Gå til innhold

Hva tenker dere om folk som bare har bachelorgrad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Byr meg ikke mye om noen bare har bachelor eller null utdannelse . Så lenge du jobber, og tar ansvaret ditt på alvor så viser du mye initiativ på jobben, og slik person har jeg respekt for. Det er så flaut å lese at venninnegjengen din baksnakker ham. Er dere virkelig venninner? Høres fake ut at dere hanger sammen på den måten. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Er ingen forskjell på bachelor og master, like smarte folk bare den ene har studert et par år lenger enn den andre. 

Anonymkode: 871c6...41e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt to mastergrader, men doktorgrad orker jeg ikke. Tenker overhodet ingenting negativt om hverken de med bachelor eller yrkesfag-utdanning. I min vennegjeng har de aller fleste enten bachelor eller yrkesfagutdanning, så om jeg hadde vært så teit og umoden at jeg hadde sett ned på dem, ville jeg vært rimelig umoden. En utdannelse er bare en utdannelse, og sier ingenting om personen. 

Anonymkode: dcac4...dc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei bekjent tok master i samme fag som meg, og jeg blir ferdig med min bachelor nå til sommeren. Hun ble ferdig for 2 år siden og sliter med å få fast stilling, men får mange vikariater. Jeg har fått tilbud om fast stilling 4 av 5 stillinger jeg har søkt på. Så jeg er glad jeg ikke søkte på master.

Anonymkode: 40a60...cad

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en som har maaange årsstudier. Fikk jobb på en plass som kun rekrutterer smarte mennesker. Allsidighet hjalp han gjennom tøffe opptak. Mer imponert over han enn de fleste legene jeg kjenner. Han har også hatt periodevis svært god lønn. 

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle sett ned på folk med "bare" en bachelor så kunne jeg knapt omgått vennegjengen min. Har selv master. Jeg ser heller ikke ned på folk med fagbrev heller. Et ærlig stykke arbeid med møkk under fingrene er dessverre sett ned på av mange.  Selv er ikke jeg så praktisk anlagt av meg så kunne nok ikke tatt et fagbrev selv. Det er bare bra man er forskjellige. Noen er fryktelig gode til svært avansert teoretisk matematikk, mens andre er fryktelig gode til å snekre hus og legge opp strøm. Vi trenger begge deler.  Man er avhengig av hverandre på mange måter. Uten beregningene rundt ohms lov kunne feks ikke elektrikeren ha gjort jobben sin på en enkel måte og motsatt - det hjelper ikke hvor god du er i å beregne ting om du ikke vet hvordan man legger strømkursen.  Dette var bare et vilt teoretisk eksempel selvsagt, men håndverkerne gjør ofte jobben sin basert på tall og data fra ingeniørene bak. 

I noen type yrker som feks kirurg kreves det både at man er høvelig praktisk anlagt og er såpass skoleflink at man kan bli lege. Samme gjelder tannlege og forsåvidt.  Men det finnes mange leger med 10 tommeltotter og, men de blir neppe kirurger. Så det er jo egentlig ganske allsidig hva man kan spesialisere seg i etter man er ferdig med 6 års studier. 

Endret av William_S
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

 

Er ingen forskjell på bachelor og master, like smarte folk bare den ene har studert et par år lenger enn den andre. 

Anonymkode: 871c6...41e

Dette er med all respekt å melde ikke korrekt. Mastergrad er mye mer spisset enn bachelorgrad og man skal utføre et større selvstendig ja forskningsarbeid også kjent som masteroppgaven normert til enten 30 eller 60 studiepoeng. Jeg merket stor forskjell fra da jeg gikk fra bachelor til master, nivået var ganske mye høyere. En vanlig bacheloroppgave er kanskje 15-20 studiepoeng.  Det stilles langt høyere krav til masteroppgaven enn en bacheloroppgave for å si det mildt.  EN bacheloroppgave er i beste fall kanskje en god litteraturstudie, mens masteroppgave er det forventet at man skal faktisk drive faget (til en viss grad) videre. 

Endret av William_S
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke med all verdens utdannelse hvis man forblir evig student og aldri kommer seg ut i jobb, flere av de beste elevene i min klasse begynte på lange utdanninger og de brukte veldig lang tid før de kunne begynne med voksenlivet.

Andre gikk rett ut i jobb etter videregående og sitter nå med veldig godt betalte jobber, familie og nedbetalte eneboliger.

Anonymkode: b18c8...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

senior skrev (På 18.6.2023 den 15.03):

Der tror jeg du bommer litt. Jeg har selv mastergrad og omgåes mange med det samme. Men har aldri, jeg gjentar: aldri, opplevd nedlatende holdninger overfor dem med mindre akademisk utdannelse. Fagbrev er noe av det som imponerer meg mer enn akademiske titler. Har gjennom et langt liv omgåttes mye med "gutta på gølvet" med stor glede og respekt. Og på mine eldre dager går det mest i praktiske ferdigheter hos meg også . .

Helt enig. Jeg er vel den med lavest utdanning i min gjeng fra skolen, er den eneste som «bare» har master. Har aldri opplevd snobberi rundt dette med utdanning. Hun ene har blitt sammen med en som vel har fagskole (type vgs?). Så jeg tror det har mer med miljø og det å ville hevde seg selv å gjøre, enn at dette er noe som er gjengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 13.31):

I min vennekrets har alle tatt master, og noen  doktorgrad. Særlig noen av venninnene mine er veldig nedlatende ovenfor folk som bare har tatt bachelorgrad. For ikke så lenge siden datet en venninne av meg en fyr som bare hadde tatt bachelor og gått rett ut i jobb. Dette ble kommentert heftig og snakket mye om i vennegjengen, noe som førte til at venninna mi klikka helt på en fest fordi hun var lei av alt pratet om han og utdanningen hans. Bryr meg ikke så mye selv egentlig bortsett fra at jeg er enig at høy utdanning er lurt. 

Hva tenker folk her egentlig, reagerer dere noe særlig når noen sier de bare har en bachelor grad?

Anonymkode: 5e59b...e75

Helt vanlig at kvinner som har tatt mastergrad er nedlatende ovenfor alle andre. Det er derfor en del har fått avsmak for kvinner som utdanner seg unødvendig altfor mye, og det eneste argumentet de har, er å kalle helt vanlige, gjennomsnittelige folk med jobb (og bachelor) for "gris" eller "Incel". Det er tydeligvis dette de har lært når det gjelder oppbygging av argumentasjon fra mastergrad. 😂

Men ja, du bør ikke være overrasket at kvinner innenfor det segmentet (mastergrad eller profesjon) ser nedlatende på begge kjønn som har bachelor eller enda lavere kvalifikasjon.

Anonymkode: 5fc63...8aa

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):
AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 13.31):

I min vennekrets har alle tatt master, og noen  doktorgrad. Særlig noen av venninnene mine er veldig nedlatende ovenfor folk som bare har tatt bachelorgrad. For ikke så lenge siden datet en venninne av meg en fyr som bare hadde tatt bachelor og gått rett ut i jobb. Dette ble kommentert heftig og snakket mye om i vennegjengen, noe som førte til at venninna mi klikka helt på en fest fordi hun var lei av alt pratet om han og utdanningen hans. Bryr meg ikke så mye selv egentlig bortsett fra at jeg er enig at høy utdanning er lurt. 

Hva tenker folk her egentlig, reagerer dere noe særlig når noen sier de bare har en bachelor grad?

Anonymkode: 5e59b...e75

Ekspander  

Helt vanlig at kvinner som har tatt mastergrad er nedlatende ovenfor alle andre. Det er derfor en del har fått avsmak for kvinner som utdanner seg unødvendig altfor mye, og det eneste argumentet de har, er å kalle helt vanlige, gjennomsnittelige folk med jobb (og bachelor) for "gris" eller "Incel". Det er tydeligvis dette de har lært når det gjelder oppbygging av argumentasjon fra mastergrad. 😂

Men ja, du bør ikke være overrasket at kvinner innenfor det segmentet (mastergrad eller profesjon) ser nedlatende på begge kjønn som har bachelor eller enda lavere kvalifikasjon.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (10 timer siden):

Helt enig. Jeg er vel den med lavest utdanning i min gjeng fra skolen, er den eneste som «bare» har master. Har aldri opplevd snobberi rundt dette med utdanning. Hun ene har blitt sammen med en som vel har fagskole (type vgs?). Så jeg tror det har mer med miljø og det å ville hevde seg selv å gjøre, enn at dette er noe som er gjengs.

Fagskole er en slags mellomting mellom vgs og høyere utdanning. Man kan ta fagskole ofte etter fullført fagbrev. Ellers er noen utdannelser på fagskolenivå som feks lokførerutdanningen.  Da får  man en godt betalt jobb etter 1 år på skolebenken.  Men opptakskravene er selvsagt strenge hva gjelder helse både fysisk og psykisk, syn osv.

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som noe ferske nyutdannede ville snakket om, før de eventuelt får sin første skikkelige jobb. 

Jeg har jobbet flere steder der folk har en blanding av utdanning, og har aldri sett noen sammenheng mellom utdanning og kvalitet på arbeid.  

Anonymkode: b6cf8...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utfordringen i dag er jo at vi overproduserer akademikere.... folk som ser ned på andre... orker ikke å forholde meg til sånne

Anonymkode: c6b38...30a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du burde skaffe deg nye venner, som har litt mer virkelighetsoppfatning og respekt for ulike mennesker i samfunnet og som ikke hever seg over andre. Dine venner er jeg glad for at ikke er mine venner, hadde droppet de tvert med disse holdningene. 

Anonymkode: 8537d...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 13.31):

I min vennekrets har alle tatt master, og noen  doktorgrad. Særlig noen av venninnene mine er veldig nedlatende ovenfor folk som bare har tatt bachelorgrad. For ikke så lenge siden datet en venninne av meg en fyr som bare hadde tatt bachelor og gått rett ut i jobb. Dette ble kommentert heftig og snakket mye om i vennegjengen, noe som førte til at venninna mi klikka helt på en fest fordi hun var lei av alt pratet om han og utdanningen hans. Bryr meg ikke så mye selv egentlig bortsett fra at jeg er enig at høy utdanning er lurt. 

Hva tenker folk her egentlig, reagerer dere noe særlig når noen sier de bare har en bachelor grad?

Anonymkode: 5e59b...e75

Jeg er gift med en ingeniør, og han har "kun" fagskole. Man trenger ikke lang skolegang for å bli rik. Jeg er kabinsjef og tjener 700,000. Og jeg har kun fagbrev! Valg av yrke gjør at ingen av oss har studielån heller, og vi kom tidlig inn på boligmarkedet 😊

Anonymkode: 38e7a...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Yodas skrev (På 18.6.2023 den 13.41):

Jeg kjenner intelligente folk med null utdannelse, så jeg bryr meg ikke.

dette! og kjenner også noen med lang utdannelse og veldig begrenset intelekt som kjeder meg til døde og overhode ikke fungerer i livet ellers.. 

Jeg tenker også at mennesker som TS beskriver må ha veldig lite givende i livet sitt som henger seg opp i slikt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes selvfølgelig noen steder der "alle" har minimum mastergrad, og du i praksis aldri blir å jobbe med noen under. Dette kan gjerne være forskningsinstitutter, og liknende steder der det rett og slett ikke ansettes folk uten minimum master. 

Da kan det jo være at man havner i en slags boble, og aldri blir eksponert ovenfor andre. Men, ja, har jobbet steder der utdanning blant kollegaer har spent seg fra bachelor til doktorgrad. Har enda til gode å se noen sammenheng mellom utdanningsnivå og kvalitet på arbeidet. 

Anonymkode: b6cf8...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker absolutt ingenting om andres utdanningsnivå, men om vennene dine tenker jeg at verken master eller doktorgrad har hjulpet på intelligentsnivået. Like snobbete, dømmende og dumme som de hadde vært uten den graden. 

Anonymkode: d4f29...55c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter mer med folk som tror de er bedre en andre, en folk med lavere utdanning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...