Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ella-2 skrev (Akkurat nå):

Høres litt merkelig ut at de ikke har noe undervisning. Er jo ikke skoleplikt her i Norge. Men er vel undervisningsplikt. Og man skal vel følges opp av kommunen. Høres litt rart ut at alle typer mattestykker og gramstikk f. eks. skal kunne gli inn i hodene på barna uten noen form for undervisning. Kan vel da bli vanskelig for dem med å gå videre med høyere utdanking etter hvert vil jeg tro. Bli lege som sin far f. eks….

*grammatikk

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ella-2 skrev (Akkurat nå):

*grammatikk

* utdanning. Gikk visst litt raskt her😊

Skrevet
Diosa skrev (10 minutter siden):

"Sullet hjemme?"

Kanskje det er en grunn til at du synes hjemmeundervisning ikke er det beste for barna?

At du har gjort deg opp en mening om at de suller hjemme?

Sulle hjemme er bare et begrep, det er du som legger ordet opp til å være negativt ladet.

Når de ikke har strukturert undervisning hjemme så er «sulle» et begrep jeg bruker om å være hjemme og ikke ha fastlege planer for dagen. Feks i går så gjorde jeg ikke så mye, jeg sullet bare hjemme. I dag har jeg vasket og lagt sammen 3 maskiner med klær, bakt kanelknuter, vasket badet og gått tur. Frem til nå har jeg ikke sullet. Men etter middag har jeg planer om å sulle resten av dagen. Ikke noe negativt i det.

Hadde Marthe sagt at de har hjemmeundervisning hver dag så har de ikke sullet hjemme. Men Marthe sa at de følger ikke ei bestemt læreplan og pensum da de mener at barna tilegner seg den kunnskapen de behøver bare ved å være hjemme, dvs ingen fastsatt skolearbeid daglig

Så ja; når barn i skolealder ikke går på skolen og heller ikke følger pensum der foreldrene har daglig hjemmeundervisning og barna lærer seg samme pensum som jevnaldrende barn, så bruker jeg begrepet å sulle hjemme. At de suller hjemme betyr ikke at de lider noen nød eller at foreldrene ikke er gode foreldre, men ved å hverken gå på skole eller ha daglig hjemmeundervisning så har de lite faglig struktur i hverdagen. For all del; de har sikkert plikter hjemme, men det kan ikke sammenlignes med barn som lever et liv der der er forskjell på hverdag og helg. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
skruf skrev (33 minutter siden):

Marthe sa i den videoen hun la ut at de har ikke hjemmeskole med pensum, ergo har de heller ikke testing av barna fra kommunen.

Har hun sagt at ungene skal begynne på skolen etter femte trinn?

Bare pga de er lege og jordmor så er ikke det ensbetydende med at de klarer å følge opp pensum til alle barna sånn at de lærer det samme som sine jevnaldrende, det er en grunn til at det er en egen lærerutdanning. Det er ikke bare det rent faglige, men også det pedagogiske og evnen å lære fra seg. Hvis de hadde fulgt pensum og hatt vanlig hjemmeundervisning der kommunen tar tilsyn hvert år.

Ila 4 år så tror jeg man vil se et stort sprik i kunnskap på et barn som har gått på skolen i 4 år og et barn som har gått hjemme og ikke fulgt pensum men som har tilegnet seg kunnskap gjennom hverdagslivet. Feks lært matte via å være med å bake, være med å snekre og måle opp riktige lengde, dybde osv.

Det er nettopp det jeg reagerer på i den videoen hun la ut; jeg trodde det var undervisningsplikt i grunnskolealder. 

De kan ikke velge seg bort fra tilsyn. Dette står feks i tilsynsveilederen til Stavanger kommune: 

Sitat

3.1  Etter hvert tilsynsmøte skal det utarbeides en rapport der man konkluderer med om opplæringen er tilstrekkelig eller ikke (vedlegg Rapport fra hjemmeundervisning). (..)

Det må legges til grunn at det er store individuelle forskjeller når det gjelder hva ulike barn lærer til hvilken tid, og det er viktig å se om barnet følger sin egen læringskurve. Ved tvil om undervisningen er tilstrekkelig, skal tilsynets hyppighet vurderes økt. Skolen må eventuelt kalle barnet inn til særskilte prøver.

