Gå til innhold

Syden og bonusbarn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

De har egentlig ikke prøvd. De har tilrettelagt for de yngste og seg selv. Og satser på at mor ordner opp - enten med ferie eller med fri fra skolen. 
Barnet vil selvsagt føle seg avvist av far og fars familie. 
At foreldre kan legge opp til at ett av barna ikke kan bli med på familieferie er bare hjerterått

Anonymkode: c3c92...6ff

Jeg er helt uenig med deg. Min datter har bonusmor og 3 søsken hos bonusmor og sin far, og noen ganger har de dratt på ferie uten henne rett og slett fordi de ikke har fått ferie når min datter har mulighet til å reise. Min datter er 15 år nå, og har ingen problem med at de har reist uten henne noen ganger gjennom årene, og det skyldes en åpenhet med henne og å gi henne muligheten til å forstå at de ikke drar uten henne fordi de ikke vil ha henne med, men fordi de ikke fikk ferie som passer med hennes ferie. Ser man edruelig på dette så har også min datter fått mange flere ferieturer enn sine 3 søsken da hun drar på ferie med sin fars familie, og meg og min nye mann.

Anonymkode: ccc09...718

• Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er helt uenig med deg. Min datter har bonusmor og 3 søsken hos bonusmor og sin far, og noen ganger har de dratt på ferie uten henne rett og slett fordi de ikke har fått ferie når min datter har mulighet til å reise. Min datter er 15 år nå, og har ingen problem med at de har reist uten henne noen ganger gjennom årene, og det skyldes en åpenhet med henne og å gi henne muligheten til å forstå at de ikke drar uten henne fordi de ikke vil ha henne med, men fordi de ikke fikk ferie som passer med hennes ferie. Ser man edruelig på dette så har også min datter fått mange flere ferieturer enn sine 3 søsken da hun drar på ferie med sin fars familie, og meg og min nye mann.

Anonymkode: ccc09...718

dette! 

barnet er såpass stort til å forstå dette så lenge dere forklarer på en fin måte.

hadde vært verre hvis barnet var 6-7 år, da hadde det kanskje ikke forstått dette!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2023 den 8.04):

Jeg er gift med en mann som har et barn fra før som nå begynner på ungdomsskolen. Vi har to små barn på 4 og 3 år sammen. Fordi vi begge jobber i helsesektoren og for å få kabalen til å gå opp ift turnus så har vi aldri ferie samtidig. Vi har heller ikke ferier når «alle andre» har ferier som høstferie, juleferie, påskeferie osv. Om sommeren har vi ferie om hverandre. Dette er noe vi har sagt ja til for at jobben skal tilrettelegge for turnus og kabalen hjemme. Når barna begynner på skolen får vi ferie slik at de ikke må være hjemme alene når ikke AKS/SFO er åpent. Nå planlegger vi en sydenferie for første gang siden de to andre kom til verden, men problemet er at ferien må finne sted når det er vanlig hverdag/skole. Mor til bonusbarn vil ikke at vi skal ta ut barnet fra skolen for å reise på tur, og vil at vi skal følge skolens ferier, men dette går ikke for oss da vi ikke har fri. Hva gjør vi? Reiser vi uten han? Hans mor og stefar (og søsken på den siden) reiser mye på tur, men de har vanlige 8-16 jobber og følger skolens ferier.

Anonymkode: c9ed9...a7c

Du sier at mor og stefar reiser ofte på tur, da får bonusbarnet sitt. Dere må dra uten hvis han ikke kan være med. Nitrist om ikke søsknene skal oppleve ferieturer fordi bonusbarnet ikke kan være med. Blir urettferdig det og. Noen vil føle det urettferdig uansett hva dere velger så her sitter dere følelsesmessig i klisteret. 

Anonymkode: 239b7...400

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Reis med eldste og la de to yngste være hjemme da

Anonymkode: c2de6...1f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er hjerterått. Selvsagt får dere kabalen til å gå opp hvis dere ønske det. Her er det viljen det står på. 

Anonymkode: 8b32e...eaa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Uavhengig av om det er ok å dra på en ferie uten et bonusbarn eller ikke, syns jeg kanskje uansett det er rart å organisere hverdagen uten å faktisk ta hensyn til dette barnet. Sånn jeg tolker det, har dere har gitt "avkall" på ferie i skoleferien for å få hverdagen ellers til å gå opp, og da har dere jo allerede der ikke tatt hensyn til bonusbarnet? Du skriver samtidig at det blir tatt hensyn til SFO/AKS når den tid kommer for felles barn - hvorfor ikke sørge for å ta hensyn til skolebarnets ferie nå?

