Melus Skrevet 8. oktober 2024 #201 Del Skrevet 8. oktober 2024 Visla skrev (2 timer siden): Var det jeg trodde. Men virket som hun mente de med hjemmeskole stilte på lik linje og at det var like mye verdt om du mente. men da er det jo på en måte ett egoistisk valg å velge hjemmeskole på ungdomsskolen om barna eventuelt ikke kan gå det de vil på vgs uten karakterer?🤷♀️ Nei, da tar hun feil, om hun mener man stiller på lik linje. De må søke på særskilt grunnlag i februar, og er absolutt ikke gitt å få ønsker skole/linje. Så ja, om barnet kan gå vanlig skole i 10.klasse er det absolutt en fordel etter mitt syn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molly83 Skrevet 8. oktober 2024 Forfatter #202 Del Skrevet 8. oktober 2024 Hvorfor kan hun ikke informere litt mer om hvordan de tenker og hvilke muligheter som finnes dersom man har hjemmeskole. Jeg synes kontoen gir veldig lite informasjon og opplysninger, bare mye av det samme som at de har vært på Leos, vært i grønnsakshagen, besøkt et vennepar, laget frokost etc. .veldig lite inspirerende . 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visla Skrevet 8. oktober 2024 #203 Del Skrevet 8. oktober 2024 molly83 skrev (39 minutter siden): Hvorfor kan hun ikke informere litt mer om hvordan de tenker og hvilke muligheter som finnes dersom man har hjemmeskole. Jeg synes kontoen gir veldig lite informasjon og opplysninger, bare mye av det samme som at de har vært på Leos, vært i grønnsakshagen, besøkt et vennepar, laget frokost etc. .veldig lite inspirerende . Hun skriver jo at de lever som at de er på ferie, bare med leggetider og ikke like mye kosemat. Det HØRES jo koselig ut. Men barna må jo få sjokk når de skal videre i livet og aldri har lært rutiner? De trenger jo å lære å lære? Ikke nødvendigvis i den typiske norske skole måten. Men læring er mye. Sosial læring, så vell som det faglige. Har selv barn som har lært å lese på egenhånd og kjedet seg på skolen de første årene og fikk ekstra lekser for å få utfordrer seg, men det varte jo ikke. Mens søsken har lært det på skolen, men vært sterk på andre fag. Skole/barnehage har både positive og negative sider, men barn flest tar jo ikke skade av å gå der. Føler jeg hadde tatt ifra barna mine mye av å ha holdt de hjemme. Har heller gitt de korte dager og fridager. Ene barnet mitt trenger ikke sfo, men vil gå der for å leke med venner. Skulle jeg holdt han hjemme for MIN del? hun står jo bare på sitt, tar jo ikke imot konstruktiv kritikk eller kritiske spørsmål. 4 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 9. oktober 2024 #204 Del Skrevet 9. oktober 2024 Visla skrev (8 timer siden): Skole/barnehage har både positive og negative sider, men barn flest tar jo ikke skade av å gå der. Føler jeg hadde tatt ifra barna mine mye av å ha holdt de hjemme. Har heller gitt de korte dager og fridager. Ene barnet mitt trenger ikke sfo, men vil gå der for å leke med venner. Skulle jeg holdt han hjemme for MIN del? Det er veldig vanlig å si akkurat det der, men stemmer det? Ti prosent opplever mobbing på skolen (og vi vet hvor ødeleggende det kan være for fremtiden) https://www.vg.no/nyheter/i/zEvaWO/norske-skoler-naadde-mobbetopp-i-2023 Og ca like stor prosentdel av unge under 30 står utenfor jobb, utdanning eller arbeidsrettede tiltak. Alle disse menneskene har jo stort sett gått gjennom hele det offentlige systemet. Et eller annet sted har noe feilet. 