Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
solsolsol skrev (1 time siden):

Er det noen som melder seg på dette? Så nå at det er en lukket gruppe for de som har termin samtidig til 399 i mnd. Eldste min er 25, og jeg har vært med i digitale termingrupper med alle fem ungene. Lukkede grupper hvor vi har snakket om alt mulig, og helt naturlig har det også inkludert folk som kan mer eller mindre om noe. Mye refleksjoner og hva du vil. Har man ikke sånt helt gratis lenger? Og maks 20 kvinner, etter min erfaring er det alt for lite for å faktisk ha en aktiv chat. Opplys meg gjerne om det er noe jeg ikke skjønner her. 

En liten og nær sirkel for kvinner som går barselåret sammen🤰🏼👶🏼

Dette er en lukket gruppe for deg som har termin innenfor samme periode (mai-juni-juli-august 2026) og ønsker å følges tett gjennom graviditeten og det første året - ikke med fasit eller ekspertråd, men med fellesskap.

I Barselland får du:

🌙 Tilgang til hele Moderland

💬 Egen lukket chat

📱 Felles Marco Polo-gruppe (maks 20 kvinner)

🤰🏼 Et trygt rom for deling, spørsmål og ærlige samtaler

Dette er ikke et kurs. Det er ikke jordmortjeneste. Det er et fellesskap.

Vi står i barselåret sammen♥️

(i tillegg til selve "moderland" 

Dette er grunnfellesskapet i Moderland♥️

Et rolig og lukket rom for kvinner som ønsker mer dybde, mer fellesskap og mindre støy i hverdagen.

Her deler jeg refleksjoner, tanker og erfaringer om familieliv, valg, samfunn og retning - og samtalen fortsetter i fellesskapet💭🌟

I Moderland får du:

💬 Refleksjoner og tekster

📱 Et lukket rom for samtaler og deling

👯‍♀️ Mulighet til å stille spørsmål og speile deg i andre kvinner

🎥 Spørsmålsrunder (live)

🔥 Tilgang til hele innleggsarkivet

Dette er ikke et kurs og ikke et prestasjonsrom.

Det er et sted for ekte samtaler og tilhørighet♥️

Velkommen inn🌙)

Fikk sekt-vibber🙈

• Liker 1
  • Nyttig 2
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom over denne spleisen: https://www.spleis.no/project/504738 

Så for at de velger å starte AS  samtidig som man får baby og dermed få en papirmølle hos NAV så skal følgere sitte å vippse de penger? 

• Liker 1
Skrevet

At noen som er gift med en lege og selv har valgt å få mange barn er mottaker av en Spleis fordi det er dyrt å være i permisjon synes jeg er ekstremt pinlig. Tror hun hadde gjort det klokt i å få den fjernet.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
Plantemas skrev (12 minutter siden):

At noen som er gift med en lege og selv har valgt å få mange barn er mottaker av en Spleis fordi det er dyrt å være i permisjon synes jeg er ekstremt pinlig. Tror hun hadde gjort det klokt i å få den fjernet.

Hæ? En spleis? Ja, dette er pinlig. De har selv valgt å få så mange barn, uten stabil inntekt, og så skal følgerne betale for gildet? Hun la vel ut en video der hun satt å gråt for noen dager siden. Det har nok sammenheng med dette ja. 

• Liker 7
Skrevet

Tragisk, bare tragisk.Absolutt ikke synd på de!! Alt er selvvalgt med så mange barn! Gift med lege og bor i generasjonsbolig. Ikke har de utgifter heller til barnehage, SFO m.m. De har barnetrygd, kontantstøtte ++.Dette blir for dumt!

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Moongirl skrev (1 minutt siden):

Tragisk, bare tragisk.Absolutt ikke synd på de!! Alt er selvvalgt med så mange barn! Gift med lege og bor i generasjonsbolig. Ikke har de utgifter heller til barnehage, SFO m.m. De har barnetrygd, kontantstøtte ++.Dette blir for dumt!

De har valgt å kjøpe og pusse opp et sommerhus istedet for å spare i påvente av barseltiden. I tillegg har de visst kjøpt ny bil. At det plutselig ble tomt på kontoen burde ikke komme som en overraskelse liksom..

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Fikk også opp den filmsnutten. Veldig rart å kjøre på med sommerhus når de hadde de samme bekymringene sist. 

• Liker 1
Skrevet
solsolsol skrev (2 minutter siden):

Fikk også opp den filmsnutten. Veldig rart å kjøre på med sommerhus når de hadde de samme bekymringene sist. 

Ser hun har lagt ut story om det nå. Hun er 100% klar for å ta imot pengene ja :P

• Liker 1
Skrevet

De eier to boliger, bil og begge har utdannelser som garanterer godt betalt arbeid. Det er ingen grunn til at de skal ha dårlig råd. 

