Gå til innhold

Hva tenker dere om folk som bare har bachelorgrad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i akademia og er derfor i et miljø som preges av svært mange mennesker med de høyeste akademiske gradene det er mulig å skaffe seg. Jeg har kun vært borti ett enkelt tilfelle av holdninger som kan minne om det TS beskriver. Og det kom fra en gammel professor, som led av dårlig personlighet mer enn noe annet. 

Anonymkode: dd64f...761

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at de var langt lurere enn meg, og hadde jeg kunnet gå tilbake i tid og velge på nytt så hadde det blitt bachelor på meg og ikke noe mer. 
 

mvh doktorgrad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de har viktigere i livet å fokusere på, enn kun jobb (Og det skal de være glade for...)

Anonymkode: 994e3...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennekretsen din høres nokså merkelig ut. Har ikke engang bachelorgrad jeg, tenk det!

Anonymkode: 7ef5b...d30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med 2 fagbrev fornøyd med det.

Anonymkode: 7fbe4...f48

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/18/2023 at 1:31 PM, AnonymBruker said:

I min vennekrets har alle tatt master, og noen  doktorgrad. Særlig noen av venninnene mine er veldig nedlatende ovenfor folk som bare har tatt bachelorgrad. For ikke så lenge siden datet en venninne av meg en fyr som bare hadde tatt bachelor og gått rett ut i jobb. Dette ble kommentert heftig og snakket mye om i vennegjengen, noe som førte til at venninna mi klikka helt på en fest fordi hun var lei av alt pratet om han og utdanningen hans. Bryr meg ikke så mye selv egentlig bortsett fra at jeg er enig at høy utdanning er lurt. 

Hva tenker folk her egentlig, reagerer dere noe særlig når noen sier de bare har en bachelor grad?

Anonymkode: 5e59b...e75

Jeg har "bare" en bachelorgrad, samt noen tungveiende sertifiseringer.

Og jeg ser ikke ned på folk med yrkesfaglig utdanning, jeg tenker ingen om dem annet enn at de har gjort et annet valgt enn meg. Jeg tenker heller ikke stort om de som overhodet ikke har utdanning, utover at de sannsynlig har tatt noen feil valg i livet, som ofte har en sammenheng med oppvekst og mer til.

At "skattepengene mine" går til å støtte livsgrunnlaget til andre ser jeg bare som en utrolig flott gode for både dem og meg. Jeg digger at jeg tjener nok til å ikke bare betale for meg selv og veiene jeg kjører på osv., men også for mine barns utdanning, helse med mer.

Selv har jeg mer enn syv års høyere utdanning, noe som faktisk er relevant i denne diskusjonen. Jeg mener at vi som tjener rimelig greit har et ansvar for å ta vare på de som ikke er like heldige.

Må legge til at jeg har vokst opp i div. krisehjem/forsterhjem og barnehjem. Dermed har jeg sett hvor utrolig mye det betyr at noen ofrer litt/mye for å ta seg av andre. Det er noe jeg fører videre når jeg er i diskusjoner om hvor mye skatt man betaler osv. For min del betaler jeg mine 200+K i året i skatt med glede. Mye glede!

Anonymkode: c37b6...3cf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har "bare" en bachelorgrad, samt noen tungveiende sertifiseringer.

Og jeg ser ikke ned på folk med yrkesfaglig utdanning, jeg tenker ingen om dem annet enn at de har gjort et annet valgt enn meg. Jeg tenker heller ikke stort om de som overhodet ikke har utdanning, utover at de sannsynlig har tatt noen feil valg i livet, som ofte har en sammenheng med oppvekst og mer til.

At "skattepengene mine" går til å støtte livsgrunnlaget til andre ser jeg bare som en utrolig flott gode for både dem og meg. Jeg digger at jeg tjener nok til å ikke bare betale for meg selv og veiene jeg kjører på osv., men også for mine barns utdanning, helse med mer.

Selv har jeg mer enn syv års høyere utdanning, noe som faktisk er relevant i denne diskusjonen. Jeg mener at vi som tjener rimelig greit har et ansvar for å ta vare på de som ikke er like heldige.

