AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #141 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Her tar du rett og slett feil, synd du bruker tid på å dele feilinformasjon. Uansett hva grunnen er så har du to fakta på bordet: TS har ikke råd til mellomfinansiering og huset har ligget ute i lang tid uten salg. Ingen vits i å sette ned prisen, sier du? For all del, fortsett å gripe etter halmstrå og vær overbevist om at prisen er riktig. Uansett hvor riktig den er så er faktumet at TS ikke klarer utgiftene om et par måneder 🤷🏼♀️ Anonymkode: 25b7a...dc6 Hei! ikke meg du svarer men spør av nysgjerrighet: hva med det siterte innlegget er faktafeil hen deler? Anonymkode: 305f4...418 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #142 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei, her er det du som sprer feilinformasjon og begrunner det med at du er finansrådgiver i en bank, men viser en skremmende lav kunnskap om temaet. Hvis du jobber med det du gjør så vet du at mellomfinansieringen ikke trår til før boligovertagelsen. Ts har enda ikke overtatt boligen og hun sier de har råd til 4 - 5 måneder med mellomfinansieringen. De fleste banker tilbyr 6 måneder mellomfinansiering. Samlet sett er dette en lavrisiko for banken med tanke på oppsparte midler og lettsolgt bolig. Som bank kan man også være raus med å utsette mellomfinansieringen en måned. Boliger i Norge blir i gjennomsnitt solg innen 3 måneder. Det jeg derimot tror ts har misforstått er at hun ikke blir sittende med mellomfinansiering på 20.000, og i tillegg lån på begge boligene. Her tror jeg ts har mikset litt. Mellomfinansieringen er et midlertidig lå på ny bolig. Også kommer eksisterende lån i tillegg. Dvs at hvis banken sier at mellomfinansieringen koster 20.000 i måneden, skal ikke ts betale mer på ny bolig. Da blir det 20.000 (vil tro det er renter og avdrag) og eksisterende boliglån. Da kan ts søke om avdragsfrihet og vil sitte ganske greit i det. Håper det er tilfelle her ts. Da vil dere kunne sitte lengre med mellomfinansieringen hvis ikke markedet løsner opp raskt nok. Anonymkode: 1abaf...bd4 Du skriver jo akkurat det jeg har skrevet flere ganger 😜 jeg har aldri sagt at mellomfinansieringen gjelder nå. Hun sier hun ikke har råd tid å sitte på mellomfinansieringen til høsten og jeg har påpekt at 130k er piss i havet om dette koster henne 60k i mnd. Hun har hatt boligen ute i flere mnd allerede, så at gjennomsnittet for salg av bolig er 3 mnd er ikke relevant. Samtidig har jeg har påpekt at informasjonen som TS kommer med ikke kan stemme mtp at tallene hun presenterer ikke henger på greip og derfor regnet med at hun skriver det hun skriver pga manglende forståelse. Så gratulerer med å poengtere akkurat det samme som har blitt poengtert av flere før deg 🤷🏼♀️ Anonymkode: 25b7a...dc6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #143 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei! ikke meg du svarer men spør av nysgjerrighet: hva med det siterte innlegget er faktafeil hen deler? Anonymkode: 305f4...418 At vi sitter og vurderer lånesaker ut ifra hvor lettsolgt boligen er blant annet. Vi er pålagt å vurdere verdier av boliger ut ifra et nøkternt syn og å stille spørsmål til verdivurderinger som fraviker og er mye høyere enn boligsalg i området, men vi gir ikke uforsvarlige lån på bakrunn av at vi sitter og tror og synser ang om boligen er lettsolgt eller ikke. Dette er ikke en del av vår kompetanse. Isåfall måttet vi hatt oversikt over alle landets boligstrøk og kjøpere, og det sier seg selv at vi ikke har. Aldri ringer vi lokale meglere for å spørre om "boligen er antatt lettsolgt". Vi har heller ikke mulighet til å overse krav om betjeningsevne når det kommer til mellomfinansiering. Man må fortsatt kunne klare å betjene lånene, selv om det ikke stilles krav til lik langsiktig betjeningsevne som ved boliglån. Det kan være trangt i budsjettet i en periode, men vi kan på ingen måte gi ut lån som overstiger kundens evne til å betale. Vi må også hensynta normale leveutgifter. Anonymkode: 