Gå til innhold

"Må jo kjøpe ny kjole" som gjest

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et spørsmål!

Hva er grunnen til at det fremstilles som en selvfølge at man må kjøpe ny kjole som gjest i bryllup? De fleste har vel noen kjoler fra før? Og alle bryllup er jo ikke særegne temabryllup med svært spesifikke kleskoder. 

Tenker da først og fremst på de innleggene som skrives av noen som reagerer på kostnaden for en gjest å delta i et bryllup. At det må kjøpes ny kjole nevnes som et eksempel på en utgift man ikke kommer utenom, sammen med f.eks. pris på gave, evt. overnatting, alkohol, osv. 

I mitt hode hadde man kjøpt en ny kjole fordi man ville ha en ny kjole, og det passet fint å kunne bruke den i bryllupet. Men om man ikke ønsker å prioritere å kjøpe en ny kjole - da lar man være, og bruker en av de kjolene man har fra før (om man ikke utelukkende har hvite kjoler eller superkorte lærkjoler da). 

Bare så det er sagt - jeg har full forståelse for at folk reagerer på bryllup som ender med å bli svært dyre for gjesten. Og jeg er enig i at brudeparet iblant tar valg som kan oppfattes som litt.. egoistiske. At det noen ganger forventes i overkant mye av gjestene. Men ser bare ikke helt sammenhengen med akkurat kjolespørsmålet. 

Anonymkode: 886f6...cf7

• Liker 20
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er nok mange som kan bruke noe de har i skapet fra før. Jeg, for min del, er sjelden i så fine selskaper som bryllup, og har derfor aldri slike kjoler hengende. Da jeg ble invitert i bryllup for noen år siden, måtte jeg derfor kjøpe en kjole for anledningen. Denne brukte jeg i neste bryllup også, men nå er det flere år siden begge disse bryllupene, og jeg er neimenn ikke sikker på om kjoler passer hverken kroppen min eller motebildet neste gang jeg skal i bryllup (ikke at det er veldig viktig for meg å være moteriktig, men som relativt ung, ser det litt spesielt ut hvis kjolen er 100 % gal mtp. hva folk går i for tiden).

Anonymkode: a36a7...c01

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Langt spørsmål med enkelt svar: Kanskje den kjolen du har fra før ikke passer kroppen lengre. 

Anonymkode: 145cc...2e4

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt kjoler og det er langt mellom hvert bryllup og ofte er det slik at det er samme folka som går igjen i disse også så å ha en eller to kjoler å bytte på ville jo fremstått som litt trist 😝 men når det er sagt trenger ikke en kjole koste all verden.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for gode svar - det dere sier gir mening! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absurd hendelse ang klær i bryllup. 

Vi hadde et nært familiemedlem/par som ikke kom i bryllupet vårt pga de ikke hadde klær til bryllupet og mente det var vårt ansvar å kjøpe nytt til dem, det kunne ikke være brukt eller lånt. Dress til mannen og kjole til dama. Det var jo ikke deres bryllupet, ikke de som hadde planlagt det og et plagg som kun skulle brukes en gang, så da måtte vi betale for det 🤣 Det var jo en selvfølge 🙄

Vi hadde ingen kleskode annet enn normalt. 

Nei, man trenger ikke å kjøoe ny kjole til bryllup hvis man allerede har. 

Anonymkode: 8c25b...898

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er jo ikke alle som har flotte selskapskjoler hengende i skapet, ofte inviteres det til bryllup med kleskode. 
Jeg var i flere brylluper for rundt 10 år siden, da flere venner av meg og mannen giftet seg, mellom 2010 og 2013. Da kjøpte jeg to fine kjoler som jeg brukte i flere brylluper. Hvis jeg blir invitert i bryllup nå så må jeg nok kjøpe ny, for de kjolene jeg hadde er gitt bort for lenge siden. Dessuten er jeg blitt 10 år eldre og smaken har endret seg. 

Anonymkode: febe5...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med TS. Det må være ytterst få voksne damer som ikke har noen penkjoler hengende i skapet. De fleste er vel på noen selskaper i løpet av året.

Anonymkode: 93679...471

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 10.17):

Jeg har et spørsmål!

Hva er grunnen til at det fremstilles som en selvfølge at man må kjøpe ny kjole som gjest i bryllup? De fleste har vel noen kjoler fra før? Og alle bryllup er jo ikke særegne temabryllup med svært spesifikke kleskoder. 

Tenker da først og fremst på de innleggene som skrives av noen som reagerer på kostnaden for en gjest å delta i et bryllup. At det må kjøpes ny kjole nevnes som et eksempel på en utgift man ikke kommer utenom, sammen med f.eks. pris på gave, evt. overnatting, alkohol, osv. 

I mitt hode hadde man kjøpt en ny kjole fordi man ville ha en ny kjole, og det passet fint å kunne bruke den i bryllupet. Men om man ikke ønsker å prioritere å kjøpe en ny kjole - da lar man være, og bruker en av de kjolene man har fra før (om man ikke utelukkende har hvite kjoler eller superkorte lærkjoler da). 

Bare så det er sagt - jeg har full forståelse for at folk reagerer på bryllup som ender med å bli svært dyre for gjesten. Og jeg er enig i at brudeparet iblant tar valg som kan oppfattes som litt.. egoistiske. At det noen ganger forventes i overkant mye av gjestene. Men ser bare ikke helt sammenhengen med akkurat kjolespørsmålet. 

Jeg ville brukt en kjole jeg har fra før. Har tre kjoler som egner seg til det og det er ikke bryllup så ofte at jeg ikke kan bytte på med dem. Tullete at man liksom ikke skal bli sett i samme kjole to ganger. Flere tusen for en kjole og så er den "brukt opp " etter en gang. Det strider mot mine prinsipper og er et stort sløseri både ihht miljø og penger. 

Anonymkode: 11cde...5e0

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier

Det er nok noen som syns det er artig og hyggelig å kjøpe nye klær, mens de av oss som hater det er det viktig at det blir sagt høyt og tydelig: Må ikke være nye klær! Det senker terskelen. 
Fin tråd, TS 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med deg, ts! Kjole kan ikke regnes inn som utgift til et bryllup, ved mindre kleskoden er så streng (f.eks. mint og gull) og de bryllupene er det svært få av.

Der argumentet er at den ene kjolen man tydeligvis har i skapet ikke passer kroppen lengre er mitt tips å kjøpe en enkel marineblå kjole! Så har dere kjole til både bryllup, begravelser, konfirmasjoner, dåper, julaften, nyttårsaften, bursdager, 17.mai, skoleavslutninger/seremonier og alle andre anledninger der en litt finere kjole er helt vanlig å ta på. 

Anonymkode: d3d2f...d68

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig med deg, ts! Kjole kan ikke regnes inn som utgift til et bryllup, ved mindre kleskoden er så streng (f.eks. mint og gull) og de bryllupene er det svært få av.

Der argumentet er at den ene kjolen man tydeligvis har i skapet ikke passer kroppen lengre er mitt tips å kjøpe en enkel marineblå kjole! Så har dere kjole til både bryllup, begravelser, konfirmasjoner, dåper, julaften, nyttårsaften, bursdager, 17.mai, skoleavslutninger/seremonier og alle andre anledninger der en litt finere kjole er helt vanlig å ta på. 

Jeg er så sjeldent i bryllup, at jeg må kjøpe ny kjole når jeg først skal i ett. Kroppen endrer seg i takt med alder, fødsler, vektoppgang, vektnedgang osv. Dessuten endrer det seg hva man føler seg vel i og motebilde. Den kjolen jeg brukte i sist bryllup (for ca. 5 år siden) er allerede gitt til Fretex, og ville uansett vært alt for stor i brystpartiet. 

Jeg kjøper ikke en enkel marineblå kjole til disse anledningene du nevner, og gjør det iallfall ikke fordi jeg kanskje blir invitert i et bryllup en gang. 

Anonymkode: db74c...89e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er så sjeldent i bryllup, at jeg må kjøpe ny kjole når jeg først skal i ett. Kroppen endrer seg i takt med alder, fødsler, vektoppgang, vektnedgang osv. Dessuten endrer det seg hva man føler seg vel i og motebilde. Den kjolen jeg brukte i sist bryllup (for ca. 5 år siden) er allerede gitt til Fretex, og ville uansett vært alt for stor i brystpartiet. 

Jeg kjøper ikke en enkel marineblå kjole til disse anledningene du nevner, og gjør det iallfall ikke fordi jeg kanskje blir invitert i et bryllup en gang. 

Anonymkode: db74c...89e

Det er helt fair, men meningen min står fortsatt, man kan ikke medregne kjole som utgift til et bryllup. 

Jeg er av typen som bruker bryllup som en god unnskyldning til å kjøpe ny kjole, fordi jeg har lyst på ny kjole, men skulle jeg vært økonomisk (eller ikke ville bruke penger på en ny kjole til bryllup) kunne jeg like gjerne brukt kjolen jeg gikk med på 17.mai. Poenget mitt med den marineblå kjolen og  oppramsing av anledninger er jo nettopp at det er veldig spesielt å ikke ha en eneste anledning hvor en noe finere kjole er "påkrevd", som du også kan bruke i bryllup. Kroppen endrer seg ja, men hos de fleste av oss så er den ganske stabil i lange perioder når vi har gjort oss ferdig med barnefødsler (eller enda ikke har begynt).

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja, jeg synes nå ikke det er så enkelt som å si "kjøp en enkel marineblå kjole" og så tro at denne passer i ALLE anledninger resten av livet. 

Nå begynner jeg å bli ganske voksen (har passert 40 år.) 
I løpet av min tid som voksen (20 år), så har jeg vært i 3 bryllup eller noe sånt. I tillegg til mitt eget. (Overraskelse, det er altså mange som ikke gifter seg.) 

Jeg kjøpte ny kjole til det ene av dem. De andre to hadde jeg kjoler som passet til. Men det kom jo også an på bryllupet (tid, kleskode, osv.) 
I det ene var det f.eks. ikke så veldig stiv kleskode under festen på kvelden. Men det var ønske om at alle som hadde bunad brukte denne i kirken og under middagen. Så da kunne jeg gå i en "julebordskjole" på kvelden, siden jeg har bunad. 

Bunad har jeg også brukt på 17. mai og  i konfirmasjoner og barnedåp. Til disse tingene trenger jeg ikke en ny kjole. 

Det bryllupet jeg kjøpte ny kjole til, var i nær familie, og på en veldig varm sommerdag. 
Denne kjolen henger fortsatt i skapet, og kunne nok vært brukt i et bryllup til, dersom den bare hadde passet. 

Jeg har nå EN kjole som brukes i "finere anledninger" av typen skoleavslutninger, bursdager (Ikke jubileer/runde tall), julaften og sånt. Altså tider jeg vil pynte meg litt, men ikke være "for stiv" i pentøyet. 

I begravelser bruker jeg heller hvit bluse og sort skjørt, med en lett sort jakke over. Ut over at disse jakkene gjerne endrer stil med tiden, har jeg sjelden kjøpt noe nytt til dem. 
Min "go to" pynt for litt finere middager og sånt, har i flere år vært sort skjørt og pen bluse. 

I skapet mitt henger det fortsatt noen kjoler fra jeg var tidlig i 20-årene. Kjoler som jeg den gangen omtalte som "den lille sorte" (Var lang, men kunne brukes til "alt".) 
Denne passer overraskende nok ennå, og sitter pent, selv på min "ikke så slanke lenger" kropp. 
Men stilmessig er det en kjole jeg "alltid" velger bort. Hvorfor? Fordi sort velur ikke er det kuleste kjolestoffet. 
Kjolen passer stilmessig dårlig om sommeren, og bare på bakgrunn av stoffet, så er den skikkelig umoderne. 
Jeg venter egentlig på at moten kommer og gjør den moderne igjen, så jeg kan dra den frem fra innerst i skapet. 

Så, nei, de aller færreste av oss går så ofte i bryllup at vi har en kjole hengende som fortsatt er stilig, passer oss, og passer anledningen. 

Og jeg tviler på at de fleste av oss ønsker å ha EN kjole vi skal bruke til ALT. For den vil enten være overpyntet eller underpyntet i mange anledninger. Og du fremstår jo egentlig som relativt fantasiløst når du gjennom mai og juni måned møter opp i samme kjole til følgende anledninger: 
17. mai, 4 bursdager, 3 skoleavslutninger, 3 sommerfester, ett bryllup, 1 begravelse og 2 konfirmasjoner.  Altså har du gått i samme kjole 15 av 60 dager. (Håper den kjolen går i vaskemaskinen, for den bør nok vaskes et par ganger mellom der.) 

Anonymkode: 31cba...49c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

«Gå ut og kjøp en mørkeblå kjole slik du har en GRATIS kjole hengende i skapet neste gang du skal i bryllup». 

🤦‍♀️  🤦‍♀️  

Anonymkode: 2be40...67a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/11/2023 at 10:17 AM, AnonymBruker said:

Jeg oppfatter det ikke slik at folk mener kvinner partout må stille i en ny kjole i hvert bryllup. Men folk nevner ofte «ny kjole» som et hurtig eksempel på en mulig utgift. I virkeligheten er det kanskje mannens skjorte som har fått sauseplett, barna som har vokst og trenger nytt, eller skoene til kjolen som er slitte og ikke pene lenger. Altså, utgifter som på den ene eller andre måte er relatert til antrekk, selv om det ikke bokstavelig talt menes ny kjole. 

Anonymkode: 2be40...67a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvis man er i bryllup med samme vennegjeng (altså treffer de samme gjestene) og disse bryllupene er ganske nære i tid, hadde jeg nok kjøpt ny kjole. Kunne fint brukt samme kjole i bryllup med andre gjester. 

Anonymkode: 0164d...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Tja, jeg synes nå ikke det er så enkelt som å si "kjøp en enkel marineblå kjole" og så tro at denne passer i ALLE anledninger resten av livet. 

-snip-

Så, nei, de aller færreste av oss går så ofte i bryllup at vi har en kjole hengende som fortsatt er stilig, passer oss, og passer anledningen. 

Og jeg tviler på at de fleste av oss ønsker å ha EN kjole vi skal bruke til ALT. For den vil enten være overpyntet eller underpyntet i mange anledninger. Og du fremstår jo egentlig som relativt fantasiløst når du gjennom mai og juni måned møter opp i samme kjole til følgende anledninger: 
17. mai, 4 bursdager, 3 skoleavslutninger, 3 sommerfester, ett bryllup, 1 begravelse og 2 konfirmasjoner.  Altså har du gått i samme kjole 15 av 60 dager. (Håper den kjolen går i vaskemaskinen, for den bør nok vaskes et par ganger mellom der.) 

Anonymkode: 31cba...49c

Jeg ser hvor du vil hen, og er til dels enig i flere ting, men jeg har fortsatt problemer med å forestille meg at de FÆRRESTE har en kjole hengende som man også kan bruke i bryllup. derimot er jeg veldig åpen for at jeg både har overvurdert gjennomsnittskvinnen sitt sosiale liv gjennom en periode på 2-3år og hvor man legger lista på hva som er ok bekledning i et gjennomsnittlig bryllup (som svært sjeldent har strengere kleskode enn mørk dress)

Jeg ser også at den blå kjolen/alle anledningene blir tolket litt for bokstavelig av flere, men det er ment satt på spissen: Som du skriver her så er det jo "15" tilsettinger (satt på spissen, jeg vet) i mai/juni hvor man risikerer å oppfattes fantasiløs om man dukker opp i samme kjole. Jeg vil tro at man på minst èn av desse tilsettingene vil kunne gå med en kjole man også kan bruke i et bryllup, dersom man er der at "må jo kjøpe ny kjole (😠💸💸)" som er det jeg tolket HI til å handle om. 

Bunad på dagen og julebordskjolen på kvelden er jo perfekte eksempler på bærekraftig bruk!👌
Og så var det dette varme julibryllupet da, der bunaden absolutt blir for varm. Kleskoden er sikker "pent" pga temperaturen, i verste all "dress". Kjolen her kan jo fint brukes på sommerfest, vanlige bursdager etc.? (Eller om man ikke er en kjoleperson: en marineblå kjole man også kan bruke på firmafesten, juleavslutning etc.😉😬)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kun vært i ett bryllup og den kjolen passer ikke lengre. Det skal ofte være fotsid kjole i bryllup og det er ikke alle som har sånne lange kjoler i skapet. 

Anonymkode: ba351...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange kvinner elsker jo å kjøpe, kjøpe, kjøpe. Nytt, nytt, nytt. Alltid gøy med noe nytt. Også har du jo de som ikke kan bli sett i samme kjole to ganger... 🙄 Klesskapene i norske hjem flommer jo over av klær!

Min mor har sikkert minst 12 jakker, men har visst ofte "behov" for en ny, og plutselig har hun funnet en på tilbud. Den må hun jo ha...god pris, må du skjønne...

Anonymkode: 44f3e...aff

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...