Gå til innhold

Avhørt - Flukten fra Bolivia


Nutz

Anbefalte innlegg

Flere som har/skal høre denne?

Hadde håpet det skulle handle litt mer om hva som skjedde og ikke bare flukten, men spennende sak likevel. Lurer veldig på denne mannen hun møtte i fengselet og ikke minst hvordan det går med sønnen i dag. Man kan jo bare anta at han ikke har kontakt med sin far.

Hvordan går det med Madeleine? Er SÅ nyskjerrig på denne saken. Fortsatt!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hørte første episode i går og ble også nysgjerrig på saken!! Var vel student på den tiden det har stått skrevet om i media (og derfor mer enn nok andre ting å lese på😅😇) så har ikke hatt så god kjennskap til saken fra før av. Googlet litt i går etter episoden og mener jeg så en artikkel om at det skulle/skal lages en film «basert på» flukten. Flukten fra Bolivia el. Leste også en artikkel hvor Stina var  hemmelighetsfull om hva som skjedde, mulig det vil komme en bok eller lignende? 
 

Uansett, spennende sak og syns Avhørt er flinke til å få frem spenningen i slike saker så gleder meg til fortsettelsen. 
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde håpet at podcasten med tittelen "Flukten fra Bolivia" skulle handle litt mindre om flukten fra Bolivia? 🤣

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mezzosoprena said:

Du hadde håpet at podcasten med tittelen "Flukten fra Bolivia" skulle handle litt mindre om flukten fra Bolivia? 🤣

Nei, men jeg hadde håpet på en litt grundigere gjennomgang av det som ledet opp til flukten. Det er en spennende sak.

1 hour ago, Akryl said:

Så ei som skryter av å flykte fra fengsel etter å ha dømt for smugling?  

 

Ja dessverre.

Endret av Nutz
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mperle skrev (På 29.6.2023 den 21.24):

Jeg hørte første episode i går og ble også nysgjerrig på saken!! Var vel student på den tiden det har stått skrevet om i media (og derfor mer enn nok andre ting å lese på😅😇) så har ikke hatt så god kjennskap til saken fra før av. Googlet litt i går etter episoden og mener jeg så en artikkel om at det skulle/skal lages en film «basert på» flukten. Flukten fra Bolivia el. Leste også en artikkel hvor Stina var  hemmelighetsfull om hva som skjedde, mulig det vil komme en bok eller lignende? 

 

Jeg husker saken godt, men den dro jo ut over noen år, så jeg husker ikke helt hvem det var de smuglet for.

Vet Madeleine var den som rekrutterte de to andre, men hvem var bakmennene? 

Endret av Christina82
spekulasjon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nutz skrev (På 30.6.2023 den 0.26):

Jeg husker saken godt, men den dro jo ut over noen år, så jeg husker ikke helt hvem det var de smuglet for.

Vet Madeleine var den som rekrutterte de to andre, men hvem var bakmennene? 

Jeg fant dette angående bakmenn/andre involverte: 

 

Artikkel fra 2017:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/4PB5E/bolivia-bakmann-loeslatt-mot-kausjon

 

Artikkel fra 2012:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RLxMr/norsk-26-aaring-jeg-rekrutterte-bolivia-jentene
 

 

Med flukten til Roger Bullman friskt i minne så blir det som sagt spennende å høre denne historien. Virker foreløpig som om det har gått en god del lettere for hun her - og hun var til og med fengslet😳 (ikke akkurat da hun rømte da..)

Endret av Christina82
spekulasjon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Overaltalltid said:

Er bare en del av det som kommer. Er også foresten en dokumentar 

Om Stina eller hele saken?

12 hours ago, Mperle said:

Med flukten til Roger Bullman friskt i minne så blir det som sagt spennende å høre denne historien. Virker foreløpig som om det har gått en god del lettere for hun her - og hun var til og med fengslet😳 (ikke akkurat da hun rømte da..)

Virker som det er ganske lett å betale seg ut av fengsel i Bolivia ja...

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det laget en ny dokumentar om denne saken, eller kun den fra 2011? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Eplepai1 said:

Er det laget en ny dokumentar om denne saken, eller kun den fra 2011? 

Googlet, men fant ingenting annet enn den fra 2011. Selv etter å ha hørt podcasten kjenner jeg at jeg irriterer meg  over at hun fikk hjelp til å flykte. Ikke en eneste gang tar hun ansvar for det som skjedde og sier til og med at hun syntes hun fortjente oppfølging fra psykolog da hun kom hjem. Hun satt seg selv i den situasjonen, konsekvensene følger. Det er tydelig at hun fortsatt syntes synd på seg selv.

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/5/2023 at 5:11 PM, Nutz said:

Googlet, men fant ingenting annet enn den fra 2011. Selv etter å ha hørt podcasten kjenner jeg at jeg irriterer meg  over at hun fikk hjelp til å flykte. Ikke en eneste gang tar hun ansvar for det som skjedde og sier til og med at hun syntes hun fortjente oppfølging fra psykolog da hun kom hjem. Hun satt seg selv i den situasjonen, konsekvensene følger. Det er tydelig at hun fortsatt syntes synd på seg selv.

Enig. Fremstår nesten utakknemlig i forhold til så privilegert hun egentlig har vært i den situasjonen! Da spesielt ref. Til at det ble sendt jordmor, leger etc. Lurer på hva hele flukten og «ekstraservicen» kostet og hvem som finansierte? 

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mperle said:

Enig. Fremstår nesten utakknemlig i forhold til så privilegert hun egentlig har vært i den situasjonen! Da spesielt ref. Til at det ble sendt jordmor, leger etc. Lurer på hva hele flukten og «ekstraservicen» kostet og hvem som finansierte? 

Ja at hun fikk jordmor ned fra Norge, hvem i all verden har betalt dette? 
Hun er voksen nå, det er på tide å innrømme at hun var ung og dum og gjorde dårlige valg.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nutz skrev (På 6.7.2023 den 21.45):

Ja at hun fikk jordmor ned fra Norge, hvem i all verden har betalt dette? 
Hun er voksen nå, det er på tide å innrømme at hun var ung og dum og gjorde dårlige valg.

Det blir sagt i slutten av 1. episode av denne nye pocasten at journalist Jonas Forsang (evt. magasinet han jobber/jobbet for) betalte for jordmor. Jeg tolket det slik at det var jordmoren som ble flydd ned til Bolivia fra Norge.

 

Interessant podcast, men synes hun slipper billig unna. Ingen kritiske spørsmål. Helt tydelig hun har satt betingelser. Bl.a. blir det sagt at «Stinas historie starter på flyplassen da de arresteres». Her skriver hun om historien, for historien til alle 3 jentene starter når de drar til Bolivia og velger å smugle kokain. Hun lar podcasten fordele all skyld på Madeleine.

 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Kati said:

Det blir sagt i slutten av 1. episode av denne nye pocasten at journalist Jonas Forsang (evt. magasinet han jobber/jobbet for) betalte for jordmor. Jeg tolket det slik at det var jordmoren som ble flydd ned til Bolivia fra Norge.

 

Interessant podcast, men synes hun slipper billig unna. Ingen kritiske spørsmål. Helt tydelig hun har satt betingelser. Bl.a. blir det sagt at «Stinas historie starter på flyplassen da de arresteres». Her skriver hun om historien, for historien til alle 3 jentene starter når de drar til Bolivia og velger å smugle kokain. Hun lar podcasten fordele all skyld på Madeleine.

 

Alle la jo skylden på Madeleine, men de var 3 stk som dro ned. Alle visste hva de skulle. Jeg syntes også hun fikk for mye frihet under intervjuet, avhørt gutta er flinke, men her var de feige. Som du sier starter historien i Norge.

  • Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok en veldig ressurssvak familie Madeleine kommer fra. Med en narkoman mor og en bror som ble dømt for drapet på Sigrid Schjetne. 

  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hørte podcasten og synes den var ganske bra, men enig med flere andre her i at den taper seg en del når de velger å hoppe bukk over alt som har med grunnen til at de ble arrestert i utgangspunktet.

Det er også provoserende at hun inntar offerrollen i så stor grad som hun gjør. "Jeg var bare et barn" osv. når man er 17 år vet man veldig godt at narkotika + Bolivia er en dårlig idé. Og hvis hun var så umoden og hjelpeløs som hun påstår så er det jo et under at hun klarte å komme seg dit i utgangspunktet.. For all del så fortjener alle en rettferdig rettssak og soning under humanitære forhold, ingen tvil om at det var riktig valg av henne å flykte når hun i tillegg hadde ansvar for en baby. Men dersom de ikke hadde blitt tatt så hadde hun ikke oftret dette en tanke og levd happy og fornøyd videre, mens hun har bidratt til at noen tjener seg rike på andres rusmisbruk. Hele greia er litt kvalm..

  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linazer skrev (5 timer siden):

Er nok en veldig ressurssvak familie Madeleine kommer fra. Med en narkoman mor og en bror som ble dømt for drapet på Sigrid Schjetne. 

Er han fyren fra Ålesund broren hennes? Halvbror da eller? 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken har jeg aldri helt forstått. Hun ene kvinnen fra Lillesand omtales ikke med navn i media, men det gjør de to andre?

Stina fikk vel pass betalt av bladet Alfa, og en flukt jeg ikke helt har skjønt hvordan norske myndigheter ikke kan ha vært en del av?

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Gulvplanke said:

Denne saken har jeg aldri helt forstått. Hun ene kvinnen fra Lillesand omtales ikke med navn i media, men det gjør de to andre?

Stina fikk vel pass betalt av bladet Alfa, og en flukt jeg ikke helt har skjønt hvordan norske myndigheter ikke kan ha vært en del av?

Stusset på det første spørsmålet ditt selv men det var ikke vanskelig å Google meg til artikkel hvor den tredje kvinnen nevnes ved navn! Har ikke skjønt hvorfor noen media anonymiserer og andre ikke? 🤔

https://www.nettavisen.no/nyheter/ber-om-6-5-ars-fengsel-for-oygarden-21/s/12-95-3244733
 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BgRPE/narkotiltalte-christina-oeygarden-brast-i-graat-i-retten

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...