Svartfugl Skrevet 10. september 2023 #41 Del Skrevet 10. september 2023 molly83 skrev (På 4.7.2023 den 23.15): På instagram.. Hva tenker dere om denne måten å leve på, være hjemme med barna uten at de går i barnehage og skole. Jeg er nysgjerrig på denne kontoen, fordi jeg undrer meg over hvordan det kan være til barnas beste.. 🤔 Jeg synes hun beskriver dagens samfunn utelukkende negativt, og da mister hun fort troverdighet, altså når meningene blir for polariserte. Jeg er litt todelt. På den ene siden mener jeg at det blir transynt å tro at min måte å leve på, er den eneste riktige. Jeg tror ikje nødvendigvis unger har vondt av å være hjemme, i alle fall i småbarnsperioden. På den andre siden hender det jo at foreldre velger slike løsninger først og fremst for å ha kontroll på ungene sine. Jeg tviler også på at alle foreldre som driver med hjemneundervisning, er kompetente til å gjøre det. Det er også lite kontroll med denne typen undervisning, mener jeg. Jeg er også enig i at hun framstår veldig polariserende og bittelitt manipulerende. I en post skriver hun at hennes løsning ikke er rett for alle, og det er ok,i andre poster er det ikke måte på hvor fælt det er med barnehage og slikt, og der igjen sjal hun ikke gi oss dårlig samvittighet påstår hun, det kommer fra oss selv...jaha? Jeg har også sett poster (på story, tror jeg) om hvor fælt det var på helsestasjonen. Jeg skjønner at man kan være uheldig med helsesykepleier, men helsestasjon er et godt og viktig tilbud, bøant annet for å avdekkke overgrep og barnemishandling. Jeg sier absolutt ikke at hun driver med det, det har jeg ikke grunn til å tro, men det er rart at helseoersonell velger å omtale et slikt tilbud så negativt. Det var også vanskelig for meg å oppfatte hva det var som var så ille på disse kontrollene, når alt er i skjønneste orden? 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elskersommer Skrevet 10. september 2023 #42 Del Skrevet 10. september 2023 solsolsol skrev (15 minutter siden): Nei, sånn er det ikke. Man må søke på særskilt grunnlag, men havner ikke bakerst i køen. Men hvis man har HU på grunn av familie og tid og de tingene tipper jeg man sender ungene på skolen lenge før de skal på vgs. Ja det får jeg jammen håpe.. det er helt greit at man kanskje jobber mindre når de er små. Slippe og ha barn i barnehagen 7-17 men skole blir noe helt annet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 5. januar 2024 #43 Del Skrevet 5. januar 2024 Nå skal de være med på tv2-program, starter på mandag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molly83 Skrevet 10. januar 2024 Forfatter #44 Del Skrevet 10. januar 2024 Ja, hva tenker dere. Har dere sett første episode? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elskersommer Skrevet 11. januar 2024 #45 Del Skrevet 11. januar 2024 molly83 skrev (På 10.1.2024 den 7.45): Ja, hva tenker dere. Har dere sett første episode? Hvilken sekt er de to medlemmer av! For noe må det være.. å var jo enkelt og se hvem som bestemte i det forholdet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molly83 Skrevet 11. januar 2024 Forfatter #46 Del Skrevet 11. januar 2024 Jeg undrer meg så over den ensidige motstanden de har mot så mye i samfunnet. Vi kan jo være uenig i ting, men hvordan vil det være for barna deres når foreldrene fjerner de fra så mye? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diosa Skrevet 11. januar 2024 #47 Del Skrevet 11. januar 2024 (endret) . Endret 3. september 2024 av Diosa 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molly83 Skrevet 11. januar 2024 Forfatter #48 Del Skrevet 11. januar 2024 Diosa skrev (4 minutter siden): Vet ikke hvem det er men hjemmeskole heier jeg 100% på. Jeg tenker at vi overlater barna alt for mye til andre. Heller hjemmeskolen og leke med andre barn enn å gå på skole for å bli sosialisert? Man lærer snart ikke å lage mat engang på skolen. Heia alle som tør å stå imot og ta den andre veien! Kan tenke meg de blir uglesett og mobbet fordi folk ikke forstår eller respekterer. Men tenker du det blir like enkelt for disse barna å komme ut i arbeidslivet, som de som har vært en del av flertallet i samfunnet fra de var små? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elskersommer Skrevet 11. januar 2024 #49 Del Skrevet 11. januar 2024 (endret) Diosa skrev (48 minutter siden): Vet ikke hvem det er men hjemmeskole heier jeg 100% på. Jeg tenker at vi overlater barna alt for mye til andre. Heller hjemmeskolen og leke med andre barn enn å gå på skole for å bli sosialisert? Man lærer snart ikke å lage mat engang på skolen. Heia alle som tør å stå imot og ta den andre veien! Kan tenke meg de blir uglesett og mobbet fordi folk ikke forstår eller respekterer. Att barn ikke nødvendigvis må gå i barnehage 7-17 fra de er små er jeg enig i.. men skole bør alle gå i og synd det ikke er noe alle må. I dag er det mange fine privatskoler dersom det ikke passer med offentlig.. Å etter som jeg skjønner så har man ikke krav på vitnemål ved hjemmeskole. Å hva gjør man om man vil inn på høyere utdanning uten vitnemål Ja jeg respekterer andre sine valg men fatter bare ikke tankegangen til disse foreldrene og synes de er egoistiske som tar fra barna muligheter til å skape nye relasjoner og få masse nye venner som mange ganger varer livet ut Endret 11. januar 2024 av elskersommer 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruMum Skrevet 11. januar 2024 #50 Del Skrevet 11. januar 2024 Hva heter programmet? Fint at mennesker har ulike syn og meninger. Men for meg blir dette litt for ekstremt. Selv har vi valgt å hoppe av hamsterhjuler ved at en av oss alltid er hjemme. Da får vi unna handling, rydding, trening, organisering mm i familien AS. Barna har aldri hatt en lang dag i bhg, eller en hel uke. Vi velger ofte svømming, turer, andre aktiviteter. Men har likevel 100 % bhg plass, slik at alt er veldig fleksibelt. Skolebarna velger selv om de vil på sfo. På aktiviteter etter skolen/bhg er vi alltid med, både med å bidra og til å være der for barna. Så vi har ikke et hamsterhjul-liv, men god tid selv om barna går i bhg/skole. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molly83 Skrevet 11. januar 2024 Forfatter #51 Del Skrevet 11. januar 2024 FruMum skrev (3 minutter siden): Hva heter programmet? Fint at mennesker har ulike syn og meninger. Men for meg blir dette litt for ekstremt. Selv har vi valgt å hoppe av hamsterhjuler ved at en av oss alltid er hjemme. Da får vi unna handling, rydding, trening, organisering mm i familien AS. Barna har aldri hatt en lang dag i bhg, eller en hel uke. Vi velger ofte svømming, turer, andre aktiviteter. Men har likevel 100 % bhg plass, slik at alt er veldig fleksibelt. Skolebarna velger selv om de vil på sfo. På aktiviteter etter skolen/bhg er vi alltid med, både med å bidra og til å være der for barna. Så vi har ikke et hamsterhjul-liv, men god tid selv om barna går i bhg/skole. «Familiekoden» Vi kjenner oss ikke igjen i at hverdagen er «hamsterhjul». Vi jobber begge fullt, men når barna var små leverte vi 09 og hentet 1530. Vi har prioritert å være med barna på helg og i ferier, deltatt på fritidsaktiviteter og generelt vært veldig delaktige uten at vi har opplevd det som voldsomt stress og utfordrende. Vi er aktive, men det liker vi. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elskersommer Skrevet 11. januar 2024 #52 Del Skrevet 11. januar 2024 FruMum skrev (20 minutter siden): Hva heter programmet? Fint at mennesker har ulike syn og meninger. Men for meg blir dette litt for ekstremt. Selv har vi valgt å hoppe av hamsterhjuler ved at en av oss alltid er hjemme. Da får vi unna handling, rydding, trening, organisering mm i familien AS. Barna har aldri hatt en lang dag i bhg, eller en hel uke. Vi velger ofte svømming, turer, andre aktiviteter. Men har likevel 100 % bhg plass, slik at alt er veldig fleksibelt. Skolebarna velger selv om de vil på sfo. På aktiviteter etter skolen/bhg er vi alltid med, både med å bidra og til å være der for barna. Så vi har ikke et hamsterhjul-liv, men god tid selv om barna går i bhg/skole. Her er jeg 100% enig med deg. Jeg hadde full plass i barnehage til mine to men hadde jeg en fridag så var de hjemme og startet jeg sent på jobb så leverte jeg sent. Har ikke hatt behov for SFO.. Har alltid bidratt masse i fritidsaktiviteter til yngste. Hun eldste hadde ikke lyst til å drive med noe. Å jeg tror det er minst like ivrig og være masse med barna når de blir noe eldre. Å siden de da var i skole så blir det fritidsaktiviteter man må følge opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diosa Skrevet 12. januar 2024 #53 Del Skrevet 12. januar 2024 (endret) . Endret 3. september 2024 av Diosa 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elskersommer Skrevet 12. januar 2024 #54 Del Skrevet 12. januar 2024 Diosa skrev (53 minutter siden): ja jeg tenker egentlig det. Tenk så mye de potensielt kan ved å ha hjemmeskole. Speiselt dersom de lærer seg å lage mat, lærer seg å snekre, lærer seg å ordne ting selv. Istede for å