25b7a...dc6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #144 Del Skrevet 23. juni 2023 Leie ut på airbnb i sommer for å få inn litt penger? Anonymkode: 87c1d...581 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #145 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du skriver jo akkurat det jeg har skrevet flere ganger 😜 jeg har aldri sagt at mellomfinansieringen gjelder nå. Hun sier hun ikke har råd tid å sitte på mellomfinansieringen til høsten og jeg har påpekt at 130k er piss i havet om dette koster henne 60k i mnd. Hun har hatt boligen ute i flere mnd allerede, så at gjennomsnittet for salg av bolig er 3 mnd er ikke relevant. Samtidig har jeg har påpekt at informasjonen som TS kommer med ikke kan stemme mtp at tallene hun presenterer ikke henger på greip og derfor regnet med at hun skriver det hun skriver pga manglende forståelse. Så gratulerer med å poengtere akkurat det samme som har blitt poengtert av flere før deg 🤷🏼♀️ Anonymkode: 25b7a...dc6 Ts skrev at de har råd til mellomfinansiering i 4-5 måneder. Har hun skrevet når de overtar annet enn snart? Nei, du har ikke skrevet noe av det jeg skriver. Det du har gjort er å fortelle at ts verken har økonomi forståelse eller forståelse for boligmarkedet. At du har så mye mer kunnskap enn ts og hvor tåpelig det er at hun ikke følger rådene dine eller andres, selv om det eneste rådet jeg egentlig ser kommer fra deg er å sette ned prisen mer. Men her viser du at det er du som ikke innehar denne kunnskapen og burde kanskje få inn en holdningsendring hvis dette faktisk er yrket ditt. Veldig mange vil fremover stå i svært vanskelige og sårbare økonomiske situasjoner. Da er det viktig å møte kunden med forståelse, lytte og løsninger. Ikke en ovenfra og ned holdning. Forklar i stede for å håne hvis du har ment akkurat det samme, men det har du ikke klart. Jo, 3 måneder er vesentlig. Har man en lettsolgt bolig vil risikoen være langt lavere. Det har heller ikke blitt poengtert av flere. Det som har blitt poengtert flere ganger her er at boligprisen er for høy. Anonymkode: 1abaf...bd4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #146 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): At vi sitter og vurderer lånesaker ut ifra hvor lettsolgt boligen er blant annet. Vi er pålagt å vurdere verdier av boliger ut ifra et nøkternt syn og å stille spørsmål til verdivurderinger som fraviker og er mye høyere enn boligsalg i området, men vi gir ikke uforsvarlige lån på bakrunn av at vi sitter og tror og synser ang om boligen er lettsolgt eller ikke. Dette er ikke en del av vår kompetanse. Isåfall måttet vi hatt oversikt over alle landets boligstrøk og kjøpere, og det sier seg selv at vi ikke har. Aldri ringer vi lokale meglere for å spørre om "boligen er antatt lettsolgt". Vi har heller ikke mulighet til å overse krav om betjeningsevne når det kommer til mellomfinansiering. Man må fortsatt kunne klare å betjene lånene, selv om det ikke stilles krav til lik langsiktig betjeningsevne som ved boliglån. Det kan være trangt i budsjettet i en periode, men vi kan på ingen måte gi ut lån som overstiger kundens evne til å betale. Vi må også hensynta normale leveutgifter. Anonymkode: 25b7a...dc6 Nei, dere gir ikke, fordi man har ulike rettningslinjer i de ulike bankene innenfor regelverket alle må forholde seg til. Men lokale banker kan gi, for de har kjennskap til lokalmiljøet og i flere tilfeller egne meglere eller samarbeid med meglere. Visste du ikke dette? Kan det være at du er nyutdannet eller ny i yrket og da kanskje ikke har erfaring med andre enn den banken du jobber i? I og med du sier dere ikke jobber lokalt, hvordan kan du da mene at du har mer kunnskap til det lokale boligmarkedet ts skal selge i, enn de som skal både selge og gi lån? Det er mye som skurrer her. Ts skriver hun klarer å betjene lånet i 4-5 måneder. Hvis teorien min ang mellomfinansieringen er riktig vil hun kunne sitte enda lengre med mellomfinansieringen. I følge ts er dette inkl levekostnader, strøm på 2 boliger mm. Det er ikke unormalt at bankene gir ut mellomfinansiering basert på det ts skriver. I dag er det vanskeligere etter rentehopp og dyrere levekostnader. Men ikke lenge siden dette hadde gått igjennom hos oss. Uansett, leit at du kupper og forurenser tråden med å fortelle hvor dyktig og kunnskapsrik du er, i stede for å bruke disse nevnte egenskapen til noe fornuftig. Anonymkode: 1abaf...bd4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #147 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 22.6.2023 den 9.31): Det var litt derfor jeg spurte her inne, for å se om det var noen løsninger vi ikke hadde tenkt på😃 Jeg kan prøve å forklare litt 😁 Megler og banken mener vi ikke bør gå mer ned i pris. Det er ikke prisen som er problemet, for den er allerede lav nok. Og de som har gått ytterligere ned i pris rundt oss, under oss, og som har ligget ute en stund, har fortsatt ikke fått solgt. Problemet er at det er færre kjøpere, vanskeligere å få mellomfinansiering og folk må nå i de fleste tilfeller selge boligen sin før de kjøper. Da blir det mange boliger til salgs, men få som kjøper en periode. Spørsmålet blir da om dette løsner før det er for sent. Fordelen våres nå er at det ligger ute boliger til høyere pris enn våres, som ikke har gått ned i pris enda og nettopp lagt ut. Mens beliggenheten våres er den beste av de som ligger ute og huset vårt ble betydelig oppgradert når vi bygde. Nærmest vannet, utsikten, usjenert og i en mer populær og rolig gate. Det finnes et hus i området som har bedre utsikt og enda mer oppgradert enn våres, men den ligger ute til langt høyere pris og langt fra vannet og stranden. En annen ting er at går vi så mye mer ned i pris nå vil det være mildt sagt idiotisk å selge huset vårt nå 😬 Allerede om 2 år vil prisene her skyte i været og om noen år til, enda mer, men da ville vi omtrent gitt bort huset vårt og sittet med like dårlig råd med et annet hus, til lavere verdi. 😭 Så å sette ned prisen enda mer nå ville vært en enorm risiko og muligens helt nytteløst og et stort og unødvendig tap når ting løsner igjen. Men får vi ikke solgt og vi nærmer oss tomt for midler har vi ikke noe annet valg enn å prøve. Ts Anonymkode: f885d...5a7 Dette er jo bare tull. Selvsagt handler det om pris. Du sier selv at dette er et ettertraktet område dermed finnes det kjøpere også i dårligere market. Det er ALLTIDd tilbud og etterspørsel. Du må rett og slett gi et bedre tilbud for å få inn kjøpere. Anonymkode: 90a5f...f40 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #148 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nei, dere gir ikke, fordi man har ulike rettningslinjer i de ulike bankene innenfor regelverket alle må forholde seg til. Men lokale banker kan gi, for de har kjennskap til lokalmiljøet og i flere tilfeller egne meglere eller samarbeid med meglere. Visste du ikke dette? Kan det være at du er nyutdannet eller ny i yrket og da kanskje ikke har erfaring med andre enn den banken du jobber i? I og med du sier dere ikke jobber lokalt, hvordan kan du da mene at du har mer kunnskap til det lokale boligmarkedet ts skal selge i, enn de som skal både selge og gi lån? Det er mye som skurrer her. Ts skriver hun klarer å betjene lånet i 4-5 måneder. Hvis teorien min ang mellomfinansieringen er riktig vil hun kunne sitte enda lengre med mellomfinansieringen. I følge ts er dette inkl levekostnader, strøm på 2 boliger mm. Det er ikke unormalt at bankene gir ut mellomfinansiering basert på det ts skriver. I dag er det vanskeligere etter rentehopp og dyrere levekostnader. Men ikke lenge siden dette hadde gått igjennom hos oss. Uansett, leit at du kupper og forurenser tråden med å fortelle hvor dyktig og kunnskapsrik du er, i stede for å bruke disse nevnte egenskapen til noe fornuftig. Anonymkode: 1abaf...bd4 Som sagt, grip gjerne etter halmstrå og finn på nye ting på vegen. Fakta er uansett at TS står i en situasjon hvor hun risikerer 2 tvangssalg og restgjeld. Om det vitner om riktig pris på boligmarkedet når boligen ikke blir solgt så be my guest, ta det som dere ønsker 😊 Det er et fett for meg om TS forstår alvoret i situasjonen eller ikke, mine kunder er alltid realitetsorientert fra starten i en slik prosess og jeg setter dem heller ikke i slike situasjoner. Klarer de ikke betjene lånene så får de dem heller ikke innvilget. Det skulle bare mangle. Lykke til TS, helt oppriktig 🤞🏻 Anonymkode: 25b7a...dc6 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #149 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, her er det du som sprer feilinformasjon og begrunner det med at du er finansrådgiver i en bank, men viser en skremmende lav kunnskap om temaet. Hvis du jobber med det du gjør så vet du at mellomfinansieringen ikke trår til før boligovertagelsen. Ts har enda ikke overtatt boligen og hun sier de har råd til 4 - 5 måneder med mellomfinansieringen. De fleste banker tilbyr 6 måneder mellomfinansiering. Samlet sett er dette en lavrisiko for banken med tanke på oppsparte midler og lettsolgt bolig. Som bank kan man også være raus med å utsette mellomfinansieringen en måned. Boliger i Norge blir i gjennomsnitt solg innen 3 måneder. Det jeg derimot tror ts har misforstått er at hun ikke blir sittende med mellomfinansiering på 20.000, og i tillegg lån på begge boligene. Her tror jeg ts har mikset litt. Mellomfinansieringen er et midlertidig lå på ny bolig. Også kommer eksisterende lån i tillegg. Dvs at hvis banken sier at mellomfinansieringen koster 20.000 i måneden, skal ikke ts betale mer på ny bolig. Da blir det 20.000 (vil tro det er renter og avdrag) og eksisterende boliglån. Da kan ts søke om avdragsfrihet og vil sitte ganske greit i det. Håper det er tilfelle her ts. Da vil dere kunne sitte lengre med mellomfinansieringen hvis ikke markedet løsner opp raskt nok. Anonymkode: 1abaf...bd4 Omg det har du helt rett i. Jeg har da beregnet 3 lån i stede for 2 😱🥹 Da vil vi jo kunne sitte lengre med mellomfinansiering. Tusen tusen hjertelig takk for at du tok deg tid å lese og forklare 😃 Og takk for støtten, det hjelper litt på en ellers så stressa boligselger. Litt frustrerende å måtte forklare på nytt og på nytt, og kun noen få forstår fordi situasjonen i dag er annerledes enn den har vært de siste 15 årene (?). Jeg tviler sterkt på at de fagfolkene rundt oss og andre i samme situasjon, som også har fått samme beskjed fra megler, har feil. Nok engang, takk 🙏 Ts Anonymkode: f885d...5a7 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #150 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Omg det har du helt rett i. Jeg har da beregnet 3 lån i stede for 2 😱🥹 Da vil vi jo kunne sitte lengre med mellomfinansiering. Tusen tusen hjertelig takk for at du tok deg tid å lese og forklare 😃 Og takk for støtten, det hjelper litt på en ellers så stressa boligselger. Litt frustrerende å måtte forklare på nytt og på nytt, og kun noen få forstår fordi situasjonen i dag er annerledes enn den har vært de siste 15 årene (?). Jeg tviler sterkt på at de fagfolkene rundt oss og andre i samme situasjon, som også har fått samme beskjed fra megler, har feil. Nok engang, takk 🙏 Ts Anonymkode: f885d...5a7 Som sagt, informasjonen og forståelsen din hang ikke på greip 😉 God du fikk oppklart det. Anonymkode: 25b7a...dc6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #151 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 18.01): Tenkte du på å legge det huset vi har kjøpt til salgs? Ts Anonymkode: f885d...5a7 Har dere brukt stylist? Har god erfaring med det, kostet ikke så mye. Ellers bør dere legge ut begge husene for salg i august og selge det som går først. 4-5 mnd er lite når 1-2 går bort i ferie. For det nye huset kan dere sikkert få bruke prospektbilder og takst fra dere kjøpte mot et vederlag til selgeren som har betalt for det. Og om dere ikke har flyttet inn, er det ikke så mye jobb. Om det er det som blir solgt, er trøsten at deres gamle hus vil øke i verdi med ny vei. Anonymkode: 5bf93...a20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #152 Del Skrevet 23. juni 2023 Er det bedre å tape litt enn alt? Da setter dere ned prisen til det markedet vil gi. Det er faktisk sånn det er. Markedet bestemmer hva prisen blir. Nytter ikke at du mener noe annet… Anonymkode: 2225b...aca 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #153 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Omg det har du helt rett i. Jeg har da beregnet 3 lån i stede for 2 😱🥹 Da vil vi jo kunne sitte lengre med mellomfinansiering. Tusen tusen hjertelig takk for at du tok deg tid å lese og forklare 😃 Og takk for støtten, det hjelper litt på en ellers så stressa boligselger. Litt frustrerende å måtte forklare på nytt og på nytt, og kun noen få forstår fordi situasjonen i dag er annerledes enn den har vært de siste 15 årene (?). Jeg tviler sterkt på at de fagfolkene rundt oss og andre i samme situasjon, som også har fått samme beskjed fra megler, har feil. Nok engang, takk 🙏 Ts Anonymkode: f885d...5a7 Bare hyggelig å være til hjelp. Stol på de profesjonelle dere har rundt dere. De kan boligmarkedet best der du bor. Dere har mest sannsynlig bare vært uheldige med timingen. Vi har flere kunder i samme situasjon som deg, både som har kjøpt ny bolig eller ikke har råd til den de allerede har lengre. Men flere banker, forsikringselskap og meglere jobber nå for å finne løsninger på få i gang markedet igjen. Dytte det litt. Det løsner nok snart skal du se. Anonymkode: 1abaf...bd4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #154 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Nei, dere gir ikke, fordi man har ulike rettningslinjer i de ulike bankene innenfor regelverket alle må forholde seg til. Men lokale banker kan gi, for de har kjennskap til lokalmiljøet og i flere tilfeller egne meglere eller samarbeid med meglere. Visste du ikke dette? Kan det være at du er nyutdannet eller ny i yrket og da kanskje ikke har erfaring med andre enn den banken du jobber i? I og med du sier dere ikke jobber lokalt, hvordan kan du da mene at du har mer kunnskap til det lokale boligmarkedet ts skal selge i, enn de som skal både selge og gi lån? Det er mye som skurrer her. Ts skriver hun klarer å betjene lånet i 4-5 måneder. Hvis teorien min ang mellomfinansieringen er riktig vil hun kunne sitte enda lengre med mellomfinansieringen. I følge ts er dette inkl levekostnader, strøm på 2 boliger mm. Det er ikke unormalt at bankene gir ut mellomfinansiering basert på det ts skriver. I dag er det vanskeligere etter rentehopp og dyrere levekostnader. Men ikke lenge siden dette hadde gått igjennom hos oss. Uansett, leit at du kupper og forurenser tråden med å fortelle hvor dyktig og kunnskapsrik du er, i stede for å bruke disse nevnte egenskapen til noe fornuftig. Anonymkode: 1abaf...bd4 Nå snakket du mot bedre vitende. Selv om banker har interne retningslinjer, er sektoren så regulert at det «lokale» - som du kaller det - handlingsrommet er svært begrenset. Banken har feks adgang til å gi disp fra krav til 15% EK til en liten andel av sine låntakere, men den andelen er lav. De baserer forøvrig låneramme basert på gjeldsbetjeningsevne og sikkerhet og sikkerhet er basert på takst. Mellomfinansiering er en særskilt ordning som gir mulighet for å låne mer enn gjeldsbetjeningsevne tilsier for en kortere periode. Risikoen for banken er lav pga sikkerheten men bankene tar likevel svært godt betalt for slike lån. Det kan ikke forlenges i det uendelige heller. Anonymkode: 5bf93...a20 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #155 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Som sagt, grip gjerne etter halmstrå og finn på nye ting på vegen. Fakta er uansett at TS står i en situasjon hvor hun risikerer 2 tvangssalg og restgjeld. Om det vitner om riktig pris på boligmarkedet når boligen ikke blir solgt så be my guest, ta det som dere ønsker 😊 Det er et fett for meg om TS forstår alvoret i situasjonen eller ikke, mine kunder er alltid realitetsorientert fra starten i en slik prosess og jeg setter dem heller ikke i slike situasjoner. Klarer de ikke betjene lånene så får de dem heller ikke innvilget. Det skulle bare mangle. Lykke til TS, helt oppriktig 🤞🏻 Anonymkode: 25b7a...dc6 Og den situasjonen med