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at dere kan tilrettelegge når deres barn begynner på skolen, men ikke for det barnet din mann allerede har satt til verden 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det vel mor som er vanskelig? Å være borte en uke fra skolen, er ikke noe problem, og tåles en gang. Det er ikke noe barnet har gjort før, høres det ut til, så da tenker jeg at det er helt innenfor å prioritere å reise med familien en uke på ferie. Far har vel like mye å si om dette som mor? Og ønsker barnet, som er såpass stort, å være med, så har han også noe han skulle sagt? Far + sønn vil på tur, trumfer mor denne gang tenker jeg. 

Jeg som mor, og som er i samme familiesituasjon, hadde fint søkt datteren min fri fra skolen (10.klasse) i en uke, for å fra på ferie med faren og familien. Hadde ikke hatt samvittighet til å si nei, og la henne bli ekskludert fra ferien. Ønsker av alt at hun er inkludert på lik linje i familien hos far, som barna der. 

Anonymkode: 86ab3...120

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De har egentlig ikke prøvd. De har tilrettelagt for de yngste og seg selv. Og satser på at mor ordner opp - enten med ferie eller med fri fra skolen. 
Barnet vil selvsagt føle seg avvist av far og fars familie. 
At foreldre kan legge opp til at ett av barna ikke kan bli med på familieferie er bare hjerterått

Anonymkode: c3c92...6ff

festlig at ts kritiseres for at mannen hennes ikke tar hensyn tim sitt eget barn

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Reis med eldste og la de to yngste være hjemme da

problemet er jo at de ikke får ferie i skoleferien, så hvordan tenkte du det skulle gå når biomor er kjip og nekter å la barnet få en uke fri fra skolen?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merkelig at dere kan tilrettelegge når deres barn begynner på skolen, men ikke for det barnet din mann allerede har satt til verden 

det er vel kun mannens ansvar uansett

Splittbinders skrev (1 time siden):

Uavhengig av om det er ok å dra på en ferie uten et bonusbarn eller ikke, syns jeg kanskje uansett det er rart å organisere hverdagen uten å faktisk ta hensyn til dette barnet. Sånn jeg tolker det, har dere har gitt "avkall" på ferie i skoleferien for å få hverdagen ellers til å gå opp, og da har dere jo allerede der ikke tatt hensyn til bonusbarnet? Du skriver samtidig at det blir tatt hensyn til SFO/AKS når den tid kommer for felles barn - hvorfor ikke sørge for å ta hensyn til skolebarnets ferie nå?

Det er virkelig ikke ta sitt ansvar

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her er det vel mor som er vanskelig? Å være borte en uke fra skolen, er ikke noe problem, og tåles en gang. Det er ikke noe barnet har gjort før, høres det ut til, så da tenker jeg at det er helt innenfor å prioritere å reise med familien en uke på ferie. Far har vel like mye å si om dette som mor? Og ønsker barnet, som er såpass stort, å være med, så har han også noe han skulle sagt? Far + sønn vil på tur, trumfer mor denne gang tenker jeg. 

Jeg som mor, og som er i samme familiesituasjon, hadde fint søkt datteren min fri fra skolen (10.klasse) i en uke, for å fra på ferie med faren og familien. Hadde ikke hatt samvittighet til å si nei, og la henne bli ekskludert fra ferien. Ønsker av alt at hun er inkludert på lik linje i familien hos far, som barna der. 

100 % enig i dette, problemet her er biomor, ikke stemor.

Anonymkode: dea8d...11f

• Nyttig 2
Skrevet

Ikke ta han ut helt i starten på ungdomsskole, det er da man jobber mye med det sosiale miljøet.

Men med unntak av de første mnd, ta han med dere. Gi i alle fall ungdommen sjansen til å bli med, om han vil. Siden dere har reist lite samlet, tror jeg han vil føle seg utenfor, om dere bare reiser med de små.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke forstå meg på far som vurderer å reise på utenlandstur med to så små barn, i stedet for et større barn. De to små har det like fint på stranda hjemme. Hvorfor legge opp ferien sin på en måte som gjør at et av barna ikke kan være med? At du ønsker å reise får være greit, men at far ikke ønsker å ta hensyn til sitt eget barn er kvalmt. Høres ut som det er første gang dere skal reise også, så det er ikke sånn at dere pleier å ta med dette barnet til vanlig. 