• Liker 1
Skrevet

De begrunner spleisen med at hun har gjort så mye for kvinner og er en viktig stemme innenfor barselsomsorgen, men har hun egentlig vært det? Jeg følger de litt, fordi jeg synes den alternative måten å leve på er litt spennende. Men jeg kan ikke påstå at jeg opplever at hun har gjort så for barselsomsorgen? Eller har jeg gått glipp av det?

• Liker 1
Skrevet
Snjóbolti skrev (15 minutter siden):

De begrunner spleisen med at hun har gjort så mye for kvinner og er en viktig stemme innenfor barselsomsorgen, men har hun egentlig vært det? Jeg følger de litt, fordi jeg synes den alternative måten å leve på er litt spennende. Men jeg kan ikke påstå at jeg opplever at hun har gjort så for barselsomsorgen? Eller har jeg gått glipp av det?

Nei, det skjønner ikke jeg heller. Hørte hun hadde lagt ut på snap om at de jo har aksjer og fond de kunne tatt, men at det er "hellig".. Jeg skjønner egentlig frustrasjonen. Jeg var i lignende situasjon da vår nummer to kom. Men vi var kjempeunge og hadde faktisk ingen penger på konto (var ikke i noe AS, men div ting som gjorde at mølja med NAV tok over 7 mnd). Det er kjipt. Til de tre siste sparte vi opp spesifikke permisjonspenger, både i tilfelle navkrøll, og til ulønna etterpå. 

Den ungen her er jo planlagt ut fra hva de har gitt inntrykk av, da kan man jo passe på at ting er i orden. 

• Liker 2
Skrevet

Tror faktisk aldri jeg har blitt mer provosert av en spleis før!!! 

dette er to voksne mennesker som har valgt å sette 4 barn til verden. De har valgt å kjøpe bolig. De har valgt å kjøpe feriehus i utlandet som de pusser opp. De har valgt å kjøpe ny bil. 

de er også to voksne folk som nekter å jobbe 100%. 

et veldig enkelt grep her er jo å selge sommerhus og at han går opp i stilling. 

sikkert frustrerwnde for dem, men fy søren for et i-landsproblem. Den spleisen er rett og slett flaut! 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
solsolsol skrev (10 minutter siden):

Nei, det skjønner ikke jeg heller. Hørte hun hadde lagt ut på snap om at de jo har aksjer og fond de kunne tatt, men at det er "hellig".. Jeg skjønner egentlig frustrasjonen. Jeg var i lignende situasjon da vår nummer to kom. Men vi var kjempeunge og hadde faktisk ingen penger på konto (var ikke i noe AS, men div ting som gjorde at mølja med NAV tok over 7 mnd). Det er kjipt. Til de tre siste sparte vi opp spesifikke permisjonspenger, både i tilfelle navkrøll, og til ulønna etterpå. 

Den ungen her er jo planlagt ut fra hva de har gitt inntrykk av, da kan man jo passe på at ting er i orden. 

Altså, hvis de har penger de kunne hentet ut, så gjør du vel det før du mottar penger fra en Spleis? Jeg mener Spleis i sånne tilfeller er absolutt siste utvei 🫣. Gjerne også veldig uforutsette hendelser, som plutselig dødsfall liksom. Ikke fordi du er blakk etter å ha fått unge fire frivillig. 

• Liker 2
Skrevet
Sunflower123 skrev (2 timer siden):

De har valgt å kjøpe og pusse opp et sommerhus istedet for å spare i påvente av barseltiden. I tillegg har de visst kjøpt ny bil. At det plutselig ble tomt på kontoen burde ikke komme som en overraskelse liksom..

Å, herregud...😱...enda verre, jo....og så sutre så mye og ha spleis? Da er man ganske så blåst i hodet!! 

• Liker 2
Skrevet
solsolsol skrev (1 time siden):

Så de HAR faktisk penger, de vil bare ikke bruke dem? Herregud så pinlig hele greia er

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette ble helt idiotisk. På samme måten som spleisen til "Nina sprell levende ". Noe må en ta ansvar for selv når man i utgangspunktet har det en trenger. 

• Liker 2
Skrevet

Hun sa vel også at han kunne jo jobbe som lege når de kommer hjem men hun trodde ikke hun klarte å være alene med alle fire barna om han skulle jobbe fra tidlig til sent. Well well well om det ikke er konsekvensen av egne handlinger..

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Snjóbolti skrev (2 timer siden):

Aner ikke hvem dama er engang🤷‍♀️

Skrevet
Maskopi skrev (3 timer siden):

Hun sa vel også at han kunne jo jobbe som lege når de kommer hjem men hun trodde ikke hun klarte å være alene med alle fire barna om han skulle jobbe fra tidlig til sent. Well well well om det ikke er konsekvensen av egne handlinger..

So true😂😂

Hvordan kan de fronte og "reklamere" for en slik livsstil når de må tigge penger for å opprettholde den?

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva legger hun i at de har valgt at hun skal være sykmeldt, og han ta permisjonen? Hva feiler hun?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...