Mange barn lærer veldig mye og fort helt på egenhånd. Tror det er vanskelig å sette seg inn i hvordan det er i andre familier. For meg er det feks helt merkelig å se for seg at unger ikke lærer seg å lese av seg selv. Alle mine fem har feks lært seg å gange lenge før skolestart. Nest yngste regnet ligninger med to ukjente før skolestart. Ikke akkurat noe noen presset på for å si det mildt (men hadde storesøsken som jobbet med det). Førsteklassingen skrev en bok om sopp i sommerferien, tok selv bilder og skrev beskrivelser, tok utskrift, stiftet sammen og solgte nok til å kjøpe ekte soppkniv. Jeg liker IKKE sopp, ingen andre i huset gjør det. Men unger har det i seg å lære seg merkelige ting når de føler for det. Da vår eldste begynte på skolen var det helt krise kjedelig, så vi tenkte vi skulle unngå det med neste, og vi anstrengte oss virkelig for at hun ikke skulle lære seg å lese før skolestart. Ingen oppgavebøker eller bokstavleker eller noe (apper fantes ikke på den tiden), men vi svarte selvfølgelig hver gang hun spurte hvilken bokstav det og det var. Hun leste flytende som fireåring.. 

Jeg ser på mine unger at det i løpet av ungdomsskolen begynner å komme ting de ikke naturlig lærer av seg selv. Hva tenker du man lærer i 1-4 som man ikke kan lære hjemme på en enkel måte? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan dette kan være lov? Hva skal det bli av disse barna som ikke har deltatt på skolen, hvordan skal de få ta utdannelse og få en anstendig jobb med en inntekt de kan leve av? 

Selvsagt kan man misunne denne familien for at de slipper hamsterhjulet og tidsklemma, men hvirdan blir fremtiden når barna ikke lærer det samme som sine jevnaldrende? 

Skrevet
Danseskjørt skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke hvordan dette kan være lov? Hva skal det bli av disse barna som ikke har deltatt på skolen, hvordan skal de få ta utdannelse og få en anstendig jobb med en inntekt de kan leve av? 

Selvsagt kan man misunne denne familien for at de slipper hamsterhjulet og tidsklemma, men hvirdan blir fremtiden når barna ikke lærer det samme som sine jevnaldrende? 

Det er fullt og helt lov. Hjemmeskolen har metodefrihet, så lenge foreldrene sørger for at kompetansemålene i læreplanen nås. Denne familien har valgt «unschooling» som metode. Hvordan de sørger for at alle kompetansemål i alle læreplaner for fag nås etter 2. trinn når all «undervisning» er tilfeldig har jeg problemer med å se. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvordan klarer hun å undervise like bra som skolen med en baby, og en jente i 3-4 årsalderen pluss en 3-klassing. Kan jo ikke være lett å ha fokuset på han. Høres ut som en vanskelig spagat.. 

Og for han gutten må det være slitsomt også 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror ikke hun setter av tid til undervisning, de lærer visst det de trenger bare av å være..🤪

• Liker 3
Skrevet

Det finnes så vidt jeg vet ingen dokumentasjon på at "metoden" unschooling fungere. Den ble så vidt jeg vet funnet opp av en person uten pedagogisk kompetanse. "Hamsterhjulet" er noe hun kaller det normale livet vi flestw lever og trives med. At hun liker noe annet, er jo fint. Jeg håper for ungenes skyld at metoden hennes fungerer bedre enn jeg frykter. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
solsolsol skrev (5 timer siden):

De kan ikke velge seg bort fra tilsyn. Dette står feks i tilsynsveilederen til Stavanger kommune: 

Mange barn lærer veldig mye og fort helt på egenhånd. Tror det er vanskelig å sette seg inn i hvordan det er i andre familier. For meg er det feks helt merkelig å se for seg at unger ikke lærer seg å lese av seg selv. Alle mine fem har feks lært seg å gange lenge før skolestart. Nest yngste regnet ligninger med to ukjente før skolestart. Ikke akkurat noe noen presset på for å si det mildt (men hadde storesøsken som jobbet med det). Førsteklassingen skrev en bok om sopp i sommerferien, tok selv bilder og skrev beskrivelser, tok utskrift, stiftet sammen og solgte nok til å kjøpe ekte soppkniv. Jeg liker IKKE sopp, ingen andre i huset gjør det. Men unger har det i seg å lære seg merkelige ting når de føler for det. Da vår eldste begynte på skolen var det helt krise kjedelig, så vi tenkte vi skulle unngå det med neste, og vi anstrengte oss virkelig for at hun ikke skulle lære seg å lese før skolestart. Ingen oppgavebøker eller bokstavleker eller noe (apper fantes ikke på den tiden), men vi svarte selvfølgelig hver gang hun spurte hvilken bokstav det og det var. Hun leste flytende som fireåring.. 

Jeg ser på mine unger at det i løpet av ungdomsskolen begynner å komme ting de ikke naturlig lærer av seg selv. Hva tenker du man lærer i 1-4 som man ikke kan lære hjemme på en enkel måte? 

Kommer veldig an på ungen. Høres ut som dine er over snitter begavet. Jeg har også slike unger. Det er likevel ikke normen, det du beskriver. De færreste barn kam likninger med to ukjente i barnehagealder. Umulig for oss å vite om ungene er spesielt begavet, men fremkommer ikke opplysninger om det og de fremstår ikke som det i serien (selv om det ikke kan avgjøres ved å se de på TV)

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det virker som at noen tror at de første årene på skolen ikke er så viktige, men jeg kjenner jeg er uenig i det. Har selv jobbet i første klasse og de lærer utrolig mye og raskt dette første året. Ikke bare hva de lærer, men hvordan: forskjellige læringsstrategier innen norsk og matte for eksempel. Det et ikke noe hokus pokus, men det må allikevel læres. Samme hvor flott og idyllisk det høres ut å ikke være en del av hamsterhjulet, så vil aldri det å løpe rundt barbeint i skogen å telle prikker på marihøner erstatte ordinær skole (satt på spissen selvsagt). At det finnes et stort forbedringspotensial i skolen er en annen diskusjon.

Det eneste jeg ser er to voksne mennesker som har viet sin hverdag til å provosere.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Stavangebrud2012 skrev (1 time siden):

Hvordan klarer hun å undervise like bra som skolen med en baby, og en jente i 3-4 årsalderen pluss en 3-klassing. Kan jo ikke være lett å ha fokuset på han. Høres ut som en vanskelig spagat.. 

Og for han gutten må det være slitsomt også 

De underviser ikke, det er det som er greia med «metoden» de har valgt. De lar mer eller mindre humla suse, og bruker hverdagen som en evigvarende læringssituasjon. Ut i fra det jeg har forstått mener de at dette er mye bedre enn det barnehage og skole kan tilby. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
skruf skrev (6 timer siden):

Marthe sa i den videoen hun la ut at de har ikke hjemmeskole med pensum, ergo har de heller ikke testing av barna fra kommunen.

Det er vel lovpålagt med oppfølging fra kommunen, ved hjemmeundervisning?

Skrevet
PecanPie skrev (49 minutter siden):

De underviser ikke, det er det som er greia med «metoden» de har valgt. De lar mer eller mindre humla suse, og bruker hverdagen som en evigvarende læringssituasjon. Ut i fra det jeg har forstått mener de at dette er mye bedre enn det barnehage og skole kan tilby. 

Hæ! Det går kanskje an i førsteklasse, men ungen deres går jo i 3. klasse og er 8 år? Masse de skal lære

• Liker 1
Skrevet

Hun er utdannet jordmor i Danmark. Der trenger man ikke å være sykepleier i bunn som i Norge for å utdanne seg til jordmor. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
24aa skrev (8 timer siden):

Hun er utdannet jordmor i Danmark. Der trenger man ikke å være sykepleier i bunn som i Norge for å utdanne seg til jordmor. 

Han er også utdannet i Danmark. Andre karakterkrav der enn i Norge 

• Liker 1
Skrevet

Hun påstår på instagram at barna kommer inn på vgs på lik linje som andre, fordi de får ett skriv fra kommunen etter endt hjemmeundervisning. 

noen spurte hvordan dette fungerte, for på noen linjer er det jo høyere karakterkrav for å komme inn. Hun mener dette skrivet er nok. 

dette kan jo ikke stemme? Karakterer spiller jo en stor rolle? Har et barn selv som ikke kom inn på ønsket linje selv i høst, hvor karakterkravet var høyt. Regner med barn med hjemmeundervisning ikke kommer forann i køen?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Visla skrev (1 time siden):

Hun påstår på instagram at barna kommer inn på vgs på lik linje som andre, fordi de får ett skriv fra kommunen etter endt hjemmeundervisning. 

noen spurte hvordan dette fungerte, for på noen linjer er det jo høyere karakterkrav for å komme inn. Hun mener dette skrivet er nok. 

dette kan jo ikke stemme? Karakterer spiller jo en stor rolle? Har et barn selv som ikke kom inn på ønsket linje selv i høst, hvor karakterkravet var høyt. Regner med barn med hjemmeundervisning ikke kommer forann i køen?

Man får skoleplass, men gjerne ikke førstevalget. (Kanskje heller ikke andre.) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Melus skrev (1 time siden):

Man får skoleplass, men gjerne ikke førstevalget. (Kanskje heller ikke andre.) 

Var det jeg trodde. Men virket som hun mente de med hjemmeskole stilte på lik linje og at det var like mye verdt om du mente. 

men da er det jo på en måte ett egoistisk valg å velge hjemmeskole på ungdomsskolen om barna eventuelt ikke kan gå det de vil på vgs uten karakterer?🤷‍♀️

• Liker 3
Skrevet
Visla skrev (4 timer siden):

Hvis man har hjemmeundervisning ut tiende har man rett på plass på vgs, men etter særskilt opptak. Vet en del tar vgs fag mens de skulle gått i tiende for å ha "bevis" på nivå. Men om man begynner på skolen igjen i niende eller tiende får man jo vanlig vitnemål og kan søke som alle andre. 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...