mulig tvangssalg og resterende gjeld står vi i uansett hvordan man vrir og vender på det. Men du klarer ikke å ta innover det jeg skriver. Ja, restgjelden blir mindre hvis vi får solgt nå til lavere pris og kun et hus som blir tvangssolgt. Men den risikoen er vi nødt å ta. Og står vi så dypt i det at vi sitter med restgjeld og et hus på tvangssalg so be it! Noen boligmarkedet kommer vi nok ikke oss inn på igjen uansett da. VI HAR ALLEREDE GÅTT MYE NED I PRIS! Hvor langt ned skal man gå mener du? Som jeg har skrevet flere ganger, eneste boligene som går i området er de under 3 millioner. Mener du at vi skal legge oss på 3 millioner? 4 millioner? Å gå personlig konkurs nå? Eller vente litt lengre å forhåpentligvis solgt til rundt det vi har det ute for nå og beholde nye huset? Hva mener du? Du gir kundene dine kun mellomfinansiering hvis de har ekstremt god råd og kan sitte med 2 huslån uten problemer eller utfordringer. Si meg, hvorfor trenger man da mellomfinansiering? Eller mellomfinansierings bevis? Å måtte betale banken mye mer og få dårligere råd? Er det ikke slik at mellomfinansiering er en risiko for banken som dere tar dere betalt for? Hvor er risikoen hvis man kan sitte fint i det med 2 lån etter mellomfinansiering er gått ut? Da finnes det jo andre bedre løsninger for de som kjøper før de har solgt og kanskje ikke sitter meg ek? Det du sier er at du liker å svindle folk? Akkurat disse spørsmålene stiller jeg fordi jeg oppriktig lurer og har visst misforstått noe her. Vi har råd til å sitte med mellomfinansiering. Men ikke i 6 måneder. Derfor ser vi etter mulig løsninger. Noe du som ekspert ikke har klart å komme med annet enn nedlatende kommentarer om både meg, banken og megler. Dog takker jeg for andre som har kommet med tips og råd på det jeg har spurt om og to stykk som har sett annonsen 🙏😄 Ts Anonymkode: f885d...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #156 Del Skrevet 23. juni 2023 Hvor er logikken i at det ikke er noen kjøpere..... Men at markedet tilsier at alle må kjøpe før de selger? Du skriver: "Dvs at veldig mange boliger blir lagt ut, men få blir kjøpt. Ikke pga pris, pga det er får få som kan realisere et boligkjøp akkurat nå. Men fortsatt er det like mange eller omså fler som er potensielle kjøpere. Så vil dette løsne opp." Problemet med boligmarkedet og økonomien vil ikke endre seg innen august. Du taper penger hver dag og din økonomi bedrer seg ikke. Kjøperne er der, så det eneste logiske er å sette ned ytterligere i pris, så vil du få solgt. Anonymkode: b1a9f...0f4 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #157 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og den situasjonen med mulig tvangssalg og resterende gjeld står vi i uansett hvordan man vrir og vender på det. Men du klarer ikke å ta innover det jeg skriver. Ja, restgjelden blir mindre hvis vi får solgt nå til lavere pris og kun et hus som blir tvangssolgt. Men den risikoen er vi nødt å ta. Og står vi så dypt i det at vi sitter med restgjeld og et hus på tvangssalg so be it! Noen boligmarkedet kommer vi nok ikke oss inn på igjen uansett da. VI HAR ALLEREDE GÅTT MYE NED I PRIS! Hvor langt ned skal man gå mener du? Som jeg har skrevet flere ganger, eneste boligene som går i området er de under 3 millioner. Mener du at vi skal legge oss på 3 millioner? 4 millioner? Å gå personlig konkurs nå? Eller vente litt lengre å forhåpentligvis solgt til rundt det vi har det ute for nå og beholde nye huset? Hva mener du? Du gir kundene dine kun mellomfinansiering hvis de har ekstremt god råd og kan sitte med 2 huslån uten problemer eller utfordringer. Si meg, hvorfor trenger man da mellomfinansiering? Eller mellomfinansierings bevis? Å måtte betale banken mye mer og få dårligere råd? Er det ikke slik at mellomfinansiering er en risiko for banken som dere tar dere betalt for? Hvor er risikoen hvis man kan sitte fint i det med 2 lån etter mellomfinansiering er gått ut? Da finnes det jo andre bedre løsninger for de som kjøper før de har solgt og kanskje ikke sitter meg ek? Det du sier er