Gå til innhold

Hva tenker dere om folk som bare har bachelorgrad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I min vennekrets har alle tatt master, og noen  doktorgrad. Særlig noen av venninnene mine er veldig nedlatende ovenfor folk som bare har tatt bachelorgrad. For ikke så lenge siden datet en venninne av meg en fyr som bare hadde tatt bachelor og gått rett ut i jobb. Dette ble kommentert heftig og snakket mye om i vennegjengen, noe som førte til at venninna mi klikka helt på en fest fordi hun var lei av alt pratet om han og utdanningen hans. Bryr meg ikke så mye selv egentlig bortsett fra at jeg er enig at høy utdanning er lurt. 

Hva tenker folk her egentlig, reagerer dere noe særlig når noen sier de bare har en bachelor grad?

Anonymkode: 5e59b...e75

  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nivåene på master- og doktor- avhandlinger er ikke så krevende etter min mening. Har selv nettopp tatt en master og har venner med doktor-grader (ingeniører). Handler vel mest om å være strukturert med tanke på tid, teorisøk og databehandling er jo lett hvis en har ok forskningsspørsmål. 

Anonymkode: dd20d...5d7

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at samfunnet går ikke rundt uten en har noen med master, noen med bachelor, noen med fagbrev og ellers de som jobber å sliter uten papir fra skole! Verden stopper opp om vi alle skulle ha master eller doktorgrad!

Anonymkode: 35e27...5fb

  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes!

Hvordan behandler disse folkene elektrikeren, bilmekanikeren eller butikkmedarbeideren de møter?

Anonymkode: 8f01b...d8f

  • Liker 35
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bare"? Er ikke en bachelorgrad bra nok? Jeg verdsetter vennene mine for den de er, og tenker ikke over at noen kommer rett fra ungdomsskolen og andre har doktorgrad. Det er ikke det som definerer oss, akkurat. 

Hadde sett meg om etter en annen vennegjeng om jeg var deg.

Anonymkode: c0c39...26b

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er folk som har tatt 3-årig høyere utdannelse 🙌 og så fått seg en jobb de sikkert trives i. 
Dette landet trenger alle typer utdannelser for å dekke alle typer stillinger der ute. Vi trenger alle. 
 

Om vennene dine tenker jeg at akademisk iq og sosial iq ikke er det samme. Og at de som har sosial iq vinner. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har knapt nok grunnskole på papiret, så tror ikke jeg er kvalifisert til å tenke så mye om dette, men jeg tar meg friheten til å gjøre det likevel og tenker at det eneste som er viktig for meg er at man har nok inntekt til å forsørge seg selv og ellers trives med det man driver med. 

Synes også at vennegjengen din høres ganske overfladisk ut. 

Anonymkode: f8d7a...6ac

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

I min vennekrets har alle tatt master, og noen  doktorgrad. Særlig noen av venninnene mine er veldig nedlatende ovenfor folk som bare har tatt bachelorgrad. For ikke så lenge siden datet en venninne av meg en fyr som bare hadde tatt bachelor og gått rett ut i jobb. Dette ble kommentert heftig og snakket mye om i vennegjengen, noe som førte til at venninna mi klikka helt på en fest fordi hun var lei av alt pratet om han og utdanningen hans. Bryr meg ikke så mye selv egentlig bortsett fra at jeg er enig at høy utdanning er lurt. 

Hva tenker folk her egentlig, reagerer dere noe særlig når noen sier de bare har en bachelor grad?

Anonymkode: 5e59b...e75

Herregud så overfladisk. Samfunnet hadde ikke gått rundt om alle hadde hatt doktorgrad, og skulle hatt jobb deretter. Tenker den vennegjengen din bør finne seg litt mer arbeid å gjøre om de har tid å bruke på slik sladring.

Til spørsmålet: ja, jeg reagerer når noen sier de ''bare'' har en bachelorgrad. Da sier jeg at det er ikke ''bare'', og vedkommende har vært flink og stått på for utdanningen sin. Tenker samtidig at ikke alle har de samme forutsetningene til å få det til.