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sammy! Skrevet 9. oktober 2024 #205 Del Skrevet 9. oktober 2024 solsolsol skrev (59 minutter siden): Det er veldig vanlig å si akkurat det der, men stemmer det? Ti prosent opplever mobbing på skolen (og vi vet hvor ødeleggende det kan være for fremtiden) https://www.vg.no/nyheter/i/zEvaWO/norske-skoler-naadde-mobbetopp-i-2023 Og ca like stor prosentdel av unge under 30 står utenfor jobb, utdanning eller arbeidsrettede tiltak. Alle disse menneskene har jo stort sett gått gjennom hele det offentlige systemet. Et eller annet sted har noe feilet. Jeg skal ikke bagatellisere mobbing, det er et stort problem og mobbeatferd starter allerede i barnehagen og kan ha katastrofale følger for den som opplever det. Men det finnes også svært mange barn og unge som lever i hjem med vold (https://www.reddbarna.no/vart-arbeid/barn-i-norge/vold-og-overgrep/vold-mot-barn/vold-fakta-om-vold-mot-barn/). Disse barna har gjerne ofte høyt fravær fra både barnehage og skole, og det er ingen tvil om at de har behov for tryggheten det offentlige systemet har å by på. Dette er kanskje en digresjon i diskusjonen men poenget mitt er at mange av de som står uten jobb, og kanskje litt ved siden av samfunnet, ikke er skadet av skole men sin egen oppvekst. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 9. oktober 2024 #206 Del Skrevet 9. oktober 2024 Sammy! skrev (28 minutter siden): Jeg skal ikke bagatellisere mobbing, det er et stort problem og mobbeatferd starter allerede i barnehagen og kan ha katastrofale følger for den som opplever det. Men det finnes også svært mange barn og unge som lever i hjem med vold (https://www.reddbarna.no/vart-arbeid/barn-i-norge/vold-og-overgrep/vold-mot-barn/vold-fakta-om-vold-mot-barn/). Disse barna har gjerne ofte høyt fravær fra både barnehage og skole, og det er ingen tvil om at de har behov for tryggheten det offentlige systemet har å by på. Dette er kanskje en digresjon i diskusjonen men poenget mitt er at mange av de som står uten jobb, og kanskje litt ved siden av samfunnet, ikke er skadet av skole men sin egen oppvekst. Ja, selvfølgelig! Men økende antall ungdom som faller utenfor henger ikke sammen med økende vold i hjemmet, mens skolen de siste årene både har blitt lenger (2 hele skoleår siden min barndom), og strengere, mer testing og resultatfokus ++ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molly83 Skrevet 9. oktober 2024 Forfatter #207 Del Skrevet 9. oktober 2024 solsolsol skrev (2 timer siden): Det er veldig vanlig å si akkurat det der, men stemmer det? Ti prosent opplever mobbing på skolen (og vi vet hvor ødeleggende det kan være for fremtiden) https://www.vg.no/nyheter/i/zEvaWO/norske-skoler-naadde-mobbetopp-i-2023 Og ca like stor prosentdel av unge under 30 står utenfor jobb, utdanning eller arbeidsrettede tiltak. Alle disse menneskene har jo stort sett gått gjennom hele det offentlige systemet. Et eller annet sted har noe feilet. Dette er nok mer komplekst, og min erfaring er at de som faller utenfor ofte har med seg utrygghet hjemmefra og har foreldre som strever fra før. Det er ikke nødvendigvis skolen sin feil, men de faller igjennom fordi de ikke har fått det de trenger hjemme. Utfordringer og frafall i skolen er et sekundærsymptom. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sammy! Skrevet 9. oktober 2024 #208 Del Skrevet 9. oktober 2024 solsolsol skrev (2 timer siden): Ja, selvfølgelig! Men økende antall ungdom som faller utenfor henger ikke sammen med økende vold i hjemmet, mens skolen de siste årene både har blitt lenger (2 hele skoleår siden min barndom), og strengere, mer testing og resultatfokus ++ Vet du at det ikke henger sammen? Det trenger ikke nødvendigvis henge sammen med vold, det er også svært mange foreldre som ikke lenger setter nok grenser for barn eller lar de møte motstand og få utfordringer. Da sier det seg selv at samfunnets krav fort kan bli for mye. Grunnskolen var fra 1969 niårig før den ble tiårig i 1997. Så jeg forstår ikke helt hva du mener med at den har blitt to hele skoleår lenger? At skolen er strengere tviler jeg sterkt på, det er heller motsatt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 9. oktober 2024 #209 Del Skrevet 9. oktober 2024 Sammy! skrev (1 time siden): Vet du at det ikke henger sammen? Det trenger ikke nødvendigvis henge sammen med vold, det er også svært mange foreldre som ikke lenger setter nok grenser for barn eller lar de møte motstand og få utfordringer. Da sier det seg selv at samfunnets krav fort kan bli for mye. Grunnskolen var fra 1969 niårig før den ble tiårig i 1997. Så jeg forstår ikke helt hva du mener med at den har blitt to hele skoleår lenger? At skolen er strengere tviler jeg sterkt på, det er heller motsatt. Jeg vet ikke det nei, men oppdragervold ble feks ulovlig i Norge først i 2010 (!) Vold mot barn ble ulovlig en del tidligere, men ikke mer enn femti år siden, og i 1998 mente fremdeles 4 av 10 voksne nordmenn at det burde være lovlig å straffe barn fysisk. https://www.bt.no/btmeninger/kronikk/i/kvadA/naar-ble-det-riktig-aa-slaa-barn Ettersom antall unge utenfor har økt de siste årene, kan man jo lure på om problemet ikke ligger i hjemmet, men i skolen. Grunnskolen har blitt to år lenger, ett år i form av seksårsreformen, det siste i form av økt timetall. https://www.nrk.no/trondelag/skolehverdagen-har-okt-med-over-tusen-timer-siden-90-tallet-1.16118678 Stress i skolen kan du lese mer om her: https://utdanningsforskning.no/globalassets/stress-i-skolen---en-systematisk-kunnskapsoversikt.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molly83 Skrevet 11. oktober 2024 Forfatter #210 Del Skrevet 11. oktober 2024 «Vi vet selv hva som er best for våre barn. Jeg har lært å aldri ta råd fra noen som lever et liv jeg ikke vil leve. Det er smart å ha i bakhodet.» https://www.vg.no/nyheter/i/B0k3KE/jordmor-og-trebarnsmor-marte-ikke-rart-at-det-ikke-foedes-flere-barn Håper hun også kan godta at mange ikke vil ta råd fra henne, fordi de ikke er enige i at denne måten å leve på er barnas beste🤔 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 11. oktober 2024 #211 Del Skrevet 11. oktober 2024 Har vært mere inne på kontoen hennes nå, og hun er ram til å komme med stikk til foreldre som har barna sine i bhg og i skole. Vil hun ha aksept for hvordan de gjør det så bør han ha aspekt for at andre ikke ønsker å ha barna hjemme fra bhg og hele grunnskolen, eller foreldre som ikke har økonomiske muligheter til det. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vicnord84 Skrevet 11. oktober 2024 #212 Del Skrevet 11. oktober 2024 (endret) skruf skrev (6 timer siden): Har vært mere inne på kontoen hennes nå, og hun er ram til å komme med stikk til foreldre som har barna sine i bhg og i skole. Vil hun ha aksept for hvordan de gjør det så bør han ha aspekt for at andre ikke ønsker å ha barna hjemme fra bhg og hele grunnskolen, eller foreldre som ikke har økonomiske muligheter til det. Akkurat det har jeg også reagert på! Er en ufin gjenganger hos flere kontoer som deler samme innhold. Det måååå da gå ann å fremme hjemmeskole og dele innhold om det uten å komme med stikk mot de som velger å sende barna i barnehage og skole... Også veldig mye negativt mot barnehage og skole generelt. Selv om de har hatt uheldige opplevelser i en barnehage, så er det jo ikke ensbetydende at alle barnehager er slik... Hadde jo vært helt supert hvis hun (og andre) heller kunne brukt plattformen sin til å komme med info og tips til hvordan hjemmeskole fungerer i praksis istedenfor å lage x antall reels om hvor fælt det er med barnehage, skole, hamsterhjul og andre folks meninger🤷♀️ Endret 11. oktober 2024 av Vicnord84 8 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molly83 Skrevet 14. oktober 2024 Forfatter #213 Del Skrevet 14. oktober 2024 Jeg synes hun gir så vage svar og forklaringer på hvordan de sørger for at de når kompetansemålene. Hun er jo tydelig på at de ikke underviser, at f.eks engelsk er en del av hverdagen fordi de hører engelsk rundt seg. MEN ungene ser lite tv og iPad i følge foreldrene, omgås de så mange som snakker engelsk? Og hva med det skriftlige, grammatikk osv? Jeg klarer ikke å se eller forstå at de lærer det de skal, særlig han i 3. klasse🤔 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perleblomst Skrevet 14. oktober 2024 #214 Del Skrevet 14. oktober 2024 Det høres fint ut, men jeg tror barna går glipp av mye læring mtp ting man bør oppleve og lære av. Den virkelige verden. Tror også familiens situasjon har mye å si. Tjener de greit nok til å jobbe deltid? Er de flinke "lærere", ikke alle egner seg like godt kanskje. Har de arv eller oppsparte penger? Hvor bor de? Man kan jo flytte ut på bygden og bo rimelig, men så har man gjerne sin omgangskrets og familie en by. Det er jo også et viktig nettverk å ha. Og har man allerede barn må man tenke over hvordan det er å rive de opp fra sitt vante. Er behovet hos foreldrene? Å bo å leve på den måten? Eller av hensyn til barna? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 15. oktober 2024 #215 Del Skrevet 15. oktober 2024 molly83 skrev (20 timer siden): Jeg synes hun gir så vage svar og forklaringer på hvordan de sørger for at de når kompetansemålene. Hun er jo tydelig på at de ikke underviser, at f.eks engelsk er en del av hverdagen fordi de hører engelsk rundt seg. MEN ungene ser lite tv og iPad i følge foreldrene, omgås de så mange som snakker engelsk? Og hva med det skriftlige, grammatikk osv? Jeg klarer ikke å se eller forstå at de lærer det de skal, særlig han i 3. klasse🤔 Hvor mye engelsk grammatikk tror du de lærer i tredjeklasse? 😅 Den beste måten å lære grammatikk på er jo også ved å bruke språket eller høre det i bruk, tenk på hvor godt alle i Norge kan engelsk, som vi hører på tv-en hele tiden, mot hvor godt vi kan det fremmedspråket vi lærte på skolen. Ved å ha kompetansemålene liggende fremme er man jo også obs, og kan smette inn ting underveis om man merker at det er noe som ikke kommer av seg selv. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molly83 Skrevet 15. oktober 2024 Forfatter #216 Del Skrevet 15. oktober 2024 solsolsol skrev (31 minutter siden): Hvor mye engelsk grammatikk tror du de lærer i tredjeklasse? 😅 Den beste måten å lære grammatikk på er jo også ved å bruke språket eller høre det i bruk, tenk på hvor godt alle i Norge kan engelsk, som vi hører på tv-en hele tiden, mot hvor godt vi kan det fremmedspråket vi lærte på skolen. Ved å ha kompetansemålene liggende fremme er man jo også obs, og kan smette inn ting underveis om man merker at det er noe som ikke kommer av seg selv. Mine barn har ihvertfall hatt mye skriving i engelsken på skolen fra tidlig barneskole, og disse barna ser jo ikke tv eller iPad nesten heller, så jeg synes det virker veldig begrenset. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 16. oktober 2024 #217 Del Skrevet 16. oktober 2024 solsolsol skrev (19 timer siden): Hvor mye engelsk grammatikk tror du de lærer i tredjeklasse? 😅 Den beste måten å lære grammatikk på er jo også ved å bruke språket eller høre det i bruk, tenk på hvor godt alle i Norge kan engelsk, som vi hører på tv-en hele tiden, mot hvor godt vi kan det fremmedspråket vi lærte på skolen. Ved å ha kompetansemålene liggende fremme er man jo også obs, og kan smette inn ting underveis om man merker at det er noe som ikke kommer av seg selv. De følger jo ikke kompetansemål eller lærlingsplan ut i fra skolesystemet har hun uttalt. De har ikke vanlig hjemmeskole der barnet (etterhvert barna) sitter å jobber med skolefag der forekdrene lærer de pensum/kompetansemål, men de tror på fri læring; dvs at barna lærer seg det de behøver gjennom dagliglivets sysler og lek. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molly83 Skrevet 16. oktober 2024 Forfatter #218 Del Skrevet 16. oktober 2024 skruf skrev (26 minutter siden): De følger jo ikke kompetansemål eller lærlingsplan ut i fra skolesystemet har hun uttalt. De har ikke vanlig hjemmeskole der barnet (etterhvert barna) sitter å jobber med skolefag der forekdrene lærer de pensum/kompetansemål, men de tror på fri læring; dvs at barna lærer seg det de behøver gjennom dagliglivets sysler og lek. Ja, har skjønt det, men klarer ikke å se at de gjennom fri læring får med seg det de bør for å henge tritt med andre barn på samme alder.. og dermed lurer jeg på hvordan de kan tenke at dette er barnas beste, når de skal leve i et samfunn sammen med etterhvert andre mennesker som ha fått med seg mye mer. En ting er at hun ikke liker samfunnet vårt, men hun får ikke forandret det og hindret at hennes barn blir en del av det uansett etterhvert. Det er på den måten jeg mener dette er eksperimentelt ovenfor egne barn. Jeg hadde aldri hatt hjerte til det ovenfor mine barn. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 16. oktober 2024 #219 Del Skrevet 16. oktober 2024 molly83 skrev (47 minutter siden): Ja, har skjønt det, men klarer ikke å se at de gjennom fri læring får med seg det de bør for å henge tritt med andre barn på samme alder.. og dermed lurer jeg på hvordan de kan tenke at dette er barnas beste, når de skal leve i et samfunn sammen med etterhvert andre mennesker som ha fått med seg mye mer. En ting er at hun ikke liker samfunnet vårt, men hun får ikke forandret det og hindret at hennes barn blir en del av det uansett etterhvert. Det er på den måten jeg mener dette er eksperimentelt ovenfor egne barn. Jeg hadde aldri hatt hjerte til det ovenfor mine barn. Dere som er så bekymret, har dere barn? Jeg har nå fem barn i skolealder eller eldre. Har god oversikt over hva de faktisk lærer (og surrer med) på skolen. Det er SÅ lite. Søk opp kompetansemålene i de ulike fagene. Det er altså virkelig lavt nivå det forventes. Marte skrev akkurat på Instagram at de har skrevet ut kompetansemålene, har de liggende lett tilgjengelig og sjekker innom for å følge med om det er noe som mangler (altså, om de ser at oi, det her kommer vi ikke innom i hverdagslivet vårt, så vil de gjøre et eller annet for å sikre at ungene lærer det også). Kan dere engelsk grammatikk fordi dere husker reglene, eller fordi dere har hørt nok engelsk til å vite hva som høres riktig ut? Anbefaler at dere som er nysgjerrige og urolige leser et par bøker om skolesystemet, om unschooling og frilæring. Det er lite som tyder på at det er noe skummelt altså. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molly83 Skrevet 16. oktober 2024 Forfatter #220 Del Skrevet 16. oktober 2024 solsolsol skrev (2 timer siden): Dere som er så bekymret, har dere barn? Jeg har nå fem barn i skolealder eller eldre. Har god oversikt over hva de faktisk lærer (og surrer med) på skolen. Det er SÅ lite. Søk opp kompetansemålene i de ulike fagene. Det er altså virkelig lavt nivå det forventes. Marte skrev akkurat på Instagram at de har skrevet ut kompetansemålene, har de liggende lett tilgjengelig og sjekker innom for å følge med om det er noe som mangler (altså, om de ser at oi, det her kommer vi ikke innom i hverdagslivet vårt, så vil de gjøre et eller annet for å sikre at ungene lærer det også). Kan dere engelsk grammatikk fordi dere husker reglene, eller fordi dere har hørt nok engelsk til å vite hva som høres riktig ut? Anbefaler at dere som er nysgjerrige og urolige leser et par bøker om skolesystemet, om unschooling og frilæring. Det er lite som tyder på at det er noe skummelt altså. Ja, har egne barn som har gått barneskole. Jeg har ikke inntrykk av at det er lite de skal igjennom i det hele tatt, så kjenner ikke igjen det du skriver🤔 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå