Gå til innhold

Livs liv som mamma

liv

Anbefalte innlegg

I dag har Leon, iss og jeg vært på besøk hos liv og Markus (og den stolte bestemoren)! Det var kjempekoselig, og Markus er sååå nydelig! :hjerter_rundt: Kan nesten ikke tro at Leon har vært så liten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er jeg hjemme fra Fredrikstad. Eller, dvs har vært hjemme i tre timer da. Måtte kjøre buss fra Moss til Oslo. Kjempe irriterende! Måtte sitte å holde Markus. Likte det ikke. Tenk om bussen hadde fått en bråstopp eller det det som værre er!

Var kjempe koselig i hjemme hos mormor :) Hun har koset seg veldig med Markus ja. Han har nesten ikke fått lov til å knirke noe!

Blør fortsatt fra såret som er der jeg ble klippet under fødselen. Hadde trodd det ville stoppe å blø ganske fort fra det såret men det må vel gi seg snart nå? Er ikke noe flink til å gjøre bekkenøvelsene mine heller... Synes ikke jeg får det skikkelig til :( Men jeg må vel bare sette i gang... Ingen som kan gjøre de for meg i allefall ;)

I dag er forresten Markus 10 dager :hoppe:

Og nå skal jeg krype i seng. Er ca halvveis på fødselsrapporten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vesle gullet på tur med tante (Baby-E), og så er det meningen at jeg skal rydde... Ja ja... Da var det lurt å skru på pc'n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ryddetiden ble brukt til å skrive ferdig fødselsrapporten. Advarsel! Lang!

Det hele startet med en vanlig jordmor-time kl 14. Skulle jo bare til kontroll jeg så jeg hadde ikke en gang fått i meg noe mat siden frokost. Vel, jordmoren mistenkte at jeg kunne ha svangerskapsforgiftning for blodtrykket var veldig høyt og jeg hadde vondt i hodet, samt klødde på magen. Så jeg ble sendt ned på labben for blodprøve, var på labben 14:58, den stengte kl 15 så det var litt flaks. Det viste seg at jeg ikke

hadde svangerskapsforgiftning, men det tok for lang tid å vente på blodprøvesvarene, så jeg ble satt i gang før svarene kom.

Ble fulgt ned på svangerskapspoliklinikken av jordmoren som har fulgt meg igjennom svangerskapet, der jeg ble møtt av mannen, så satt vi til ctg registering i ca en time. Hun på vakt der kommenterte at magen min var så og si konstant hard. Jo han var det men det var ikke så vondt da.

Så kom barnelegen og gjennomførte en ultralyd. Hun mente at alt så bra ut men at hun ønsket å sette i gang fødselen. Informerte litt om sånn gel de bruker for å modne livmorhalsen og hvordan igangsettelsen foregikk. Ble så fulgt opp på føden og vist inn på en fødestue. Så fikk vi beskjed om at legen var litt opptatt med et keisersnitt og ville komme om ca en times tid. Vi fikk i oss litt mat og snakket litt før mannen reiste hjem en tur. Måtte jo hente alle tingene våre og sånt. Hadde jo ikke med noe til kontrollen jeg! Rundt kl 18 kom barnelegen og jordmoren for å sette modningsgel. Vel vi fikk oss en liten overraskelse hele gjengen for det var 2 cm åpning og veldig modent så da tok hun like godt vannet. Og det fosset, lenge...

Så gikk det en liten halvtime og jeg fikk klyx og satt på do i evigheter... Mens jeg satt der ble jeg utrolig kvalm og begynte å kaste opp. Utrolig gøy å sitte på do samtidig som en spyr! Etterpå gikk jeg en tur i dusjen og la meg i senga. ca kl 20 var mannen tilbake, endelig :) Da hadde jeg hatt det morro med ct i en halv time alt, den viste at jeg hadde mye sammentrekninger men at ingen ting var regelmessig. Det var heller ingen bunn eller topp men en lang rie! Det var ikke akkurat behagelig da, men det skulle bli værre! Jordmoren fant frem lystgassen og ville jeg skulle

prøve den for å flytte fokus litt. Hjalp null nix, eneste som skjedde da var at jeg ble utrolig svimmel! Bra jeg var liggende for å si det sånn.

Rundt halv ti anbefalte jordmor epedural for å få vekk smerten samt å prøve å få kontroll over den fortsatt lange rien.. Som fortsatt bare var en rie! Jo jeg takket jo ja til det for det var vondt nå ja. Selvfølgelig var han annestesi legen opptatt i keisersnitt så jordmoren foreslo sterilt saltvann mens vi ventet. Jeg skulle takket nei, men jeg viste vist ikke helt hvor vondt det var! Fikk fire sprøyter forran men nektet henne å sette bak!

ca 22:30 kom annestesilegen, han brukte en evighet (I følge mannen varte denne evigheten ganske kort da!) på å ordne seg klar med utstyret men jeg fikk da epeduralen til slutt. Det var omtrent som å komme til himmelen ja. Og den hjalp litt på den ene lange rien og, den fikk litt mer topper og bunner men jordmoren var fortsatt ikke fornøyd og fornøyd og satt riestimulerende drypp også. Jeg merket heldigvis lite til at toppene begynte å komme!

Så var det bare å vente da... Tror det var rundt 23:30 jeg hadde 6 cm åpning. (litt usikker på tidene herfra). En time etter var det 8 cm og myk kant. litt over kl 1 var alt av kanter vekk og det var full åpning. Fikk beskjed om at han lå høyt i bekkenet enda og at jeg burde småpresse litt for å se om vi fikk han litt nedover. Jordmoren gikk litt til og fra. Kl 2 var han noe lenger nede i bekkenet, og jordmoren kunne se hodet! Nå var det på tide å trykke ordentlig, men ingen ting skjedde. Hodet satt bom fast. Det var sentrert, dvs at hodetoppen stod over åpningen og ikke bakhodet. På denne tiden gikk epuduralen tom :overrasket: Jeg fikk påfylling av epedural men den ble satt ned på laveste for at jeg skulle kjenne pressveer. Kjente ikke noe til de da heller. Rundt halv tre kom barnelegen med vakum/sugekoppen. Da var det på tide å få han ut. (For de som ikke vet det så er sugekoppen en liten metallskål som plasseres på barnets hode, og så blir det laget vakum i den. Til skålen er det festet en kjetting som legen kan lirke og dra litt med.) Hun fikk plassert sugekoppen og alt så fint ut men alt satt bom fast. hun lirket hodet frem og tilbake mens jeg presset alt jeg kunne og fikk det løst til slutt. Så var det bare å presse og presse da. OG AU! Var så sliten på slutten men 3:30 så lille Markus dagens lys, eller dvs nattens mørke ;)

Morkaken satt fast men de fikk den ut etter ca et kvarter. I mellomtiden ble Markus veid og så fikk jeg ha han litt på brystet. Mens jeg ble sydd lå han på brystet hos pappaen sin og koset seg.

Mannen var veldig flink og støttende hele tiden. Var veldig trygt å ha han der sammen med meg ja.

Rett etter at legen var ferdig med å sy begynte jeg å fryse, veldig. Fikk tre tepper og to varmeflasker + Markus men jeg hakket likevel tenner. Sånn lå jeg vel i litt over en time.

Tilslutt hentet mannen jordmoren igjen og det ble konstantert at jeg hadde 40,3 i feber. Markus hadde 38.5. De kom og tok noen blodprøver av oss

begge og Markus ble legt til observasjon i en time mens jeg ble trillet inn på barsel og mannen dro hjem for å sove litt. Blodprøvene til Markus var

fine men mine viste en eller annen infeksjon så jeg fikk en tredagers kur med antibiotika. Feberen gikk ned i løpet av noen timer men jeg var

fortsatt dårlig. HB (Blodprosenten) hadde falt til 7,1, og dagen etter var den nede i 6,2. Ikke rart jeg var slapp! Hadde mistet ca en liter blod og

fikk blodoverføring på torsdagsettermiddag. Etter det gikk blodprosenten min opp til 9,-ettellerannet, og de var fornøyde med det.

Markus fikk legesjekken på fredags formiddagen, der alt så ut til å være fint bortsett fra at han var litt gul. Vi hadde tenkt oss hjem etter sjekken, men måtte vente på prøvesvar om han hadde gulsot eller ei. Heldigvis hadde han ikke det og i tretiden kunne vi reise hjemover!

Det var bare så deilig å komme hjem!

Endret av liv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt av en fødsel du hadde! Glemte helt å spørre da vi var hos deg på fredag, da var jeg visst alt for opptatt av Markus! Spennende å lese fødselsrapporten din i allefall!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en fødsel du hadde da. Hørtes ikke akkurat veldig godt ut nei. Har aldri sett en sånn sugekopp før, men den hørtes ikke akkurat veldig god ut.

Godt alt er bra da, og Markus er jo bare sååå vakker da :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Markus har fått litt sånn hvitt i hodebunn. Hva heter det? Og hvordan får jeg det vekk?

Er det det som er skurv?

Er det ikkje berre å bruke sånn babybørste og så forsvinner det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...