofte null  selvironi, og tar seg selv så høytidelig. 

Blir full kræsj med en vestlending som kaller en spada for en spade og som jeg oppfatter som mer ekte. Men det er kanskje sett på som er svakhetstegn hos Østlendiger å vise sårbarhet? 

Anonymkode: 30ac6...230

Kanskje et poeng du. Jeg bor i Oslo og synes folk er altfor indirekte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har studert med mange østlendinger ( spesielt fra Oslo). Det som har gått igjen er at alle har en fasade og uansett hvor dritt livet er skal de late som alt er bra. I tillegg har de jo ofte null  selvironi, og tar seg selv så høytidelig. 

Blir full kræsj med en vestlending som kaller en spada for en spade og som jeg oppfatter som mer ekte. Men det er kanskje sett på som er svakhetstegn hos Østlendiger å vise sårbarhet? 

Anonymkode: 30ac6...230

Samme her, de blir så fort provoserte også.,. Østlendinger.. 

Anonymkode: 950ba...eeb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trudde dette var alle nordmenn, og ikke bare østlendinger.

Anonymkode: 19217...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere kaller virkelig spade for en spade. Skryter uhemmet av seg sjøl i time etter time..,hvis det er så mye bedre. Jeg kunne gjerne tenke meg å slippe denne spaden. 

Østlending.

Anonymkode: 9a98a...11a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hører stemmen til mr.trønder-Northug, halvnarkoman og skrytpeis.. Får helt mark.

Anonymkode: 9a98a...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (8 timer siden):

Kanskje et poeng du. Jeg bor i Oslo og synes folk er altfor indirekte.

Østlendinger særlig hedmarkinger har ofte en indirekte og gjerne (selvironisk) måte å snakke på.

En kollega og kompis fra Finnmark mener å gjenkjenne samme humor på Hedmark som i Finnmark.

En humor og ironi folk fra storby, innsauset i tro på at dette er «enkle» mennesker, rett og slett ikke forstår, ironien er for subtil for dem så de tar det for god fisk.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Trøndere kaller virkelig spade for en spade. Skryter uhemmet av seg sjøl i time etter time..,hvis det er så mye bedre. Jeg kunne gjerne tenke meg å slippe denne spaden. 

Østlending.

Anonymkode: 9a98a...11a

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare hører stemmen til mr.trønder-Northug, halvnarkoman og skrytpeis.. Får helt mark.

Anonymkode: 9a98a...11a

Enig, trøndere kan fremstå veldig brautende. Liker dem generelt likevel, de fleste trøndere jeg har kjent har vært veldig snille, men for meg fra lavlandsdelen av Innlandet (der sjølskryt er en absolutt dødssynd, særlig på Hedmark) blir det et ganske digert kulturkrasj når det kommer til akkurat det der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trøndere kaller virkelig spade for en spade. Skryter uhemmet av seg sjøl i time etter time..,hvis det er så mye bedre. Jeg kunne gjerne tenke meg å slippe denne spaden. 

Østlending.

Anonymkode: 9a98a...11a

Tror ikke du vet hva utrykket "kalle en spade for en spade" betyr, dessuten så høres det som om du mener bergensere og ikke trøndere.

Anonymkode: b7ad8...4ad

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensere er verstingene… så negative og sytete… 

Anonymkode: c7310...411

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bergensere er verstingene… så negative og sytete… 

Anonymkode: c7310...411

How rude… 

Anonymkode: 950ba...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bergensere er verstingene… så negative og sytete… 

Anonymkode: c7310...411

Chill 'n litt. De har regn 290 dager i året. Du ville også vært negativ under slike forutsetninger.

Anonymkode: 840ae...226

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

"Kvinner skulle ikke hatt stemmerett. Jeg kaller en spade for en spade"

 

Anonymkode: 840ae...226

Enig med deg. Tommel opp for godt innlegg 👍

Anonymkode: dcc3a...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere i middelklassen er verst. De som derimot er svært velstående/rike og de som har under snittet lite har jeg opplevd som veldig greie. 

Anonymkode: 005aa...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Altså, folk som hevder de bare "kaller en spade for en spade", kommer nesten alltid med hatefulle utsagn; rasistisk, sexistisk, etc.

Eks.: "Kvinner skulle ikke hatt stemmerett. Jeg kaller en spade for en spade". "Afrikanere hører til i Afrika. Jeg kaller en spade for en spade"

 

Anonymkode: 840ae...226

Feks. Sylvi Listhaug. 😅

Endret av tirben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...