Anonymkode: c0b72...081

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis du leser innlegget godt nokk, så er det jo ikke mulighet for noe annet. Jeg sier ikke at barnet skal ha forståelse, men ihvertfall viktig og snakke med barnet også om hvorfor de reiser uten han. At se har prøvd å få ordne det, men at det ikke er mulighet. En 12-13 åring er ikke så dum som du skal ha det til. 

Anonymkode: d86f8...2ab

Hvis det ikke er mulighet for noe annet så har dere ikke mulighet til å reise, punktum. At du skal få en uke i syden trumfer ikke inkludering og selvfølelsen til et fullverdig medlem av familien.

Dette er ikke et dilemma engang. 

Anonymkode: a62d3...0b9

AnonymBruker
Skrevet

Dere skriver her som om en uke på ferie uten ungdommen, er helt forferdelig/ekskluderende osv. Er dere i det hele tatt sikker på at ungdommen vil være med?? Har selv ei på 15, som i et par år nå har takket nei til sydentur med far+samboer+lille søster. Grunne; ikke noe interessert i ferie ved basseng, ingen jevnaldrende å være sammen med, vil heller være hjemme. Enkelt og greit. Hun har ikke noe i mot at far og familien drar plasser uten henne, som har skjedd flere ganger. Hun er me opptatt av å være hjemme med venner, enn å feks dra på en uke ferie til Sørlandet på besøk til familien til samboeren til faren feks. Hun får derimot alltid forespørsel om hun vil være med, også svarer hun enten ja eller nei på det. Ikke noe mer hokus pokus, ikke noe følelse av å være stengt ute, ikke inkludert. Far og samboer har flere ganger vært på sydentur uten henne, og det har aldri vært noen sak her. Hun er en trygg, fornøyd og glad jente, som kjenner sin plass i familiene. 

Ferietur, med småsøsken og alt det innebærer, er ikke alltid på topp på listen over hva en ungdom vil gjøre 🤣

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hengebuksvinet skrev (1 time siden):

Ikke ta han ut helt i starten på ungdomsskole, det er da man jobber mye med det sosiale miljøet.

Men med unntak av de første mnd, ta han med dere. Gi i alle fall ungdommen sjansen til å bli med, om han vil. Siden dere har reist lite samlet, tror jeg han vil føle seg utenfor, om dere bare reiser med de små.

Ellers er han som min ungdom; mer interessert i å være hjemme med kompiser, enn å være en uke på charterferie med yngre, plagsomme småsøsken ;) Det riktige her er vel å først og fremst spørre ungdommen om han vil være med, kanskje sier han nei og problemet er ute av verden? Min ungdom har flere ganger valgt å ikke være med far/samboer/søsken på tur, rett og slett for at han er på et annet sted i livet enn at ferie med småsøsken er så utrolig spennende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2023 den 8.04):

Jeg er gift med en mann som har et barn fra før som nå begynner på ungdomsskolen. Vi har to små barn på 4 og 3 år sammen. Fordi vi begge jobber i helsesektoren og for å få kabalen til å gå opp ift turnus så har vi aldri ferie samtidig. Vi har heller ikke ferier når «alle andre» har ferier som høstferie, juleferie, påskeferie osv. Om sommeren har vi ferie om hverandre. Dette er noe vi har sagt ja til for at jobben skal tilrettelegge for turnus og kabalen hjemme. Når barna begynner på skolen får vi ferie slik at de ikke må være hjemme alene når ikke AKS/SFO er åpent. Nå planlegger vi en sydenferie for første gang siden de to andre kom til verden, men problemet er at ferien må finne sted når det er vanlig hverdag/skole. Mor til bonusbarn vil ikke at vi skal ta ut barnet fra skolen for å reise på tur, og vil at vi skal følge skolens ferier, men dette går ikke for oss da vi ikke har fri. Hva gjør vi? Reiser vi uten han? Hans mor og stefar (og søsken på den siden) reiser mye på tur, men de har vanlige 8-16 jobber og følger skolens ferier.

Anonymkode: c9ed9...a7c

Da reiser dere uten han. Om moren nekter å legge til rette for at han kan bli med dere, kan hun selv ta han med i fellesferien. 

Anonymkode: f8ead...135

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes svarene her inne lager en urolig stor greie ut av en ferieuke, med/uten ungdommen. Håper og tror at forholdet mellom far/sønn/familie er såpass sterkt at en uke ferie ikke ødelegger dette, og at ungdommen føler seg trygg nok i forholdene til at han fint takler dette.  Min ungdom hadde ikke hatt noe problem med at de dro en uke uten, men hadde forventet å få spørsmål om han ønsker å være med. Å ha valget, og vite at de har lyst å ha han med, tenker jeg er det viktigste her. Også får mor la sønn og far bestemme og finne ut av om han skal være med. Mor har jo ikke veto rett over far, om sønnen skal få fri en uke eller ikke? Regner med de har delt foreldreansvar, og sønnen er såpass stor at han kan være med på å bestemme dette selv også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da reiser dere uten han. Om moren nekter å legge til rette for at han kan bli med dere, kan hun selv ta han med i fellesferien. 

Anonymkode: f8ead...135

Eller så bestemmer jo far like mye, regner med de har delt foreldreansvar? Så far kan bestemme st denne uken får han fri, OM gutten selv vil være med. 

• Liker 3
Skrevet

Det har vært flere tråder for denne typen problematikk og det som går igjen i alle er at barnets synspunkt er ikkeeksisterende. Til og med fremmede mennesker på internett anses å ha mer relevante meninger enn barnet selv. Jeg har mange ganger lurt på hvorfor men aldri fått noe svar.

Kan du hjelpe meg, TS? Hvorfor er ikke barnets oppfatning mest relevant? Noen tenåringer synes foreldre er det teiteste som finnes og småsøsken er irriterende. Da har det sannsynligvis større glede av en storbyhelg med far senere på høsten, hvis far i det hele tatt kan tolereres.

En annen sak som man heller aldri kommer inn på er hva partner, som regel far, mener om dette. Hadde jeg vært i hans sko hadde jeg insistert på at eldstemann skulle få tilbudet om å bli med. Jeg hadde ikke hatt noen god ferie hvis jeg visste at den eldste ikke fikk være med og var lei seg hjemme.

Til slutt vil jeg si at dette problemet har dere sannsynligvis bare nå. Om noen år vil størstemann styre med andre ting. Jeg hadde strukket meg langt for å få én felles ferie før han var over alle hauger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere kan lun da og mor ikke godtar fri for bonus. Da drar dere uten bonus. Enkelt og greit.  

Dere trenger en tur til utlandet,  og når det ikke er aktuelt for mot å gi bonus barnet fri til dette og dere ikke har mulighet ellers, så er ikke det grunn til å la være å dra iallefall.  

Anonymkode: a1c83...1a8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dere skriver her som om en uke på ferie uten ungdommen, er helt forferdelig/ekskluderende osv. Er dere i det hele tatt sikker på at ungdommen vil være med?? Har selv ei på 15, som i et par år nå har takket nei til sydentur med far+samboer+lille søster. Grunne; ikke noe interessert i ferie ved basseng, ingen jevnaldrende å være sammen med, vil heller være hjemme. Enkelt og greit. Hun har ikke noe i mot at far og familien drar plasser uten henne, som har skjedd flere ganger. Hun er me opptatt av å være hjemme med venner, enn å feks dra på en uke ferie til Sørlandet på besøk til familien til samboeren til faren feks. Hun får derimot alltid forespørsel om hun vil være med, også svarer hun enten ja eller nei på det. Ikke noe mer hokus pokus, ikke noe følelse av å være stengt ute, ikke inkludert. Far og samboer har flere ganger vært på sydentur uten henne, og det har aldri vært noen sak her. Hun er en trygg, fornøyd og glad jente, som kjenner sin plass i familiene. 

Ferietur, med småsøsken og alt det innebærer, er ikke alltid på topp på listen over hva en ungdom vil gjøre 🤣

Det er litt trist at man i så ung alder skal få lov til å ekskludere seg selv fra familielivet også. Barn har ikke vondt av å være med en uke på besøk til familie på Sørlandet. De er med venner hele året, kan fint ta en liten pause fra det. 

Anonymkode: c0b72...081

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...