Gå til innhold

Når man ikke kan betjene mellomfinansiering og 2 hus - hussalg/kjøp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Samme status 🥹 Men håper det løsner seg snart etter ferien 🤞 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Var det mulig å få link :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Hvordan har det gått?

Har dere fått hjelp av banken til å ordne opp?

Anonymkode: 22352...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan har det gått?

Har dere fått hjelp av banken til å ordne opp?

Anonymkode: 22352...07f

Samme som før. 

Har fått hjelp av banken med det vi kan. Takk som spør 😊

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IneT skrev (På 21.6.2023 den 18.01):

Må leie ut et hus så lenge da😉

Du får vise regnestykket på det da. 

Det er skyhøy rente på mellomfinansiering og litt avhengig av hvor mye TS har i totallån så kan det fort være snakk om 25,000 i måneden.  Da skal du leie ut det huset for over 30,000 i måneden (hvor lett tror du det er?) for at du skal få dekt inn utgiftene etter skatten du også må betale på utleien.

Skjønner det går an å gjøre feil, men i dag bør folk virkelig være forsiktig med å kjøpe bolig før den gamle er solgt.  Kan potensielt tape ekstreme summer.

Anonymkode: 4df86...7d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, 

En god venninne av meg er i samme situasjon. To barn, samlivsbrudd, huset ikke solgt og eksen har kjøpt ny bolig. Plutselig får både venninnen beskjed om oppsigelse og er nå sykemeldt, på samme tidspunkt mister eksen kontrakten og får ikke forlenget den. Begge nå i en vanskelig situasjon både med tanke på inntekt, jobb, eksen med to boliger og venninnen som ikke får kjøpt før huset er solgt. 

Huset ligger ute for under det de ga da de kjøpte det i 2021. Fikk heldigvis leid den ut i dag. Men planen er å selge så fort den blir solgt. Annonsen fortsatt ute på Finn. Hittil nesten over 10 visningen og null hell! 

Vit at du ikke er alene. Alt ordner seg, for alle! August preppes med mye eiendomssalg. Har dere satt opp nye visninger? Jeg kan gjerne legge ut annonsen deres på mine sosiale medier? Jobber innenfor eiendom, så kan høre med medkolleger innenfor foretaket om de har noen kunder som er interessert i bolig der du holder til. Vil du sende Finnkode? 😊

Anonymkode: b6c48...894

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prisutvikling hittil i år er opp 6.4%, selv om den gikk ned i juni. Salg i juni er høyere enn i fjor, og tidligere år, og sommermånedene er jo kjent som dårlige tider å selge på.

Jeg tenker at det ikke er så gæli som mange skal ha det til, men det spørs jo hvor du bor selvfølgelig. Ser du skriver at alle de profesjonelle rundt deg har skrevet at boligsalget gikk ned i juni, men i ettertid så trenger vi ikke spekulere: fasiten ble at de på generelt nivå tok feil (om jeg har forstått riktig).

Nå våkner både folk og marked mer til liv, selv om det aldri har vært dødt, og altså vært høyere i år enn i fjor. "Is i magen" er lett å si, men her tror jeg det er passende, om dere ikke allerede har fått solgt.

Anonymkode: 23695...cd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Samme som før. 

Har fått hjelp av banken med det vi kan. Takk som spør 😊

Ts

Send meg gjerne link til boligen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2023 den 2.54):

Hei TS, 

En god venninne av meg er i samme situasjon. To barn, samlivsbrudd, huset ikke solgt og eksen har kjøpt ny bolig. Plutselig får både venninnen beskjed om oppsigelse og er nå sykemeldt, på samme tidspunkt mister eksen kontrakten og får ikke forlenget den. Begge nå i en vanskelig situasjon både med tanke på inntekt, jobb, eksen med to boliger og venninnen som ikke får kjøpt før huset er solgt. 

Huset ligger ute for under det de ga da de kjøpte det i 2021. Fikk heldigvis leid den ut i dag. Men planen er å selge så fort den blir solgt. Annonsen fortsatt ute på Finn. Hittil nesten over 10 visningen og null hell! 

Vit at du ikke er alene. Alt ordner seg, for alle! August preppes med mye eiendomssalg. Har dere satt opp nye visninger? Jeg kan gjerne legge ut annonsen deres på mine sosiale medier? Jobber innenfor eiendom, så kan høre med medkolleger innenfor foretaket om de har noen kunder som er interessert i bolig der du holder til. Vil du sende Finnkode? 😊

Anonymkode: b6c48...894

Utrolig uflaks og vondt å stå I 💔 Håper det ordner seg for henne. 

Har du brukernavn så kan jeg sende på pm? 😃

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å leie ut samtidig som man har mellomfinansiering? Har en kompis som står i saamme klemma.

Ts, lykke til med salg, håper det ordner set ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labello skrev (1 minutt siden):

Er det lov å leie ut samtidig som man har mellomfinansiering? Har en kompis som står i saamme klemma.

Ts, lykke til med salg, håper det ordner set ☺️

Min venninne fikk klar beskjed om at det ikke gikk. Mellomfinansiering er kun for en begrenset periode (dette har de interne, muligens er det eksterne? regler på), og selv om økonomien hennes tålte det, anså banken det som uaktuelt å leie ut og samtidig kjøre visninger. Hun måtte selge den nye leiligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Fjugur said:

Min venninne fikk klar beskjed om at det ikke gikk. Mellomfinansiering er kun for en begrenset periode (dette har de interne, muligens er det eksterne? regler på), og selv om økonomien hennes tålte det, anså banken det som uaktuelt å leie ut og samtidig kjøre visninger. Hun måtte selge den nye leiligheten. 

Takk for svar. Det er jo egentlig derfor jeg spurte, det hørtes rimelig ut, da jeg vil anta at flere ville ha utnyttet en egenkapital på to boliger. Ved å ta opp lange mellomfinansieringsperioder, for å så leie ut og nedbetale på to lån samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen forklare månedlige utgifter fordelt på vanlige lån og mellomfinansiering totalt for meg i en mellomfinansieringsperiode fra og med 1.september? 

Verdi ny bolig: 4500000, overtakelse 1.september 

Verdi gammel bolig: 3100000, får ikke solgt

Egenkapital bundet opp i gammel bolig, som vil bli flyttet over til ny bolig ved salg: 700000

Anonymkode: edebd...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan noen forklare månedlige utgifter fordelt på vanlige lån og mellomfinansiering totalt for meg i en mellomfinansieringsperiode fra og med 1.september? 

Verdi ny bolig: 4500000, overtakelse 1.september 

Verdi gammel bolig: 3100000, får ikke solgt

Egenkapital bundet opp i gammel bolig, som vil bli flyttet over til ny bolig ved salg: 700000

Anonymkode: edebd...6a5

Verdi har absolutt null å si. Det som er interessant er mengde lån og renter.

Anonymkode: 25b7a...dc6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fjugur skrev (6 timer siden):

Hva med å leie ut den nye leiligheten og fortsette å bo i den gamle? Da er ikke visninger noe problem. 

Anonymkode: 753ea...6bb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva med å leie ut den nye leiligheten og fortsette å bo i den gamle? Da er ikke visninger noe problem. 

Anonymkode: 753ea...6bb

Det er regler på hvor lenge en kan ha mellomfinansiering. En kan ikke innfri et lån med mnd-leie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansx skrev (43 minutter siden):

Hvor lenge kan man ha mellomfinansiering? 

Det er vel 12 mnd en kan ha det, mulig noen er strengere…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...