at du liker å svindle folk? Akkurat disse spørsmålene stiller jeg fordi jeg oppriktig lurer og har visst misforstått noe her. Vi har råd til å sitte med mellomfinansiering. Men ikke i 6 måneder. Derfor ser vi etter mulig løsninger. Noe du som ekspert ikke har klart å komme med annet enn nedlatende kommentarer om både meg, banken og megler. Dog takker jeg for andre som har kommet med tips og råd på det jeg har spurt om og to stykk som har sett annonsen 🙏😄 Ts Anonymkode: f885d...5a7 Kjære vene. Leser du det som blir skrevet? Eller er det den manglende forståelsen som skinner igjennom? Kundene skal selvfølgelig ha betjeningsevne til mellomfinansieringen. Noe annet er ikke lov. Det har ingenting med langsiktig betjeningsevne på ordinære boliglån eller svindel å gjøre........ 🙃 Og det skrev jeg jo veldig tydelig i innlegget forut 🤷🏼♀️ Anonymkode: 25b7a...dc6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #158 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har dere brukt stylist? Har god erfaring med det, kostet ikke så mye. Ellers bør dere legge ut begge husene for salg i august og selge det som går først. 4-5 mnd er lite når 1-2 går bort i ferie. For det nye huset kan dere sikkert få bruke prospektbilder og takst fra dere kjøpte mot et vederlag til selgeren som har betalt for det. Og om dere ikke har flyttet inn, er det ikke så mye jobb. Om det er det som blir solgt, er trøsten at deres gamle hus vil øke i verdi med ny vei. Anonymkode: 5bf93...a20 Jeg har vurdert å bruke stylist. Men hverken vi eller megler mener det er noen poeng nå, ikke før boliger i området begynner å selge igjen. Vi har gjort mye endringer på interiøret og tatt nye bilder samtidig som vi satt ned prisen. Men hadde null effekt 😬 Begynner hus rundt oss å selge og ikke vårt skal vi absolutt vurdere det på nytt. 😃 Vi gjør ikke noe mer med husene nå før august er ferdig. Å legge ut bolig for salg er dyrt 🙈 og markedet er like tørt der vi har kjøpt ny bolig. 😭 Tasken vil nok være lavere enn det vi kjøpte det for. Vi kjøpte det for under takst og da var i tillegg markedet bedre enn nå. Da har vi ikke sjans i havet til å sitte med eksisterende hus. Men takk for tips 🤗 Ts Anonymkode: f885d...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #159 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Bare hyggelig å være til hjelp. Stol på de profesjonelle dere har rundt dere. De kan boligmarkedet best der du bor. Dere har mest sannsynlig bare vært uheldige med timingen. Vi har flere kunder i samme situasjon som deg, både som har kjøpt ny bolig eller ikke har råd til den de allerede har lengre. Men flere banker, forsikringselskap og meglere jobber nå for å finne løsninger på få i gang markedet igjen. Dytte det litt. Det løsner nok snart skal du se. Anonymkode: 1abaf...bd4 Tusen takk 🙏 Høres fantastisk ut at dette jobbes med. Fort dere 😆 Ja, flere har sagt at vi har vært uheldig med timingen. Vi la ut boligen etter vi kjøpe og imens endret mye seg. En annen ting jeg kom på var at vi fikk mellomfinansiering med tanke på renta som var da. Ikke dagens rente. Banken sa at med dagens rente etter rentehopp nå, hadde vi aldri fått mellomfinansiering. 🙄 Nesten så vi skulle ønske at vi søkte nå i stede for tidligere. 🥹 Ts Anonymkode: f885d...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #160 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kjære vene. Leser du det som blir skrevet? Eller er det den manglende forståelsen som skinner igjennom? Kundene skal selvfølgelig ha betjeningsevne til mellomfinansieringen. Noe annet er ikke lov. Det har ingenting med langsiktig betjeningsevne på ordinære boliglån eller svindel å gjøre........ 🙃 Og det skrev jeg jo veldig tydelig i innlegget forut 🤷🏼♀️ Anonymkode: 25b7a...dc6 Ja, så hvorfor ikke forklare og svare på det jeg spør om? I stede for å påpeke hvor elendig jeg er i alt og ikke forstår noe? Og hvor flink du er? Vis det da? Nei, alt forstår jeg ikke. Men så nedsnødd du mener jeg er stemmer ikke. Anonymkode: f885d...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå