Gå til innhold

Registerreim - skifte eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel, om du ikke skifter og den ryker er bytte av motor neste sted.. Byttemotor kan du få ned i 10K pluss arbeid.. 

Anonymkode: 6d1e5...5c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en liten ford 🙂

Snapdrive og andre frittstående verksteder sier de ikke har spesialverktøyene som skal til.

Anonymkode: 6d171...a10

Størrelsen på bilen er jo ikke avgjørende, men motortypen. Prisen høre syk ut, og ikke vanlig at uavhengige verksted ikke kan ta jobben, r det en helt spesiell motor?  

Det er vanlig å bytte vannpumpe om den er drevet av registerreim, ellers må du ta jobben på nytt om den begynner å lage lyd (eller havarerer, da går det til H... ). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det er en Ford Ecoboost motor det er snakk om. Stort sett bare merkeverksteder som har verktøy til å skifte de registerreimene. Veldig stor jobb, reima ligger i olje. Tar 12-16 timer å skifte. Møkkapatent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipses skrev (17 minutter siden):

reima ligger i olje

Whut? Første gang jeg hører om en slik løsning, er det helt unikt? Er baktanken å redusere friksjonen i systemet for lavere forbruk?

Anonymkode: 8e786...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 8.50):

Det er en liten ford 🙂

Snapdrive og andre frittstående verksteder sier de ikke har spesialverktøyene som skal til.

Anonymkode: 6d171...a10

Ah, Ford. Ikke kjøp Ford. Ville ikke hatt en om noen kastet den etter meg. Nesten alle andre biler er bedre.

 

Anonymkode: f1ad2...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Whut? Første gang jeg hører om en slik løsning, er det helt unikt? Er baktanken å redusere friksjonen i systemet for lavere forbruk?

Anonymkode: 8e786...394

Blir mer og mer vanlig, men Ford er ekstremt knotete å skru på. PSA har og denne løsningen, der går et regreimskift på ca 2 timer….

Anonymkode: 05781...81c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir mer og mer vanlig, men Ford er ekstremt knotete å skru på. PSA har og denne løsningen, der går et regreimskift på ca 2 timer….

Anonymkode: 05781...81c

Det sier vel kanskje sitt om at jeg skrur mest på eldre biler.

Anonymkode: 8e786...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipses skrev (16 timer siden):

Antar det er en Ford Ecoboost motor det er snakk om. Stort sett bare merkeverksteder som har verktøy til å skifte de registerreimene. Veldig stor jobb, reima ligger i olje. Tar 12-16 timer å skifte. Møkkapatent.

Yes. Akkurat en sånn motor. Takk for svaret.

Anonymkode: 6d171...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Whut? Første gang jeg hører om en slik løsning, er det helt unikt? Er baktanken å redusere friksjonen i systemet for lavere forbruk?

Anonymkode: 8e786...394

Begynte å lese litt om Wet cam belt på ecoboost nå, og det viser seg at når motoren ble introdusert sa ford at disse reimene skulle vare bilens levetid. Det endret de etterhvert til ti år/150k. 

Jeg kjører den til den ryker, så får vi se.

Anonymkode: 6d171...a10

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.6.2023 den 13.06):

Hei, har en bil som er 10 år gammel, men kun gått 60k. Etter ti år skal registerreima skiftes. Det skal verktstedet ha nærmere 40k for(inkluderer også service og skifte av vannpumpe). 

Listepris på bilen er kanskje 50k. 

Spørsmålet blir jo om man i det hele tatt skal vurdere å gjøre dette. Reima kan ryke i morra, men kan også gå ti år til. 

Tanker?

Anonymkode: 6d171...a10

Høres ut som om at du blir ranet. 

For øvrig har jeg ikke hørt om regel om ti år. Vanligvis er det km det går på, og da 120 000 km første gang. 

Jeg ville ikke byttet. For det første samsvarer ikke pris med bilens verdi, og for det andre er km-standen din lav. 

Reima ryker ikke i morgen. Den ryker heller ikke om 3 år. Det skal ganske mye til for at reima ryker, og at reima er ti år og gått kun 60 000 km er ikke nok. Isåfall har du en tullete Kinabil med uoriginale deler fra AliExpress, og det har du ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (3 timer siden):

For øvrig har jeg ikke hørt om regel om ti år. Vanligvis er det km det går på, og da 120 000 km første gang. 

Alle reimer, gummideler, væsker har slike regler. Tid eller distanse er de to intervallene man forholder seg til.