Anonymkode: 30c54...c32

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke. Altså, virkelig. Det er totalt uinteressant. Hva slags utdannelse folk har er fullt og helt deres egen sak. 

Jeg har selv "bare" bachelorgrad. Vurderte master, men var utålmodig etter å jobbe og fikk et godt jobbtilbud. 11 år senere er jeg fremdeles i jobb. Vurderer ekstra utdanning, men ikke nødvendigvis master. 

Anonymkode: 3bf92...049

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Snurrer på skryteringen min som bare noen få utvalgte vet hva er for noe"

Pfft! Bachelor... haha. Skole er for artig til å bare ha bachelor.

Men ikke alle som har nytte av å ta flere år med skole enn høyst nødvendig. Blant de som tatt mer enn bachelor er det mange som ikke er det spor smartere likevel. Blant de som har yrkesfaglig i stedet er det mange som er dype og reflekterte.

Folk som tror at utdanning avgjør hvordan en er er enkle.

Anonymkode: 4ea9f...e5d

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør på et nettforum og vil aldri få et representativt svar. KG har overvekt av medlemmer med lav eller ingen utdannelse, og de vil selvfølgelig mene noe helt annet enn de som har doktorgrad.

Du må nesten spørre disse folkene som du omgås med.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha en nedlatende holdning til folk med andre yrkes og utdanningsvalg enn seg selv syns jeg er ganske udannet for å være ærlig. Kommer fra en familie med akademikere selv, og har alltid vært oppdratt til å sette pris på jobben folk gjør uansett.

Høres ut som vennene til ts mangler noe i oppdragelsen. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror jeg bare hadde svart de at jeg foretrakk at folk heller hadde litt mindre utdanning enn mindre sosial intelligens, og at de var svært gode eksempler på at høy utdanning absolutt ikke er ensbetydende med at man er oppegående menneske...

Og jeg hadde funnet meg en vennegjeng med litt mer oppegående mennesker...

I min vennegjeng har vi ulik utdanning, både fagbrev, bachelor og master, og vi har teknisk, akademisk og helse-bakgrunner. Jeg har aldri tenkt noe negativt om noen på grunn av utdanningen, men jeg klarer ikke sånne mennesker som vennene dine, som sitter å tror at de er bedre enn andre på den måten. Det er bare ufyselig oppførsel som man burde vokst av seg på grunnskolen.

Anonymkode: fe9f7...dd9

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer da helt an på utdanningen. Jeg har både master og fancy kurs, men ser jeg tilbake så ville jeg mye heller tatt en bachelor i et fag som hadde gitt meg større karrieremuligheter og mer inntekt enn det jeg sitter med nå

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Yodas said:

Jeg kjenner intelligente folk med null utdannelse, så jeg bryr meg ikke.

 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Blant de som tatt mer enn bachelor er det mange som ikke er det spor smartere likevel. Blant de som har yrkesfaglig i stedet er det mange som er dype og reflekterte.

Folk som tror at utdanning avgjør hvordan en er er enkle.

Anonymkode: 4ea9f...e5d

Hvorfor tror dere utdanning og intelligens hører sammen? Man kan da vitterlig være smart selv om man ikke har studert en dag, og folk med master kan fortsatt være dumme.  De aller fleste klarer å ta en master, ved å legge inn nødvendig innsats.

Man blir ihvertfall ikke mer intelligent av å studere, hvis noen trodde det.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (4 minutter siden):

 

Hvorfor tror dere utdanning og intelligens hører sammen? Man kan da vitterlig være smart selv om man ikke har studert en dag, og folk med master kan fortsatt være dumme.  De aller fleste klarer å ta en master, ved å legge inn nødvendig innsats.

Man blir ihvertfall ikke mer intelligent av å studere, hvis noen trodde det.

De gjør nok ikke det, men det kan jo virke som at TS' venner tenker i de baner.
De høres forresten ut som en gjeng med folk jeg aldri hadde orket å henge med

Anonymkode: a8bfd...cae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...