Må legge til at jeg har vokst opp i div. krisehjem/forsterhjem og barnehjem. Dermed har jeg sett hvor utrolig mye det betyr at noen ofrer litt/mye for å ta seg av andre. Det er noe jeg fører videre når jeg er i diskusjoner om hvor mye skatt man betaler osv. For min del betaler jeg mine 200+K i året i skatt med glede. Mye glede!

Anonymkode: c37b6...3cf

Igjen, bare for å få det ordentlig, jeg har bare en bachelorgrad, selv om jeg har syv år med høyere utdanning.

Og jeg tjener "bare" 800,000 i året, sånn ca.

Anonymkode: c37b6...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff for noen snobber. Jeg har master og de fleste på arbeidsplassen min har doktorgrad. Jeg kjenner heldigvis ingen som ser ned på de som "kun" har bachelorgrad. Det viktigste er vel at folk finner seg en jobb de trives med? Hva slags samfunn vil vi få hvis alle skal ta mastergrad?

Anonymkode: f43e6...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/18/2023 at 1:31 PM, AnonymBruker said:

I min vennekrets har alle tatt master, og noen  doktorgrad. Særlig noen av venninnene mine er veldig nedlatende ovenfor folk som bare har tatt bachelorgrad. For ikke så lenge siden datet en venninne av meg en fyr som bare hadde tatt bachelor og gått rett ut i jobb. Dette ble kommentert heftig og snakket mye om i vennegjengen, noe som førte til at venninna mi klikka helt på en fest fordi hun var lei av alt pratet om han og utdanningen hans. Bryr meg ikke så mye selv egentlig bortsett fra at jeg er enig at høy utdanning er lurt. 

Hva tenker folk her egentlig, reagerer dere noe særlig når noen sier de bare har en bachelor grad?

Anonymkode: 5e59b...e75

Får meg til å tenke på the big bang theory. 
selv om alle utenom 1 hadde fancy utdanning, så var det han ene som fikk oppleve suksess.

Anonymkode: 63068...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man får en jobb man trives med og en grei/god lønn etter bachelor, hvorfor skal man pådra seg masse ekstra studiegjeld? jeg selv var møkk lei studentøkonomi og ønsket å jobbe etter studiet. Så ble jeg syk i 4 år etter endt bachelor,  kunne ikke ha fortsatt på master om jeg ville. Har en veninne som fikk kreft etter bachelor og, altså.. livet skjer. Det er ikke alltid viljen det står på, noen blir syke, noen får barn. Det er også med i grunnen til at noen ikke ender opp med å studere i 5 år++  å ta høyere utdanning i seg selv er en bragd synes jeg :)  ikke alle som gjør det heller..

Endret av marsvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/18/2023 at 1:31 PM, AnonymBruker said:

I min vennekrets har alle tatt master, og noen  doktorgrad. Særlig noen av venninnene mine er veldig nedlatende ovenfor folk som bare har tatt bachelorgrad. For ikke så lenge siden datet en venninne av meg en fyr som bare hadde tatt bachelor og gått rett ut i jobb. Dette ble kommentert heftig og snakket mye om i vennegjengen, noe som førte til at venninna mi klikka helt på en fest fordi hun var lei av alt pratet om han og utdanningen hans. Bryr meg ikke så mye selv egentlig bortsett fra at jeg er enig at høy utdanning er lurt. 

Hva tenker folk her egentlig, reagerer dere noe særlig når noen sier de bare har en bachelor grad?

Anonymkode: 5e59b...e75

Ja da reagerer jeg med å reise meg å gå fra de, slike frastøtende folk nekter jeg å snakke med🙄

Anonymkode: c2b45...59f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mastergrad og det var to bortkastede år. Jobber som vernepleier og får ikke noe uttelling for det, ingen bryr seg. Har bare mer studielån og holdt på å bli gæren under skriving av oppgave. Bachelor er mer enn nok :) 

Anonymkode: 35d45...5c9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er merkelig at de er såpass nedlatende. Hvilke felt er det de er utdannet innen? Jeg omgås både leger, tannleger, universitetslærere, folk med lengre utdannelser innen kreative fag, folk med master i musikk og ingeniører i flere felt, men ingen av dem snobber på denne måten. De omgås gjerne folk med både bachelorgrader og yrkesutdanning fra videregående og det er ikke slik at de er overdrevent opptatt av at alle må ha mastergrader.

 

Hilsen sløkkis med bare bachelorgrad, jeg vurderte å ta en master, men innså at jeg ville vært nødt til å flytte for å få en annen jobb, eller bare jobbe i den jobben jeg har, uten å få mer lønn, selv om jeg hadde fått studert meg litt klokere innen et relevant felt. 

Anonymkode: 5658c...a67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
altflyter skrev (På 18.6.2023 den 13.44):

Jeg tenker at folk som omtaler andre mennesker på en slik måte, er ikke folk jeg vil omgåes. Jeg har venner som er lynende intelligente med gode jobber som «bare» har videregående, og jeg kjenner fullblods nek med doktorgrad… 

Jeg bryr meg om hvem personen er, ikke hvilken utdannelse de har. Det interesserer meg ærlig talt midt i ryggen. 

Sant, man trenger ikke være et geni for å gjennomføre hverken en mastergrad eller doktorgrad. Men man må ha litt is i magen for å komme ut i jobb og orke å være student lenge, eller sikte deg på en stilling og lønn som krever 5 år + høyere utdanning. 
Det finnes og de som får jobben de vil ha ved å "bare" ta bachelorgrad, og da er det fristende å gjennomføre det og gå ut i jobb. Handler mer om preferanser enn hvilke evner man har.. man kan jo ta en mastergrad og bare såvidt bestå,  likesom man kan få topp karakterer på en bachelorgrad. En mastergrad er forsåvidt ikke mer komplisert og vanskelig enn en bachelor, men man spisser kompetansen mer versus bachelor som er mer generell i et fagområde. 

mange grunner til at noen ender opp med å studere vidre etter bachelor eller ikke tar høyere utdanning i det hele tatt, uten at man er evneveik. jeg dømmer heller aldri noens intelligens basert på utdanningsnivå. Kretsen til TS høres inmari slitsomt ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 13.35):

I de fleste tilfeller så er det jo den som kommer først i jobb som vinner. At det er om å gjøre å studere lengst mulig er misforstått. 

Anonymkode: a7801...07a

Mange i Norge som faktisk tror at veien til god økonomi er høy utdannelse.

Som du sier, så er det økonomisk mest lønnsomme og raskt komme seg i full jobb og raskt inn på boligmarkedet.

De jeg kjenner som i dag sitter best i det rent økonomisk, er tømrere og rørleggere. Innen jeg og de jeg kjenner med høye, akademiske utdannelser har tatt dem igjen økonomisk, så er de pensjonister.

Anonymkode: e4cdc...1b2

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk som er nedlatende overfor andre fordi de ikke har master, mangler jo noe da! Å ha master har ingenting med å være intelligent eller noe annet stort! At de med master ikke forstår dette, sier mye om dem…. 😊

Anonymkode: 17d4e...878

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 13.45):

Hjelpes!

Hvordan behandler disse folkene elektrikeren, bilmekanikeren eller butikkmedarbeideren de møter?

Anonymkode: 8f01b...d8f

Hehe, broren til kona er elektriker, og han fortalte om en jobb han skulle gjøre i en leilighet på Oslos vestkant. Da han ringte på dørklokka i den flotte bygården, ble det åpnet av en guttunge i 5-årsalderen, som bare kikket på svogeren min og antrekket hans, og deretter snudde seg og ropte opp trappeoppgangen: "Pappa pappa, det står en arbeider utenfor!"

Og ja, faren hans viste seg å være en veldig nedlatende snobb. Forretningsadvokat, fikk svoger vite😉

Anonymkode: 88c59...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Folk som er nedlatende overfor andre fordi de ikke har master, mangler jo noe da! Å ha master har ingenting med å være intelligent eller noe annet stort! At de med master ikke forstår dette, sier mye om dem…. 😊

Anonymkode: 17d4e...878

Jeg vil påstå man trenger en viss porsjon intelligens for å fullføre en master (hvis ikke man jukser, da). Men det betyr jo på ingen måte at folk som har valgt annerledes ikke er smarte. 

Om man ser ned på andre pga utdanning eller yrke mangler man folkeskikk rett og slett.

Endret av Gliffy
Feil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...