Anonymkode: 8e786...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Begynte å lese litt om Wet cam belt på ecoboost nå, og det viser seg at når motoren ble introdusert sa ford at disse reimene skulle vare bilens levetid. Det endret de etterhvert til ti år/150k. 

Jeg kjører den til den ryker, så får vi se.

Anonymkode: 6d171...a10

Kjøre til den ryker ? da ere stor sjanse for ny motor topplokk og ventiler full krasj :) sjekka pris i sverige eller ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (5 timer siden):

Høres ut som om at du blir ranet. 

For øvrig har jeg ikke hørt om regel om ti år. Vanligvis er det km det går på, og da 120 000 km første gang. 

Jeg ville ikke byttet. For det første samsvarer ikke pris med bilens verdi, og for det andre er km-standen din lav. 

Reima ryker ikke i morgen. Den ryker heller ikke om 3 år. Det skal ganske mye til for at reima ryker, og at reima er ti år og gått kun 60 000 km er ikke nok. Isåfall har du en tullete Kinabil med uoriginale deler fra AliExpress, og det har du ikke.

De fleste standardmerker har et i intervall på kilometer/år alt etter hva som inntreffer først. Noen har såpass korte intervall som 5år/120 000 andre igjen har 10 år/200 000, eller 12/180 000, eller noe helt annet. Dette står i servicehefte/instruksjonsbok. 
 

En registerreim kan holde lenge etter anbefalt intervall, men kan og gå fløyten omtrent på intervall eller endatil før. Det er en grunn til at dette er satt opp til faste intervall…

Anonymkode: 05781...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (På 19.6.2023 den 18.24):

Kjøre til den ryker ? da ere stor sjanse for ny motor topplokk og ventiler full krasj :) sjekka pris i sverige eller ? 

Ryker den så kondemnerer jeg bilen eller kjøper ny(brukt) motor. 

Anonymkode: 6d171...a10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.6.2023 den 13.06):

Hei, har en bil som er 10 år gammel, men kun gått 60k. Etter ti år skal registerreima skiftes. Det skal verktstedet ha nærmere 40k for(inkluderer også service og skifte av vannpumpe). 

Listepris på bilen er kanskje 50k. 

Spørsmålet blir jo om man i det hele tatt skal vurdere å gjøre dette. Reima kan ryke i morra, men kan også gå ti år til. 

Tanker?

Anonymkode: 6d171...a10

hæ 40000 for å skifte registerreim? Så mye koster ikke det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 for å skifte registerreim høres jo helt vilt ut! Vi byttet i fjor og betalte vel ca 12 inkl vannpumpe. Byttet på 120. Har også en annen bil som er i kategorien du beskriver TS, den har vi ikke giddet å skifte på. Ryker den så skroter vi bilen. Den har gått 170 nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ryker den så kondemnerer jeg bilen eller kjøper ny(brukt) motor. 

Anonymkode: 6d171...a10

Ja da må den inn på verksted etterpå for programmering av nøkler dyrt det også :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke skifta, 60.000 er ikke mange km, og biler på at reima er morkne sv alder.

Hadde ikke lagt ut då mange penger på en 10 år gammel bil, som er verdt då lite. Antar det er en liten bil Clio, Ysris el? Ikke en svær Volvo eller Audi? 

Er det en stor god dyr bil som enda har verdi, hadde jeg gjort det, små bil på 10 år, hadde jeg satser på at den holder. 

Anonymkode: 77086...148

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg hadde ikke skifta, 60.000 er ikke mange km, og biler på at reima er morkne sv alder.

Hadde ikke lagt ut då mange penger på en 10 år gammel bil, som er verdt då lite. Antar det er en liten bil Clio, Ysris el? Ikke en svær Volvo eller Audi? 

Er det en stor god dyr bil som enda har verdi, hadde jeg gjort det, små bil på 10 år, hadde jeg satser på at den holder. 

Anonymkode: 77086...148

Ts her. Som en smarting over her fant ut så er det såkalt wet cambelt på denne motoren på Ford fokus. De sitter inni motoren og smøres av motoroljen. 10-15 timer arbeidstid for å skifte. Krever spesialverktøy fra Ford. Så prisen er riktig. Opprinnelig sa Ford at de skulle være motorens liv ut, men etterhvert endret de til 10 år levetid. Jeg satser på at den holder i noen år tid.

Anonymkode: 6d171...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (7 timer siden):

hæ 40000 for å skifte registerreim? Så mye koster ikke det

Ts her: søk wet cambelt Ford focus og få deg et sjokk🙈🙈🙈🙈🤪🤪🤪

Anonymkode: 6d171...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...