Gå til innhold

Er "skeiv" riktig betegnelse for LGBTQ+ ?


Bombasi

Anbefalte innlegg

LGBTQ+-miljøet omtales, og omtaler seg selv, som skeiv. Noe som ser ut til å være velbrukt og akseptert fra alle parter. 

På NRK's kommentarfelt i Pride-tråder ryddes det bort kommentarer som tegner et bilde av skeive som avvikere. Vell og bra det, men er ikke ordet "skeiv" å vise til et avvik? For hva er man skeiv fra? Er det heterofili som er "rett"?

Bakgrunnen til jeg lurer på dette er en kommentar fra Twitter for noen dager/uker siden fra en homofil. En parafrasering av innlegget hans:
"Kall meg homo eller homse, for det er det jeg er. Men ikke kall meg skeiv, for det er jeg ikke." - Ukjent
Jeg synes det var en ganske tankevekkende tweet. Som at ordet skeiv er et avvik som han ikke føler han er.

Dette sett i lys av at Pride og LGBTQ+-miljøet kjemper for likeverd og mangfold. At man skal få være den man vil og elske den man ønsker. Men er det da ikke uheldig å kalle seg for skeiv? 

Hva tenker dere om betegnelsen skeiv?

Og viktigst av alt: dere som er i en kategori av LGBTQ+, hva tenker dere om betegnelsen skeiv?
Hvis skeiv da føles feil, hva er en mer treffende betegnelse?

Jeg synes ordet skeiv er tankevekkende på en uheldig måte på vegne av LGBTQ+.
Men så er det ikke opp til meg å "føle" på det, derav stiller jeg spørsmål om det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Q i LGBTQ står for Queer. På norsk har vi skeiv som begrep for de som ikke vil bruke LGB. Å være skev er ikke et avvik, det er som straight men litt annen vinkel bare :)

 

Anonymkode: ed6db...b8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Q i LGBTQ står for Queer. På norsk har vi skeiv som begrep for de som ikke vil bruke LGB. Å være skev er ikke et avvik, det er som straight men litt annen vinkel bare :)

 

Anonymkode: ed6db...b8e

Begrepet "skeiv" stammer fra ordet Queer, som ironisk nok er en gruppe mange LGB'ere ønsker å distansere seg fra. Blir det da riktig å kalle LGB'ere for skeiv når skeiv stammer fra en gruppe de ønsker å distansere seg fra? 

Å være skeiv, altså som i det norske ordet skjev, er å vise til at man er et avvik fra noe som er rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet plager meg ikke, men jeg har aldri identifisert meg noe særlig med det på det personlige planet. Jeg ville aldri beskrevet meg selv som skeiv. Jeg kan likevel godt si at jeg er en del av det skeive miljøet. Pussig, det der. 

Anonymkode: b5acf...2e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt at det ikke er det, og at "skeiv" gjerne brukes om noen som er "annerledes". Ofte virker det også å være en sterk samvariasjon mellom dette og politiske bevegelser, og jeg tror nok de aller fleste som regner seg som "skeive" vil "marsjere i takt" med FRI og Pride bevegelsen under regnbuefanen, mens en større andel homofile, lesbiske og bifile ikke vil det. Eller for å si det på en annen måte, jeg tror de færreste som har eller har hatt en intim relasjon med samme kjønn vil regne seg som "skeive". 

https://en.wikipedia.org/wiki/Queer

Endret av herzeleid
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (9 minutter siden):

Jeg har tenkt at det ikke er det, og at "skeiv" gjerne brukes om noen som er "annerledes". Ofte virker det også å være en sterk samvariasjon mellom dette og politiske bevegelser, og jeg tror nok de aller fleste som regner seg som "skeive" vil "marsjere i takt" med FRI og Pride bevegelsen under regnbuefanen, mens en større andel homofile, lesbiske og bifile ikke vil det. Eller for å si det på en annen måte, jeg tror de færreste som har eller har hatt en intim relasjon med samme kjønn vil regne seg som "skeive". 

https://en.wikipedia.org/wiki/Queer

Det er godt mulig at ordet skeiv ikke egentlig er ment som annerledeshet/avvik, men mening og forståelse rundt et tvetydig ord som skeiv kan fort være to forskjellige ting hos folk flest. 

Jeg biter meg merke i at LGB'ere er de som i størst grad tar avstand fra ordet. Og når det er slik så tenker jeg at skeiv er feil betegnelse for alle i LGBTQ+. 

Men nå har ordet skeiv blitt så etablert i kulturen vår at det er vel nærmest umulig å komme bort fra det igjen. Så skal man endre noe så må det være forståelsen av ordet. Hvorvidt man klarer å få en større mening bak ordet begrenser seg vel selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For et par tiår siden var «skeiv» et nedsettende ord brukt om homofile. 

Anonymkode: be4a5...971

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de skeive vil kalle seg skeive, så er det ingen problem 

Anonymkode: c5b6e...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker ordet skeiv og har alltid mislikt det. Det omfatter jo alle mulige, både homofile, ikke-binære, polyamorøse, aseksuelle, fetisjister og transvestitter osv. Hva har de til felles liksom?

Jeg vil tilbake til LGB. Homofile, lesbiske og bifile har noe felles, de blir forelsket i samme kjønn. Alt det andre har ingenting med homofili å gjøre.

Anonymkode: 20c4e...c2f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at en av innleggsforfatterne til artikler skrevet av Nevromangfold omtaler seg som skeiv, ikke-binær.

 

https://www.dagsavisen.no/debatt/2023/06/28/forbud-mot-konverteringsterapi-kun-hvis-du-ikke-er-nevrodivergent/

 

Blir da skeiv-betegnelsen overflødig? Hvis man ikke betrakter seg som et kjønn, så er det vel uvesentlig å fokusere på hvilket kjønn man blir forelsket i? Eller kompliserer jeg det ekstra nå? 

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SLT sammen er bare piss. Kvinne forelsket i kv, lesbisk. Mann i mann homofil. Alt annet hetero. I begge bifil

Anonymkode: 8ab8e...283

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på overskriften er ja.

Skeiv er en paraplybetegnelse.

For eksempel. En som er homofil og født kvinne og ser på seg selv som kvinne er skeiv, men er ikke ikke-binær.

Anonymkode: ea373...edd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..mens alle ikke-binære er vel skeive per definisjon.

Anonymkode: ea373...edd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk skrev (2 minutter siden):

Jeg ser at en av innleggsforfatterne til artikler skrevet av Nevromangfold omtaler seg som skeiv, ikke-binær.

 

https://www.dagsavisen.no/debatt/2023/06/28/forbud-mot-konverteringsterapi-kun-hvis-du-ikke-er-nevrodivergent/

 

Blir da skeiv-betegnelsen overflødig? Hvis man ikke betrakter seg som et kjønn, så er det vel uvesentlig å fokusere på hvilket kjønn man blir forelsket i? Eller kompliserer jeg det ekstra nå? 

Jeg ville tenkt det samme som deg. Hvis vedkommende betrakter seg selv som ikke-binær, skulle en jo tro begrepene skeiv/streit ville være overflødige for dem. Ved å si at en er skeiv, undergraver  jo den ikke-binære sin egen kjønnsidentitet, så det er litt paradoksalt. Andre mennesker derimot kan se på vedkommende som det kjønnet hen er født som, og dermed se på hen som skeiv, hvis hen tiltrekkes av samme kjønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (4 minutter siden):

Jeg ville tenkt det samme som deg. Hvis vedkommende betrakter seg selv som ikke-binær, skulle en jo tro begrepene skeiv/streit ville være overflødige for dem. Ved å si at en er skeiv, undergraver  jo den ikke-binære sin egen kjønnsidentitet, så det er litt paradoksalt. Andre mennesker derimot kan se på vedkommende som det kjønnet hen er født som, og dermed se på hen som skeiv, hvis hen tiltrekkes av samme kjønn.

Skeiv er en samlebetegnelse for alle som ikke er både cis og hetero.

 

https://naob.no/ordbok/skeiv

"2.2  

som ikke samsvarer med tradisjonelle kategorier for kjønn, kjønnsidentitet og (homofil og heterofil) seksualitet"

 

Anonymkode: ea373...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semi-binær blir den korrekte betegnelsen.

Anonymkode: 9d2b4...cb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Semi-binær blir den korrekte betegnelsen.

Anonymkode: 9d2b4...cb8

Koko

Anonymkode: 3c6a0...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke greie på det, men jeg tenker at alle som er ikke-binære er skeive, uansett hvilket kjønn de tiltrekkes av. Altså at ikke-binær er en underkategori under begrepet skeiv.

 

Anonymkode: 91939...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være skeiv er en samlebetegnelsen på å bryte med majoritetens kjønns- og seksualitetsnormer. En ikke-binær er altså skeiv per definisjon. Transpersoner, ikke-binære og crossdressere har alltid vært sentrale i det skeive miljøet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 3.7.2023 den 7.37):

Jeg misliker ordet skeiv og har alltid mislikt det. Det omfatter jo alle mulige, både homofile, ikke-binære, polyamorøse, aseksuelle, fetisjister og transvestitter osv. Hva har de til felles liksom?

Jeg vil tilbake til LGB. Homofile, lesbiske og bifile har noe felles, de blir forelsket i samme kjønn. Alt det andre har ingenting med homofili å gjøre.

Anonymkode: 20c4e...c2f

*Transpersoner. Jeg omtaler meg slev som skeiv da det omfatter mye forskjellig uten at jeg trenger å klamre meg til ett begrep. Jeg synes det rommer mer og forskjellige typer folk med ulike legninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...