outsource kunnskap som vi gjør i dag. Ingen kan noe lengre. Man må google for å finne ut hvordan man baker fuckings brød. Og bruke google maps for å finne fram. Vi er blitt dumme og alt for avhengig av duppedingser for å klare oss. Jeg tenker sånne barn kan være gull verdt i samfunnet. Og vi trenger de faktisk. Men hva med den sosiale biten? Hvordan blir disse barna som må. henge i skjørtekanten til mor til de går ut av ungdomsskolen? Det sosiale er minst like viktig som det de lærer på skolen. Kontakten med andre barn og voksne er minst like viktig som det og lære på skolen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akvarium85 Skrevet 12. januar 2024 #55 Del Skrevet 12. januar 2024 elskersommer skrev (1 time siden): Men hva med den sosiale biten? Hvordan blir disse barna som må. henge i skjørtekanten til mor til de går ut av ungdomsskolen? Det sosiale er minst like viktig som det de lærer på skolen. Kontakten med andre barn og voksne er minst like viktig som det og lære på skolen Akkurat hvordan er hjemmeskole = null sosial kontakt for barn? Vi har flere venner som hjemmeunderviser, og felles for disse er at barna går på fritidsaktiviteter, har daglig omgang med folk utenfor kjernefamilien, og leker med andre barn mange ganger i uka. 🙄 Man kan faktisk sosialisere seg uten å være institusjonalisert fra man er spedbarn. De barna vi omgås som er hjemmeundervist har gjerne bedre sosial kompetanse, mer empati, og bedre emosjonell reguleringsevne enn barn som ikke det, sannsynligvis fordi de ikke er jevnalderorienterte og har trygge voksne rundt seg med kapasitet til å møte behovene deres på en adekvat måte. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elskersommer Skrevet 12. januar 2024 #56 Del Skrevet 12. januar 2024 Akvarium85 skrev (3 timer siden): Akkurat hvordan er hjemmeskole = null sosial kontakt for barn? Vi har flere venner som hjemmeunderviser, og felles for disse er at barna går på fritidsaktiviteter, har daglig omgang med folk utenfor kjernefamilien, og leker med andre barn mange ganger i uka. 🙄 Man kan faktisk sosialisere seg uten å være institusjonalisert fra man er spedbarn. De barna vi omgås som er hjemmeundervist har gjerne bedre sosial kompetanse, mer empati, og bedre emosjonell reguleringsevne enn barn som ikke det, sannsynligvis fordi de ikke er jevnalderorienterte og har trygge voksne rundt seg med kapasitet til å møte behovene deres på en adekvat måte. Men hva er det skolen gjør som er så farlig? Skjønner det bare ikke 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diosa Skrevet 12. januar 2024 #57 Del Skrevet 12. januar 2024 (endret) . Endret 3. september 2024 av Diosa 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diosa Skrevet 12. januar 2024 #58 Del Skrevet 12. januar 2024 (endret) . Endret 3. september 2024 av Diosa 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stavangebrud2012 Skrevet 12. januar 2024 #59 Del Skrevet 12. januar 2024 Dette provoserer meg: - Hun er privilegert som har en levemann som tjener godt ved å jobbe to dager i uka som hun sier. Men hun legger det nærmest frem som en selvfølgelighet at alle kan leve på denne måten. - Jeg liker heller ikke måten hun legger frem budskapet sitt på. Veldig polarisert, ved at tiden til de som jobber nærmest er bortkasta når man ikke kan være døgnet rundt med barna. - Forstår ikke hvordan hun klarer å ha barna hjemme hele dagen og undervise dem. Blir ikke hun gal av så lite voksenkontakt? Hun blir også veldig avhengig av mannen med tanke på pensjon og rettigheter hvis de går fra hverandre.. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pamelia Skrevet 12. januar 2024 #60 Del Skrevet 12. januar 2024 Stavangebrud2012 skrev (1 time siden): Dette provoserer meg: - Hun er privilegert som har en levemann som tjener godt ved å jobbe to dager i uka som hun sier. Men hun legger det nærmest frem som en selvfølgelighet at alle kan leve på denne måten. - Jeg liker heller ikke måten hun legger frem budskapet sitt på. Veldig polarisert, ved at tiden til de som jobber nærmest er bortkasta når man ikke kan være døgnet rundt med barna. - Forstår ikke hvordan hun klarer å ha barna hjemme hele dagen og undervise dem. Blir ikke hun gal av så lite voksenkontakt? Hun blir også veldig avhengig av mannen med tanke på pensjon og rettigheter hvis de går fra hverandre.. Både hun og mannen jobber. De jobber vel 2-3 dager i uken hver. De er ikke hjemme hele dagen. De er ute med andre barn og voksne også. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå