AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #1 Skrevet 30. juni 2023 Jeg er gift med en mann som har et barn fra før som nå begynner på ungdomsskolen. Vi har to små barn på 4 og 3 år sammen. Fordi vi begge jobber i helsesektoren og for å få kabalen til å gå opp ift turnus så har vi aldri ferie samtidig. Vi har heller ikke ferier når «alle andre» har ferier som høstferie, juleferie, påskeferie osv. Om sommeren har vi ferie om hverandre. Dette er noe vi har sagt ja til for at jobben skal tilrettelegge for turnus og kabalen hjemme. Når barna begynner på skolen får vi ferie slik at de ikke må være hjemme alene når ikke AKS/SFO er åpent. Nå planlegger vi en sydenferie for første gang siden de to andre kom til verden, men problemet er at ferien må finne sted når det er vanlig hverdag/skole. Mor til bonusbarn vil ikke at vi skal ta ut barnet fra skolen for å reise på tur, og vil at vi skal følge skolens ferier, men dette går ikke for oss da vi ikke har fri. Hva gjør vi? Reiser vi uten han? Hans mor og stefar (og søsken på den siden) reiser mye på tur, men de har vanlige 8-16 jobber og følger skolens ferier. Anonymkode: c9ed9...a7c
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #2 Skrevet 30. juni 2023 Jeg synes at man alltid skal inkludere bonusbarn i familieferier, men i dette tilfellet synes jeg faktisk at det er innafor å dra uten bonusbarn siden det er umulig å få reist i skoleferie og mor (naturlignok) ikke ønsker å ta ut bonusbarn fra skolen. Anonymkode: 80172...178 27
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #3 Skrevet 30. juni 2023 Jeg tenker at det er ok, men bare hvis bonusbarnet drar til syden eller en lignende "stor" ferie sammen med mor. Vi reiser forresten alltid til syden i høstferien (jeg har jobb med høysesong om sommeren, så får lite fri da. Mannen er lærer så han har fri i høstferien uansett, og vi slipper å ta barna ut av skolen). Anonymkode: c42e9...39e
molo80 Skrevet 30. juni 2023 #4 Skrevet 30. juni 2023 Om bonusbarnet ditt skal på en fin ferie med mor så tenker jeg at det er helt ok. Men jeg syns kanskje at far burde prioritere en tur med barnet sitt i tillegg, kanskje ei lang-helg eller noe.. Rett og slett for å pleie forholdet til det eldste barnet. 10 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #5 Skrevet 30. juni 2023 Vi kan jo ikke velge for dere? Det finns fire alternativer: 1) Dere reiser alle i skoletiden, det er lite gunstig på ungdomsskolen (og det er jo ikke mors mening, men fakta), men kan jo gjøres helt i starten i 8. uten større konsekvenser, som en engangshendelse og det spørs på skolen om det tom kan være «tillat», med ekstra hjemmearbeid som må gjøres. 2) Dere reiser uten eldstemann. 3) Dere reiser i skoleferien (senere må dere jo det uansett) 4) Dere dropper sydentur i år. Anonymkode: 2e4c7...6a7 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #6 Skrevet 30. juni 2023 Jeg er bonusbarn, og hadde syns det var forferdelig trist om de dro uten meg. Etter hvert valgte jeg å være hjemme, men det blir liksom noe annet. Kjempevanskelig situasjon. Anonymkode: fc9fc...171 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #7 Skrevet 30. juni 2023 Hvis det var din sønn fra et tidligere forhold, hadde du reist uten ham? Selvfølgelig ikke. Og da vet du også svaret her. Anonymkode: 52474...d58 13 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #8 Skrevet 30. juni 2023 Siden bonusbarn går på ungdomsskolen så er han jo så stor at dere kan snakke med han om det. Fortell han om situasjonen og spør han om han syns det gjør noe, og presiser at han må være helt ærlig hvis han syns det er leit at dere drar uten han. Anonymkode: 63549...f26 6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #9 Skrevet 30. juni 2023 Det er jo ikke slik at dere ikke VIL ha med bonus, eller at bonus ikke får ferie. Alternativet er at bonus får fin ferie med mor, og at yngste barna ikke får oppleve noe fordi mor til bonus sier nei til fri når dere kan reise. Hvor rettferdig er det mot de andre to egentlig? Anonymkode: decb5...b8b 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #10 Skrevet 30. juni 2023 Far kan vel reise på tur med eldstebarnet i fars ferie? Eller har dere lagt opp til at all ferietid skal tilpasses de yngste og dere selv, uten å ha noe tanke for ferietid med eldste sønn i huset? Anonymkode: c3c92...6ff 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #11 Skrevet 30. juni 2023 Kan dere ikke reise et sted hvor han kan komme fredag kveld og dere drar sammen på søndag eller noe sånt? Eller dere drar sammen noen dager og så drar sønn med far? Det handler jo om mye mer enn "stor utenlandstur", det handler jo om hvem man drar på tur med. De to kan kanskje dra på guttetur til et sted sønnen vil senere i stedet for siden han ikke kan ta fri fra skolen. Eller kanskje sier mor ja til at han tar en eller to dager fri slik at det blir en langhelg? Anonymkode: b341e...caa
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #12 Skrevet 30. juni 2023 Merkelig. Jeg er mor til bonusbarnet her i familien, og ferie uten alle barna har hverken vært et alternativ eller et spørsmål. Rart hvordan dette plutselig blir annerledes når det er stemor som skal legge opp ferien. Anonymkode: a62d3...0b9 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #13 Skrevet 30. juni 2023 Hvis dere jobber innenfor helse, så kan dere prøve å jobbe inn vakter, så får dere fri samtidig som barna? Dra på helgetur? Anonymkode: d93db...0b9 1
Eneeeya Skrevet 30. juni 2023 #14 Skrevet 30. juni 2023 Dette barnet er altså gammelt nokk til å snakkes med. Jeg hadde snakked med ditt bonusbarn, og forklart situasjonen. Skal han på ferie med Mor, så hadde jeg reist når dere har muligheten. Vi er også to i hjemmet som jobber turnus, og vi har samme kabal som dere, men så lenge mor nekter å ta ut av skole en ukes tid, så hadde jeg faktisk sakt det som det var 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #15 Skrevet 30. juni 2023 Kunne aldri falt meg inn å dra på ferie uten mitt bonusbarn som nå er ferdig med 10.klasse. Vi har to fellesbarn også, men har aldri dratt på tur uten henne. Anonymkode: c2de6...1f6 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #16 Skrevet 30. juni 2023 Eneeeya skrev (3 minutter siden): Dette barnet er altså gammelt nokk til å snakkes med. Jeg hadde snakked med ditt bonusbarn, og forklart situasjonen. Skal han på ferie med Mor, så hadde jeg reist når dere har muligheten. Vi er også to i hjemmet som jobber turnus, og vi har samme kabal som dere, men så lenge mor nekter å ta ut av skole en ukes tid, så hadde jeg faktisk sakt det som det var Hvordan forklarer man til barnet sitt, på 12/13år, at vi velger å prioritere yngre søsken og oss selv før deg. Det betyr at du får ikke ferie med oss i år. Det er hjerterått! Jeg må bare si det. At en far eller en mor får seg til å gjøre noe slikt og i tillegg forvente forståelse fra et barn Anonymkode: c3c92...6ff 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #17 Skrevet 30. juni 2023 Reiser dere bort i én uke? Én uke er ingenting å være borte fra ungdomsskolen. Anonymkode: bb3f1...c53 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #18 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan forklarer man til barnet sitt, på 12/13år, at vi velger å prioritere yngre søsken og oss selv før deg. Det betyr at du får ikke ferie med oss i år. Det er hjerterått! Jeg må bare si det. At en far eller en mor får seg til å gjøre noe slikt og i tillegg forvente forståelse fra et barn Anonymkode: c3c92...6ff Hvis du leser innlegget godt nokk, så er det jo ikke mulighet for noe annet. Jeg sier ikke at barnet skal ha forståelse, men ihvertfall viktig og snakke med barnet også om hvorfor de reiser uten han. At se har prøvd å få ordne det, men at det ikke er mulighet. En 12-13 åring er ikke så dum som du skal ha det til. Anonymkode: d86f8...2ab 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #19 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du leser innlegget godt nokk, så er det jo ikke mulighet for noe annet. Jeg sier ikke at barnet skal ha forståelse, men ihvertfall viktig og snakke med barnet også om hvorfor de reiser uten han. At se har prøvd å få ordne det, men at det ikke er mulighet. En 12-13 åring er ikke så dum som du skal ha det til. Anonymkode: d86f8...2ab Det er tre muligheter for noe annet. Reise med eldstemann utenom skoleferien (selvom mor ikke liker det), reise i skoleferien ( ordne det til, det kommer de til å gjøre når de yngste går på ungdomsskolen), ikke reise. Anonymkode: 2e4c7...6a7 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #20 Skrevet 30. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis du leser innlegget godt nokk, så er det jo ikke mulighet for noe annet. Jeg sier ikke at barnet skal ha forståelse, men ihvertfall viktig og snakke med barnet også om hvorfor de reiser uten han. At se har prøvd å få ordne det, men at det ikke er mulighet. En 12-13 åring er ikke så dum som du skal ha det til. Anonymkode: d86f8...2ab De har egentlig ikke prøvd. De har tilrettelagt for de yngste og seg selv. Og satser på at mor ordner opp - enten med ferie eller med fri fra skolen. Barnet vil selvsagt føle seg avvist av far og fars familie. At foreldre kan legge opp til at ett av barna ikke kan bli med på familieferie er bare hjerterått Anonymkode: c3c92...6ff 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå