Gå til innhold

Syden og bonusbarn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Merkelig. Jeg er mor til bonusbarnet her i familien, og ferie uten alle barna har hverken vært et alternativ eller et spørsmål. 

Rart hvordan dette plutselig blir annerledes når det er stemor som skal legge opp ferien.

Anonymkode: a62d3...0b9

Så om pappaen til ditt særkullsbarn selv tar med barnet på fine ferier men hindrer deg, skal yngre søsken gi opp sin mulighet for ferietur?

Jeg vil gjerne forstå din side av saken. Kan du forklare hvordan det er rettferdig mot de yngste? 

Anonymkode: decb5...b8b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her er det vel mor som er vanskelig? Å være borte en uke fra skolen, er ikke noe problem, og tåles en gang. Det er ikke noe barnet har gjort før, høres det ut til, så da tenker jeg at det er helt innenfor å prioritere å reise med familien en uke på ferie. Far har vel like mye å si om dette som mor? Og ønsker barnet, som er såpass stort, å være med, så har han også noe han skulle sagt? Far + sønn vil på tur, trumfer mor denne gang tenker jeg. 

Jeg som mor, og som er i samme familiesituasjon, hadde fint søkt datteren min fri fra skolen (10.klasse) i en uke, for å fra på ferie med faren og familien. Hadde ikke hatt samvittighet til å si nei, og la henne bli ekskludert fra ferien. Ønsker av alt at hun er inkludert på lik linje i familien hos far, som barna der. 

Anonymkode: 86ab3...120

Nei mor er ikke sær, vi tar heller ikke barnet ut av skolen , helt uaktuelt faktisk så skjønner mor godt

Anonymkode: 69c8f...64f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Splittbinders skrev (4 timer siden):

Uavhengig av om det er ok å dra på en ferie uten et bonusbarn eller ikke, syns jeg kanskje uansett det er rart å organisere hverdagen uten å faktisk ta hensyn til dette barnet. Sånn jeg tolker det, har dere har gitt "avkall" på ferie i skoleferien for å få hverdagen ellers til å gå opp, og da har dere jo allerede der ikke tatt hensyn til bonusbarnet? Du skriver samtidig at det blir tatt hensyn til SFO/AKS når den tid kommer for felles barn - hvorfor ikke sørge for å ta hensyn til skolebarnets ferie nå?

Dette👏

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei mor er ikke sær, vi tar heller ikke barnet ut av skolen , helt uaktuelt faktisk så skjønner mor godt

Det er snakk om en uke, av hele skolegangen høres det ut til. Det er ikke noen krise, og får de søknaden innvilget så hvorfor ikke, om gutten selv vil være med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er litt trist at man i så ung alder skal få lov til å ekskludere seg selv fra familielivet også. Barn har ikke vondt av å være med en uke på besøk til familie på Sørlandet. De er med venner hele året, kan fint ta en liten pause fra det. 

Anonymkode: c0b72...081

Når du er 15år, så er ikke familien til «stemoren» til datteren min, det viktigste å prioriterer faktisk. Det handler om at hun har familie både på min og farens side, som hun besøker jevnlig og har kontakt med. At faren møtte ny dame, fikk barn og en ny svigerfamilie, når datteren var 12år, trenger ikke å bety at ei jente som snart er voksen trenger å involvere seg i den utvidende «svigerfamilien». Barn har også noe de skulle ha sagt, når det gjelder deres eget liv og menneskene i det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det et reelt problem at akkurat denne ungdommen vil få problemer faglig eller sosialt med 5 dagers fravær? Eller er mor bare prinsipiell her?

Hvis han ikke står svakt, ville jeg reist i skoletid selv om mor ikke liker det.

Vi kommer til å ta ut vår, når feriemål ikke passer for juli. Ungen er faglig sterk og skal ikke gå glipp av muligheter til livsutfoldelse for regelens skyld. Barndommen er kort og helt unødvendig rigiditet er ikke noe vi ønsker. 

Anonymkode: 0b729...992

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kunne aldri falt meg inn å dra på ferie uten mitt bonusbarn som nå er ferdig med 10.klasse. Vi har to fellesbarn også, men har aldri dratt på tur uten henne.

Anonymkode: c2de6...1f6

I utgangspunktet enig, men når de denne gangen ikke får felles ferie i skolens ferie, må de kunne reise. Det er ikke riktig at ingen av dem skal få seg ferietur fordi en ikke kan være med. Men det bør ikke bli sånn hvert år og far burde finne på noe kult med den eldste, sånn at han får noe eget. 

Anonymkode: 59596...420

• Liker 1
Skrevet

Kos dere med en sydentur når det både er billig å reise og dere begge har fri. Så tar far med seg barnet sitt på en storbyferie en langhelg en annen gang og avtal dette med ungdommen før dere reiser til «syden».

Synes dette med at alt skal være likt og rettferdig hele tiden tar litt av. Jeg har 4 barn med samme mann, men vi reiser ofte med ett barn eller to. Nå har jeg vært i London med to av barna, og om noen uker reiser han på en annen tur med ett av dem. Det fjerde hadde en alenetur i fjor. Nå er de to største hos oss over 18 år, så hovedferien i år blir sammen med de to minste.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er snakk om en uke, av hele skolegangen høres det ut til. Det er ikke noen krise, og får de søknaden innvilget så hvorfor ikke, om gutten selv vil være med. 

Hjelper ikke, i tillegg er det ungdommskolen . Heldigvis mange skoler som ikke godtar dette lenger

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke så enkelt å få permisjon utenom skoleferien fra skolene lenger. Skolene, spesielt skolene som barna våre gikk på, sa på et foreldremøte en gang at nå blir ikke permisjon utenom skoleferier godkjent lenger, for skolen var ekstremt lei av at foreldre tok barna ut i permisjon hele tiden for å dra på ferie, når skolen gir fri 2 mnd om sommeren og ellers 1-2 uker her og der resten av året. Og jeg mener det burde være en selvfølge å følge skolens ferier. Hva lærer man barna? At man kan ta seg fri når enn man vil, selv om skolen (og senere arbeidsgiver) sier nei? Det er tåpelig og uansvarlig. 

Man kan som foreldre planlegge ferie innenfor tiden skolelever har ferie enn å ta barna ut av skolen. Det er mulig å få den kabalen til å gå opp hvis man bare gjør litt arbeid på forhånd. 

Endret av Kittykat
AnonymBruker
Skrevet
Kittykat skrev (45 minutter siden):

Det er ikke så enkelt å få permisjon utenom skoleferien fra skolene lenger. Skolene, spesielt skolene som barna våre gikk på, sa på et foreldremøte en gang at nå blir ikke permisjon utenom skoleferier godkjent lenger, for skolen var ekstremt lei av at foreldre tok barna ut i permisjon hele tiden for å dra på ferie, når skolen gir fri 2 mnd om sommeren og ellers 1-2 uker her og der resten av året. Og jeg mener det burde være en selvfølge å følge skolens ferier. Hva lærer man barna? At man kan ta seg fri når enn man vil, selv om skolen (og senere arbeidsgiver) sier nei? Det er tåpelig og uansvarlig. 

Man kan som foreldre planlegge ferie innenfor tiden skolelever har ferie enn å ta barna ut av skolen. Det er mulig å få den kabalen til å gå opp hvis man bare gjør litt arbeid på forhånd. 

Her er det ikke noe problem, så lenge det ikke er noe gjentagende/fast greie. De ser jo an søknaden for hver og en, hvor mye fravær barnet har fra før osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2023 den 8.04):

Jeg er gift med en mann som har et barn fra før som nå begynner på ungdomsskolen. Vi har to små barn på 4 og 3 år sammen. Fordi vi begge jobber i helsesektoren og for å få kabalen til å gå opp ift turnus så har vi aldri ferie samtidig. Vi har heller ikke ferier når «alle andre» har ferier som høstferie, juleferie, påskeferie osv. Om sommeren har vi ferie om hverandre. Dette er noe vi har sagt ja til for at jobben skal tilrettelegge for turnus og kabalen hjemme. Når barna begynner på skolen får vi ferie slik at de ikke må være hjemme alene når ikke AKS/SFO er åpent. Nå planlegger vi en sydenferie for første gang siden de to andre kom til verden, men problemet er at ferien må finne sted når det er vanlig hverdag/skole. Mor til bonusbarn vil ikke at vi skal ta ut barnet fra skolen for å reise på tur, og vil at vi skal følge skolens ferier, men dette går ikke for oss da vi ikke har fri. Hva gjør vi? Reiser vi uten han? Hans mor og stefar (og søsken på den siden) reiser mye på tur, men de har vanlige 8-16 jobber og følger skolens ferier.

Anonymkode: c9ed9...a7c

Dette er jo et typisk eksempel på at stebarn må tilpasse seg fars nye familie...Trist å lese

Så på disse årene har dere aldri tatt med mannens første barn på ferie ? 

De aller fleste foreldre MÅ faktisk tilpasse ferien etter barnas skolegang.  

Anonymkode: c95b0...98f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...