Gå til innhold

Er "skeiv" riktig betegnelse for LGBTQ+ ?


Bombasi

Anbefalte innlegg

Hva personen identifiserer seg (kjønnsidentitet) om har ingenting med hvem hen tiltrekker seg (seksuell orientering). På engelsk er det lettere å forstå. Så en person kan def. seg som ikke-binær, og være skeiv/lesbisk/homofil/panfil, og det har ikke noe med hen’s kjønnsidentitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBurka

Ikke-binære er binære.

De har nemlig delt opp gruppene i to: binære og ikke-binære

Dette former et binært system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pan og kaller meg selv skeiv. Null stress for min del. Jeg selv kjenner ingen skeive som synes det er problematisk. Hvis noen hadde sagt til meg at de ikke vil kalles skeiv sier jeg ikke det til/om dem da, er ikke verre enn det. 

Anonymkode: 4e41e...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ihvertfall være en fellesbetegnelse som er lettere å huske enn masse bokstaver etterhverandre som kun spesielt interesserte husker og vet hva betyr. Og alle disse ulike betegnelsene vet vel heller ikke folk hva står for? Hva er feks pan og crossdresser? Vi må ikke gjøre det så komplisert at folk ikke vet hva de snakker om. 

Anonymkode: d6668...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.8.2023 den 14.03):

Hvorfor må alt ha et navn? 

Folk er folk.

Anonymkode: d93a4...d89

Fordi noen foretrekker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeiv er et ord som opprinnelig var brukt i nedsettende betydning, men som de skeive har valgt å ta eierskap på selv.

Kan sammenlignes med ord som enkelte etniske grupper bruker seg imellom, men som vil bli oppfattet rasistisk dersom de brukes om dem av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...